Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
IC4-indsættelseplan,
udarbejdet af Vedligehold og Operation, 8. juni 2015
Af indsættelsesplanen fremgår henholdsvis ”Minimum- og Maksimalindsættelse”.
Minimumsindsættelse er det antal IC4 som er nødvendige aht. forventet køreplan samt ME-udfasning.
Maksimalindsættelse er det antal IC4 som, hvis det opfylder det skitserede forudsætninger, vil kunne indsættes.
Forudsætninger
Udvikling
Implementering
Funktionalitetskrav
MDBF
Minimumsindsættelse Maksimalindsættelse
2013
Regional (Re) Vest
Faktuelt
2014.1
Øget indsættelse i Re Vest
2014.2
Øget indsættelse i Re Øst
2015.1
Yderligere indsættelse i Re Øst
2015.2
Trafikudvidelse Nordvestbanen
2016
Indsættelse i udvalgte IC
Planlagt
2017
2018
Øget indsættelse i IC og Sydbanen
pga. udfasningen af ICE'erne
Øget indsættelse i IC samt
udfasning af ME-lokomotiverne
Driftskobling fuldt
anvendelig
180 km/t
Optimeret holdetider
Kobling på
vendestationer
Driftskobling
200 km/t
2 software pakker
indbygget
Test af fastkobling på
X-Lyn
4.500
5.500
6.500
8.500
Ny typegodkendelse
10.500
Fastkoblet kørsel
jan-14
aug-14
dec-14
aug-15
Note
Indsættelse, betinget
forudsætninger er opfyldt
Maksimal
Daglig leve-rance Minimumsbehov
indsættelse
fra DSB Vedl. til
Driftsbehov ekskl. Mulig indsættelse
drift
driftsreserve
inkl. driftsreserve
27
30
32
36
40
45
55
63
68
14
19
16
20
20
22
32
52
66
14+
19+
16+
20+
40
45
55
63
68
9
77*
5
82
12.500 Se note 1
14.500 Se note 2
17.000 Se note 3
20.000 Se note 4
2019
Fuld indsættelse i fjerntrafikken
Samlet
Driftsreserve 2019
Værkstedsreserve
Total
Beslutning udestår
Samlet pulje
*Difference på tre togsæt, fra 74 i Prose-rapporten til 77 i denne indsættelsesplan, skyldes Ansaldo har leveret de sidste tre togsæt. Disse har
2
9
9
77*
77*
5
5
82
82
ikke været medregnet tidligere.
Note 1:
180 km/t er forudsætning for pendlerlynplanen kan overholdes.
Note 2:
Optimerede holdetider er forudsætning for K17 pga. udfasningen af ICE'erne, alternativt deles IC-100 i Aarhus.
Kobling på vendestationer vil reducere driftsomkostninger, da togstørrelsen kan optimeres
Note 3:
Kobling på vendestationer forventes at være fuldt funktionsdygtigt, men det er ikke et krav
Kan IC4 driftskoble vil det kunne bruges i stort omfang i IC-trafikken samt reducere omkostninger
Note 4:
Ny landskøreplan som baseres på IC3/4, driftskobling skal være mulig
Den nye landskøreplan vil højst sandsynligt ikke blive planlagt med 200 km/t.