Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1543278_0001.png
Notat
02.09.2015
Pressemeddelelse sporarbejde Grenaabanen - udsendes 2. september kl. 16.00
Vedr. tilrettelæggelse af sporarbejde på Grenaabanen
Aarhus Letbane I/S har truffet en række beslutninger, som kan forsinke en sporfornyelse og
hastighedsopgradering mellem Ryomgaard og Grenaa, som Banedanmark står for i
forbindelse med etableringen af Aarhus Letbane.
I Aarhus arbejdes der for, at Aarhus Letbane kan stå klar i 2017 – samme år som Aarhus skal
være europæisk kulturhovedstad. Målet er ifølge Aarhus Letbane, at de inderste strækninger
skal åbne i maj 2017, og at de yderste strækninger åbner i oktober samme år.
Det har tidligere været aftalt med Aarhus Letbane I/S, at Banedanmark skulle gennemføre en
sporfornyelse og hastighedsopgradering af Grenaabanen i første halvdel af 2017 samtidig
med, at Aarhus Letbane I/S arbejder med at tilpasse strækningen til letbanedrift.
Banedanmark er i gang med planlægningen af arbejdet.
Aarhus Letbane I/S har imidlertid indgået en aftale med deres entreprenør (ASAL), som
betyder, at den fremgangsmåde ikke længere er mulig. Aarhus Letbane I/S har meddelt, at de
efter drøftelse med ASAL har vurderet, at det bliver for vanskeligt at tilrettelægge arbejdet
side om side, og at de derfor har besluttet at tildele deres entreprenør fuldt råderum over
Grenaabanen helt frem til oktober 2017, hvor de ydre strækninger planlægges at skulle åbne.
Søren Boysen, direktør Teknisk Drift Banedanmark:
”Vi havde indtil dette forår en aftale om, at vi i Banedanmark skulle gennemføre sporarbejdet
på Grenaabanen i starten af 2017 samtidig med, at letbaneselskabet var i gang på strækningen.
Men Aarhus Letbane I/S har altså nu skiftet mening og af hensyn til deres egen entreprenør
truffet en række beslutninger, der betyder, at Banedanmark først kan gå i gang med
sporarbejdet, når ASAL har afsluttet deres arbejde.”
”Vi ville gerne have fastholdt den oprindelige plan. Men det er altså det, letbaneselskabet nu
har besluttet. Problemet er bare, at den nye tidsplan reelt ikke efterlader nogen tid til vores
arbejde, hvis ASAL får brug for hele det tidsrum, de har fået stillet til rådighed.”
På den inderste strækning mellem Aarhus og Ryomgaard, hvor det planlagte sporarbejde er
mindre omfattende, har det heldigvis været muligt alligevel at finde en løsning for en samtidig
gennemførelse i løbet af 2016.
Men Aarhus Letbanes dispositioner betyder, at tidsplanen for den yderste strækning mellem
Ryomgaard og Grenaa kan komme under voldsomt pres.
Kommunikation
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
41281115
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Orientering om en ny udmelding fra Aarhus Letbane I/S vedrørende tidsplanen for letbaneselskabets og Banedanmarks anlægsarbejder på Grenaabanen, fra transport- og bygningsministeren
”Vi har en løbende dialog med letbaneselskabet om, hvornår de mener, vi skal gå i gang på
strækningen Ryomgaard-Grenaa, og vi forventer, at vi kommer til at skulle arbejde i hvert
tilfælde 3 måneder på strækningen.”
”Som det ser ud lige nu, kommer overholdelsen af projektets tidsplan derfor til at afhænge af,
at letbaneselskabet kan stille de nødvendige forudsætninger for Banedanmarks projektering til
rådighed, og at ASAL kan give os rum til at udføre vores del af arbejdet i nogle måneder før
oktober 2017, hvor entreprenørens egen frist for at være færdige udløber,” siger Søren
Boysen.
Aarhus Letbane I/S har foreslået, at Banedanmark skulle overdrage sporarbejdet til
letbaneselskabet, så letbaneselskabets egen entreprenør kunne gennemføre arbejderne på
Banedanmarks skinner.
Der er såvel i lovgivningen, som i forbindelse med de markante fordyrelser af projektet sidste
år taget klart stilling til arbejds- og ansvarsfordelingen i projektet, og den foreslåede model vil
indebære en uhensigtsmæssig sammenblanding af de involverede aktørernes ansvar og
økonomi. Dertil kommer, at forslaget rejser en række spørgsmål af udbuds- og
konkurrencemæssig karakter, herunder at modellen forudsætter, at opgaven ville skulle
tildeles letbaneselskabets entreprenør uden forudgående udbud.
Yderligere information hos Banedanmark Presse 8234 1313
Side 2/2