Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K.
Nykøbing F., den 29.08.2015
Fasthold den besluttede tidsplan for bygningen af ny Storstrømsbro.
Jeg skriver til jer for at sætte fokus på en sag, der bekymrer rigtig mange borgere på
Lolland og Falster, og ikke mindst de mange daglige togpendlere, der bruger mellem tre
og fire timer dagligt i toget for at komme til og fra job i Hovedstadsområdet.
Vi er bekymret for en stabil opretholdelse af togtrafikken til og fra Lolland-Falster, efter
udmeldingen fra vores transportminister om en forventet ny forsinkelse på Femern-
projektet.
Tidsplanen for en ny Storstrømsbro har gennem de seneste måneder side været koblet til
Femern-projektet, og det er vi mange der mener skal skilles ad.
Selvfølgelig er Storstrømsbroen en meget vigtig del af den fremtidige internationale
togtrafik, ikke mindst godstrafik, men den er jo også selve "livsnerven" for togtrafikken til
og fra Lolland-Falster, og har derfor stor regional betydning.
Togpendlerne fik at mærke, hvor vigtig Storstrømsbroen er i dagligdagen, da broen akut
blev lukket for al togtrafik i over en måned i efteråret 2011 på grund af konstaterede
revnedannelser i brokonstruktionen. Dette betød yderligere 30-45 minutters rejsetid oven
på de før nævnte tre-fire timer dagligt.
Og den nuværende bros tilstand bliver ikke bedre med tiden - allerede i dag er der både
restriktioner for vejtrafikken (totalvægtbegrænsning til 10 tons, Movias rutebusser kører
således på dispensation, maksimalhastighed på hele broen 50 km/t, næsten konstant
vejarbejde et eller andet sted på broen osv.) - og for togtrafikkens vedkommende er der
også vægtbegrænsninger, hvilket gør at ikke alle togtyper må køre med samme hastighed
over broen, ligesom det stort set ikke er muligt at køre med godstog. Både Vejdirektoratet
og Banedanmark bruger en del ressourcer på øget sikkerheds tilsyn og vedligehold af den
nuværende bro.
Vejdirektoratet, som skal stå for projektet, er færdige med VVM, anlægsloven er vedtaget
og der er også sket prækvalifikation af de konsortier, der ønsker at afgive tilbud, så
projektet er jo godt i gang.
En udsættelse af bygningen af en ny Storstrømsbro vil blot forværre tilstanden, hvilket
også øger risikoen for driftsforstyrrelser i togtrafikken, hvorfor jeg skal opfordre jer til at
arbejde for, at den hidtidige tidsplan for den nye Storstrømsbro fastholdes - usikkerhed på
denne vigtige infrastruktur fremmer jo ikke ønsket om at bosætte sig her på øerne, hvis
den daglige tur til og fra job er usikker.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/8-15 fra Tommy Frost, Nykøbing F., om bygning af ny Storstrømsbro
Med venlig hilsen
Tommy Frost
Vesterskovvej 55
4800 Nykøbing F.