Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1550834_0001.png
Sundheds-
Sundheds og Ældreministeriet
Oplæg - krav til udarbejdelsen af speciallægeerklæringer.
1. Baggrund
Af punkt 3 i den politiske aftale af 7. maj 2015 om tilrettelæggelsen af fremtidens
tilsyn fremgår følgende:
”3.
Opfølgning på Retslægerådets kritik af brugen af speciallægeerklæringer
Retslægerådet har i en konkret tilsynssag fundet, at flere af de undersøgelser med tilhø-
rende speciallægeerklæringer, som Sundhedsstyrelsen byggede vurderinger på, savner
den fornødne kvalitet.
Der er ikke tvivl om, at speciallægeerklæringer, som har afgørende betydning for Sund-
hedsstyrelsens tilsyn, skal være af en sådan kvalitet, at de kan lægges uprøvet til grund
som led i sagsoplysningen.
Aftalepartierne er derfor enige om, at Sundhedsstyrelsen skal udarbejde oplæg om, hvilke
krav, styrelsen stiller til denne type undersøgelser, herunder opgaveformuleringen til og
udvælgelsen af speciallæger til opgaver af denne karakter. Målet hermed er at højne kva-
liteten af speciallægeerklæringerne.
24. august 2015
Sagsnr. 2015060430
Reference ALP
Sundheds og Ældreministeriet har den 12. maj 2015 anmodet Sundhedsstyrelsen
om at udarbejde et sådant oplæg.
2. Sundhedsstyrelsens sagsgang ved brug af
speciallægeerklæringer i egnethedssager
Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres
af personer inden for sundhedsvæsenet, jf. sundhedslovens § 215.
Det er således Sundhedsstyrelsens opgave at sikre, at autoriserede sundhedsper-
soner, der ikke er egnede til at varetage patientbehandling, ikke arbejder med
patienter.
En autoriseret sundhedsperson kan fratages autorisationen, såfremt udøveren må
antages at være til fare for andre mennesker på grund af en fysisk tilstand, der
gør den pågældende uegnet til udøvelse af hvervet, eller sygdom eller misbrug af
rusmidler el.lign., der bevirker, at udøveren varigt eller med mellemrum befinder
sig i en mangelfuld sjælstilstand, jf. autorisationslovens § 6, stk. 1
Sundhedsstyrelsen kan, når der er begrundet mistanke om forhold som beskrevet
ovenfor, påbyde en autoriseret sundhedsperson at lade sig underkaste undersø-
gelser og medvirke ved kontrolforanstaltninger samt at udlevere relevante hel-
bredsoplysninger til belysning af nævnte forhold, jf. autorisationslovens § 6, stk.
2.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
Indledningsvist i sagsforløbet skal det derfor fastlægges hvilken form for sygdom
(fysisk eller sjælelig mangel) der er mistanke om gør sig gældende hos den kon-
krete sundhedsperson.
I forbindelse med at sundhedspersonen bliver indberettet til Sundhedsstyrelsen
af sin arbejdsgiver, behandlende læge eller andre, vil der typisk være en konkret
mistanke om hvilken sygdom/mangel der er tale om, eksempelvis alkoholmis-
brug eller psykisk sygdom.
Sundhedsstyrelsen vil herefter ved et møde med sundhedspersonen forsøge at
danne sig en opfattelse af, om der er hold i denne mistanke, eller om der kan være
andre sygdomme eller problemer, der er årsag til at sundhedspersonen er blevet
indberettet. Disse møder vil være ledet af en speciallæge eller en oversygeplejer-
ske ansat i Sundhedsstyrelsen. Der er i forbindelse med møderne mulighed for at
sundhedspersonen kan blive bedt om at aflægge en urinkontrol. Afhængig af den
konkrete sag kan også jurister og Sundhedsstyrelsens sagkyndige rådgivere del-
tage i møderne. Sundhedsstyrelsen kan efter behov, før og efter mødet, forelægge
sagen for en sagkyndig til vurdering eller sparring.
Hvis der er behov for yderligere oplysninger i sagen til fastlæggelse af karakteren
eller omfanget af sundhedspersonens sygdom, beslutter Sundhedsstyrelsen sig
for, hvorledes disse skal skaffes. Dette kan i nogle tilfælde ske ved at indhente
allerede foreliggende helbredsoplysninger fra eksempelvis egen læge, eller fra
hospitalsindlæggelse, og i mange tilfælde vil der være behov for, at sundheds-
personen undersøges ved en speciallæge. I disse situationer sendes sundhedsper-
sonen til udredning hos en ekstern speciallæge med henblik på udfærdigelse af
en speciallægeerklæring.
En speciallægeerklæring indhentes således i denne sammenhæng, når der ikke
foreligger tilstrækkelig, aktuel lægelig information om den pågældende sund-
hedspersons fysiske og mentale tilstand og/eller misbrug.
En speciallægeerklæring har til formål at belyse om og i hvilken udstrækning de
helbredsmæssige forhold kan bevirke, at sundhedspersonen i sit faglige virke kan
være til fare for patienterne, herunder om der er behov for iværksættelse af kon-
trolforanstaltninger eller behandling, og under hvilke vilkår sundhedspersonen
evt. vil kunne fortsætte sit faglige virke på forsvarlig vis.
Styrelsen foretager en konkret og selvstændig vurdering i alle sager, og der kan
evt. indhentes nye eller supplerende oplysninger, hvis der er tvivl. Iværksættelse
af kontrolforanstaltninger m.m. sker herefter ud fra de samlede oplysninger i sa-
gen.
Det vil således altid være Sundhedsstyrelsen, der som tilsynsmyndighed træffer
afgørelsen om i hvilket omfang og på hvilke vilkår sundhedspersonen kan få lov
til at fortsætte sin faglige virksomhed. Speciallægeerklæringen vil i den sammen-
hæng være et af de mere afgørende dokumenter, der indgår i Sundhedsstyrelsens
afgørelsesgrundlag.
Side 2
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
3. Sundhedsstyrelsens hidtidige krav til speciallægeerklæringer
Det fremgår af §§ 2 og 4 i bekendtgørelse nr. 908 af 18. august 2011 om afgivelse
af erklæringer m.v., at der ved erklæring forstås en skriftlig udtalelse fra en sund-
hedsperson om enten en patients helbred eller årsagen til en patients død, og som
er bestemt til at finde anvendelse i private- eller offentligretlige retsforhold. En
sådan erklæring må ikke afgives om sygdomme eller forhold, som vedkommende
ikke har fornødent faglig kendskab til.
En erklæring skal efter bekendtgørelsen § 5 blandt andet indeholde identifikati-
onsoplysninger på henholdsvis patienten og sundhedspersonen, en angivelse af
hvilke oplysninger i erklæringen der beror på sundhedspersonens egen undersø-
gelse af patienten, og hvilke der stammer fra patienten selv, tredjemand eller pa-
tientjournaler m.v., ligesom sundhedspersonen skal anføre sin vurdering af pati-
enten og medtage de forhold i erklæringen, som sundhedspersonen finder rele-
vant for at kunne opfylde formålet med erklæring.
De speciallægeerklæringer som Sundhedsstyrelsen indhenter skal herudover op-
fylde specifikke kriterier, der gør dem anvendelige i tilsynet.
Den eksterne speciallæge får derfor til opgave at indkalde den pågældende sund-
hedsperson og foretage en så tilstrækkelig undersøgelse/udredning, at speciallæ-
gen kan besvare Sundhedsstyrelsens spørgsmål til brug for styrelsens tilsyn og
kontrolvirksomhed.
Sundhedsstyrelsen har hertil brug for en vurdering af om, og i hvilken udstræk-
ning, de helbredsmæssige forhold kan bevirke, at sundhedspersonen i sit faglige
virke kan være til fare for patienterne, herunder om der er behov for iværksæt-
telse af kontrol eller behandling, og under hvilke vilkår sundhedspersonen i givet
fald vil kunne fortsætte (dele af) sit faglige virke på forsvarlig vis.
Speciallægeerklæringen skal indeholde en vurdering af, om der er behov for, at
sundhedspersonen eksempelvis skal følges med diverse kontrolforanstaltninger i
et nærmere angivet regi eller at sundhedspersonen afholder sig fra at påtage sig
nærmere angivne arbejdsfunktioner. Dette på baggrund af en vurdering af syg-
dommens/misbrugets sværhedsgrad, sundhedspersonens evner og ressourcer til
at håndtere sin situation, behandlingsmuligheder, sygdomsprognose m.m.
Sundhedsstyrelsen har en standardskrivelse, der hidtil er blevet brugt som ud-
gangspunktet for anmodningen om en speciallægeerklæring (Bilag 2).
4. Sundhedsstyrelsens hidtidige udvælgelse af speciallæger, der
skal udarbejde speciallægeerklæringer
Størstedelen af egnethedssagerne vedrører mistanke om misbrug hos den autori-
serede sundhedsperson. Her anvender Sundhedsstyrelsen oftest speciallæger i
psykiatri eller læger i andet speciale med specialistviden inden for misbrugsbe-
handling.
Ved andre problemstillinger end misbrug anvender Sundhedsstyrelsen som ud-
gangspunkt speciallæger, der er tilknyttet en offentlig sygehusafdeling. Dette
fordi der her er mulighed for at foretage observation under indlæggelse, hvis det
skulle vise sig hensigtsmæssigt, og fordi der på disse afdelinger dels vil være en
Side 3
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
1550834_0004.png
større rutine i svære tilstande, dels være et bredt fagligt miljø til at vurdere til-
standen.
Sundhedsstyrelsen bestræber sig på at koncentrere opgaven hos så få speciallæ-
ger som muligt, idet der er tale om en specialopgave som kræver en særlig for-
ståelse af tilsyns- og kontrolopgaver, hvilket ikke er en sædvanlig lægelig tilgang
til patientens lidelser. Se bilag 1 for eksempler på hvorfra speciallægeerklærin-
gerne aktuelt indhentes.
Sundhedsstyrelsen tager telefonisk kontakt til en speciallæge inden for det spe-
ciale, der omfatter den sygdom/mangel, som styrelsen ønsker udredt nærmere.
Det vil som oftest være en speciallæge i psykiatri (ved misbrug og psykisk syg-
dom) eller en speciallæge i neurologi (ved demens og hjerneskader), men også
neuropsykologer anvendes jævnligt.
Der træffes aftale om praktiske forhold så som tid til undersøgelse, indkaldelse
af sundhedspersonen, pris for speciallægens arbejde og fremsendelse af materiale
fra Sundhedsstyrelsen til brug for undersøgelse. Speciallægen informeres endvi-
dere om opgavens karakter, herunder formålet med udredningen og hvad det er
for forhold, der særligt ønskes belyst. Dette af hensyn til at Sundhedsstyrelsen
sikrer sig, at speciallægen kan og vil påtage sig denne type opgave.
Sundhedsstyrelsen vil efterfølgende sende en skriftlig bekræftelse til speciallæ-
gen, eksempelvis i forbindelse med fremsendelse af evt. sagsakter. Heri vil Sund-
hedsstyrelsen gentage opdraget. Til brug herfor anvendes sædvanligvis den stan-
dardskrivelse, der er omtalt under afsnittet om Sundhedsstyrelsens opgaveformu-
lering til speciallægerne og som er vedlagt som bilag 2.
5. Sundhedsstyrelsens fremtidige krav til indholdet af
speciallægeerklæringer
Følgende minimumskriterier vil fremover blive stillet til indholdet af en special-
lægeerklæring:
1) Speciallægeerklæringen skal til enhver tid leve op til kravene i bekendt-
gørelse nr. 908 af 18. august 2011 om afgivelse af erklæringer m.v
2) Speciallægeerklæringen skal give en begrundet vurdering af om, og i
hvilken udstrækning, de helbredsmæssige forhold kan bevirke, at sund-
hedspersonen i sit faglige virke kan være til fare for patienterne.
3) Speciallægeerklæringen skal give en begrundet vurdering af om der er
behov for iværksættelse af kontrolforanstaltninger eller behandling, og i
givet fald i hvilket regi.
4) Speciallægeerklæringen skal give en begrundet vurdering af om sund-
hedspersonen vil kunne fortsætte sit faglige virke på forsvarlig vis uden
fare for patientsikkerheden og i givet fald under hvilke vilkår.
5) Speciallægeerklæringen skal give en begrundet vurdering af sygdom-
mens eller misbrugets varighed, sværhedsgrad, evt. mulighed for at kor-
rigere adfærden og hvor muligt prognose.
Side 4
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
1550834_0005.png
6) Speciallægeerklæringen skal give en begrundet vurdering af sundheds-
personens evner og ressourcer til at håndtere sin situation.
Til brug for udfærdigelse af speciallægeerklæringen kan det være relevant med
observation (evt. under indlæggelse), udredning og samtaler over en længere pe-
riode. Det er Sundhedsstyrelsen opgave at træffe de relevante aftaler eller afgø-
relser i udredningsperioden af hensyn til patientsikkerheden.
Sundhedsstyrelsen vil revidere standardskrivelsen til de eksterne speciallæger,
således at denne fremover vil være mere udførlig og med klar opgavebeskri-
velse til speciallægerne jf. ovenstående kriterier.
6. Sundhedsstyrelsens fremtidige kriterier for udvælgelse af
speciallæger, der skal udarbejde speciallægeerklæringer i
egnethedssager
Med henblik på at højne og ensrette kvaliteten af speciallægeerklæringer, der
anvendes som led i Sundhedsstyrelsens egnethedssager, finder Sundhedsstyrel-
sen det nødvendigt at opstille en række kriterier for
udvælgelse af de eksterne
speciallæger,
der skal udfærdige speciallægeerklæringerne.
For at kunne udfærdige en speciallægeerklæring til brug for Sundhedsstyrelsens
egnethedssager vil der blive stillet krav om, at den eksterne speciallæge:
1) Har minimum 3 års erfaring som speciallæge indenfor det subspeciale
som erklæringen vedrører.
2) Har udvist forskningsaktivitet.
3) Er ansat på et hospital/afdeling, hvor der er mulighed for kollegial faglig
sparring (konference, audit eller lign.).
4) Har mulighed for at henvise den sundhedsperson, der har en egnetheds-
sag til yderligere relevante undersøgelser til brug for udfærdigelse af spe-
ciallægeerklæringen.
5) Benytter diagnostiske metoder der er alment fagligt accepterede.
6) Formår at sætte sig ind i de sundhedsjuridiske aspekter ved Tilsynssager.
7) Ved behov medvirker til dialog med Sundhedsstyrelsen og evt. Sund-
hedsstyrelsens sagkyndige vedr. den sundhedsperson som er i tilsyn.
8) Ikke selv har eller har haft en tilsynssag i Sundhedsstyrelsen.
Speciallægen kan være privat ansat så længe pkt. 1-8 er opfyldt.
7. Aftale mellem Sundhedsstyrelsen og Danske Regioner?
Til sikring af at ovenstående krav kan blive imødekommet på nationalt niveau,
og med henblik på fremtidig kvalitetssikring af området, finder Sundhedsstyrel-
sen det formålstjenesteligt, at der indgås aftale mellem Sundhedsstyrelsen og
Side 5
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
Danske Regioner om udarbejdelse af speciallægeerklæringer til brug i tilsynssa-
ger.
Det findes formålstjenesteligt at Danske Regioner kan tilbyde speciallæger der
lever op til ovenstående kriterier og kan levere en ensartet ydelse uanset geogra-
fisk tilhørsforhold, hvilket ikke er tilfældet i dag.
Ved at lave formaliserede aftaler på myndighedsniveau undgår man, at det er
enkeltpersoner fra Sundhedsstyrelsen, der træffer aftaler med de enkeltpersoner,
der skal udfærdige speciallægeerklæringen i en konkret sag. Der skal fortsat være
mulighed for faglige sagsudveksling mellem sagsbehandlerne i Sundhedsstyrel-
sen og den eksterne speciallæge, men den formelle anmodning om udfærdigelse
af en speciallægeerklæring til brug for en egnethedssag skal adresseres til den
afdeling/det center, som Sundhedsstyrelsen har indgået en formel aftale med via
Danske Regioner.
På grund af opgavens relativt sjældne karakter (formål), set i forhold til andre
speciallægeerklæringer, vil det ligeledes være en faglig og kvalitetsmæssig styr-
kelse af opgaven, at der oparbejdes et miljø, hvor der er mulighed for kalibrering,
faglig udvikling og dialog om opgaven.
Det skal også sikres, at de tidsmæssige rammer for udfærdigelse af speciallæge-
erklæringen bliver fastlagt, så der ikke gås på kompromis med patientsikkerhe-
den.
I det omfang der indgås aftale med Danske regioner som foreslået, vil der blive
afholdt halvårlige møder Danske Regioner, hvor kvalitetssikring af speciallæ-
geerklæringerne og samarbejdet med Danske Regioner vil være på dagsorde-
nen.
8.
Alternativ
Et statsligt Tilsynsråd?
Såfremt Danske Regioner ikke kan indgå aftale eller imødekomme ovenstående
krav til udvælgelse af speciallæger, eller ikke finder opgaveformuleringen for-
målstjenestelig skal andre muligheder undersøges.
Det kunne i den forbindelse overvejes at oprette et Tilsynsråd i statslig regi,
med tilhørende forretningsorden, med henblik på udvælgelse af speciallæger ef-
ter ovenstående kriterier til varetagelse af opgaven.
Opgaven vil dermed gøres mere prestigefyldt samtidig med, at der skabes et fo-
rum til varetagelse og kvalitetssikring af opgaven i forbindelse med udfærdi-
gelse af speciallægeerklæringer til brug i egnethedssager.
På baggrund af den seneste tids psykiatersager oplever Sundhedsstyrelsen et
øget antal henvendelser fra andre myndigheder, der generelt har fået udfærdiget
speciallægeerklæringer, som ikke fagligt har haft den forventede standard, og
som dermed får implikationer for både myndigheden og borgerne. På den bag-
grund kunne et Tilsynsråd i statslig regi medvirke til at højne kvaliteten af spe-
ciallægeerklæringer ud over brugen i egnethedssager, da der vil skabes et fag-
ligt miljø med eksterne deltagelse.
Side 6