Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1538830_0001.png
Aalborg 02-08-2015
Hej
Tillykke med valget til folketinget og transportudvalget!
Transportområdet er et sted, hvor der tidligere har optrådt fejlinvesteringer for flere mia. kr. IC4 togene
viste sig f.eks. ikke at fungere efter hensigten.
Min henvendelse drejer sig om en anden beslutning, hvor der også er risiko for, at man spilder adskillige
milliarder offentlige kroner uden at opnå det ønskede resultat.
Det drejer sig om 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg. I trafikaftalen for en række partier af 24. juni 2014
blev man enige om, at linjeføringen fastlægges i
Egholmlinjen,
altså en ny 20 km. lang motorvej vest om
Aalborg - frem for i
den østlige linje,
der er en udvidelse af E45 øst om Aalborg, som også indbefatter
udbygning af den nuværende Limfjordstunnel med nye rør.
Man begrunder beslutningen med opdateringen af de foreliggende trafikberegninger, hvilket mere præcist
vil sige rapporten
Konsolidering af trafikberegningerrne for en 3. Limfjordsforbindelse
fra 2014. Denne
rapport konkluderer på side 23, at det ikke er muligt at gennemføre en samfundsøkonomisk beregning på
basis af de nye tal. Man slutter derfor af med flg. sætning: ”Der er dog ingen tvivl om, at den lavere trafik
over fjorden … vil betyde, at trafikantgevinsterne bliver væsentligt lavere … hvilket igen betyder, at det
samfundsøkonomiske resultat bliver lavere. Det gælder dog begge forslagene og vil ikke ændre på, at det
samfundsøkonomiske resultat vil være højere for Egholmlinjen end Østforbindelsen.”
Konklusionen er meget abstrakt, og den forholder sig ikke til store dele af den kritik, der er fremkommet af
selve beregningsformen i den offentlige debat. Det er måske heller ikke meningen med en rapport, der
alene beskæftiger sig med trafikprognoser, men det ville være relevant.
Men selv hvis man alene ser på de nye trafikprognoser i rapporten, drages konklusionen forkert. For det er
ikke samfundsøkonomisk fornuftigt at bygge en motorvej, der kun løser løser vejens hovedopgave i 10 år
efter at den er anlagt.
Vejens hovedopgave må være at forhindre køer ved krydsningen af Limfjorden,
primært på Nordjyllands trafikale hovedpulsåre
E45,
lang tid frem. Men ud fra rapportens tal side 27 og 29
kan man se, at Limfjordstunnelen kun vil blive aflastet 16 % ved anlæg af en motorvej over Egholm. Med en
sandsynlig stigning i trafikken på 16 % pr. ti-år vil der blot gå
ti år, hvorefter problemerne på denne
trafikale hovedpulsåre bliver de samme som nu.
Dette vil igen betyde, at vi vender tilbage til en situation med flere ugentlige stop i Limfjordstunnelen på
grund af hændelser (uheld, tørkørsler, tabte genstande etc). Uheldene er ofte forårsaget af kombinationen
af tæt trafik og pludselige vognbaneskift (og vognbaneskiftene er sandsynligvis forårsaget af tilkørslernes
aktuelle udformning). Oprydning efter færdselsuheld i et tunnelrør tager typisk
en time eller mere.
Dertil
kommer problemer ved lejlighedsvist vejarbejde, når der kun er to rør.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 2/8-15 fra Anders Wested, Nørresundby om Limfjordsforbindelsen
1538830_0002.png
Tidligere transportminister Magnus Heunicke fik i
spørgsmål 927 fra 2. september 2014
forelagt problemet
med, at trafikken efter blot 10 år ville være oppe på samme niveau som nu. Han svarede efter konsultation
af Vejdirektoratet, at man forventede, løsningen ville holde længere pga. et fald i trafikstigningen ved
Limfjordstunnelen til blot 0,5 % pr. år fra 2020 (i tiåret forinden forventede man ca. 1,5 % pr. år).
Det pludselige fald i den årlige
stigning virker usandsynligt i
betragtning af, at Aalborg Øst er
under fortsat udbygning bl.a. med
nyt regionssygehus, der står klar
netop omkring 2020!
Desuden svarede Magnus
Heunicke, at trafikken jo blot
kunne fordele sig bedre mellem de
to forbindelser, hvis der var ledig
kapacitet i den vestlige
forbindelse. Her overså han, at
halvdelen af trafikken fra
Hirtshalsmotorvejen har ærinde
nær den østlige motorvej og ikke
vil være til at flytte (se også
Konsolideringsrapporten side 43),
og at trafik fra Frederikshavns-
motorvejen næppe heller vil kunne
fordeles anderledes, idet dette
kræver, at bilisterne kører fra
motorvejen nord for Nørresundby
og ud på en en landevej (Høvejen) for at komme over på Egholmmotorvejen og videre syd på. Det er
besværligt og desuden en omvej på 4 km. som bilisterne næppe tager frivilligt. Og så har vi igen det kritiske
trafikniveau i Limfjordstunnelen.
Pointen er, at en ny Limfjordsforbindelse via Egholm simpelthen
ligger forkert
i forhold til det store
trafikale behov. Dette skyldes ikke mindst de sidste mange års udbygning af Aalborg mod øst. Aalborg kan i
øvrigt ikke på fornuftig vis udbygges mod vest, når området (Hasseris Enge) kun ligger 1,5 meter over
havets overflade.
En række politikere fra Nordjylland er meget fokuserede på at få gennemført den vestlige model.
Politikerne er enige om, at nu tåler man ikke mere uenighed, selv om man er endt med at blive enige om
den mindst hensigtsmæssige løsning.
Men den vestlige linjeføring ER den dårligste og dyreste. Det sidste gælder ikke mindst, hvis man få år efter
at have bygget den vestlige forbindelse bliver nødt til at aflaste Limfjordstunnelen med yderligere en
limfjordsforbindelse placeret længere mod øst.
Jeg frygter, at transportudvalget ”for at få fred” for det politiske pres vil påbegynde anlæggelsen af den
vestlige Limfjordsforbindelse med en første etape fra syd. Dette vil være yderst irrationelt, da der vil være
tale om en tilkørsel til et butikscenter via en ”motorvej på pæle” som koster næsten 1 mia. kr. for 1 km.
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 2/8-15 fra Anders Wested, Nørresundby om Limfjordsforbindelsen
Formålet med denne mia. kr. synes alene at være at give tilhængerne af den vestlige løsning det stik på
hånden, at forbindelsen vest om byen allerede er påbegyndt.
Som politiker må man i høj grad forholde sig til de rapporter, der udgives af statslige organer så som
Vejdirektoratet. I sagen om 3. Limfjordsforbindelse har disse rapporter desværre haft tendens til at
favorisere den vestlige linjeføring. Således mente man i VVM fra 2011, at det østlige alternativ kun kunne
realiseres med hele 16 kørespor (!) under fjorden og ekspropriation af et helt industrikvater, og derfor ville
koste ca. det samme som vest-alternativet. Man havde desuden i prisen på det østlige alternativ medregnet
udvidelse af E45 med ekstra kørespor omkring Aalborg og Nørresundby. Men denne udvidelse vil blive
nødvendig, uanset om man vælger øst eller vest (arbejdet med den er allerede påbegyndt). Den østlige
løsning var desuden stedmoderligt behandlet i beregningen af tidsgevinster.
Sammen med dette brev modtager I min bog,
hvor jeg vil anbefale, at I starter med at læse den del, der
hedder
Det store pengespild.
Det er 21 let læste sider. En elektronisk udgave af bogen findes på
www.limfjord.tjeklige.dk
Må jeg opfordre transportudvalget til at iværksætte en undersøgelse, hvor man forholder sig til kritikken
omtalt i min bog på side V og samtidig undersøger de fremsatte alternativer mere grundigt – med løbende
konsultation af os, der går ind for disse alternativer. Der findes en samlende forening ”Fremtidens Aalborg”
for diverse grupper, der er imod Egholm-motorvejen. Konkret foreslår jeg, at man undersøger den såkaldte
3-tals løsning
– en løsning, jeg selv står bag, som sammenfatter flere ideer fremsat af den anerkendte
trafikforsker, ingeniør Anker Lohmann-Hansen. 3-tals løsningen vil - foruden at løse trafikproblemerne
bedre - skåne en række enestående bynære naturområder, være mere i pagt med befolkningens ønsker og
spare statskassen for adskillige milliarder kr.
Med venlig hilsen
Anders Wested
”Trafikalt folkeparti”
Venøvej 10
9400 Nørresundby
Tlf. 20480503 / 98101676
[email protected]