Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1550835_0001.png
Dato 25. august 2015
Sagsnr. 2014092769
CHD
[email protected]
Handlingsplan for Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed
Afsluttende afrapportering pr. 25. august 2015
På baggrund af EPSO-rapporten af 10. juni 2014 offentliggjorde Sundhedsstyrelsen den 15.
september 2014 en handlingsplan for Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed.
Handlingsplanen adresserer de i alt 57 anbefalinger i EPSO-rapporten og angiver i alt 9 ind-
satsområder med underliggende indsatser, der skal bidrage til et mere proaktivt og risikobase-
ret tilsyn med det slutmål at opnå den bedst mulige patientsikkerhed inden for de givne øko-
nomiske rammer.
De 9 indsatsområder er:
Indsatsområde 1: Omlægning af Sundhedsstyrelsens tilsynsorganisation
Indsatsområde 2: Styrkelse af Sundhedsstyrelsens kvalitetsarbejde og kvalitetsorganisation
Indsatsområde 3: Plan for uddannelse af Sundhedsstyrelsens personale på tilsynsområdet
Indsatsområde 4: Kommunikation vedr. tilsynsområdets arbejde og resultater
Indsatsområde 5: Inddragelse af ekstern forvaltningsretlig ekspertise mhp. kvalitetssikring
Indsatsområde 6: Analyse af og strategi for tilsynsområdet
Indsatsområde 7: Analyse af nuværende lovgivning vedr. tilsyn
Indsatsområde 8: Præcisering af snitflader til andre myndigheder og aktører
Indsatsområde 9: Risikobaseret tilsyn baseret på proaktiv brug af sundhedsdata
Ved udgangen af juni 2015 var alle leverancer i handlingsplanen på plads
med undtagelse af
leverancerne under indsats 1.3 og indsats 6.4.
Indsats 1.3:
Implementering af endelig organisationsstruktur når lovgivningsmæssige og stra-
tegiske forudsætninger er på plads
kunne ikke gennemføres fuldt ud, da lovændringen om op-
hævelse af embedslægebegrebet m.m. blev taget ud af lovforslag L 127
1
. Indsats 6.4:
Udvik-
ling og valg af metode for systematisk risikobaseret screening og udvælgelse af organisatio-
ner, sundhedspersoner og behandlingsområder
skal i henhold til handlingsplanen først være
på plads ved udgangen af 3. kvartal 2015, ligesom indsatsen først kan iværksættes, når der er
taget positivt stilling til en omlægning af Sundhedsstyrelsens tilsyn til et mere risikobaseret
tilsyn.
1
http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l127/spm/1/svar/1250400/1527276.pdf
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
1550835_0002.png
Indsatsområde 1: Omlægning af Sundhedsstyrelsens tilsynsorganisation
Sundhedsstyrelsens tilsynsorganisation blev omlagt i forbindelse med offentliggørelsen af
handlingsplanen, hvor en direktørstilling blev nedlagt, en ny tilsynsdirektørstilling blev opret-
tet og besat medio februar 2015, og Sundhedsstyrelsens daværende tilsynsenhed og Sund-
hedsstyrelsens Embedslægeinstitution Øst blev lagt sammen. Indsats 1.3:
Implementering af
endelig organisationsstruktur når lovgivningsmæssige og strategiske forudsætninger er på
plads
kunne som tidligere nævnt ikke gennemføres fuldt ud, da lovændringen om ophævelse
af embedslægebegrebet m.m. blev taget ud af lovforslag L 127
2
.
Indsatsområde 2: Styrkelse af Sundhedsstyrelsens kvalitetsarbejde og kvalitetsorganisa-
tion
Sundhedsstyrelsens kvalitetsorganisation, hvor arbejdsgangene, herunder bl.a. individtilsynet,
fastlægges, er på plads. Der er udarbejdet en kvalitetshåndbog, der udgør fundamentet for
kvalitetsarbejdet og sætter de fremadrettede pejlemærker i forhold til udviklingen af Sund-
hedsstyrelsens kvalitetsledelsessystem. IT-understøttelsen er også på plads med IT-systemet
QualiWare, der blev idriftsat i uge 16 og er tilgængeligt for alle medarbejdere. Idriftsættelsen
er samlet set forløbet tilfredsstillende.
Indsatsområdet 3: Plan for uddannelse af Sundhedsstyrelsens personale på tilsynsområ-
det
Der er udarbejdet retningslinjer for uddannelse af Sundhedsstyrelsens personale på tilsynsom-
rådet.
Indsatsområde 4: Kommunikation vedr. tilsynsområdets arbejde og resultater
Der er udarbejdet nye tekster på sundhedsstyrelsen.dk, der beskriver individtilsynets rammer
og processer, og det er samtidig blevet muligt at abonnere særskilt på nyheder om tilsyn.
På baggrund af identificerede modtagerbehov, møder med øvrige nationale tilsynsmyndighe-
der samt analyse af tilsynskommunikation i udlandet er der udarbejdet et forslag til kommuni-
kations- og pressestrategi for tilsynsområdet, som der arbejdes videre med. En række kommu-
nikative tiltag, som kan understøtte læring og regelefterlevelse i sundhedssektoren særligt i
forbindelse med formidlingen af tilsynstemaer og nye vejledninger på området, er også identi-
ficeret. Kommunikationsindsatsen vil blive videreudviklet, når der er taget stilling til det poli-
tiske oplæg om det fremtidige risikobaserede tilsyn.
Indsatsområde 5: Inddragelse af ekstern forvaltningsretlig ekspertise mhp. kvalitetssik-
ring
Kammeradvokaten har foretaget en forvaltningsretlig gennemgang af 39 udvalgte sager og er
i den forbindelse fremkommet med et antal anbefalinger til, hvorledes sagsbehandlingen bør
tilrettelægges fremadrettet. Eksempelvis er der her peget på, at der ikke bør bruges frivillige
aftaler i sagsbehandlingen, når der er grundlag for at træffe afgørelse.
Indsatsområde 6: Analyse og strategi for tilsynsområdet
2
http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l127/spm/1/svar/1250400/1527276.pdf
2
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en første version af en analyse, der detaljeret redegør for,
hvordan Sundhedsstyrelsens nuværende tilsynsmetode kan ændres til at være et systematisk,
proaktivt og risikobaseret tilsyn. Analysen beskriver blandt andet de faktorer, der indgår i det
risikobaserede tilsyn, hvorledes den årlige planlægning af de risikobaserede tilsyn skal foregå,
samt hvilke datakilder der kan gøres brug af på kort og på lang sigt.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en vision og mission for det fremtidige risikobaserede tilsyn
og har i den forbindelse opstillet en række strategiske præmisser, ligesom der er udarbejdet en
faseopdeling af udviklingen af det risikobaserede tilsyn.
Til brug for analysen af tilsynsområdet og arbejdet med den fremtidige strategi blev der af-
holdt et antal workshops, hvor såvel medarbejdere som eksterne interessenter blev inddraget i
en erfaringsopsamling ift. hidtidig praksis samt i overvejelserne omkring tilrettelæggelsen af
det fremtidige tilsyn.
Sundhedsstyrelsen har endvidere afholdt et dialogmøde, hvor resultaterne af erfaringsopsam-
lingen fra ovennævnte workshops blev præsenteret. Dialogmødet havde deltagelse af de væ-
sentligste aktører på sundhedsområdet såsom Lægeforeningen, Danske Regioner, Ældresagen,
Danske Patienter m.m. Der har også været kontakt til eksempelvis de norske sundhedsmyn-
digheder med henblik på at inddrage deres erfaringer i overvejelserne om tilrettelæggelsen af
tilsynsopgaven.
For så vidt angår indsats
6.4: Udvikling og valg af metode for systematisk risikobaseret scree-
ning og udvælgelse af organisationer, sundhedspersoner og behandlingsområder
gælder, at
denne indsats i henhold til handlingsplanen først skal være på plads ved udgangen af 3. kvar-
tal 2015, ligesom indsatsen først kan iværksættes, når der er taget positivt stilling til en om-
lægning af Sundhedsstyrelsens tilsyn til et mere risikobaseret tilsyn.
Indsatsområde 7: Analyse af nuværende lovgivning vedr. tilsyn
En første analyse af lovgivningen på tilsynsområdet er foretaget i notatform. Yderligere ana-
lyser afventer, at der er etableret klarhed over, hvorledes det fremtidige tilsyn skal tilrettelæg-
ges, ligesom den fremtidige organisering af ministerområdet kan have betydning for, hvilke
dele af gældende lovgivning, det er relevant at kigge nærmere på.
Indsatsområde 8: Præcisering af snitflader til andre myndigheder og aktører
Sundhedsstyrelsen har med inddragelse af relevante parter udarbejdet en analyse af de organi-
satoriske snitflader mellem de forskellige aktører af relevans for tilsynsområdet med det for-
mål at fremme en klarere fordeling af roller og ansvar. Som led i kortlægningen af snitflader
til andre myndigheder og aktører, er der afholdt et antal møder med myndigheder på tilsyns-
området mhp. drøftelse af snitfladeproblematikker, udfordringer, brug af data m.m.
Sundhedsstyrelsen har afholdt møder med Danske Regioner, KL, Patientombuddet, Patient-
erstatningen og IKAS og har på disse møder drøftet snitfladeudfordringer og samarbejde. Der
er
som nævnt ovenfor
herudover med bistand fra konsulenthuset Implement afholdt et an-
tal workshops, hvor såvel medarbejdere som eksterne interessenter er blevet inddraget i en er-
faringsopsamling ift. hidtidig praksis, herunder i forhold til snitflader mellem de forskellige
parter, ligesom der er afholdt fælles dialogmøder med de væsentligste aktører på sundheds-
området såsom Lægeforeningen, Danske Regioner, Ældresagen, Danske Patienter m.m.
3
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
De opsamlede erfaringer og pointer er dokumenteret i et antal notater udarbejdet af henholds-
vis Implement og Sundhedsstyrelsen, ligesom der sammen med Danske Regioner arbejdes på
et notat om snitfladeudfordringer mellem Sundhedsstyrelsen som tilsynsmyndighed og regio-
nerne som driftsherrer.
De foretagne analyser og opsamlede erfaringer vil indgå i det videre arbejde med det politiske
oplæg, der skal udarbejdes og forelægges det politiske niveau jf. den politiske aftale af 7. maj
2015.
Indsatsområde 9: Risikobaseret tilsyn baseret på proaktiv brug af sundhedsdata
Sundhedsstyrelsen har gennemført et analyseprojekt, som har udredt de metodemæssige og
IT-mæssige forudsætninger for en systematisk brug af sundhedsdata i det risikobaserede til-
syn. I den forbindelse er der udarbejdet et programoplæg, der beskriver de IT-projekter og
projekter til organisationsforandringer, der skal gennemføres for at understøtte Sundhedssty-
relsens udvikling hen imod et risikobaseret tilsyn. Hvert af de i alt 5 projekter er beskrevet
med hensyn til leverancer, projektplan og overslag over ressourceforbrug.
-o0o-
Nedenfor følger en skematisk oversigt over handlingsplanens ni indsatsområder.
4
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
1550835_0005.png
Indsats
Indsatsområde 1: Omlægning af Sundhedsstyrelsens tilsynsorganisation
Indsats 1.1: Samling af enhederne ”Tilsyn og Patientsikkerhed” og ”Sundhedsstyrelsens Em-
bedslægeinstitution Øst”
Indsats 1.2: Detaljeret identifikation af Sundhedsstyrelsens opgaver på tilsynsområdet, herun-
der den nuværende arbejdsdeling og ressourceanvendelse opgave for opgave
Indsats 1.3: Implementering af endelig organisationsstruktur, når lovgivningsmæssige og stra-
tegiske forudsætninger er på plads
Indsatsområde 2: Styrkelse af Sundhedsstyrelsens kvalitetsarbejde og kvalitetsorganisation
Indsats 2.1: Fastlægge et kvalitetsprogram for hele Sundhedsstyrelsen
Indsats 2.2: Implementering af et fælles IT-system, der skal understøtte kvalitetsarbejdet i alle
enheder
Indsatsområde 3: Plan for uddannelse af Sundhedsstyrelsens personale på tilsynsområdet
Indsats 3.1: En strategi for rekruttering og uddannelse
Indsats 3.2: Udvikling og igangsætning af tilsynsuddannelse
Indsats 3.3: Etablering af 4 årlige undervisningseftermiddage
Indsats 3.4: Introduktionsprogram for nye medarbejdere
Indsats 3.5: Revurdering af MUS-koncept
Indsatsområde 4: Kommunikation vedr. tilsynsområdets arbejde og resultater
Indsats 4.1: Udvikle Sundhedsstyrelsens kommunikation for tilsynsområdet
Indsats 4.2: Anvende kommunikation med henblik på aktivt at fremme læring og regelefterle-
velse i sundhedssektoren
Indsats 4.3: Anvende kommunikation til at øge kendskabet til Sundhedsstyrelsens opgaver og
rolle på tilsynsområdet
Indsats 4.4: Udvide og forbedre informationen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside om meto-
der, mål og resultater på tilsynsområdet
Indsatsområde 5: Inddragelse af ekstern forvaltningsretlig ekspertise mhp. kvalitetssikring
Indsats 5.1: Inddragelse af ekstern forvaltningsretlig ekspertise mhp. kvalitetssikring
Indsatsområde 6: Analyse af og strategi for tilsynsområdet
Indsats 6.1: Udarbejdelse af analyse, der beskriver, hvordan Sundhedsstyrelsens nuværende
tilsynsmetode kan ændres til at være et systematisk, proaktivt og risikobaseret tilsyn.
Indsats 6.2: Foretage en klar afgrænsning af tilsynsområdets kerneopgaver (se også indsats
1.2)
Indsats 6.3: Udvikling af en strategi for tilsynsfunktionen, der fastlægger en vision, mission og
konkrete mål for tilsynsfunktionens arbejde
Status
Afsluttet
Afsluttet
Deadline
September 2014
4. kvartal 2014
Udgået - Den fremtidige organisering af tilsyns-
området afventer i stedet den kommende reorgani- 2. kvartal 2015
sering af Sundhedsstyrelsen m.m.
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
4. kvartal 2014
2. kvartal 2015
1. kvartal 2015
1. kvartal 2015
1. kvartal 2015
4. kvartal 2014
1. kvartal 2015
2. kvartal 2015
2. kvartal 2015
2. kvartal 2015
2. kvartal 2015
4. kvartal 2014
2. kvartal 2015
1. kvartal 2015
2. kvartal 2015
5
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
1550835_0006.png
Indsats 6.4: Udvikling og valg af en metode for systematisk risikobaseret screening og udvæl-
gelse af organisationer, sundhedspersoner og behandlingsområder
Indsats 6.5: Videreudvikle projektet ”Generiske metoder som bidrag til større effektivitet i va-
retagelsen af tilsyn”,
som blev igangsat i 2014, for derved at sikre, at tilsynsområdet anvender
konsistente metoder og procedurer baseret på bedste praksis for tilsyn
Indsatsområde 7: Analyse af nuværende lovgivning vedr. tilsyn
Indsats 7.1: Analyse af relevante dele af gældende lovgivning mhp. at vurdere, hvilken retlig
ramme et risikobaseret tilsyn forudsætter
Indsats 7.2: Udarbejde planer for udførelse af tilsyn i interimsperioden fra handlingsplanen
sættes i værk til eventuelle lovændringer træder i kraft
Indsatsområde 8: Præcisering af snitflader til andre myndigheder og aktører
Indsats 8.1: Sundhedsstyrelsen leverer
under inddragelse af relevante parter
en analyse af
de organisatoriske snitflader mellem de forskellige aktører af relevans for tilsynsområdet med
det formål at fremme en klarere fordeling af roller og ansvar
Indsats 8.2: Sundhedsstyrelsen leverer
under inddragelse af relevante parter
en analyse af
de datamæssige snitflader mellem de forskellige aktører af relevans for tilsynsområdet med det
formål at fremme effektiv ressourceanvendelse og robuste systemer
Indsatsområde 9: Risikobaseret tilsyn baseret på proaktiv brug af sundhedsdata
Indsats 9.1: Gennemføre et analyseprojekt, som skal udrede de metodemæssige og IT-mæssige
forudsætninger for en systematisk brug af sundhedsdata i det risikobaserede tilsyn
Afsluttet i relation til handlingsplanen
arbejdet
genoptages, når der er taget stilling til det politiske 3. kvartal 2015
oplæg om det fremtidige risikobaserede tilsyn
Afsluttet
1. kvartal 2015
Afsluttet
Afsluttet
4. kvartal 2014
4. kvartal 2014
Afsluttet
2. kvartal 2015
Afsluttet
2.
kvartal 2015
Afsluttet
2.
kvartal 2015
6
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
-o0o-
Sundhedsstyrelsen betragter herefter arbejdet med handlingsplanen som afsluttet.
For så vidt angår de udestående leverancer under Indsats 1.3:
Implementering af endelig organisationsstruktur
når lovgivningsmæssige og strategiske forudsætninger er på plads
og Indsats 6.4:
Udvikling og valg af metode
for systematisk risikobaseret screening og udvælgelse af organisationer, sundhedspersoner og behandlings-
områder,
vil arbejdet med disse to leverancer blive ført over i Sundhedsstyrelsens videre arbejde med at ud-
vikle tilsynsområdet, herunder ikke mindst i forhold til det oplæg om det risikobaserede tilsyn, som forventes
forelagt det politiske niveau primo oktober 2015.
7