Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
4. juni 2015
Til danske Europa-parlamentsmedlemmer samt medlemmer af Folketingets
transportudvalg
Fremme af godstransport på skinner, herunder via længere godstog
Det Økologiske Råd opfordrer danske politikere - MEP’er samt medlemmer af Folketingets
transportudvalg – til at fremme godstransport på skinner, herunder via længere godstog.
Dette ville reducere såvel CO2-udslip som trængsel på vejene og luftforurening – det sidste
især i takt med at der sker elektrificering af jernbanen i de kommende år.
Formål:
styrkelse af banegodstransport, energibesparelse, reduktion af forurening og
lastbilernes voksende belastning på det europæiske vejnet.
Opbygning af et kapacitetsstærkt, tilgængeligt, fleksibelt og konkurrencedygtigt europæisk
godstogs-korridornet i Europa kan få stor betydning for udviklingen i gods på bane, idet netop
forskelle landene imellem m h t togenes sikkerhedssystemer, bremsesystemer, anvendt sprog,
ufleksible administrative krav ved kanalansøgning over flere lande samt flaskehalse har lagt
en kraftig dæmper på godstogenes anvendelse.
Der er både brug for koordinerede, fælles beslutninger i Europa og for en målrettet dansk
indsats som supplement og lokal udvikling.
Både i Danmark og Europa bør forbedring af godstogssystemet og dets brug fremmes.
Heri kan indgå:
Europa
Satsning på ”Korridorprojekterne” i retning af effektivisering, harmonisering, forenkling og
etablering af gode markedsforhold for banegodset. Grundideen med de fælles,
kapacitetsstærke og harmoniserede korridorer uden tekniske barrierer ved landegrænserne
er god, men der er også betydelig modstand og plejning af nationale særinteresser.
Mulighed for at køre med længere godstog end i dag. Se nedenfor.
Støtte til udvikling og introduktion af nye løfte- og læsseteknikker. Støtte med puljemidler,
forskningsindsats, investeringsvilje og udmelding om, hvad der kan regnes med på sigt på
danske terminaler, kan skabe udvikling
Sikring af at nye anlæg og systemer også får gode betingelser for godstog, signalsystemet f eks.
hvor bl.a. muligheden for at køre togene baglæns kan give fordele på flere områder
Tilretning af afgifter mv for godstogskørsel, så dette bliver konkurrencedygtigt
Udbygning, hvor der er eller kommer flaskehalse
Danmark
Vision for banegods i fremtiden i Danmark
Kortlægning og udnyttelse af de muligheder for banegods, som opstår, når der elektrificeres
(flere togselskaber kører kun på elektrificerede strækninger), bygges ”lange overhalingsspor”