Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1551129_0001.png
Referat fra temadag om
BEDRE INDSATS PÅ
STOFMISBRUGSOMRÅDET
Den 20. august 2015 i Odense Congres Center
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
Forord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Program . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
Formålet med temadagen på stofmisbrugsområdet . . . . . . . . . . .5
Indledende fire oplæg om de fire søjler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Drøftelser i fire workshopgrupper (samlet referat)
. . . . . . . . . . 8
Idébank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Deltagerliste . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 2
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0003.png
REFERAT AF TEMADAG
OM STOFMISBRUG DEN 20. AUGUST 2015
FORORD
Succes i indsatsen overfor mennesker med et stofmisbrug fordrer,
at der er blik for hele borgerens situation – og ikke kun for misbru-
get. Det er ikke raketvidenskab, at stofmisbrug for mange kan have
omfattende negative konsekvenser såsom dårlig økonomi, dårligt
helbred, manglende sociale relationer og kriminalitet.
Alt for ofte strander en god indsats i misbrugsindsatsen, fordi
andre forvaltninger har andre målsætninger med borgeren. En
fællesnævner for mange af de brugerundersøgelser, som Rådet
har foretaget, er, at udsattes møde med systemet alt for ofte inde-
holder modstridende krav, som ofte er årsagen til en manglende
positiv effekt af indsatsen.
Det er ikke nogen let opgave, når systemer skal favne menneskers
komplekse og forskelligartede problemer, men hvis der ikke gøres
et ihærdigt forsøg på at løse denne opgave med udgangspunkt i en
bred og helhedsorienteret indsats, så bliver konsekvensen, at især
socialt udsatte fravælger den udstrakte hånd om hjælp!
Med ønsket om at debattere barrierer og muligheder, som møder
stofmisbrugerne, inviterede Rådet for Socialt Udsatte repræsentan-
ter fra brugerorganisationer, frivillige sociale organisationer, fagfolk
m.fl. til en temadag om stofmisbrug i august måned 2015.
Hermed følger referatet fra temadagens diskussioner. Bagerst i re-
feratet findes en idébank, som er en bruttoliste over alle de forslag,
der kom frem i arbejdet. Ingen deltagere kan tages til indtægt for
de enkelte forslag eller for listen som helhed – heller ikke Rådet for
Socialt Udsatte.
Tak til deltagerne for de mange input.
God læselyst
Jann Sjursen
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 3
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0004.png
PROGRAM
09.30 – 10.00
10.00 – 10.15
10.15 – 11.00
Ankomst og kaffe
Velkomst, introduktion til dagens program og mål med
dagen, Jann Sjursen, Formand for Rådet for Socialt Udsatte.
4 inspirationsoplæg om de 4 søjler i narkopolitikken:
11.00 – 12.00
Behandlingsindsatsen – Anja Bloch, Brugernes Akademi
Skadesreduktion – Jakob Hjørnholm, Kirkens Korshær
Forebyggelse og tidlig indsats – Steen Rosenquist, SAND
Kontrolpolitik og retshåndhævelse - Nanna Gotfredsen, Gadejuri-
sten
1. runde af workshop, inkl. kaffepause.
Deltagerne inddeles i fire sessioner efter temaerne:
b. Forebyggelse og tidlig indsats
b. Behandling
c. Skadesreduktion
d. Kontrol og retshåndhævelse
12.00 – 13.00
13.00 – 14.15
14.15 – 15.00
Frokost
2. runde af workshop
Opsamling og afrunding af dagen, ved Jann Sjursen,
Formand for Rådet for Socialt Udsatte.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 4
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0005.png
FORMÅLET MED TEMADAGEN PÅ
STOFMISBRUGSOMRÅDET
Det fremgår af satspuljeaftalen for 2015, at satspuljepar-
tierne i forhandlingerne om satspuljeaftalen 2016 skal
se på forslag om bedre indsats for stofmisbrugere. Til
brug for det arbejde blev der nedsat en tværministeriel
kortlægningsgruppe under Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse. På grund af folketingsvalget blev ar-
bejdsgruppens arbejde imidlertid sat i bero. Arbejdet er
genoptaget nu med henblik på færdiggørelse inden 1.
oktober 2015.
Kortlægningsgruppen har ikke som mandat at stille
forslag til forbedringer. Rådet for Socialt Udsatte vil
gerne bidrage med forslag til forbedringer og inviterede
derfor den 20. august 2015 repræsentanter fra brugeror-
ganisationer, frivillige sociale organisationer, fagfolk m.fl.
til en temadag for at debattere og afdække de barrierer
og muligheder, der på nuværende tidspunkt eksisterer
i forhold til at løfte indsatsen på stofmisbrugsområdet.
Dette papir er et referat af temadagen.
Rådet for Socialt Udsattes forslag til forbedringer af ind-
satsen fremgår af et selvstændigt papir.
Samtlige af temadagens deltagere var aktører, der
beskæftiger sig med feltet på forskellige niveauer og har
forskellige perspektiver herpå. Der var repræsentanter
fra brugerorganisationer for socialt udsatte, herunder fle-
re med personlige erfaringer med behandlingssystemet,
ligesom der også var repræsentanter fra KL og ledelses-
niveauet for behandlingsindsatsen i flere kommuner,
ledere og behandlere fra en række behandlingstilbud,
frivillige sociale organisationer samt repræsentanter fra
den medicinske og somatiske del af indsatsen. Se ved-
lagte liste over deltagere.
På temadagen blev der blandt andet arbejdet i for-
skellige workshops med udgangspunkt i de fire søjler,
der også er analysefelterne for kortlægningsgruppen:
forebyggelse og tidlig indsats, behandling, skadesre-
duktion samt kontrol og retshåndhævelse. Forud for
drøftelserne i workshopgrupperne var fire talere invite-
ret til at holde korte oplæg i plenum under hvert af de
fire søjler/temaer.
Formålet med oplæggene og drøftelserne i de separate
workshops var at nå frem til en række konkrete forslag
til forbedring af indsatsen – en idébank. Idébanken med
forslag findes bagerst i dette referat. Referatet og idé-
banken fremsendes til de ansvarlige politikere med en
opfordring til at tage konkret handling, sådan at indsat-
sen overfor mennesker i stofmisbrug løftes.
Referatet og idébanken udgør således en samlet opsam-
ling på hele temadagen og indeholder så vidt muligt alle
de meninger, kommentarer, pointer og andre input, som
blev ytret i løbet af dagen. Hverken de enkelte deltagere
eller Rådet for Socialt Udsatte kan tages til indtægt for
de synspunkter eller forslag, som fremgår af referatet.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 5
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0006.png
INDLEDENDE FIRE OPLÆG OM DE FIRE SØJLER:
FOREBYGGELSE/TIDLIG INDSATS, BEHANDLING,
SKADESREDUKTION OG KONTROL/RETSHÅNDHÆVELSE:
Steen Rosenquist,
formand for SAND - De Hjem-
løse Landsorganisation, lagde ud med ti minutter om
forebyggelse og tidlig indsats. Kampen mod stoffer er
tabt. Stofferne er kommet for at blive, det gælder om at
håndtere dén situation. Mange unge som ældre søger
en rus og mange er nysgerrige. Det er derfor vigtigt med
oplysning, så mennesker kan træffe et informeret valg.
Tidligere brugere kan være vigtige i den sammenhæng.
Steen gjorde også opmærksom på, at mennesker skal
tages alvorligt, når de beder om hjælp til et misbrug. En
ventetid på 14 dage er alt for lang og slet ikke tidligt nok.
Samtidig er det vigtigt at huske, at stofmisbrug ikke kan
kommes til livs, uden at der er fokus på at skabe bedre
livskvalitet. I behandlingen skal der derfor også være fo-
kus på aktiviteter og andet livsindhold, der kan øge den
enkeltes livskvalitet, så den enkelte ikke falder tilbage i
at misbruge stoffer. Steen afsluttede oplægget med en
anbefaling om at afkriminalisere narkotika.
Anja Bloch,
formand for Brugernes Akademi og medlem
af Rådet for Socialt Udsatte, fortsatte med et kort oplæg
om behandlingsindsatsen. Udgangspunktet for oplæg-
get var, at relationen mellem behandler og bruger er helt
central. Den attitude eller holdning, som brugeren mø-
der hos personalet, er afgørende for behandlingen. Der
er for meget mistillid, kontrol, sanktionering, fordømmel-
se mv. Samtidig er det vigtigt med høj faglighed - egen
erfaring er ikke tilstrækkeligt for at være en god behand-
ler. Endelig er der for lidt forståelse og accept af, at nogle
brugere ind i mellem får det så psykisk dårligt, at de ikke
kan leve op til substitutionsbehandlingens meget stive
rammer. Der skal mere opmærksomhed på inddragelse
af borgeren i egen behandling. Folk ”stemmer med fød-
derne” og vælger det behandlingscenter, der behandler
dem som mennesker. Anja afsluttede med at pointere, at
det er svært at få den holdningsændring, vi har brug for,
når kriminaliseringen gør, ”at stofbrugere pr. definition
bliver set som værende kriminelle”.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 6
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0007.png
Jakob Hjørnholm,
korhærspræst for Kirkens Korshær i
Horsens, fortsatte med et kort oplæg om skadesreduk-
tion. Misbrugsområdet betjener sig af en række særlige
ord og begreber: sidemisbrug, medafhængighed, mang-
lende selvindsigt, misbrugsadfærd, borgeren i centrum,
helhedsorienteret indsats og også skadesreduktion. En
række af ordene afslører en mangel i indsatsen. Hvorfor
snakke om borgeren i centrum, helhedsorienteret ind-
sats og skadesreduktion, hvis det var en naturlig del af
indsatsen? Skadesreduktion har ikke fjernet stigmatise-
ringen af misbrugere, hverken generelt i samfundet eller
i mange tilfælde fra dem, der udøver skadesreduktion i
det daglige. Udfordringen er at udøve skadereduktion
på en skadereducerende måde - det sker ikke altid - fx
når personale udleverer rent værktøj til brugeren. I et
større samfundsmæssigt perspektiv bør skadesreduktion
være fundamentet for hele indsatsen. I den sammen-
hæng bør der kigges kritisk på kontrolsystemet, der p.t.
ikke er skadesreducerende.
Nanna W. Gotfredsen,
leder af Gadejuristen, sluttede
af med et oplæg om kontrolpolitik og retshåndhævelse.
Kontrol og retshåndhævelse er nært forbundet med alle
andre dele af narkotikaområdet, herunder behandling,
forebyggelse og skadesreduktion, i det den er direkte
skadesfremmende i sig selv. Politikken bør ændres, så
vægten lægges på inklusion, støtte og behandling i
stedet for straf. Økonomisk er kontrol- og retshåndhæ-
velsen langt mere omkostningstung end de ca. 900 mio.
kr. årligt, der gives til behandling om end, der endnu
ikke er nogen officiel udredning herom. 23 pct. af de
indsatte i fængslerne sidder for narkotikarelateret kri-
minalitet, retssystemet behandler årligt ca. 25.000 sager
om narkotika – mest småsager. Nogle kilder har opgjort
udgifterne til kontrolpolitikken til 3,5 mia. kr. – andre
når til 9-10 mia. kr. På trods af meget store investeringer
i kontrolpolitikken har samfundet åbenlyst ikke kontrol
med narkotikaen, som bruges af flere og flere og er
lettere tilgængelig og billigere end nogensinde. Nanna
opfordrede til at gå nye veje med afkriminalisering og
regulering.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 7
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0008.png
DRØFTELSER I FIRE WORKSHOPGRUPPER
(samlet referat):
Flere synspunkter, pointer og andre input gik igen i de
fire grupper, og følgende skal ses som et sammenskrevet
referat af alle fire sessioner.
misbrug er forhold, som er særlige og skal behandles
som sådan. Det skaber behov for differentierede indsat-
ser med fokus på den enkeltes behov – og blandt andet
er der behov for indsatser specifikt målrettet den store
gruppe unge, som har et misbrug af hash eller andre
euforiserende stoffer på weekendbasis eller af mere
omfattende karakter. De kan ikke spejle sig i gruppen
af ældre opiatmisbrugere og har behov for andre typer
behandling.
Stofmisbrug – ikke en ensartet størrelse
På temadagen blev det blandt andet drøftet, hvem
målgruppen for stofmisbrugsindsatsen er, og det blev
påpeget, at det er en gruppe, som er meget heterogen.
Som eksempler på vidt forskellige grupper, som har
vidt forskellige behov, kan nævnes udsatte unge med
et overforbrug af hash, tidligere stofmisbrugere, som
skal have forebygget tilbagefald, sindslidende, som har
svært ved at få den rette medicinering og derfor tyer til
selvmedicinering, m.fl.
Det blev samtidig fremhævet på temadagen, at misbrug
i dag har ændret karakter, således at det drejer sig om
mange typer af afhængighed, der som oftest er del af
en række sammensatte og komplekse problemstillinger.
Mange kæmper for eksempel med en kombination af
spil- og stofmisbrug, ligesom mange har et blandings-
misbrug af for eksempel alkohol, hash og medicin kom-
bineret med en række andre sociale problemer.
En udfordring i den forbindelse er, hvordan man gri-
ber de forskellige afhængigheder an og behandler så
forskelligartede former for misbrug hos en målgruppe,
der er stærkt differentieret. Selvom der er metoder, som
kan overføres og anvendes til behandling af forskellige
typer af misbrug, blev det påpeget, at der for hver enkelt
Hvad er målet med indsatsen på
stofmisbrugsområdet?
I forhold til spørgsmålet om, hvad det ønskede mål med
indsatsen på stofmisbrugsområdet bør være, blev der af
nogle deltagere på temadagen stillet spørgsmålstegn
ved præmissen om, at stoffrihed altid er det vigtigste
mål. Måske skal målet hellere være et godt liv? I det hele
taget fremgik det af diskussionerne, at problematikkerne
er meget komplekse, og at det ikke er entydigt, hvad
”det gode” er.
Flere fandt det afgørende at operere med andre målsæt-
ninger end stoffrihed. ålet med behandlingen er ikke
altid, at borgeren skal ende med at være stoffri uden me-
dicin, men derimod kan substitutionsmedicin være dét,
der skal til for, at borgeren får øget trivsel og livskvalitet.
Det blev rejst, at forbedret livskvalitet derfor bør være
et selvstændigt mål og både kontrol, retshåndhævelse,
behandling mv. bør indrettes, så den understøtter ska-
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 8
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0009.png
belsen af et bedre liv for borgeren. For eksempel tvinges
borgere i metadonbehandling i dag i nogle tilfælde til at
indtage al medicinen på stedet med skævhed og ube-
hag til følge, og de ufleksible åbningstider gør det svært
for borgeren at have et godt liv ved siden af behandlin-
gen. I behandlingen bør der altid arbejdes ud fra, hvad
der er bedst for borgeren, og med afsæt i deres problem-
definition og behov. Sådan opleves det ikke i dag, blev
det påpeget af deltagere.
Som bud på alternative mål med indsatsen blev blandt
andet foreslået:
• Øget livskvalitet
• Øget funktionsniveau
• Bedre helbred
accepterede politiske relevans af samfundsøkonomiske
analyser – ”det kan betale sig at forebygge” – for derved
at opnå et politisk incitament til at prioritere en bredere
forebyggelsesindsats, som ikke er begrænset af de en-
kelte fagområders kassetænkning.
Den faglige adskillelse af hjælp til hhv. boligproblemer,
stofmisbrug, sindslidelser, alkoholmisbrug mm. gør
ifølge deltagere på temadagen, at flere og flere udsatte
med flere forskellige problemer bliver skubbet rundt i
systemet. Der skal i den forbindelse mere fokus på
den
enkeltes ressourcer og evner
frem for bureaukratiske krite-
rier for støtte og hjælp.
Uddannelsessystemet
og i særdeleshed udviklingen på
ungdomsuddannelserne med stadigt højere krav (ka-
rakterkrav, fremdriftsreform osv.) blev af flere fremhævet
som væsentligt i forhold til unge og stofmisbrug. Der
mangler i dag simpelthen forståelse for og muligheder
for unge, som ikke kan tilpasse sig uddannelsessyste-
mets krav. Skoletræthed kan få værre konsekvenser, fordi
der ikke er tilstrækkeligt med stoffri fællesskaber, som
danner modkultur til konventionel uddannelse. Samme
problemer med stadigt højere krav sætter sig i gennem i
beskæftigelsespolitikken.
Det blev dog også fremført, at der er en positiv udvikling
i gang på området med SSP-konsulenter med et klart
ansvar for den primære forebyggelse i folkeskolen, en
højere grad af professionalisering på området og en
Forebyggelse – hvem tager ejerskab?
Et tema i drøftelserne på temadagen var det manglende
ejerskab til den brede forebyggelsesindsats, som ingen
rigtig vil tage på sig, ifølge flere deltagere. Derfor ender
bred forebyggelse ofte med at blive til en smallere fore-
byggelse i mere snævre sammenhænge – typisk over for
de grupper, som allerede har problemer.
En anden barriere for god forebyggelse er manglende
ressourcer til at følge de, der er i risiko for et stofmisbrug.
Et konstruktivt forslag var at koble sig til den alment
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 9
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0010.png
større bevidstgørelse på uddannelsesinstitutionerne.
Det blev fremhævet, at der er behov nye
samarbejds-
flader
frem for bare at kræve mere samarbejde i den
eksisterende organisering.
Endelig blev der diskuteret mulighederne for
forebyg-
gende behandling,
således at for eksempel unge med
hashmisbrug kan modtage samtaler, før et misbrug
eskalerer. Det bør ses i sammenhæng med et mål om
forbedret livskvalitet. Hvis målet er et bedre liv og ikke
stoffrihed, bliver det oplagt at gribe ind med støtteforan-
staltninger tidligere for at undgå, at et forbrug bliver til
misbrug og skaber dårlige liv for den enkelte.
påpeget, at politikken på området måske nok oprinde-
ligt havde som primært formål at holde ”bedsteborger-
ne” væk fra stoffer, men at politikken – utilsigtet eller ej
– har haft nogle uheldige konsekvenser for de svageste
stofmisbrugere.
Det blev rejst, at der med fordel kunne gives en bedre
information til den brede befolkning om stofmisbrug,
som kan afstigmatisere og afmystificere stofferne og
brugere af stoffer. Dette kan tage det ”spændende” ud
af stofferne for unge eller andre i den forskelligartede
risikogruppe og skabe forståelse for relevansen af en
bred forebyggelse.
Det blev dog påpeget, at der er begrænsede virkninger
ved en ren oplysningsstrategi, som ikke samtidigt følges
op af en håndholdt indsats eller opbygningen af alter-
native fællesskaber for den enkelte (potentielle) stofmis-
bruger.
Selvom der er langt vej igen, så er der også grund
til at være positiv: Det var oplevelsen blandt flere af
temadagens deltagere, at der alt andet lige er kommet
mere fokus på og viden om problematikker i relation til
misbrugere og udsatte i det hele taget. Det blev påpe-
get, at der er sket forbedringer på visse områder, fx i
form af anonym stofmisbrugsbehandling. Men der er
også stor plads til forbedring. Der er behov for at lære af
og bruge eventuelle gode erfaringer til at inspirere og
pege fremad, fx gode erfaringer med særlige, målrettede
indsatser til unge med hashmisbrug.
Kontrol og retshåndhævelse bidrager
til stigmatisering af stofmisbrugeren
På temadagen var der opmærksomhed på, at der sker en
”de facto” stigmatisering af gruppen af stofmisbrugere
i både retsvæsen, behandlingssektor og i befolkningen
generelt. Hele straf- og kriminalitets-retorikken medfø-
rer, ifølge flere af temadagens deltagere, at stofmisbru-
gerne anses som kriminelle, som ”bare kunne lade være
at tage stoffer, hvis de ville”. Til eksempel kan nævnes
sundhedsvæsenet – her mødes stofmisbrugeren ofte
som en kriminel og ikke som en patient. At blive anset
som kriminel gør, at man går ”under radaren” længe.
Man søger ikke hjælp eller søger hjælp for sent.
Samtidig blev det påpeget, at det oprindelige formål
med den såkaldte nul-tolerance-politik vel var forebyg-
gelse – og ikke at ramme de svageste grupper. Det blev
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 10
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0011.png
Den ”offerløse” kriminalitet
Spørgsmålet om befolkningens
retsfølelse
blev også rejst
som en faktor, man ikke kommer udenom i diskussionen
af en mulig afkriminalisering af stoffer til eget brug. Her
blev det dog påpeget, at der på stofmisbrugsområdet
ofte er tale en ”offerløs” kriminalitet: Stofmisbrugeren,
der har en lille stofmængde på sig til eget brug, begår en
strafbar handling, men offeret er misbrugeren selv. Der
ligger ikke nogen kriminel hensigt (”criminal intent”) bag
stofmisbrugerens handling.
Et forhold, som blev rejst under workshopgruppens
drøftelser, var spørgsmålet om et altid tilstedeværende
magtforhold
– både imellem politi og stofmisbrugere,
men også imellem behandlere og stofmisbrugere osv.
Det blev fremhævet af deltagere, at magtforholdet
hænger uløseligt sammen med kontrolpolitikken. Dertil
kommer, at der også kan opstå en følelse af magtesløs-
hed blandt de involverede parter, ikke mindst blandt
medarbejdere i misbrugsbehandlingssystemet.
Kriminalisering af stofmisbrugere og deraf følgende
fængselsophold afstedkommer mange ”stop-and-gos”,
som afbryder behandlingsforløb, medfører udskrivelse
til gaden mv. Stofmisbrugernes retssikkerhed er gene-
relt udfordret. Der mangler et uvildigt klageorgan, der
kan foretage straksafgørelser, blandt andet i forhold til
brugere, der får frataget deres metadon ved varetægts-
fængslinger mv.
Det blev fremhævet, at kontrol kunne være gavnlig i
behandlingen, hvis kontroltiltag i højere grad foregik
på brugerens præmisser. At man for eksempel kan få
foretaget urinkontrol, hvis man ønsker det osv., samt en
højere grad af selvadministration, eksempelvis i forhold
til substitutionsmedicin, herunder oplæring af brugerne
fremfor straf.
Der blev fremhævet, at der er behov for en egentlig
afkriminalisering af de stoffer, som i dag er illegale. Det
blev rejst, at der er flere modeller for en sådan afkrimina-
lisering, og at der bør laves en grundig analyse fordele
og ulemper ved forskellige modeller.
En tankegang, som nogle deltagere generelt var positivt
stemt overfor, er samtaler/motivation i stedet for straf.
Som inspiration kan man skele til Portugal, Norge eller
Seattle (et nyt tiltag i Seattle er startet på initiativ fra poli-
tiet selv, som var trætte af at arrestere stofmisbrugere og
sætte dem i fængsel). I den forbindelse blev det påpeget,
at det er vigtigt, at samtaleforløbet er frivilligt.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 11
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0012.png
Skadesreduktion er fundamentet
Det blev fremhævet på temadagen, at princippet om
skadesreduktion
bør være fundamentet for al indsats på
stofmisbrugsområdet – og ikke en selvstændig ”søjle”
indenfor viften af indsatser. Dog mangler der en generel
præcisering af, hvad der ligger i skadesreduktionsbegre-
bet, og hvordan man kan/bør/skal arbejde ud fra dette
perspektiv.
I forlængelse af ovenstående var der nogle, som frem-
hævede, at mange behandlingstilbud ikke tilgodeser de
behov, stofmisbrugere har. Ofte mangler der fokus på
den samlede livssituation og mulighed for aktiviteter,
der kan medvirke til at skabe en øget livskvalitet - tiden
skal fyldes meningsfuldt ud, så den frigjorte tid ikke
medfører eksempelvis et tilbagefald i misbrug. Nogle
mente, at væresteder o. lign. udfylder en vigtig rolle
både før, under og efter eventuel behandling. Andre
pegede på førtidspensions- og kontanthjælpsrefor-
merne som svaret på den efterlyste ”aktivering”, da de
forpligter kommunerne til at iværksætte tilbud – også til
stofmisbrugere. Men det forudsætter, at stofmisbrugere
i behandling også bliver prioriteret på beskæftigelses-
området herunder, at social- og beskæftigelsesområdet
arbejder sammen, fx gennem forpligtende partnerskabs-
aftaler
Det blev påpeget, at stofmisbrugere ikke udelukkende
skal mødes med en behandlingstilgang, men i stedet
med en tilgang om at hjælpe stofmisbrugeren til at me-
stre sin egen situation, der kan realisere vedkommendes
potentiale.
Der mangler desuden viden om dobbeltdiagnoser, frem-
hævede deltagere. Skadesreduktion er ikke særlig frem-
herskende på området for sindslidelser, og der hersker,
som nævnt ovenfor, en meget stigmatiserende tilgang til
mennesker, som både har en sindslidelse og et misbrug.
Mangel på koordinering i behandlingen
og store kommunale forskelle
Et centralt spørgsmål, som blev debatteret på temada-
gen, var dels, hvilke barrierer som i dag står i vejen for
at yde en effektiv og attraktiv behandlingsindsats for
brugerne, og dels hvilke muligheder der er for at skabe
en mere effektiv og attraktiv behandling, der imødekom-
mer den enkeltes behov.
Blandt de forhold, som deltagerne pegede på som
udfordrende, var blandt andet en ofte forekommende
mangel på sammenhæng i behandlingen. Flere ople-
vede barrierer i forhold til at tilbyde borgeren et langsig-
tet koordineret forløb, der skabte en god sammenhæng
imellem forebyggelse, behandling og efterbehandling.
Nogle havde erfaringer med ofte at være nødsaget til
at udskrive borgere til hjemløshed, og andre manglede
konkrete muligheder for at tilbyde efterbehandling i
form af samtaler, bostøtte eller andet.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0013.png
Det er udfordringer, som ifølge deltagere medfører,
at et alt for stort antal borgere i dag vender tilbage til
behandling efter kort tid, og som gør, at det konkrete
behandlingstilbud i en vis udstrækning arbejder forgæ-
ves. Det opleves som meget frustrerende, ligesom det
økonomisk er bekosteligt. Derudover gør det, at mange
borgere ifølge deltagere ikke får den hjælp, de har behov
for, når de søger behandling.
Et andet forhold, som blev problematiseret, var en
manglende systematik og ensartethed i behandlingsind-
satsen på tværs af kommuner. Nogle oplevede urime-
lige forskelle på indsatsen i de enkelte kommuner og
efterlyste, at der følges skarpere op på, at kommunerne
følger lovgivningen. I dag er det ifølge nogle deltagere
nødvendigt at shoppe mellem kommuner for at få den
relevante behandling til den enkelte, grundet at ind-
satserne i de enkelte kommuner er for forskellige. Det
blev desuden sagt, at mange kommuner i dag slet ikke
tilbyder døgnbehandling, selvom lovgivningen forplig-
ter dem til det.
Selvom det blev rejst, at der er store forskelle i kvaliteten
i de enkelte kommuners tilbud, blev det også påpeget,
at det er nødvendigt, at lovgivningen giver mulighed
for at forvalte på en måde, hvor der tages højde for
regionale og kommunale forskelle. I Aarhus for eksem-
pel er der ifølge deltagere kommet langt flere unge
med stofproblematikker og således samlet set en øget
efterspørgsel på behandlingstilbud, men alligevel er der
angiveligt langt færre i substitutionsbehandling, idet
flere har andre typer af misbrug (hash, ”partydrugs” mm)
og derfor har behov for andre behandlingsformer. Det
blev set som et eksempel på, at der er grund til at diffe-
rentiere behandlingen i de enkelte kommuner i forhold
til de typer af misbrug, der gør sig gældende. Ellers taber
man en stor del, som ikke kan se sig selv i de tilbud, der
er til rådighed.
I tråd med dette blev det understreget, at det ikke må
opleves som et indgreb at komme i behandling. Delta-
gere mente, at behandling i dag i for lille grad tilrette-
lægges i forhold til den enkeltes livssituation og øvrige
gøremål, og det betyder, at det for fx unge kan være
vanskeligt at fastholde et uddannelsesforløb ved siden af
behandlingen, ligesom uddannelsestilbud heller ikke er
fleksible i forhold til dette. Der mangler således generelt
sammenhæng mellem behandling og uddannelsestil-
bud, blev det rejst.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 13
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0014.png
IDÉBANK
Inddelingen i forslag udspringer ikke direkte af de tematiserede workshopsessio-
ner, idet flere af temaerne blev drøftet på tværs af flere af grupperne. Idébanken
skal ses som en bruttoliste og som en samlet opsamling på alle fire workshopses-
sioner. Hverken de enkelte deltagere eller Rådet for Socialt Udsatte kan tages til
indtægt for forslagene på bruttolisten.
UNGE SAMT FOREBYGGELSE
• Tilknytning af en følgeperson i en årrække i forbindelse med udsatte unge,
som falder fra uddannelser eller ”shopper rundt” mellem forskellige ung-
domsuddannelserne, eller som viser flere af de kendte risikofaktorer.
• Erfaringsopsamling og formidling på tværs af folkeskole og ungdomsud-
dannelserne, som gives videre til andre institutioner og tilbud om hjælp til
implementering på andre uddannelsesinstitutioner. Fx: Alle ungdomsud-
dannelser og 10.klasses-centre skal have udviklet en rusmiddelpolitik.
• Intensiv undervisning allerede tidligt i folkeskolen, så børn/unge opnår
viden om forskellige stoffer, deres virkning og konsekvenser.
• Udvikling af redskaber til at synliggøre den forebyggende indsats i målehie-
rarkiet. Som det ser ud nu bliver forebyggelse negligeret, fordi det er svært
at måle og veje, og det skal der laves om på.
• Uddannelsesinstitutioner skal have en misbrugspolitik og klædes på til at
hjælpe og støtte de unge.
• Øget fokus på nye (og yngre) målgrupper - eksempelvis unge kvinder med
misbrug, der flytter ind hos rockere el. lign.
• En forebyggelsespulje (evt. satspulje), hvor regioner, kommuner og ci-
vilsamfundsorganisationer går sammen om at arbejde med andre aktører
om misbrugsforebyggelse. Projekter, som overskrider de eksisterende
samarbejdsformer, evt. med medfinansiering fra kommunerne for at skabe
mere forankring: ”Samskabelse”.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 14
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0015.png
AFSTIGMATISERING OG RETSSIKKERHED
• Der gennemføres en anti-stigmatiseringskampagne om stofmisbrugere.
Stor informationskampagne efter ”en-af-os”-modellen kendt fra psykiatrien.
• Lav etiske retningslinjer for pædagogisk personale i misbrugsbehandlings-
systemet.
• Bedre oplysning til brugere, behandlere og politi om stofmisbrugeres ret-
tigheder.
• Succesmål med kontrolindsats skal aftales med den enkelte bruger. Aftale
indgås med den enkelte bruger om fx graden af kontrol i misbrugsbehand-
lingssystemet. Brugerne mødes med respekt.
• Politimæssigt fokus flyttes fra brugere til bagmænd.
• Afkriminalisering af stoffer – vigtigt i relation til afstigmatisering.
• Misbrugere, der tages med stoffer til eget brug, skal have samtaler i stedet
for bøder/fængsel.
• Stofmisbrugernes retssikkerhed skal styrkes. Der mangler et uvildigt klage-
organ, der kan foretage straksafgørelser, blandt andet i forhold til brugere,
der får frataget deres metadon ved varetægtsfængslinger mv.
AKUTTILBUD
• Der skal skabes bedre muligheder for at kunne hjælpe unge under 18 år hur-
tigst muligt. På nuværende tidspunkt skaber lovgivningen barrierer for dette.
• Der skal etableres akutte lavtærskeltilbud for mennesker, der har et misbrug,
hvor de kan henvende sig og få konkret hjælp til somatiske, psykiske og/
eller sociale problemstillinger, for derfra at kunne visiteres videre i systemet.
• Der mangler flere (akut)boliger, der kan differentiere mellem mere eller
mindre kaotiske brugere.
• Der mangler et uvildigt klageorgan, der kan foretage straksafgørelser,
blandt andet i forhold til brugere, der får frataget deres metadon ved vare-
tægtsfængslinger mv.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 15
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0016.png
BEDRE KOORDINERING
• Der er behov for at udforme en sammenhængende strategi for forebyg-
gelse, behandling og efterbehandling.
• Der er behov for koordinatorer, som ikke har en kontrolfunktion.
• Ingen skal løslades fra fængsel til herberg eller gaden.
• Flere teams på tværs (kommunalt, regionalt, frivillige organisationer), der
tager udgangspunkt i en skadesreducerende tilgang.
BEHANDLING
• Personalet bør uddannes til at kunne håndtere ”faglig magtesløshed”. Af-
skaf uhensigtsmæssige standardforløb.
• Øget brug af familiebehandling, hvor pårørende inddrages.
• Der er behov for differentierede tilbud, der tager afsæt i den enkeltes behov
og definition af problemer
• Der er behov for øgede muligheder for at møde borgeren, hvor de er, med
fremskudte behandlingsindsatser i fx uddannelsessystemet.
• Der skal indføres længere åbningstider i rådgivning og udlevering af substi-
tutionsmedicin.
• De centralt fastsatte rammer skal være mere fleksible, så der kan tages
højde for lokale forhold i kommunerne.
• Der skal ansættes psykiatere/psykologer i kommunalt regi, så det bliver
muligt at få psykiatrisk/psykologisk behandling samtidig med den sociale
indsats
• Udvidet adgang til kompetenceudvikling til ”trænere” i brugen af Nalaxone.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 16
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0017.png
EFTERVÆRN
• Øget fokus på dét, der kommer efter behandling – samtaler, botilbud i form
af bofællesskaber, halvvejshuse eller egen bolig med tilknyttet støtte
• Oprettelse af alternative arbejdsfællesskaber eller uddannelsesinstitutio-
ner, hvor unge misbrugere eller misbrugere i det hele taget får fulgt deres
misbrugsperiode op med andre aktiviteter, relationer og et andet miljø og
dermed undgår tilbagefald.
ANDRE FORSLAG
• Finansiering af et forskningsprojekt, som belyser, hvad omkostningerne
ved den gældende kontrolpolitik i Danmark er.
• Finansiering af en undersøgelse af kontrolpolitikken i praksis.
• Der nedsættes en ekspertkommission, som skal danne forum for dialog og
drøftelse af problematikker på området. Kommissionen skal komme med
forslag til elementer i en handlingsplan på stofmisbrugsområdet.
• Styrkelse af brugerforeninger, pårørendenetværk samt oplysnings-
aktiviteter.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 17
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0018.png
Anja Bloch,
medlem, Rådet for Socialt Udsatte
Allan Pedersen,
forstander, Blå Kors
Awas Sindi,
student, Rådet for Socialt Udsatte,
sekretariatet
Bettina Sørensen,
medlem, SAND
Birgitte Thylstrup,
lektor,
Center for Rusmiddelforskning
Charlotte Obel,
primærlæge, Sundhedsteamet
Christian Bjerre,
generelsekretær, Blå Kors
Dorte Perlt,
bestyrelsen, Hanne Mariehjemmet
Fillip Soos,
Gadejuristen
Frank Sørensen,
Kirkens Korshær
Henrik Thiesen,
medlem, Rådet for Socialt Udsatte
Helene Forsberg,
politisk konsulent,
Rådet for Socialt udsatte, sekretariatet.
Jack Bonné,
opsøgende medarbejder,
Fredericia Udsatteråd
Jacob Hjørnholm,
korshærspræst, Kirkens Korshær
Jann Sjursen,
formand, Rådet for Socialt Udsatte
Karina Find,
politisk konsulent,
Rådet for Socialt Udsatte, sekretariatet.
Katrine Schepelern Johansen,
leder,
Kompetencecenter for dobbeltdiagnose
Kristoffer Broholt,
socialrådgiver, Kongens Ø
Kirsten Frederiksen,
fuldmægtig,
Center for Rusmiddelforskning
Kirsten Munk,
politisk konsulent,
Rådet for Socialt Udsatte, sekretariatet
Kristian Jepsen,
centerleder,
Horsens Misbrugscenter
Knud Kristensen,
medlem,
Rådet for Socialt Udsatte
Line Karlskov Jensen,
politisk konsulent,
Rådet for Socialt Udsatte, sekretariatet
Maja Torp,
afdelingsleder, Aalborg Misbrugscenter
Marian Jørgensen,
overdosiskoordinator,
Sundhedsteamet
Morten Egeskov,
informationschef,
Kongens Ø
Michael Rasmussen,
behandlingsansvarlig,
Kongens Ø
Michael Beringer,
behandlingschef,
Kongens Ø
Nanna Gotfredsen,
leder, Gadejuristen
DELTAGERLISTE
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 18
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0019.png
Nina Brünés,
næstformand,
Rådet for Socialt Udsatte
Nikolaj Beuschel,
kommunikationskonsulent,
Rådet for Socialt Udsatte, sekretariatet
Niels Løppenthin,
chefkonsulent,
Kriminalforsorgen
Ole Kjærgaard,
sekretariatschef,
Rådet for Socialt Udsatte, sekretariatet
Rafai Al-Atia,
konsulent, KL
Steen Rosenquist,
formand, SAND
Stine Ebbe,
socialrådgiver, Perronen
Sune Kehlet,
medlem af Brugernes Akademi
Sølva Andersen,
leder, Hanne Marie Hjemmet
Søren Salling Weber,
student,
Rådet for Socialt Udsatte, sekretariatet
Tom Pindstrup,
Kirkens Korshær
Thomas H. Jeppesen,
kontaktchef,
Kongens Ø
Trine Ry,
leder, Stofrådgivningen
Vinnie Thomsen,
centerleder,
Centerlederforeningen
DELTAGERLISTE
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 19
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551129_0020.png