Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
Pinligt, helt utilstedeligt og fejlagtigt!
Den kommunale tilføjelse i referatet fra et KB-møde om en hensigtserklæring! Teksten i referatet lyder
således:
”Rammerne for det kommende færgeforlig er fastlagt for perioden 2018 til 2028 og heri indgår ikke LNG,
hvilket i overvejede grad skyldes økonomi.
Der vil i givet fald skulle investeres yderligere fra statens side, da LNG-færger er dyrere at bygge og
dyrere i drift grundet det begrænsede udbud og dermed højere pris pr færge.
F.eks. er den LNG-baserede færge, der sejler fra Stavanger til Hirtshals støttet med over 90 mio. kroner
fra den norske stat og EU. Uden disse ekstra tilskud ville færgen aldrig være kommet i drift baseret på
LNG
Transportministeriet ønskede ikke at begrænse de bud, der måtte komme på næste færgeudbud
yderligere, ved også at kræve LNG-baserede færger.
Endelig vil et LNG-tankanlæg være en dyr investering, som vil komme oveni den pris staten har fastsat til
færgedrift, som fra 2018 er over 330 mio. kr. om året til Bornholm. Rønne Havn vil ikke kunne bære
denne investering.
I overvejelserne indgik også, at de to nuværende hurtigfærger ikke kan ombygges til LNG.”
Da det forekom mig meget underligt, at Fjord Line skulle have fået tilskud fra bl.a. EU til den ene af deres 2
færger på ruten Stavanger – Hirtshals (Stavangerfjord og Bergensfjord), som påstået i den kommunale
administrations tilføjelse under KBs behandling af Bente Johansens hensigtserklæring, tog jeg mig den
frihed at spørge hos Fjord Line:
Hej hos Fjord Line,
Kan det være rigtigt, at den LNG-baserede færge, der sejler fra Stavanger til Hirtshals bliver støttet med
over 90 mio. kroner fra den norske stat og EU, samt at uden disse ekstra tilskud ville færgen aldrig være
kommet i drift baseret på LNG?
Jeg kan ikke sige hvor og af hvem den kommunale administration har disse oplysninger fra, men jeg har
en anelse om hvorfra de kommer.
Da det drejer sig om, at vi – en hel del borgerne, vores passagerforening og nogle lokalpolitikere – gerne
vil have, at kommunen skal arbejde for, at vi i fremtiden får LNG-baserede færger til at besejle Bornholm
i fast rutefart [måske det var en idé for Fjordline] samt at vi får planlagt et LNG-tankanlæg på Rønne
Havn [selvfølgelig i privat regi] til at servicere vore færger samt øvrige skibe, der sejler rundt i Østersøen
På forhånd tusind tak fordi De tog Dem tid til at læse denne mail.
Jeg håber også De vil finde tid og lyst til at svare mig.
Venlig hilsen
Jørn Holger Christensen
Fjord Line svarede således: