Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
31. august 2015
Til
Transportministeren
Folketingets Transportudvalg
DSB
Forbedret antal togafgange fra Hvalsø og Lejre stationer
De poliske partier i Lejre Kommune henvender sig herme igen til transportmyndighederne
for at gøre opmærksom på, at investeringerne i forbedret anlæg på Nordvestbanen til 1,3
mia. kr. fortsat ikke har forbedret pendlernes vilkår på Hvalsø og Lejre stationer.
Efter åbning af strækningen efter anlægsarbejdet blev vi udsat for forringelser, stik imod
de i anlægsloven beskrevne ambitioner om forbedringer. Efter en del møder og et kraftigt
arbejde fra Pendlerforeningen er de indførte forringelser nu tilbageført, så vi igen har de
togafgange fra Hvalsø og Lejre, som vi havde før starten på anlægsarbejdet.
Men vi har ikke fået forbedringer, som blev anført i anlægsloven.
Vi har foreslået, at der indføres �½ timesdrift alle ugens dage i hele driftstiden, dog således,
at der bliver 20 minutters drift i myldretiden. Vi har haft møde med Transportudvalget
herom, og Pendlerklubben har drøftet emnet med DSB’s køreplangruppe.
Vi vil fortsat gerne argumentere for vores synspunkter, og derfor foreslår partierne og
Pendlerklubben, at der før færdiggørelse af køreplanen for 2016 foretages nogle
forbedringer. Vi kan se, at der er tog nok på strækningen, og dermed er der ikke i vores
forslag behov for flere penge. Vi ønsker blot, at de gennemkørende tog standser ved vores
stationer.
Vi har i den anledning gennemgået vores argumenter, som vi finder relevante for en
forbedret togbetjening.
1. Vi konstaterer, at de gennemførte forbedringer med flere stop mellem Kalundborg
og Holbæk er begrundet med en væsentlig tidsbesparelse for de rejsende på denne
strækning forudsat, at de alle skal til Roskilde eller Hovedbanegården. Ved brug af
tal fra rejseanalyser fra DSB, har Pendlerforeningen fået oplyst, at standsning på
Hvalsø Station vil øge den sparede rejsetid, så derfor bør dette tages i betragtning.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 45: Henvendelse af 31/8-15 vedrørende Nordvestbanen, fra partierne i Lejre Kommune og Pendlerklubben for Lejre og Hvalsø
2. Men for at gennemgå hele argumentet om sparet rejsetid, så er det nødvendigt at få
oplyst antallet af på- og afstigninger for alle stationer på Nordvestbanen. Hvis
passagerer mellem Kalundborg og Holbæk alene bruger denne del af strækningen,
så spares der jo ikke tid for dem på strækningen fra Holbæk til Roskilde. Vi
forventer, at de faktiske pendlertal kan give klarhed over, at der er øget behov for
flere afgange fra stationerne mellem Holbæk og Roskilde end der er i den
nuværende køreplan.
3. Herudover foreslår vi, at det snarest muligt bliver undersøgt, om banerne Slagelse –
Høng – Tølløse og Odsherredbanen kan indpasses i Nordvestbanens kørsel.
Konkret kan det undersøges om Tølløsebanen kan forlænges til Roskilde, og
tilsvarende om Odsherredbanen kan forlænges, så den kører fra Roskilde til
Nykøbing S. og retur. Herved ville de 2 baner få et øget kundeunderlag, og
stationerne på strækningen vil på denne måde opnå en forbedret betjening til gavn
for pendlerne.
Vi foreslår endelig, at vi får adgang til at forelægge disse argumenter for Transportudvalget
ved et møde, gerne i Lejre, så vi kan uddybe argumenterne.
På vegne af partierne i Lejre kommune og Pendlerklubben for Lejre og Hvalsø
Hans Olsen