Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1548320_0001.png
Faaborg-Midtfyn
Kommune
Projekt ”Aktiv pleje”
Projektbeskrivelse
Styregruppen
December 2008
Side 1 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse
.................................................................................................................. 2
1.0 Indledning
............................................................................................................................. 3
1.1 ”Fælles Sprog II”
............................................................................................................. 3
1.2 Styregruppens opgaver..................................................................................................
4
1.2 Styregruppens sammensætning
.................................................................................. 4
2.0 Projekt ”Aktiv Pleje”
........................................................................................................... 5
2.1 Kommissorium.................................................................................................................
5
3.0 Projektbeskrivelse...............................................................................................................
6
3.1 Definition af styregruppens opgaver...........................................................................
6
3.2 Definition på ”Aktiv Pleje”
............................................................................................. 6
3.3 Formål med projektet......................................................................................................
6
3.4 Mål for projektet
............................................................................................................... 6
3.5 Identifikation af målgruppe............................................................................................
7
3.6 Implementeringsprogram...............................................................................................
7
3.6.1 Milepælsplan
............................................................................................................... 7
3.7 Visitationsprocedure.......................................................................................................
9
3.8 Tildelingsprocedure
........................................................................................................ 9
3.9 Borgerforløbsprogram..................................................................................................
10
3.10 Organisering.................................................................................................................
11
3.10.1 Organisatorisk tilknytning / fysisk placering
......................................................... 11
3.10.2 Nærmeste overordnede
......................................................................................... 11
3.10.3 Personaleressourcer
.............................................................................................. 11
3.10.4 Stillingsbeskrivelse
................................................................................................. 11
3.10.5 Mødestruktur
........................................................................................................... 12
3.10.6 Kommunikationsudstyr...........................................................................................
12
3.10.7 Geografisk afgrænsning.........................................................................................
12
3.11 Finansiering af projektet
............................................................................................ 12
Side 2 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
1.0 Indledning
I aftalen 2008 for Fagsekretariatet Pleje og Omsorg er et at de faglige indsatsområder igangsættelse
af projekt ”Aktiv Pleje” i hjemmeplejen.
Projekt ”Aktiv Pleje” står for en målrettet og tidsbegrænset tilbud om en aktiverende indsats til bor-
gere, der er tilknyttet hjemmeplejen. Hjemmeplejens primære opgaver er, at levere den hjælp kom-
munens borgere har fået bevilget efter servicelovens § 83
1) personlig hjælp og pleje
2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Baggrunden for dette projekt er:
o
I lov om social service § 1 stk.2. står: ”Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme
den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre
livskvaliteten
o
Kvalitetsstandarden for personlig pleje og praktisk hjælp beskriver, at indsatsen overfor
borgeren skal gives som hjælp til selvhjælp. Det vil sige, at indsatsen gives som supplerende
hjælp til opgaver, som modtageren midlertidigt eller varigt er ude af stand til eller kun van-
skeligt kan udføre på egen hånd
o
”Fælles Sprog II”
Indsatsens primære mål vil altid være at gøre modtageren i stand til at klare sig selv. Hvis dette ikke
er muligt, bør indsatsen sigte mod at gøre modtageren i stand til at klare så meget som muligt selv.
Jf. ovenstående er det overordnede formål med projekt ”Aktiv Pleje”:
at hjemmeplejen øger fokus på borgernes evner og muligheder for at klare sig selv
1.1 ”Fælles Sprog II”
I Faaborg-Midtfyn Kommune er
”Fælles Sprog II”
omdrejningspunktet i forhold til alle bevillinger
af hjælp efter servicelovens § 83.
Kommunernes Landsforening har udviklet ”redskabet”, der benævnes
”Fælles Sprog II”.
”Fælles Sprog II”
anvendes ved udarbejdelse af det retningsgivende mål og helhedsvurderingen.
Helhedsvurderingen sikrer et ensartet grundlag for at træffe en afgørelse.
”Fælles Sprog II”
beskriver 17 aktiviteter, der indgår i vores dagligdag. Det kan for eksempel væ-
re at spise, at drikke, at bade, toiletbesøg, at færdes i egen bolig, at gøre rent med flere.
Ud fra helhedsvurderingen fastsætter visitator
det retningsgivende mål
for indsatsen.
Det ret-
ningsgivende mål
angiver, hvad der skal være toneangivende i leveringen af indsatsen til borgerne.
Ved fastsættelse af det retningsgivende mål vurderer visitator, om borgeren ved en målrettet indsats
vil kunne forbedre sin funktionsevne eller funktionsniveau.
Side 3 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
I ”Fælles Sprog II” skelnes mellem fire retningsgivende mål:
At udrede.
Det betyder at undersøge nærmere, hvad der ligger til grund for en funktionsnedsæt-
telse. For eksempel kan en borger vise tegn på demens.
At udvikle.
Det betyder at generhverve tabte eller udvikle nye funktioner. Det vil ofte være træ-
ning eller vejledning i at klare aktiviteter i dagligdagen med eller uden hjælpemidler.
At fastholde.
Det betyder at fastholde et funktionsniveau. Heri indgår også at forhindre eller
udsætte tab af funktionsniveau. Leverandøren af indsatsen inddrager borgeren i udførelsen af de
daglige aktiviteter, så de vedligeholdes.
At lindre og understøtte.
Det betyder, at hjælpen ydes med den hensigt at bevare borgerens
livskvalitet og værdighed til trods for svækkelse, sygdom eller handicap.
1.2 Styregruppens opgaver
Til varetagelse af projektet nedsættes en tværfaglig styregruppe, der får til opgave at:
o
Udarbejde kommissorium for projektet
o
Udarbejde projektbeskrivelse
o
Igangsætte projektet
o
Følge projektet løbende
o
Afslutte projektet
1.2 Styregruppens sammensætning
I september måned 2008 sammensættes følgende styregruppe:
Forløbskoordinator Tove Klara Sommer
Visitator Ulla Klitgaard Johansen
Distriktsleder Hanne Clemensen
Gruppeleder Berit Andersen
Gruppeleder Tine Hildebrandt
Medarbejder Anette Fahlen
Ergoterapeut Janna Juhler
Sekretariatsleder Inger-Marie Hansen (formand)
Side 4 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
2.0 Projekt ”Aktiv Pleje”
2.1 Kommissorium
Styregruppen har udarbejdet følgende kommissorium:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Definition af styregruppens opgaver
Definition på aktiv pleje
Formål med projektet
Mål for projektet
Identifikation af målgruppe
Implementeringsprogram
o
Milepæle
v
information / uddannelse / tidsramme / igangsætning / afrunding
/ evaluering / afslutning
7. Visitationsprocedure
8. Tildelingsprocedure
9. Borgerforløbsprogram:
a. Kommunikation og samarbejde ved planlægning af opstart
b. Kommunikation og samarbejde under forløbet
c. Kommunikation og samarbejde ved afslutning af forløbet
10. Organisering – herunder fysisk placering - nærmeste overordnede – personaleressourcer -
stillingsbeskrivelse – mødestruktur – kommunikationsudstyr – geografisk afgrænsning
11. Finansiering af projektet
Side 5 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
3.0 Projektbeskrivelse
3.1 Definition af styregruppens opgaver
Styregruppen har følgende opgaver:
o
Udarbejde projektbeskrivelse
o
Ansvarlig for projektet, herunder
Igangsætning af projektet
Følge projektet løbende
Evaluering / afslutning af projektet
o
Sparringspartner / refleksionsrum for de forebyggende terapeuter i projektet
3.2 Definition på ”Aktiv Pleje”
”Aktiv Pleje” er et målrettet og tidsbegrænset tilbud om en aktiverende indsats til borgere, der er
tilknyttet hjemmeplejen.
3.3 Formål med projektet
Formål med projektet er:
o
At borgeren bliver bevidst om eget udviklingspotentiale trods evt. helbredsmæssige/sociale
besværligheder
o
At borgeren oplever en målrettet indsats til bedre at kunne klare dagligdagens opgaver
o
At øge fokus på hjælp til selvhjælp i organisationen og i befolkningen
o
At plejepersonalet oplever øget udfordring ved konkret sparring med anden faggruppe
o
At styrke det tværfaglige samarbejde
3.4 Mål for projektet
Mål for projektet:
1. Øget selvhjulpethed hos borgerne
Måles ved:
o
COPM / ADL-taxonomi (selvevalueringsredskab)
o
Bevilling af hjælp
2. Personaleudvikling –
Måles ved selvevaluering i forhold til:
o
Udfordringer
o
Faglige kompetencer
o
Personlige holdninger
Side 6 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
1548320_0007.png
3. Økonomisk aspekt, som indebærer, at kommunen fortsat kan give pleje og omsorg til de
svageste borgere, selv om der bliver flere ældre med behov for hjælp
Måles ved.
o
Bevilling af hjælp
o
Modtagere af midlertidig hjælp – afsluttes / overgår til varig hjælp
3.5 Identifikation af målgruppe
Følgende borgere kan visiteres til projektet:
o
Borgere, der har en tidsbegrænset bevilling
o
Borgere, der har en varig bevilling og som i en tidsbegrænset periode har behov for ekstra
ydelser
o
Borgere, der har en varig bevilling og hvor der kan blive behov for 2 personer til at udføre
hjælpen
o
Borgere, der har en varig bevilling og hvor plejepersonalet sporer et potentiale for udvikling
af færdigheder
3.6 Implementeringsprogram
For at sikre implementering af ”Aktiv Pleje” og ”Fælles Sprog II”, er der behov for en grundig in-
troduktion til og undervisning af alle implicerede parter.
Nedenstående milepælsplan beskriver hovedoverskrifterne for implementering af ”Aktiv Pleje” og
Fælles Sprog II.
3.6.1 Milepælsplan
MÅNED / ÅRSTAL
December 2008
HANDLING
Projektet forelæggelses So-
cialudvalg
Projektet forelæggelses Æl-
dreråd
ANSVARLIG
Styregruppen
Januar 2009
Styregruppen
Januar 2009
Januar 2009
Stillingsopslag – 2 terapeuter Styregruppe
Ansættelsessamtaler
Ansættelse af 2 terapeuter
pr. 1. marts 2009
Styregruppe
Februar 2009
Udarbejdelse af medarbej-
Styregruppe
dernes selvevalueringsskema
og pjece i samarbejde med
uddannelseskoordinatorer
Forelæggelse af projektet til
visitatorer, private leveran-
dører, TR, SR, sektionslede-
re, ledende terapeuter og le-
Side 7 af 12
Styregruppe
Februar 2009
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
1548320_0008.png
dende sygeplejersker og om-
rådeledere
Februar / marts 2009
Marts 2009
PR-arbejde
2 inspirationstema-
eftermiddage og orientering
om aktiv pleje– underviser
ude fra
(lederne inden for hvert om-
råde, al plejepersonale, visi-
tatorer, private leverandører,
trænende terapeuter og sy-
geplejersker)
Selvevaluering – bearbejd-
ning af data
Hver enkel sektion får en
tilbagemelding på selvevalu-
eringen
Opstart af pilotprojekt for
afprøvning af konceptet.
De involverede sektioner
undervises i projektet – med
udgangspunkt i Fælles Sprog
II – herunder de retningsgi-
vende mål (6 hold)
(AMU-regi)
Løbende 2009
Med udgangspunkt i konkre-
te borgere afholdes fælles-
møde i de udvalgte sektioner
for terapeut / visitator / sy-
geplejersker / plejepersona-
le/sektionsleder
Løbende justeringer inden
for rammerne.
Midtvejsevaluering af pilot-
projekt – afrapportering til
Socialudvalg / Ældreråd og
involverede parter
PR-arbejde
2 terapeuter
Styregruppe
2 terapeuter / styregruppe
Marts 2009
Styregruppen
Marts/april 2009
2 terapeuter - sektionsle-
dere
Maj 2009
2 terapeuter/visitator
November 2009
2 terapeuter / styregrup-
pen
November 2009
2 terapeuter / styregrup-
pen
2 terapeuter / styregrup-
December 2009
Justering af konceptet
Side 8 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
1548320_0009.png
pen
Oktober 2010
December 2010
Evaluering af pilotprojekt
Evalueringsrapport forelæg-
gelses Socialudvalg, Ældre-
råd, visitatorer, sektionslede-
re, ledende terapeuter, pleje-
personale, områdeledere og
sygeplejersker
PR-arbejde
2 terapeuter / styregrup-
pen
Styregruppen
December 2010
2 terapeuter / styregrup-
pen
3.7 Visitationsprocedure
Visitatorerne har kompetencen til at visitere borgere til projektet efter følgende procedure:
1. Kendte borgere:
o
plejepersonalet retter henvendelse til sektionslederne – drøfter – om den konkrete
borger tilhører målgruppen. Drøftelsen tager udgangspunkt i et godkendt
henvisningsskema (ligger i dokumenter i Care). Hvis borgeren hører til målgruppen,
sendes en advis til visitator
o
Alle øvrige samarbejdspartnere sender ligeledes henvisningsskema til visitator
2. Nye borgere: Visitatorerne sender en bevilling (ligger i dokumenter i Care) direkte til de
forebyggende terapeuter
3.8 Tildelingsprocedure
Borgere visiteres ind i projektet efter følgende prioritering:
o
Borgere, der har en tidsbegrænset bevilling
o
Borgere, der har en varig bevilling og som i en tidsbegrænset periode har behov for ekstra
ydelser
o
Borgere, der har en varig bevilling og hvor der kan blive behov for 2 personer til at udføre
hjælpen
o
Borgere, der har en varig bevilling og hvor plejepersonalet sporer et potentiale for udvikling
af færdigheder
Side 9 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
1548320_0010.png
3.9 Borgerforløbsprogram
Ud fra nedenstående skabelon, udarbejdes konkrete borgerforløbsprogrammer i forhold til:
a) Kommunikation og samarbejde ved planlægning af opstart
b) Kommunikation og samarbejde under forløbet
c) Kommunikation og samarbejde ved afslutning af forløbet
Kommunikation og samarbejde ved planlægning af opstart
Nye borgere, der visiteres til aktiv pleje
Kendte borgere, der visiteres til aktiv pleje
Kommunikation og samarbejde under forløbet
Nye borgere, der visiteres til aktiv pleje
Kendte borgere, der visiteres til aktiv
pleje
Kommunikation og samarbejde ved afslutning af forløbet
Nye borgere, der visiteres til aktiv pleje
Kendte borgere, der visiteres til aktiv
pleje
Side 10 af 12
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
1548320_0011.png
3.10 Organisering
3.10.1 Organisatorisk tilknytning / fysisk placering
De forebyggende terapeuter placeres i Fagsekretariat Pleje og Omsorg, Administrationsbygningen
Graabjergvej 3a, 5856 Ryslinge.
Ved midtvejsevalueringen revurderes den organisatoriske og fysiske placering, idet opgaven på sigt
skal placeres i driften.
3.10.2 Nærmeste overordnede
Stedfortræder til ældrechef.
3.10.3 Personaleressourcer
Der ansættes 2 ergoterapeuter i projektperioden der løber fra 1. marts 2009 til 31. december 2010.
3.10.4 Stillingsbeskrivelse
Stillingsbetegnelse
Ansættelsesgrad
Funktion
Organisatorisk placering
Nærmeste overordnede
Ansvarsområde
Forebyggende terapeut
37 timer
Sikre en aktiv indsats til borgere i egne hjem
Fagsekretariat Pleje og Omsorg
Stedfortræder for ældrechef
Starte og afslutte aktiverende forløb
Konsulent for borger og plejepersonale
Indgå som part i den aktiverende pleje
Medansvar for implementering af projekt Aktiv
Pleje
o
Løbende dokumentation
o
Medansvar for evaluering af projekt Aktiv Pleje
o
o
o
o
o
Indgå som medarbejder i den aktiverende pleje
o
Starte og afslutte borgere
o
Målrettet støtte og vejledning til fremme og
bevarelse af ADL-funktioner
o
målrettet instruktion, råd, vejledning og
undervisning til borgeren/pårørende/hjælper med
henblik på, at borgerne selv bliver i stand til at
varetage opgaven
o
Dokumentation af målgruppe og forløb
o
Deltage i relevante personalemøder
o
Deltage i PR-arbejdet
o
Udarbejdelse af midtvejs- og slutevaluering af
projektet
Opgaverne kan udføres såvel dag, aften og nat; men med
en overvejende tilstedeværelse i dagtimerne.
Side 11 af 12
Arbejdsopgaver
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 70: Materiale fra Mathias Jensens foretræde den 22. september 2015 om ergoterapeuter og sundhedsloven
1548320_0012.png
Faglige profil
o
Uddannet ergoterapeut – med en bred erfaring fra
ældreområdet
o
Gode kommunikations- og samarbejdsevner
o
Gerne kendskab til Fælles Sprog II
o
Gerne erfaring i formidling og anerkendende dialog
Øvrige kompetencer
3.10.5 Mødestruktur
De forebyggende terapeuter deltager efter behov i sektionernes personalemøder.
En deltaljeret mødestruktur udarbejdes af de forebyggende terapeuter.
3.10.6 Kommunikationsudstyr
De forebyggende terapeuter får hver en bærbar PC-er og en PDA-er.
3.10.7 Geografisk afgrænsning
Idet de forebyggende terapeuter er fysisk placeret i Ryslinge, er det mest hensigtsmæssigt at projek-
tet implementeres i Område Øst.
3.11 Finansiering af projektet
Udgiften til projektet, der løber over 22 måneder skønnes til:
1. løn til 2 terapeuter i 22 måneder
2. Indkøb af 2 bærbare PC-er og 2 PDA-er
3. Kørsel m.m.
4. Undervisning
5. Lønkompensation
6. Borde, stole m.m.
I alt
1.450.000 kr.
18.000 kr.
50.000 kr.
50.000 kr.
150.000 kr.
30.000 kr.
1.748.000 kr.
Den endelige finansiering til projektet afklares af ældrechef Allan Christiansen.
Side 12 af 12