Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Holte, den 22. juli 2015
Transportminister Hans Christian Schmidt,
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Færgeforbindelser til Bornholm, jf. færgeforliget af 11. dec. 2014.
Da det endelige udfald af færgeforliget vedrørende Bornholm p.t. bliver underkastet en revurdering som
følge af regeringsskiftet, vil jeg henlede opmærksomheden på nogle forhold, som er af helt afgørende betyd-
ning for færgefarten frem til 2028.
Konklusioner
I. Færgeforliget henviser i betydeligt omfang til konditionerne i det aktuelle udbud. Det betyder bl.a., at over-
fartstiden på Ystad-ruten ikke må overstige 80 minutter.
Ved en ændring af overfartstidskravet til 100 minutter vil det bevirke, at operatøren opnår valgmulighed
mellem at anvende en katamaran eller en konventionel hurtigfærge – evt. baseret på LNG. Den samlede
overfartstid fra Bornholm til Hovedstaden forøges kun ca. 5% ved en sådan justering, men en langt større
stabilitet og komfort for passagererne opnås ved denne ændring.
II. Færgeforliget fastlægger, at den direkte forbindelse til Sjælland skal ske til Køge med en færge, som med-
tager gods og passagerer.
Ved at tilføje Københavns havn som en alternativ mulighed til Køge-destinationen, vil operatøren have mu-
lighed for at vurdere, hvilken lokalitet, der giver flest brugere, og ud fra en samlet vurdering medfører den
bedste service for såvel passagerer som godset. En sådan justering bevirker ikke flere tilskudsmidler.
Baggrund for henvendelsen og yderligere kommentarer
Jeg og mange andre, som hyppigt skal til og fra Bornholm på nøje fastlagte tidspunkter, har behov for at
rejsen forløber uden risiko for aflysning eller, at uroligt vejrlig gør overfarten til et mareridt. Den aktuelle
tonnagesammensætning tilsikrer ikke disse behov, jf. at udbudskravet om en overfartstid på 80 minutter
forhindrer anvendelse af konventionelle hurtigfærger, hvis indsættelse i de fleste tilfælde ville løse proble-
merne.
Tidligere korrespondance
Den 4. april 2013 rettede jeg første gang henvendelse til transportministeriet for at gøre opmærksom på, at
det kommende udbud burde muliggøre helårlig sejlads på Ystad-ruten med andet end katamaraner, som ikke
er egnede til anvendelse i Østersøen, når regularitet og komfort skal tilgodeses.
1