Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1545182_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til de på høringslisten anførte myndigheder og organisationer
Dato: 10. september 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMTK
Sagsnr.: 1502898
Dok. nr.: 1756848
Høring vedr. forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Præ-
cisering af delegationsbestemmelser, private ambulancebe-
redskaber, befordringsordninger, diæter m.v. til medlemmer
af patientinddragelsesudvalg, personkreds i sundhedshuse
m.v., offentliggørelse af påbud om sundhedsmæssige krav)
Der gennemføres med dette lovforslag forskellige ændringer:
1) Præcisering af regionernes mulighed for at delegere kompetencen til at ind-
gå aftaler med private sygehuse, klinikker m.v. og sygehuse m.v. i udlandet
om varetagelse af behandling under det udvidede fri sygehusvalg til Danske
Regioner.
2) Bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler for private ambulancebe-
redskaber, som ikke indgår i regionernes præhospitale beredskab, herunder
for ambulancernes bemanding, udstyr og indretning.
3) Præcisering af kommunernes mulighed for at yde befordring til patienter til
egen læge eller til praktiserende speciallæge som alternativ til befordrings-
godtgørelse.
4) Regionerne får fremover mulighed for at give medlemmer af patientinddra-
gelsesudvalg diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og
godtgørelse af udgifter til befordring i forbindelse med deltagelse i møder i
patientinddragelsesudvalgene.
5) Regioner og kommuner får mulighed for at udleje udstyr og lokaler (sund-
hedshuse) til en bredere kreds af personer m.v. med tilknytning til sund-
hedsvæsnet, f.eks. apotekere, tandteknikere, ergoterapeuter m.v., end der
er hjemmel til i dag.
6) Bemyndigelse til Sundhedsstyrelsen til at fastsætte regler om, at påbud til
offentlige eller private sygehus m.v. om sundhedsmæssige krav, jf. sund-
hedslovens § 215 b, stk. 1, skal offentliggøres.
Forslag nr. 1), 3) og 6) i lovforslaget er genfremsættelse af lovforslag nr. L 127 (FT
2014-2015), som grundet valgudskrivelsen ikke blev 3. behandlet. Disse dele af for-
slaget har tidligere været sendt i høring i perioden fra den 20. november 2014 til den
18. december 2014 hos relevante parter.
I det følgende gennemgås de enkelte hovedpunker i lovforlaget:
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 51: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Præcisering af delegationsbestemmelser, private ambulanceberedskaber, befordringsordninger, diæter m.v. til medlemmer af patientinddragelsesudvalg, personkreds i sundhedshuse m.v., offentliggørelse af påbud om sundhedsmæssige krav), fra sundheds- og ældreministeren
Side 2
Ad 1) Regionernes delegation af kompetence til aftaleindgåelse under det udvidede
fri sygehusvalg
I sundhedslovens § 87, stk. 4, er det fastlagt, at
” regionsrådene i forening” indgår af-
tale med de privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i udlan-
det, som ønsker at indgå aftale om behandling af patienter efter stk. 1 og 3 og § 82 a.
Regionsrådene har forvaltet denne bestemmelse på en sådan måde, at Danske Regi-
oner må betragtes som egentlig aftalepart på vegne af de fem regioner.
Siden det udvidede fri sygehusvalgs indførelse i 2002 har det været forventet og vel-
kendt, at ”amtskommunerne/regionsrådene i forening” i
praksis betød Amtsrådsfor-
eningen/Danske
Regioner. Af de efterfølgende ændringslove og af forarbejderne her-
til fremgår, at det i hvert fald siden 2006 har stået klart, at aftaler under det udvidede
frie sygehusvalg indgås af Danske Regioner på vegne af de fem regionsråd.
Det generelle forvaltningsretlige udgangspunkt er, at delegation af myndigheds kom-
petence til private kræver lovhjemmel, også selvom der som med Danske Regioner er
tale om en privat forening, som har offentlige myndigheder som medlemmer. Derfor
har Folketingets Ombudsmand i forbindelse med en konkret sag rejst spørgsmål om
hjemlen til, at Danske Regioner indgår de omhandlede aftaler.
På denne baggrund foreslås det præciseret, at regionsrådene kan bemyndige en for-
ening bestående af de fem regionsråd (dvs. Danske Regioner) til på deres vegne at
indgå aftaler med de private sygehuse, klinikker mm.
Borgernes samt de private sygehuses, klinikkers m.v. retstilling er uændret med for-
slaget. Der foretages derfor hverken ændringer i private sygehuses, klinikkers m.v. ret
til at indgå aftale med regionerne under det udvidede fri sygehusvalg eller i borger-
nes ret til i forbindelse med overskridelse af behandlingsfristen, jf. sundhedslovens §
87, stk. 1 og 2, at vælge behandling på et aftalesygehus.
Ad 2) Regler for private ambulancer uden aftale med en region
Efter sundhedslovens § 169 kan sundheds- og ældreministeren fastsætte nærmere
regler for regionsrådenes tilrettelæggelse af den præhospitale indsats, herunder am-
bulanceberedskabet. Der er således ikke hjemmel til at fastsætte regler for ambulan-
cer, som ikke indgår i en regions præhospitale beredskab.
Arrangørerne af større arrangementer indgår undertiden aftale med private ambu-
lanceberedskaber om at være til stede ved arrangementet med en bemandet ambu-
lance. For at sikre, at en person, som modtager hjælp fra et sådant privat ambulance-
beredskab, også får en hjælp, som lever op til den standard mht. uddannelse m.v.,
som er kravet for offentlige ambulancer foreslås sundhedslovens § 169 ændret.
Med lovforslaget ændres § 169, således at ministeren for sundhed og forebyggelse
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om ambulancernes bemanding, udstyr og
indretning, herunder regler for uddannelse af ambulancemandskabet. Disse regler
skal være gældende for alle ambulancer, uanset om de varetager opgaver for regio-
nernes præhospitale beredskab eller for private.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte bestemmelser svarende til de
bestemmelser, som gælder i dag for offentlige ambulancer. Derudover vil der også
blive stillet krav om, at private ambulancer forud for en opgaves påbegyndelse skal
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 51: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Præcisering af delegationsbestemmelser, private ambulanceberedskaber, befordringsordninger, diæter m.v. til medlemmer af patientinddragelsesudvalg, personkreds i sundhedshuse m.v., offentliggørelse af påbud om sundhedsmæssige krav), fra sundheds- og ældreministeren
Side 3
være bekendt med den pågældende regions visitationsretningslinjer samt have aftalt
det nærmere samarbejde med regionens præhospitale leder. På den måde sikres det,
at mandskabet ved, hvilket sygehuse en patient i givet fald skal bringes hen til.
Ad 3) Befordring til egen læge og praktiserende speciallæge
Efter sundhedsloven ydes befordring eller befordringsgodtgørelse til visse patient-
grupper til sygehusbehandling samt genoptræning efter endt sygehusbehandling.
I medfør af sundhedslovens § 170, stk. 1 og 2, yder kommunalbestyrelsen befor-
dringsgodtgørelse til alment praktiserende læge og praktiserende speciallæge. Der er
efter bestemmelsens umiddelbare ordlyd ikke mulighed for i stedet for godtgørelse
at tilbyde befordring, f.eks. ved offentlige trafikselskaber eller private virksomheder.
I forbindelse med sygehusbehandling og genoptræning kan det enkelte regionsråd el-
ler den enkelte kommunalbestyrelse derimod vælge, om det/den selv befordrer pati-
enten eller yder godtgørelse for patientens egne befordringsudgifter.
I forlængelse heraf har mange kommunalbestyrelser også valgt at udbyde befordring
til patienter til egen læge og praktiserende speciallæge, og KL har derfor udtrykt øn-
ske om præcisering af retstilstanden på området.
På denne baggrund præciserer lovforslaget kommunalbestyrelsernes mulighed for at
yde befordring til alment praktiserende læge og praktiserende speciallæge.
Ad 4) Diæter m.v. til medlemmer af patientinddragelsesudvalg
Med forslaget ændres sundhedslovens § 204, så regionerne får mulighed for at give
medlemmer af patientinddragelsesudvalg diæter, erstatning for dokumenteret tabt
arbejdsfortjeneste og godtgørelse af udgifter til befordring i forbindelse med delta-
gelse i møder i patientinddragelsesudvalgene. Det er således ikke en pligt for regio-
nerne, at udbetale diæter mv. til patientinddragelsesudvalgene.
Baggrunden for forslaget er, at en række patientorganisationer har gjort opmærksom
på, at gældende lovgivning ikke indeholder hjemmel til, at medlemmerne af patient-
inddragelsesudvalgene kan kompenseres for deltagelse i patientinddragelsesudval-
gene, som er nedsat i alle regioner jf. gældende lovgivning.
Ad 5) Øget mulighed for udlejning af lokaler i sundhedshuse
Med forslaget ændres sundhedslovens §§ 205 a og 205 b, så de lokaler (sundhedshu-
se), som regioner og kommuner kan etablere og udleje, kan bebos af en bredere
kreds af personer m.v. med tilknytning til sundhedsvæsnet, f.eks. apotekere, tand-
teknikere, ergoterapeuter m.v., end der er hjemmel til i dag.
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 205 a kan regionsrådet tilveje-
bringe og udleje lokaler og udstyr m.v. til brug for virksomhed, der udføres af sund-
hedspersoner efter overenskomst, jf. § 227, og til brug for udførelse af kommunale
sundhedsydelser. Efter bestemmelsen i § 205 b kan kommunalbestyrelsen tilveje-
bringe og udleje lokaler og udstyr m.v. til brug for virksomhed, der udføres af sund-
hedspersoner efter overenskomst, jf. § 227, og til brug for udførelse af regionale,
ambulante sygehusydelser. Udlejning af lokaler og udstyr m.v. efter stk. 1 skal ske på
markedsvilkår.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 51: Udkast til forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Præcisering af delegationsbestemmelser, private ambulanceberedskaber, befordringsordninger, diæter m.v. til medlemmer af patientinddragelsesudvalg, personkreds i sundhedshuse m.v., offentliggørelse af påbud om sundhedsmæssige krav), fra sundheds- og ældreministeren
1545182_0004.png
Side 4
Der er i regioner og kommuner etableret en række læge- og sundhedshuse med
hjemmel i ovenstående bestemmelser, men det har visse steder vist sig vanskeligt at
få sygesikringsydere, herunder praktiserende læger, til at leje lokalerne. Det har i vis-
se områder – især i tyndt befolkede dele af landet – medført problemer med tom-
gangsleje.
Det foreslås derfor, at den personkreds, der kan bebo lokalerne udvides, så den
kommer til at omfatte sundhedsprofessionelle uden ydernummer, men som har til-
knytning til sundhedsvæsnet, f.eks. apotekere, tandteknikere, bandagister, hørecen-
tre, ergoterapeuter m.v. Endvidere kan f.eks. patientforeninger omfattes af person-
kredsen. Det vurderes, at ordningen vil kunne medvirke til, at der samlet set etable-
res bedre sundhedstilbud, især i tyndt befolkede dele af landet.
Ad 6) Offentliggørelse af påbud
Som opfølgning på ministerens svar på spørgsmål 2 (SUU L 126), der omhandlede of-
fentliggørelse af Sundhedsstyrelsens tilsynsrapporter, foreslås, at Sundhedsstyrelsen i
sundhedsloven forpligtes til at fastsætte regler om, at påbud til et sygehus, en klinik,
en praksis eller lignende om sundhedsmæssige krav, jf. sundhedslovens § 215 b, stk.
1, skal offentliggøres.
Formålet er at sikre en mere gennemsigtig sundhedssektor, hvor information om kva-
liteten af de enkelte behandlingssteders behandling i højere grad bliver offentligt til-
gængelig. Herved bliver borgernes stilling over for sundhedsvæsenet yderligere styr-
ket, idet borgeren bliver i stand til at træffe et kvalificeret valg, når der skal vælges en
sundhedsperson og et behandlingssted.
Sundhedsstyrelsen bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, at påbuddet skal
være let tilgængeligt på behandlingsstedets hjemmeside, og at påbuddet skal være
umiddelbart tilgængeligt på selve behandlingsstedet. Sundhedsstyrelsen kan også
fastsætte regler om, at behandlingsstedet skal offentliggøre påbuddet i den form,
som det er offentliggjort af Sundhedsstyrelsen, og hvor eventuelt fortrolige oplysnin-
ger er slettet. Den periode, som et krav om offentliggørelse af påbuddet på behand-
lingsstedets hjemmeside omfatter, vil ikke blive længere end den periode, hvor på-
buddet desuden er offentliggjort af Sundhedsstyrelsen. Der kan ikke stilles krav om,
at det enkelte behandlingssted skal have en hjemmeside.
Sundheds- og Ældreministeriet skal anmode om at bemærkninger til lovforslaget se-
nest 9. oktober 2015. Høringssvarene bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
med
kopi til
[email protected].
Med venlig hilsen
Tove Kjeldsen