Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1540558_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
18. august 2015
Bilag til brev Til Folketingets Transportudvalg og Transport- og
bygningsministeren
Hvad siger DSB om nattog og dagtog til Tyskland? (august 2015)
Om forslag fra DB om nattog mellem København og Köln, fra maj 2016:
Nedenstående er et udpluk fra DB’s køreplansforslag for næste år. Et nyt rigtigt nattog
med City Night Line er foreslået fra 22.5. – 30.9. dog ikke lørdage:
DB har ikke fået en positiv tilbagemelding fra DSB. Vi har spurgt hos DSB hvorfor og
her er forskellige svar:
(1) Nej, hverken DB eller DSB kører dette tog. Det er et gammelt forslag som ikke
bliver implementeret. Kilde: Lars Krogsdam, DSB.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 18/8-15 vedrørende tog mellem Danmark og Tyskland, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
(2) Deutsche Bahn og DSB har efter ophør af det gamle nattogs driftsophør set på
flere scenarier for et muligt nattog mellem Danmark og Tyskland.
Der er mange hensyn at tage, når en driftsmodel skal gennemføres, personale,
materiel, økonomi og plads på skinnerne.
Det, der kunne gennemføres, er i samarbejde og fuld overenskomst med DB blevet
indført, nemlig en IC3-løsning mellem Hamborg og København, svarende til den
nattogsmodel, som DSB selv kører mellem København og Jylland om natten, ligeledes
baseret på IC3.
DSB prøver at finde de løsninger, som tiltrækker kunder i tilstrækkelig grad til et
fornuftigt bidrag til det samlede trafikudbud. Vi har således ikke noget imod nattog
som sådan.
I den nye trafikkontrakt skal DSB samarbejde med en udenlandsk operatør om den
internationale trafik, og vores samarbejdspartner er DB, som vi har et fortrinligt
samarbejde med.
Så lige i øjeblikket er der desværre ikke planer om nattog til Köln.
Kilde: Vinnie Henriksen, DSB.
(3) Vi er ikke præsenteret for et samlet drift oplæg inkl. økonomi fra DB, og har derfor
ikke haft et beslutningsgrundlag. DSB har således ikke afvist noget. Imidlertid står det
klart med den nuværende kontrakt mellem DSB og Ministeriet, at nattog vil skulle
køres som fri trafik, hvilket forudsætter en positiv business case. En sådan er vi ikke
alene i stand til at skabe med det materiel, vi råder over eller vil kunne leje til
formålet. Det viser erfaringerne fra de mange år, hvor vi har kørt nattog.
Genindførelse af nattog forudsætter fra dansk side derfor en politisk beslutning og
bevilling, men selvfølgelig også afklaring om økonomien i det fra samarbejdspartners
side.
Det må i øvrigt nævnes, at nattog pga. mange sporarbejder i nattetimerne på både
dansk og tysk side historisk ofte har kørt med mange forsinkelser, hvilket vi ikke har
grund til at tro bliver markant anderledes fremover. Dette er i sig selv problematisk,
og kan også berøre den øvrige trafik, hvilket selvfølgelig også må indgå i
overvejelserne om eventuel genindsættelse af nattog.
DSB har imidlertid hen over sommeren kørt IC3-tog om natten mellem København og
Hamborg, hvilket synes at have været en succes, om end med passagertal langt
under det niveau, der skal til for at berette et egentligt nattog med sove- og
liggevogne.
Kilde: Joachim Bak, DSB.
Om situationen København - Hamburg/Berlin
Deutsche Bahn kører i øjeblikket med BR605 togsæt, også kaldet ICE-TD, på Eurocity-
og InterCityExpress strækningen mellem Tyskland og Danmark.
Det vil kræve store investeringer, hvis ICE-TD fortsat skal kunne anvendes. Togene vil
skulle gennemgå en større renovering og opdateres til gældende miljømæssige krav
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 35: Henvendelse af 18/8-15 vedrørende tog mellem Danmark og Tyskland, fra Rådet for Bæredygtig Trafik
1540558_0003.png
for at kunne fortsætte i drift. På grund af de store investeringsbehov vil det ikke
længere være rentabelt at fortsætte med togsættene. Store dele af ruten, er desuden
begrænset af fremtidige sporarbejder i Danmark, hvor togsættene ikke vil kunne køre.
Derfor har Deutsche Bahn besluttet at udrangere de 18 togsæt formentlig i 2017
køreplanen, hvoraf de 13 indgår på ruterne til/fra Danmark.
”DSB og Deutsche Bahn arbejder sammen på et nyt trafikalt koncept, baseret på IC3.
En yderligere udfordring er de store sporarbejder på Sydbanen fra 2017, som også
påvirker det trafikale koncept. Dette vurderer vi i sammenhæng med omlægningen til
IC3” fortæller underdirektør i DSB Planlægning Jan Sigurddur Christensen.
Der vil formentlig blive reduceret i antallet af afgange mellem København og Hamborg
fra december 2016, men pendlere og togpersonalet på indenrigsstrækningerne vil ikke
få færre afgange alt i alt.
Kilde: DSB.
Om situationen Aarhus – Hamburg
De nye spor i Sønderjylland betyder bedre forbindelser fra Aalborg / Jylland til
Hamburg fra køreplan K2016 gældende fra december 2015, hvor situationen ændres,
når tyskerne stopper samarbejdet om BR 605 togsættene, der er kernen af EC-togene
til/fra Jylland og København.
Aalborg får med den nye køreplan direkte forbindelser til og fra Hamborg.
Både Aalborg og Aarhus opnår kortere rejsetider.
Der bliver én direkte sommerforbindelse mere til og fra Hamborg.
Der bliver flere smarte forbindelser, idet IC Flensborg bliver kørt i Jylland mod hidtil til
og fra København.
Øvrige forbindelser til og fra Hamborg bliver med et kort skifte i Flensborg, men stadig
med kortere rejsetid end i dag.
Kilde: Kurt Hvid, DSB.
Læs mere om det sidste her (på tysk), se side 2-3
https://www.landtag.ltsh.de/infothek/wahl18/umdrucke/4600/umdruck-18-4622.pdf