Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1551128_0001.png
11 forslag til konkrete forbedringer
af stofmisbrugsindsatsen
RÅDETS ANBEFALINGER
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551128_0002.png
FOREBYGGELSE
• Der skal etableres åbne tilbud til udsatte unge med tilknyttede social-
og misbrugsfaglige medarbejdere (herunder opsøgende), hvor den
unge kan henvende sig på frivillig basis.
FLERE I BEHANDLING OG TIDLIGERE
• Regeringen og kommunerne skal sætte som ambitiøst mål, at misbrugsbehand-
lingen – herunder substitutionsbehandlingen – bliver så attraktiv, at mindst 80
procent af målgruppen søger behandling.
• Misbrugsbehandlingen, herunder udredning, skal indledes allerede på dagen
for første henvendelse til behandlingsinstitutionen - eller senest dagen efter.
• Alle kommuner skal have aftentilbud om rådgivning og behandling for stofmis-
brug, ligesom alle kommuner skal have tilbud om udlevering af substitutions-
medicin efter normal arbejdstids ophør, hvis brugerne har behov.
• Der skal etableres yderligere et akuttilbud til stofmisbrugere vest for Storebælt.
Samtidig skal visitationen ændres til et selvmøder-princip, hvor også væresteder
m.fl. kan hjælpe personen til akutopholdet. Stofmisbrugere i alle kommuner
skal have ret til at benytte akuttilbud.
• Der skal oprettes mindst et specialiseret tilbud i hver region, hvor misbrugere
kan få en samtidig behandling af misbrug og psykisk lidelse.
BEKÆMPELSE AF ULIGHED I SUNDHED
• Socialsygeplejerskeordningen skal udvides til at dække alle store
hospitaler i Danmark.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 2
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551128_0003.png
11 FORSLAG TIL KONKRETE FORBEDRINGER
AF STOFMISBRUGSINDSATSEN
Der er behov for forbedringer af stofmisbrugsindsatsen. Disse 11 forslag er formuleret på baggrund af en nylig of-
fentliggjort undersøgelse af brugertilfredsheden blandt brugere i substitutionsbehandling samt på baggrund af en
temadag, hvor repræsentanter fra brugerorganisationer, frivillige sociale organisationer, fagfolk m.fl. gav Rådet for
Socialt Udsatte en række idéer og input. Forslagene er Rådets.
BAGGRUND FOR FORSLAGENE
Forebyggelse
Rigtig mange udsatte unge har et stort forbrug af hash i
et omfang, som udgør en barriere i forhold til en positiv
udvikling. Center for Rusmiddelforskning anslår således,
at mellem 16.000-17.000 unge i alderen 15-25 år ryger
hash hver dag eller næsten hver dag. Hashen indgår
som en del af dagligdagen, uden at de unge modtager
behandling. Det er dog ikke alle disse unge, som oplever
deres forbrug af hash som et misbrug, og flere beskriver
specifikt at have benyttet hashen som en måde at dæm-
pe symptomer i forbindelse med en psykisk lidelse eller
som en måde at fjerne fokus fra sociale problemer, de
ikke har kunnet overskue. Det offentlige hjælpesystem
opleves af mange som en ”mur” af regler og standardise-
rede forløb, og mange magter ikke at søge hjælp trods
behovet. Der er derfor behov for tilbud, hvor den unge
ikke skal ”sparke døren ind” for at få hjælp.
behandlingstilbuddenes åbningstid ofte alt for kort og
ufleksibel. Det gælder både i forhold til brugere, der er i
substitutionsbehandling eller heroinbehandling, og for
brugere, der er i anden form for misbrugsbehandling.
I et forsøg på at imødekomme behovet for akut krise-
håndtering - særligt i forhold til udsatte stofmisbrugere
- blev det ved satspuljeaftalen for 2011 besluttet at
etablere Akut Krisecenter for livstruende stofmisbrugere.
Krisecenteret er placeret i Munkerup i Nordsjælland.
Tilbuddet kan kun benyttes af borgere fra 12 kommuner.
Det er kommunerne, der visiterer. Siden opstarten af til-
buddet har 132 stofmisbrugere (pr. 1. januar 2015) været
på Akut Krisecenter. Akuttilbuddet er et lavtærskeltilbud,
hvor meget hårdt belastede brugere kan få konkret
hjælp til somatiske, psykiske og/eller sociale problem-
stillinger. Den oprindelige tanke var, at stofmisbrugere
skulle kunne møde op på krisecentret selv, typisk med
hjælp fra væresteder, gadeplansmedarbejdere m.fl., da
borgerne ofte er i så dårlig fysisk tilstand, at de ikke selv
kan transportere sig til akuttilbuddet. Der er behov for
flere tilbud, hvor visitationen er mere i overensstem-
melse med den oprindelige tanke.
Flere i behandling og tidligere!
Det danske misbrugsbehandlingssystem bryster sig af, at
adgangen til behandling er lettilgængelig, men samtidig
er det kun halvdelen af alle aktive injektionsbrugere i
Danmark, som er i substitutionsbehandling. Hvordan gør
man behandlingen mere attraktiv, så flere stofmisbru-
gere opsøger og bruger behandlingen? Brugerundersø-
gelser fra blandt andet Københavns Kommune peger en-
tydigt på, at en ventetid på op til behandlingsgarantiens
14 dage, fra en misbruger henvender sig om behandling
til start på behandling, er alt for lang. Mange stofmisbru-
gere opgiver behandlingen i ventetiden. Samtidig er
Bekæmpelse af ulighed i sundhed
Stofmisbrugere har ofte meget store helbredsproblemer
og har ofte behov for hospitalsbehandling. De får af
mange årsager ofte en dårlig behandling ved indlæg-
gelser på hospitaler, hvilket blandet andet skyldes, at det
er en patientgruppe, som har en række særlige udfor-
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 3
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551128_0004.png
BRUGER- OG PÅRØRENDEFORENINGER
• Der skal oprettes en pulje til støtte af bruger-og pårørendeforeninger
på stofmisbrugsområdet.
RETSSIKKERHED
• Der skal udarbejdes kort og forståeligt oplysningsmateriale om brugernes rettighe-
der til brugere, behandlere, politi m.fl.
• Der skal oprettes et uvildigt klageorgan, der kan foretage straksafgørelser. Der
tænkes her på afgørelser truffet af behandlingsinstitutionen eller den behandlende
læge, særligt i forhold til valg af præparat og sanktioner, der indebærer ændringer
eller udelukkelse fra nødvendig medicin. Retsstillingen kan styrkes for indskrevne
ved, at klager over afgørelser får opsættende virkning.
VIDENSDELING
• Videreførelse af bladet STOF forankret i et forskningsmiljø.
• Der skal oprettes et uvildigt klageorgan, der kan foretage straksafgø-
relser. Der tænkes her på afgørelser truffet af behandlingsinstitutionen
eller den behandlende læge, særligt i forhold til valg af præparat og
sanktioner, der indebærer ændringer eller udelukkelse fra nødvendig
medicin. Retsstillingen kan styrkes for indskrevne ved, at klager over
afgørelser får opsættende virkning.
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 4
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551128_0005.png
dringer og behov. Det vanskeliggør forløbet og kræver
en særlig faglighed fra hospitalets side. Der er i regi af
Region Hovedstaden udviklet et koncept, hvor socialsy-
geplejersker er ansat for at imødekomme de udfordrin-
ger, socialt udsatte patienter har. Socialsygeplejersker
udfylder funktionen som bindeled mellem patient,
hospital og kommune og skal skabe forbedre indlæggel-
ses- og udskrivningsforløb for socialt udsatte patienter.
Der er nu også ansat socialsygeplejersker i Århus. Rådet
opfordrer til, at ordningen udvides, så alle hospitaler
landet over etablerer socialsygeplejerske-funktionen.
ikke bliver respekteret. Det er centralt, at brugere, be-
handlere, værestedsmedarbejdere, politi og andre i tæt
kontakt med brugerne kender stofmisbrugeres rettighe-
der. Samtidig bør brugernes retsstilling forbedres.
Vidensdeling
Behandlere, myndighedspersoner og fagpersoner, der
arbejder med stofmisbrug, har behov for at blive holdt
fagligt ajour med de nyere forskningsresultater, faglige
debatter mv. Der forskes både internationalt og i en
dansk kontekst en del i området. Disse resultater skal
også formidles til personer på området i en let forstå-
elig form. Bladet STOF har hidtil bidraget til dette, men
Center for Rusmiddelforskning ophører med at udgive
bladet, da bevillingen er udløbet. Det er vigtigt, at der
fortsat udgives et tidskrift forankret i et forskningsmiljø,
der formidler nyere forskningsbaseret viden og debat til
fagfolk på området. Derfor anbefales en fortsat støtte til
udgivelse af STOF.
Pulje til bruger- og pårørendeforeninger
I forenings-Danmark er brugerorganiseringer blandet
andet i form af patientforeninger o. lign. en vigtig spiller
i arbejdet for at få tilgodeset forskellige gruppers særlige
behov og for at få skabt forståelse for gruppers særlige
udfordringer. Samtidig formidler mange af foreningerne
også netværk mellem mennesker med de samme pro-
blemer, fx pårørendenetværk. Der er p.t. kun to egentlige
foreninger, der organiserer brugere på stofmisbrugsom-
rådet. Der eksisterer desuden én pårørendeforening, dog
kun på Facebook. I sagens natur vil brugerorganiseringer
og pårørendeforeninger på dette område være udfor-
drede og vil ikke kunne eksistere alene ved kontingent
fra medlemmer mv. Det er derfor nødvendigt med støtte
fra det offentlige til bruger- og pårørendeforeninger på
stofmisbrugsområdet.
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte inviterede den 20. august 2015
forskellige repræsentanter fra brugerorganisationer, fri-
villige sociale organisationer, fagfolk m.fl. til en temadag
for at debattere og afdække de barrierer og muligheder,
der på nuværende tidspunkt eksisterer i forhold til at
løfte indsatsen på stofmisbrugsområdet. Formålet var at
drøfte forslag til forbedringer af indsatsen på området,
som kan indgå i de politiske drøftelser om satspuljen for
2016. Referat og idébank fra temadagen kan læses på
www.udsatte.dk
Ovenstående forslag tager dels sit indgangspunkt i
idébanken og diskussionerne på temadagen og dels i
undersøgelsen ’Brugernes tilfredshed med substitutions-
behandlingen’ fra marts 2015, som Center for Rusmid-
delforskning og KABS VIDEN udførte for Rådet for Socialt
Udsatte. Både rapporten og et resumé af rapporten kan
læses på www.udsatte.dk
Retssikkerhed
Et demokratisk samfund kendetegnes på, hvordan det
behandler de dårligst stillede. De hårdest belastede
stofmisbrugere er meget dårligt stillede. Mange ople-
ver, at den behandling, de får af myndighederne og de
offentlige tilbud, i alt for ringe grad respekterer deres
rettigheder. Samtidig er det mennesker, som har så
akutte behov, at det ikke giver mening for dem at vente
på klageafgørelse i det eksisterende system. Det kan
eksempelvis være ved anholdelser, hvor abstinente
stofmisbrugere ikke bliver behandlet for abstinenser. Et
andet eksempel kan være i forbindelse med præparat-
valg i substitutionsbehandling, hvor en brugers ønske
RÅDET FOR SOCIALT UDSATTE
SIDE 5
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 84: Henvendelse af 1/10-15 fra Rådet for Socialt Udsatte vedr. anbefalinger til en bedre indsats på stofmisbrugsområdet
1551128_0006.png