Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
Tænk ud af boksen:
Flyt hovedbanen til motorvejen og understøt Billund som storlufthavn.
Onsdag aften var der spændende nyt på TV2 Østjylland. Her kunne man høre rådmand Kristian Würtz fortælle, at
Aarhus Kommune vil anlægge en station i Brabrand, der integrerer af- og påstigning på de nationale togforbindelser,
letbanen og busserne. Forudsætningen er, at Folketinget vil finansiere, at letbanen føres fra Brabrand til centrum.
Forslaget er sikkert velment, men det vil kun løse en flig af de udfordringer, Aarhus Kommune står over for på trans-
portområdet. Derfor bør byrådet ulejlige Folketinget med et andet løsningsforslag, der nok er langt dyrere men til
gengæld giver så store samfundsmæssige gevinster, at finansieringen i relativt stort omfang bør kunne ske for stats-
lige midler. Forslaget vil med et slag give Aarhus en fremragende infrastruktur, styrke den kollektive trafik og have
positive afledede effekter i forhold til byudviklingen. Det består af følgende sammenhængende elementer:
Flyt hovedbanen til en placering lige nord og vest for motorvejskrydset mellem E 45 og Herning-motorvejen.
Anlæg få kilometer jernbane nord og syd for den nye banegård, så den bliver koblet på den østjyske længde-
bane. Dette indebærer for det første en væsentlig nedsættelse af transporttiden mellem de store danske
byer, især strækningen fra Nordjylland til København. For det andet overflødiggør det planerne om at an-
lægge en ny jernbane mellem Hovedgaard og Aarhus. Begrundelsen herfor er et ønske om at forkorte trans-
porttiden. Men med en ny hovedbanegård placeret vest for byen, vil de nationale togruter slet ikke benytte
strækningen – og dermed bortfalder begrundelsen. Endelig vil en ny hovedbanegård i vest frigøre væsentlige
arealer til byudvikling i centrum af Aarhus. Med den igangværende hastige stigning i indbyggertallet, vil det
kunne bidrage rigtig positivt til byens udvikling.
Anlæg få kilometer jernbane fra den nye hovedbane og indtil Brabrand. Dermed etableres et sammenhæn-
gende skinnenet, der kan udnyttes til let- og nærbanetrafik med den nuværende Aarhus H. som omdrej-
ningspunkt – og med forbindelse til de landsdækkende togforbindelser via den nye hovedbanegård.
Sidst, men ikke mindst: Anlæg en ny jernbane fra Skanderborg til Billund Lufthavn og etablér en non-stop
togrute mellem den nye hovedbanegård og lufthavnen i Billund. Den samlede transporttid vil være 25-30
minutter, og dermed får Aarhus netop en ny international lufthavn så tæt på, som mange interessenter læn-
ge har efterspurgt. Det kan oven i købet ske, uden at byrådet skal genere beboere i det nære opland med en
alternativ placering af en lufthavn til den nuværende på Djursland. Med et stort befolkningsunderlag i Østjyl-
land på 5-600.000 mennesker vil den nye togforbindelse samtidig styrke en yderligere udbygning af Billund
som hele Vestdanmarks internationale lufthavn.
Finansieringen af forslaget er en betragtelig opgave, men som udgangspunkt spares på forhånd store udgifter til en
ny jernbane mellem Hovedgaard og Aarhus samt anlægsudgifter til en ny lufthavn ved Thomasminde. Folketingets
partier bør kunne motiveres til at arbejde for finansieringen af forslaget i et nyt transportforlig – med supplerende
bidrag fra Aarhus Kommune.
Med venlig hilsen
Henrik Winther