Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
18. august 2015
Til Folketingets Transportudvalg og Transport- og bygningsministeren
Klimavenligt med tog til Tyskland snart en saga blot
Med køreplanen for 2015 blev det en del vanskeligere at vælge at rejse klimavenligt
og komfortabelt med tog til Tyskland og resten af Europa, da det populære nattog
forsvandt.
Udsigterne for togrejser til Europa er kun forværret siden da: Alt mens en
ibrugtagning af en Femern forbindelse udskydes og er usikker, bliver de eksisterende
forbindelser med dagtog ikke opretholdt, og DSB siger nej til at genindføre nattoget,
som DB ellers gerne vil køre igen i en ny, dog reduceret udgave.
DSB efterlyser på vores forespørgsel en politisk udmelding om den internationale
trafik sydpå.
Ønsker politikerne, at det også fremover er muligt at køre i tog til Europa, så er det
på høje tid at DSB får det at vide!
Som det fremgår af vedlagte bilag, så har de tyske baner, DB, ønsket at genindføre et
internationalt nattog med sove- og liggevogne til Danmark i en ny og reduceret
udgave fra maj 2016 og kun i højsæsonen maj – september. Det er ikke ideelt, men
dog en forbedring af status quo. DSB har imidlertid ikke reageret på henvendelsen.
Samtidig annoncerer DSB, at kombinationen af sporarbejder på Sydbanen til Rødby
fra 2017 og udfald af tysk-danske diesel togsæt BR 605 vil betyde reduktioner i
togdriften København – Hamburg og bortfald af København – Berlin fra
køreplansskiftet i december 2016, og senere også reduktioner Aarhus – Hamburg
(som dog i et år får forbedrede forhold pga. dobbeltsporet i Sønderjylland). Fra
København kan man frygte, at der måske kun bliver tre daglige forbindelser, og
måske med forlænget rejsetid i regionaltog til Nykøbing F og hér togskifte til IC3-
togsæt videre til Hamburg.