Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1539932_0001.png
Det er med stor glæde jeg netop har hørt i nyhederne, at Regeringen vil forhandle pendlerafgiften på
Storebælt. Og jeg tillader mig hermed at bidrage med mit eksempel på betydningen af den høje takst.
Jeg er bosiddende i Sorø og har arbejdsplads i Odense. Med toget er min transporttid samlet godt 90 min
(bil til togstation, tog, og cykeltur 5 km) og med bil lige under 60 min. Det er en væsentlig forskel i tid og
bilen giver generelt en større fleksibilitet. Men økonomisk gør det en meget stor forskel om jeg benytter
tog eller bil.
Sorø er geografisk placeret så der er stort set lige langt mellem Sorø og Odense og Sorø og København, men
udgifterne til transport og befordringsfradraget er væsentlige forskellige.
Alm.
billet
99 kr.
Ti-turskort
740 kr.
Pendlerkort
pr. måned
1920 kr.
(96 kr. pr.
dag ved 20
arbejdsdage)
2530 kr.
(126,5 kr. pr.
dag ved 20
arbejdsdage)
Vejafgift pr.
dag
0 kr.
Vejafgift pr.
måned
0 kr.
Befordringsfradrag
(84 km)
270 kr.
Sorø-
København
Sorø-Odense
181 kr.
1350 kr.
470 kr.
(446,50 kr.
med
fritidsbizz)
3920 kr.
(196 kr. pr.
dag, hvis
benyttes 20
arbejdsdage)
270 kr. +180 kr.
med bil
270 kr. +30 kr.
med tog
Som pendler til København er der en væsentligt fleksibilitet i at skifte mellem bil og tog, da turen til
København-retur kan gøres for 148 kr. pr. dag, og det er ingen ekstra udgifter ifm. at benytte bil. Hvis man
som pendler til Odense ønsker den samme fleksibilitet koster det med toget 270 kr. pr. dag og skal bilen
benyttes koster det 446,50 kr.
Befordringsfradraget er forhøjet for pendlere over Storebælt, men for at det kan udnyttes optimalt kræver
det enten et pendlerkort til tog eller en brobizzpendler. Ønsker du at kunne være fleksibel mellem tog og
bil er der ingen sammenhæng mellem befordringsfradrag og udgifter.
Min pendlersituation kompliceres yderligere af, at jeg flere dage om måneden enten arbejder hjemmefra
eller skal rejse andre steder hen i landet. Her vil jeg ofte benytte toget (Sønderborg, Kolding, Århus og
København er de primære steder), og det vil være dage, hvor jeg ikke kan benytte min brobizzpendler. Jeg
betaler for den, men kan ikke benytte befordringsfradraget og derfor ender de månedlige udgifter
væsentligt over hvad der kan betale sig.
Der ligger flere muligheder for at hjælpe pendlerne:
Fjerne afgiften helt
Sænke afgiften væsentligt. (Var min bil 78 cm kortere vil jeg kunne benytte Storebælt for 1970 kr.
om måneden)
Give pendlere mulighed for at købe x-antal ture om året til en væsentlig reduceret pris. Det vil give
pendlere, der gerne benytter toget en større fleksibilitet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 30: Henvendelse af 14/8-15 vedrørende pendlerafgiften på Storebælt, fra Birgitte Madelung, Sorø
Øge fleksibiliteten ift. for hvilken periode brobizzen betales. Nu betales pr. kalendermåned. I
sammenligning købes DSB-pendlerkort med mulighed for selv at vælge antal dage (min. 30) på
tværs af månederne.
Øge befordringsfradraget væsentligt
Sænke priser på togbilletter så de matcher priser på andre destinationer
Det handler om rimelige transportudgifter i et samfund, hvor vi i stigende grad som borgere pendler
længere for at arbejde. Vi bruger milliarder på at bygge, udvide og renovere motorveje over hele landet,
men de eneste 18 km, hvor der er pålagt afgift, er på Storebælt.
Jeg ser ingen argumenter for ikke politisk at understøtte et mere samlet Danmark. Dette skal også ses i
lyset af ønsket om at sikre arbejdspladser uden for Købehavn. Og kigger jeg på familiens årsregnskab bør
jeg finde et job i København.
Med venlig hilsen
Birgitte Madelung
Krøjerupvej 14
4180 Sorø