Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
31. august 2015
Til
Transportministeren
Folketingets Transportudvalg
DSB
Forbedret antal togafgange fra Hvalsø og Lejre stationer
De poliske partier i Lejre Kommune henvender sig herme igen til transportmyndighederne
for at gøre opmærksom på, at investeringerne i forbedret anlæg på Nordvestbanen til 1,3
mia. kr. fortsat ikke har forbedret pendlernes vilkår på Hvalsø og Lejre stationer.
Efter åbning af strækningen efter anlægsarbejdet blev vi udsat for forringelser, stik imod
de i anlægsloven beskrevne ambitioner om forbedringer. Efter en del møder og et kraftigt
arbejde fra Pendlerforeningen er de indførte forringelser nu tilbageført, så vi igen har de
togafgange fra Hvalsø og Lejre, som vi havde før starten på anlægsarbejdet.
Men vi har ikke fået forbedringer, som blev anført i anlægsloven.
Vi har foreslået, at der indføres �½ timesdrift alle ugens dage i hele driftstiden, dog således,
at der bliver 20 minutters drift i myldretiden. Vi har haft møde med Transportudvalget
herom, og Pendlerklubben har drøftet emnet med DSB’s køreplangruppe.
Vi vil fortsat gerne argumentere for vores synspunkter, og derfor foreslår partierne og
Pendlerklubben, at der før færdiggørelse af køreplanen for 2016 foretages nogle
forbedringer. Vi kan se, at der er tog nok på strækningen, og dermed er der ikke i vores
forslag behov for flere penge. Vi ønsker blot, at de gennemkørende tog standser ved vores
stationer.
Vi har i den anledning gennemgået vores argumenter, som vi finder relevante for en
forbedret togbetjening.
1. Vi konstaterer, at de gennemførte forbedringer med flere stop mellem Kalundborg
og Holbæk er begrundet med en væsentlig tidsbesparelse for de rejsende på denne
strækning forudsat, at de alle skal til Roskilde eller Hovedbanegården. Ved brug af
tal fra rejseanalyser fra DSB, har Pendlerforeningen fået oplyst, at standsning på
Hvalsø Station vil øge den sparede rejsetid, så derfor bør dette tages i betragtning.