Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1541215_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Status vedr. enmandsbetjening i Nordjylland og på Kystbanen
Sekr. & Jura
18. august 2015
DSB skal hermed orientere om, at Trafik- og Byggestyrelsen den 10.08.2015
godkendte DSB’s ansøgning om enmandsbetjening i Nordjylland på strækning 24 og
25.
Trafik og Byggestyrelsen har truffet følgende afgørelse:
Telegade 2 B 2, 1
2630 Taastrup
Direkte telefon 24689048
Det er Trafik- og Byggestyrelsens vurdering, at DSB med tilstrækkelig sikkerhed har
dokumenteret at driften på strækning TIB 24/25 kan være enmandsbetjent med et
sikkerhedsniveau, der svarer til andre sammenlignelige strækninger, hvis driften
gennemføres med anvendelse af litra MF (1 togsæt), litra MG (1 togsæt) og litra MR
(op til 2 togsæt) (DSB
skal bemærke følgende: Hvilket er de litra/antal, som er
relevante for betjening af nordjyske strækninger fra et driftsmæssigt perspektiv).
På den baggrund planlægger DSB med virkning fra 2016 køreplanen, som begynder
i midten af december 2015, at tog mellem Aalborg - Frederikshavn og mellem
Lindholm - Skørping kører uden togfører. Det betyder, at lokomotivførerne fra
denne dato selv skal stå for afgangsproceduren. Endvidere skal de give
trafikinformation på højttaleren til DSB’s kunder, som det er kendt fra DSB’s andre
enmandsbetjente strækninger.
Som det fremgår nedenfor har godkendelsesprocessen været meget langstrakt, idet
arbejdet blev i gangsat i 2013.
På baggrund af arbejdet med godkendelsen for Nordjylland vil der blive udarbejdet
en plan for det videre arbejde med implementering af enmandsbetjening, herunder
også en stillingtagen til enmandsbetjening på Kystbanen, som hidtil har været
planlagt til at følge efter Nordjylland. Det videre arbejde er endnu ikke påbegyndt,
men DSB vil når arbejdet påbegyndes anvende de erfaringer, der er gjort i
Nordjylland til at få evalueret på proces og resultat. Formålet er at fastlægge hvad
der tages med videre til tilsvarende fremtidige projekter, samt vurdere hvorvidt
DSB for nuværende, i lyset af arbejdet med sikkerhedsledelsessystemet og
overtagelse af ansvaret for Kystbanen, har de fornødne ressourcer til at arbejde
med godkendelse af øvrige strækninger.
Det skal bemærkes, at det ikke på nuværende tidspunkt er hensigtsmæssigt at
udarbejde en tidsplan for det videre arbejde med implementering af
[email protected]
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Orientering om DSB’s enmandsbetjening af tog på Kystbanen, fra transport- og bygningsministeren
1541215_0002.png
enmandsbetjening i DSB’s tog. Det skyldes, at DSB som nævnt vil samle op på de
erfaringer, der er gjort i Nordjylland.
Det skal bemærkes, at det allerede nu er DSB’s vurdering, at enmandsbetjening på
Kystbanen ikke vil finde sted inden for DSB Øresunds nuværende kontraktperiode,
som udløber i midten af december 2015, hvorefter driften tilbageføres til DSB SOV.
Tidslinje for godkendelse af enmandsbetjening:
Juni 2013: Projektarbejdet går i gang med en risikovurdering baseret på anerkendte
og udbredte metoder. Resultatet af DSB’s arbejder er ikke tilfredsstillende for
assessor.
Efterår 2014: Projektarbejdet begynder forfra med en ny metodik
Marts 2015: Assesment går i gang. Afsluttes med en sikkerhedsrapport som
foreligger den 26. juni 2015
29. juni 2015: Ansøgning fremsendes til Trafikstyrelsen
10. august 2015: Godkendelse fra Trafik- og Byggestyrelsen
Side 2/2