Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1544459_0001.png
Transport- og bygningsminister
Hans Christian Schmidt
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
E: [email protected]
Dato
7. september 2015
Til transportminister Hans Christian Schmidt og Transportudvalget
Timemodellen vil være den mest markante forbedring af det danske
transportsystem siden motorvejsnettet og Storebæltsforbindelsen, og en
times rejsetid i tog mellem landets største byer vil binde Danmark
sammen og skabe vækst i hele landet. Derfor sender vi, borgmestrene i
Danmarks fem største provinsbyer Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og
Randers, en stærk anbefaling til regeringen om, at timemodellen
fastholdes og realiseres med det planlagte serviceniveau.
Idéen om timemodellen blev i 2006 introduceret af 6-byerne, og i de fem
største provinskommuner har vi i samarbejde med rådgivnings-
virksomheden COWI fået foretaget en grundig analyse af timemodellen
og dens betydning for sammenhængskraften og væksten i det samlede
Danmark. Hidtil har fokus primært været rettet mod finansieringen af
anlægsudgifterne, og regeringen har meldt ud, at timemodellen skal have
et serviceeftersyn.
Rapporten fra COWI viser dog, at timemodellen er en investering, der i
høj grad kan betale sig. Den knytter landets regioner og byer tættere
sammen, og både timemodellens byer, de øvrige stationer på ruten og
det resterende jernbanenet får gavn af den kortere rejsetid. Borgere og
virksomheder får mulighed for at øge fleksibiliteten og bevæge sig mere
på tværs af byer og landsdele, og pendlingen får bedre vilkår. For hver af
de fem største provinskommuner har timemodellen naturligvis stor
betydning, idet den øger vores muligheder for at tiltrække kvalificeret
arbejdskraft og styrke erhvervslivet.
I Danmark har der i mange år været en klar tendens til bevægelse mod
de større byer, og blandt de hurtigst voksende er timemodellens byer.
Ifølge COWI har Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg og Randers alle
potentiale for yderligere byudvikling, og en række konkrete projekter er
allerede på vej. Det kommer til at skabe mange nye arbejdspladser og
boliger i de centrale byområder tæt på stationerne, og derfor har vi
allerede iværksat forberedelse og etablering af lokale løsninger, der
forbedrer de lokale trafik forhold og bakker op om timemodellen.
-1-
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Henvendelse af 7/9-15 vedrørende timemodellen, fra Aarhus Kommune, Odense Kommune, Aalborg Kommune, Esbjerg Kommune og Randers Kommune
1544459_0002.png
Foruden den helt centrale nationale vækst understreger COWI i rapporten
vigtigheden af at se timemodellen i et internationalt perspektiv, og
hurtige togforbindelser til Hamburg, Nordtyskland, Sydnorge og
Vestsverige vil være til stor gavn for det danske erhvervsliv. COWI
påpeger desuden, at Danmark er et af bare to europæiske lande, der
endnu ikke har højhastighedstog, og andre steder som i eksempelvis
England bliver der arbejdet med planer om tog, der kører med betydeligt
højere hastighed end den danske timemodels. Derfor mener vi, at det af
hensyn til Danmarks konkurrencedygtighed og udvikling på lige fod med
det øvrige Europa er yderst væsentligt at fastholde timemodellen og
dermed understøtte landets muligheder for vækst og erhvervsudvikling i
international sammenhæng.
Med venlig hilsen
Jacob Bundsgaard
Borgmester Aarhus Kommune
Anker Boye
Borgmester Odense Kommune
Thomas Kastrup-Larsen
Borgmester Aalborg Kommune
Johnny Søtrup
Borgmester Esbjerg Kommune
Claus Omann Jensen
Borgmester Randers Kommune
-2-