Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Aalborg 02-08-2015
Hej
Tillykke med valget til folketinget og transportudvalget!
Transportområdet er et sted, hvor der tidligere har optrådt fejlinvesteringer for flere mia. kr. IC4 togene
viste sig f.eks. ikke at fungere efter hensigten.
Min henvendelse drejer sig om en anden beslutning, hvor der også er risiko for, at man spilder adskillige
milliarder offentlige kroner uden at opnå det ønskede resultat.
Det drejer sig om 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg. I trafikaftalen for en række partier af 24. juni 2014
blev man enige om, at linjeføringen fastlægges i
Egholmlinjen,
altså en ny 20 km. lang motorvej vest om
Aalborg - frem for i
den østlige linje,
der er en udvidelse af E45 øst om Aalborg, som også indbefatter
udbygning af den nuværende Limfjordstunnel med nye rør.
Man begrunder beslutningen med opdateringen af de foreliggende trafikberegninger, hvilket mere præcist
vil sige rapporten
Konsolidering af trafikberegningerrne for en 3. Limfjordsforbindelse
fra 2014. Denne
rapport konkluderer på side 23, at det ikke er muligt at gennemføre en samfundsøkonomisk beregning på
basis af de nye tal. Man slutter derfor af med flg. sætning: ”Der er dog ingen tvivl om, at den lavere trafik
over fjorden … vil betyde, at trafikantgevinsterne bliver væsentligt lavere … hvilket igen betyder, at det
samfundsøkonomiske resultat bliver lavere. Det gælder dog begge forslagene og vil ikke ændre på, at det
samfundsøkonomiske resultat vil være højere for Egholmlinjen end Østforbindelsen.”
Konklusionen er meget abstrakt, og den forholder sig ikke til store dele af den kritik, der er fremkommet af
selve beregningsformen i den offentlige debat. Det er måske heller ikke meningen med en rapport, der
alene beskæftiger sig med trafikprognoser, men det ville være relevant.
Men selv hvis man alene ser på de nye trafikprognoser i rapporten, drages konklusionen forkert. For det er
ikke samfundsøkonomisk fornuftigt at bygge en motorvej, der kun løser løser vejens hovedopgave i 10 år
efter at den er anlagt.
Vejens hovedopgave må være at forhindre køer ved krydsningen af Limfjorden,
primært på Nordjyllands trafikale hovedpulsåre
E45,
lang tid frem. Men ud fra rapportens tal side 27 og 29
kan man se, at Limfjordstunnelen kun vil blive aflastet 16 % ved anlæg af en motorvej over Egholm. Med en
sandsynlig stigning i trafikken på 16 % pr. ti-år vil der blot gå
ti år, hvorefter problemerne på denne
trafikale hovedpulsåre bliver de samme som nu.
Dette vil igen betyde, at vi vender tilbage til en situation med flere ugentlige stop i Limfjordstunnelen på
grund af hændelser (uheld, tørkørsler, tabte genstande etc). Uheldene er ofte forårsaget af kombinationen
af tæt trafik og pludselige vognbaneskift (og vognbaneskiftene er sandsynligvis forårsaget af tilkørslernes
aktuelle udformning). Oprydning efter færdselsuheld i et tunnelrør tager typisk
en time eller mere.
Dertil
kommer problemer ved lejlighedsvist vejarbejde, når der kun er to rør.