Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1550833_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsjura og læge-
middelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 1503704
Dok. nr.: 1751370
Dato: 23. september 2015
NOTAT
Sundhedsstyrelsens brug af frivillige aftaler i tilsynssager
Problemstilling
Der blev den 7. maj 2015 indgået en bred politisk aftale om fremtidens tilsyn.
Som en del af aftalen er der enighed om, at der skal gøres op med brugen af frivillige afta-
ler som led i Sundhedsstyrelsens sagsbehandling, og at det mellem partierne skal afklares,
hvilket rum der skal være for, at styrelsen kan foretage visse processkridt i sagerne, så
styrelsen kan agere i de sager, hvor der endnu ikke er grundlag for at træffe afgørelse.
I dette notat giver Sundheds- og Ældreministeriet sin anbefalinger til i hvilket omfang,
Sundhedsstyrelsen fremadrettet kan gøre brug af frivillige aftaler i tilsynssager.
Sammenfatning og anbefalinger
Der er ikke udtrykkelig hjemmel til brug af frivillige aftaler som et led i Sund-
hedsstyrelsens sagsbehandling i tilsynssager. Det gælder både i sager om sund-
hedspersoners faglige virke og i sager om sundhedspersoner egnethed.
Af bemærkningerne til autorisationsloven kan det dog udledes, at det i et vist
omfang er forudsat og accepteret, at aftaler anvendes som led i Sundhedsstyrel-
sens oplysning af egnethedssager, inden der træffes afgørelse.
Ministeriet anbefaler, at Sundhedsstyrelsen i egnethedssager fremover kan afta-
le, at en sundhedsperson kan medvirke til sagsoplysningen, så længe det under-
søges, om der er tale om egnethedsproblematik, og den pågældende sundheds-
person i den periode er indstillet på at medvirke til at oplyse sagen. Det, der kan
indgås aftaler om, er det samme, som der kan gives påbud om efter autorisati-
onslovens § 6, stk. 2. Det kan fx være deltagelse i et bestemt undersøgelsesfor-
løb eller medvirke til specifikke kontrolforanstaltninger (urinkontrol m.v.).
Ministeriet lægger vægt på, at Kammeradvokaten har oplyst, at proportionali-
tetshensyn i egnethedssager taler for, at der indgås aftale fremfor, at der træffes
afgørelse, og at en aftale kan fremme sagens oplysning og i øvrigt kan bidrage til
en løsning af det bagvedliggende problem (sygdommen/misbruget).
Ministeriet forudsætter, at Sundhedsstyrelsen følger aftalerne tæt op og i tilfæl-
de af, at de ikke overholdes, træffer afgørelse i stedet for.
Ministeriet anbefaler, at der ikke fremover indgås aftale om andet end ovenstå-
ende i egnethedssager.
I tilfælde, hvor en sundhedsperson i undersøgelsesperioden ikke er indstillet på
at medvirke til at oplyse sagen, anbefaler ministeriet, at Sundhedsstyrelsen i
stedet for at aftale sig frem, træffer afgørelse om at ville indstille en sag på vilkår
om, at adfærden indstilles. I en egnethedssag kan der fx meddeles vilkår om at
deltage i et bestemt undersøgelsesforløb eller medvirke til specifikke kontrolfor-
anstaltninger.
Ministeriet anbefaler desuden, at der ikke fremover indgås frivillige aftaler i sa-
ger om sundhedspersoners faglige virke.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
Regulering
Der findes ikke i sundhedsloven eller i autorisationsloven udtrykkelig hjemmel til brug af
frivillige aftaler som et led i Sundhedsstyrelsens sagsbehandling i tilsynssager. Det gælder
både i sager om sundhedspersoners faglige virke og i sager om sundhedspersoner eg-
nethed.
Af bemærkningerne til autorisationslovens § 6, stk. 2 og § 8, stk. 3, kan det dog udledes, at
det i et vist omfang er forudsat og accepteret, at aftaler anvendes som led i Sundhedssty-
relsens oplysning af egnethedssager, inden der træffes afgørelse. Bestemmelserne vedrø-
rer Sundhedsstyrelsens adgang til at meddele påbud om at lade sig underkaste undersø-
gelse, medvirke til kontrolforanstaltninger og udlevere relevante helbredsoplysninger i
egnethedssager samt hjemmel til at fratage autorisation eller indskrænke virksomheds-
område ved manglende medvirken ved tilsyn.
En autoriseret sundhedsperson har egenhændigt mulighed for at fraskrive sig sin autorisa-
tion, meddele at vedkommende vil indskrænke sit virksomhedsområde for en periode
eller indtil videre samt fraskrive sig retten til at ordinere afhængighedsskabende lægemid-
ler eller en nærmere angiven gruppe af sådanne lægemidler for en nærmere angiven peri-
ode eller indtil videre, jf. autorisationslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., § 5, stk. 2, 1. pkt., samt
autorisationslovens § 37, stk. 1.
Der er i disse situationer ikke tale om en frivillig gensidig aftale og er derfor ikke genstand
for vurderingerne i dette notat. Det skal således fortsat være muligt for en autoriseret
sundhedsperson egenhændigt at foretage ovenstående dispositioner.
Kammeradvokatens forvaltningsretlige gennemgang af Sundhedsstyrelsens sagsbehand-
ling, december 2014
Som led i Sundhedsstyrelsen handlingsplan på tilsynsområdet har styrelsen anmodet
Kammeradvokaten om at foretage en forvaltningsretlig gennemgang af styrelsens sagsbe-
handling i tilsynssagerne.
Som et led heri har Kammeradvokaten forholdt sig til styrelsens brug af frivillige aftaler i
sagsbehandlingen og anbefalede bl.a. følgende:
-
At Sundhedsstyrelsen træffer afgørelse, når alle betingelser er til stede for at
træffe en sådan, i stedet for at indgå frivillige aftaler med henblik på at nå samme
resultat.
At Sundhedsstyrelsen ikke indgår frivillig aftale med sundhedspersoner om at af-
stå fra en bestemt adfærd, men i stedet træffer afgørelse om at indstille en sag
om f.eks. autorisationsfratagelse på det vilkår, at adfærden indstilles.
At Sundhedsstyrelsen formulerer håndfaste retningslinjer for konsekvenser af vil-
kårsovertrædelser.
-
-
Sundhedsstyrelsen har ændret deres praksis i sagsbehandlingen, så den følger Kammerad-
vokatens anbefalinger og indgår således ikke længere aftaler, hvor der er grundlag for at
træffe en afgørelse.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
1550833_0003.png
Kammeradvokatens redegørelse for Sundhedsstyrelsens brug af aftaler i egnethedssa-
ger, juni 2015
Styrelsen har anmodet Kammeradvokaten
o e vurderi g af, hvilket ”ru ” styrelse
,
efter Kammeradvokatens opfattelse, har for at benytte frivillige aftaler i et sagsbehand-
lingsforløb.
Kammeradvokaten har juni 2015 afgivet en forvaltningsretlig redegørelse for Sundheds-
styrelsens brug af aftaler i såkaldte egnethedssager. Redegørelsen omfatter alene brugen
af frivillige aftaler i egnethedssager, idet styrelsen til Kammeradvokaten har oplyst, at
styrelsen primært gør brug af aftaler i denne type sager.
Ikke mulighed for at gøre brug af frivillige aftaler i egnethedssager
Kammeradvokaten konkluderer, at der ikke er udtrykkelig hjemmel til brug af frivillige
aftaler, men at det af bemærkningerne fra autorisationslovens kan udledes, at frivillige
aftaler kan benyttes i et vist omfang. Kammeradvokaten anbefaler, at Sundhedsstyrelsen
ikke bør gøre brug af frivillige aftaler i følgende situationer:
At der ikke indgås frivillig aftale med vilkår om, at en sundhedsperson ikke må gå
på arbejde, så længe sygdommen/misbruget står på.
At der ikke indgås frivillig aftale med vilkår om, at styrelsen undlader at fratage en
sundhedsperson sin autorisation eller indskrænke vedkommendes virksomheds-
område, hvis sundhedspersonen overholder nærmere kontrolforanstaltninger el-
ler konkret behandlingsforløb.
Det er Kammeradvokatens opfattelse, at
særligt den førstnævnte situation
kan sidestil-
les med en afgørelse efter autorisationslovens § 8, hvorefter en person i påtrængende
tilfælde midlertidigt kan fratages autorisationen eller få indskrænket sit virksomhedsom-
råde, hvor den fortsatte virksomhed skønnes at frembyde en overhængende fare for pati-
entsikkerheden, eller hvis vedkommende ikke medvirker ved tilsyn.
Disse situationer har en særlig indgribende karakter, hvor autorisationsloven opstiller
strenge krav til deres anvendelse. Derfor bør der af hensyn til patientsikkerheden og rets-
sikkerheden træffes afgørelser i disse situationer. Sådanne afgørelser skal efter de nugæl-
dende regler også offentliggøres efter autorisationslovens § 13, stk. 1.
Mulighed for at gøre brug af frivillige aftaler i egnethedssager
Kammeradvokaten anbefaler, at styrelsen kan gøre brug af frivillige aftaler i følgende situ-
ation:
Der kan indgås frivillig aftale om aktiv deltagelse i sagsoplysningen, herunder del-
tagelse i et bestemt undersøgelsesforløb eller medvirke til specifikke kontrolfor-
anstaltninger (urinkontrol m.v.).
Denne type af aftaler med vilkår minder om de vilkår, som styrelsen efter autorisationslo-
vens § 6, stk. 2, har mulighed for at meddele en sundhedsperson ved påbud.
Til støtte for anbefalingen anfører Kammeradvokaten, at de forhold, der fører til, at en
egnethedssag indledes, typisk er følsomme og personlige anliggender, hvilket bl.a. af pro-
portionalitetshensyn taler for, at der indgås aftale fremfor, at der træffes afgørelse, hvilket
typisk vil føles mindre indgribende for den enkelte end at modtage et påbud. Desuden
lægger Kammeradvokaten vægt på, at en aftale kan fremme sagens oplysning og i øvrigt
kan bidrage til en løsning af det bagvedliggende problem (sygdommen/misbruget). Desu-
den fremstår sundhedspersonerne tilfredse med den dialogbaserede tilgang.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 82: Midtvejsstatus på implementering af politisk aftale om tilrettelæggelsen af fremtidens tilsyn, fra sundheds- og ældreministeren
Kammeradvokaten anfører dog, at Sundhedsstyrelsen efter en konkret vurdering i nogle
tilfælde alligevel bør træffe afgørelse efter loven. Det gælder fx, hvis det må antages, at
sundhedspersonen grundet sin sygdoms eller misbrugs omfang eller karakter må antages
ikke at kunne overholde de aftalte vilkår. Det gælder også, hvis den pågældende grundet
sin tilstand må antages ikke at kunne overskue konsekvenserne af den indgåede aftale.
Desuden ligger Kammeradvokaten det som en forudsætning for indgåelsen af frivillige
aftaler, at Sundhedsstyrelsen følger dem tæt op, og i tilfælde af, at aftalerne ikke efterle-
ves, træffer afgørelse/udsteder påbud.
Brug af frivillige aftaler i faglige sager
Sundhedsstyrelsen har over for ministeriet oplyst, at styrelsen fremadrettet ikke har be-
hov for at kunne indgå aftaler i de faglige sager.