Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1501468
Dok. nr.: 1758141
Dato: 18. august 2015
NOTAT
Status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, 2. kvartal
2015
Indledning
Sundheds- og Ældreministeriet orienterer kvartalsvist SUU om status for arbejdet med de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Nærværende kvartalsstatus giver en grundigere
introduktion end sædvanligt, henset til at Sundheds- og Ældreudvalget netop er konstitue-
ret. Notatet redegør for baggrunden for kvalitetsfondsprojekterne, de formelle rammer
for projekterne og Rigsrevisionens beretninger om projekterne. Dernæst følger en over-
ordnet status for projekterne og ministeriets arbejde, herunder status for projekter under
skærpet tilsyn.
Baggrund
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne for 2008, at målsætningen om et tidssva-
rende og bæredygtigt sygehusvæsen kræver strukturændringer og investeringer i nye
bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i 2007 et ekspertpa-
nel, der fik til opgave at vurdere de konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til
en række i økonomiaftalen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøko-
nomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en forventning om, at der i 2020 ville
være 20 pct. færre senge og 50 pct. flere ambulante behandlinger end i 2007. Der var ikke
tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt
fast i finansloven for 2009. Der er en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf
bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4 mia. kr. Med
økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til
energiinvesteringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den samlede totalramme for projekterne
er godt 45 mia. kr. i 15-pl.
Der er meddelt endeligt regeringstilsagn til de i alt 16 projekter. Her er både tale om helt
nybyggede hospitaler og til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projek-
terne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af specialer på færre matrikler.
I regeringens tilsagn til det enkelte projekt er der fastsat en totalramme, som er den mak-
simale udgift regionerne må bruge på at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt
hospital. Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reser-
veres til it, udstyr, apparatur mv.
Totalrammen er gældende i hele projektperioden, og der foretages ikke besparelser i
totalrammen fra statens side. De ændringer, der eventuelt sker i projekterne, er priorite-