Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1540211_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. maj 2015
Rapportperiode: Maj 2015
1. Overordnet status
Der klargøres dagligt 36 IC4 tog til driftspuljen, hvoraf driftsreserven i maj er på 9
tog. Togene anvendes både som lyntog i fjerntrafikken og i regionaltrafikken i
Jylland og på Sjælland.
Antallet af km mellem hændelser ligger i maj på 7.699. Nuværende gennemsnit for
2015 ligger dermed på 8.346 km. Der er kørt 550.000 km med IC4 i maj, hvilket er
en forøgelse på over 25% i forhold til forrige måned. Forøgelsen har baggrund i de
store sporarbejder, som kræver mere materiel, og hvor IC4 er indsat til aflastning af
IC3-kørslen nord for Århus, ved at de normale afgange mellem Århus og Esbjerg er
forlænget til Aalborg. Desuden aflaster IC4 enkelte andre IC3 kørsler i Jylland og
enkelte kørsler på Svendborgbanen.
Der anvendes aktuelt 6 IC2 til driftspuljen (inkl. 5 tog som driftsreserve i maj), som
er indsat i regionaltrafikken i Jylland samt på Vestfyn indtil det store sporarbejde
gik i gang. Antallet af km mellem hændelser ligger for IC2 i maj på 1.776.
Nuværende gennemsnit for 2015 ligger på 3.659. Der er kun kørt 7.100 km med IC2
i maj, hvilket skyldes køreplansændringerne i forbindelse med det nævnte
omfattende sporarbejde.
Arbejdet med at sikre dokumentation for typegodkendelse til Multipel 3
pågår fortsat. Typekonfigurationen er indbygget på ét togsæt og assessor har
auditeret med henblik på verifikation af typen. Samme særligt sagkyndige
assessor er i færd med at gennemgå IC4's omfattende sikkerhedsdokumentation.
Assessor har løbende stillet opklarende spørgsmål, og de sidste er ved at blive
besvaret af DSB. Processen er nu så langt fremskredet, at ansøgningen forventes
sendt til Trafikstyrelsen medio juni.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.
Pr. 31.
maj
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Driftspulje
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 33: Statusrapporterne for maj og juni fra DSB om IC4 og IC2 samt om DSB’s indsættelsesplan for IC4, fra transport- og bygningsministeren
1540211_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. maj 2015
Rapportperiode: Maj 2015
3. IC4/IC2 –Udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Maj 2015
IC4
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift pr.dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
93,9%
4.526
57.101
247.437
93,0%
6.461
60.794
286.334
95,8%
8.346
65.504
432.324
95,1%
7.699
36.440
546.604
85%
95,2%
97,5%
98,4%
-
31
39
37
IC2
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.pr. måned)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift pr. dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.427
25.930
15.126
91%
91,2%
2.794
15.832
27.707
65%
91,3%
3.659
30.839
43.175
92,5%
93,9%
1.776
7.103
7.103
100%
-
5
7
11
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
1
5
6
19
6
2
9
36
Aktuel køreplan
2
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 33: Statusrapporterne for maj og juni fra DSB om IC4 og IC2 samt om DSB’s indsættelsesplan for IC4, fra transport- og bygningsministeren
1540211_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. maj 2015
Rapportperiode: Maj 2015
DSB har opdateret indsættelsesplanen for IC4 på baggrund af
forudsætninger i form af udvikling i MDBF og funktionalitet. Den nye
indsættelsesplan vises herunder:
IC4-indsættelseplan
Af indsættelsesplanen fremgår henholdsvis ”Minimum- og Maksimalindsættelse”.
Minimumsindsættelse er det antal IC4 som er nødvendige aht. forventet køreplan samt ME-udfasning.
Maksimalindsættelse er det antal IC4 som, hvis det opfylder det skitserede forudsætninger, vil kunne indsættes.
DSB har opdateret indsættelsesplanen for IC4 på baggrund af
forudsætninger i form af udvikling i MDBF og funktionalitet. Den nye
indsættelsesplan vises herunder:
DSB arbejder på at sikre at Prose’s anbefaling om at optjene kilometertal
på udvalgte tog bliver fulgt.
DSB arbejder endvidere på at finde løsninger for at anvende IC4 som
fjerntog.
5. Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
3
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 33: Statusrapporterne for maj og juni fra DSB om IC4 og IC2 samt om DSB’s indsættelsesplan for IC4, fra transport- og bygningsministeren
1540211_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. maj 2015
Rapportperiode: Maj 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Ny typegodkendelse
(Multipel 3) inkl. koblet
kørsel og yderligere
bremseoptimering
Ansøgning for ny
typegodkendelse er
under udarbejdelse.
Assessment ved
særligt sagkyndig
pågår.
Ansøgning om ny
typegodkendelse
forventes fremsendt
til Trafikstyrelsen
medio juni.
Kørsel med op til 3
togsæt koblet.
Driftsforbedrende
softwarepakke fra
AnsaldoBreda
Udviklingsplanen for
design følges.
Design er blevet
fastlagt i maj
måned.
Ansøgning om
Ibrugtagningstilladelse
forventes sendt til
Trafikstyrelsen i
december 15.
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt og
Ibrugtagningstilladelse
meddelt.
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid til
stationsophold, kobling
og acceleration.
Ændring af koblinger
32 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle driftstog
ombygget med
ændrede koblinger
ultimo 2015.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
Implementering af
løsninger.
ikke flere forekomster af
revner.
Gennemgående årsags-
/risikoanalyse for hele
Power Pack er
udarbejdet.
Grundlag for vurdering af
nødvendighed for evt.
ændringer foreligger.
Analyse af Power Pack
Task Force er
etableret med bl.a.
deltagelse af Iveco
og Prose. Arbejdet
pågår.
Analysefase afsluttes
ultimo juli 2015.
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende tiltag
(pakke B)
15 IC2 er
opgraderet.
Tiltag installeret på
alle driftstog i
slutningen af 2015.
Tiltag installeret på hele
flåden 1. halvår 2016.
4
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 33: Statusrapporterne for maj og juni fra DSB om IC4 og IC2 samt om DSB’s indsættelsesplan for IC4, fra transport- og bygningsministeren
1540211_0005.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. maj 2015
Rapportperiode: Maj 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
Softwarepakke med
porting af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet hos
underleverandør.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Porting Pakke til IC2 er
godkendt i 2016.
5