Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1539666_0001.png
Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt
CC:
Folketingets Transportudvalg
Lejres borgmester Mette Touborg
11. august 2015
Kritik af Transportministeriets information om køreplanen for Nordvestbanen
Hvalsø- og Lejre Pendlerklub har gennemgået den meget omfattende aktindsigt, som vi
modtog fra Transportministeriet og fra DSB, om grundlaget for tilrettelæggelsen af køreplanen
for 2015 for Nordvestbanen.
Det er på den baggrund vores opfattelse, at Transportministeriets ”Notat om betjeningen af
Nordvestbanen” (j.nr. 2014-2810) ikke på en tilfredsstillende måde forholder sig til et ændret
standsningsmønster.
Ministeriets notat fastslår, at der ved togstop i Hvalsø samt i Lejre vil være et nettotidstab for
pendlerne.
Af den modtagne aktindsigt (akt 39 Nordvestbanen med forklaring*)
fremgår derimod, at der ved stop alene i Hvalsø vil være en nettotidsgevinst.
Notatet har bl.a. været lagt til grund for den tidligere transportministers svar til Lejres
borgmester Mette Touborg, samt til ministeriets redegørelse til Pendlerklubben, om hvorfor de
gennemkørende tog ikke stopper mellem Holbæk og Roskilde.
Vi anser det for kritisabelt, at man ikke har videregivet oplysningen om, at der ifølge
ministeriets egne beregningsmetoder rent faktisk er passagermæssigt grundlag for at lade de
gennemkørende tog stoppe i Hvalsø, og vi kritiserer, at dette faktum ikke har været lagt til
grund for køreplanlægningen.
Forholdet betyder, at Transportministeriet og DSB på et sagligt transportøkonomisk grundlag
kunnet have tilgodeset en stor del af Lejre kommunes pendlere. I stedet valgte man at
forringe togbetjeningen for Hvalsø og Lejre, der som bekendt begge er stationer beliggende i
hovedstadsområdet, og med deraf følgende tætte rejserelationer til hovedstaden. Hvalsø er
tillige Nordvestbanens næststørste station.
Det er pendlerklubbens opfattelse, at køreplanen for Nordvestbanen bør tilrettelægges, således
at Hvalsø og Lejre opnår 20 minutters betjening i myldretiden, halvtimesbetjening i den øvrige
driftstid samt nattogsbetjening fredag og lørdag nat. Ca. 1.200 borgere har skrevet under på
en opfordring til Transportministeren om at sikre sådanne principper for køreplanlægningen.
Det er ligeledes principper, der vil være i god overensstemmelse med Jernbaneforliget af 2009
samt den efterfølgende anlægslov, og som langt hen af vejen kan holdes inden for den
eksisterende økonomiske ramme.
Vi skal på den baggrund opfordre dig til, at bede DSB om at revurdere køreplansudkastet for
2016.
Med venlig hilsen
Hvalsø og Lejre pendlerklub
Jens-Kristian Jacobsen – Sune Friedrichsen – Thomas Rasmussen – Erwin Næs
Postadresse: Erwin Næs, Sandbechs Alle 4, 4330 Hvalsø – e-post:
[email protected]
Bilag:
”Notat om betjeningen af Nordvestbanen” (j.nr. 2014-2810)
”Akt 39 Nordvestbanen med forklaring”
*Note: Fanen "beregning" celle O48 (myldretid -3.467) + R48 (dagtimer +3.847) = +380. Dertil kommer celle U48 (weekend
+9.044) i alt = +9.424. Der er genberegnet i dec. 2014 - denne beregning findes i fanen "reviderede beregninger dec. 2014 -
her er det samme mønster: celle K48 (O48+R48) = +380 samt celle U48 der er steget til +18.122. Det giver i alt +18.502.