Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
Med forslaget
til
Lov om ændring af lov om social service
(Målretning af de forebyggende hjemmebesøg)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 150 af 16. februar 2015, som senest ændret ved
lov nr. 650 af 18. maj 2015 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 79 a, stk. 1,
ændres ”75” til: ”80”.
2.
I
§ 79 a, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét årligt forebyggende hjemmebesøg.”
3.
I
§ 79 a
indsættes efter stk. 1, som nye stykker:
”Stk.
2.
Kommunalbestyrelsen skal dog tilbyde ét forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i
det år, hvor de fylder 75 år.
”Stk.
3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg til borgere fra de er
fyldt 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få sociale, psykiske eller fysiske problemer eller
på anden måde er i en vanskelig livssituation. Tilbud gives med henblik på at skabe tryghed og
trivsel, yde råd og vejledning om aktiviteter og støttemuligheder.”
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.
4.
I
§ 79 a, stk. 2,
der bliver stk. 4, indsættes efter ”behov”: ”, jf. dog stk. 1 og 2,” og
2. pkt.
ophæves.
5.
§ 79 a, stk. 4,
der bliver stk. 6, affattes således:
”Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om de kommunale forpligtelser efter stk.
1-5, herunder om samordning med andre generelle kommunale forebyggende og aktiverende
foranstaltninger. Der kan fastsættes regler om tilrettelæggelsen af det forebyggende
hjemmebesøg, herunder andre måder at gennemføre det forebyggende hjemmebesøg på end
ved besøg i hjemmet”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde alle borgere, der inden lovens ikrafttræden har
opnået retten til et forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i lov om social service, og som
ikke ved lovens ikrafttræden er blevet tilbudt dette, at besøget afholdes, selv om afholdelsen
først kan ske efter lovens ikrafttræden.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1 Gældende ret
2.2 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
De seneste 15 år er der sket en stigning i antallet af år, som ældre mennesker forventes at leve
uden begrænsninger i funktionsevnen. Gruppen af 75+ årige ser således i dag væsentlig anderledes
ud end på tidspunktet for indførelsen af de forebyggende hjemmebesøg i 1995. Samtidig viser tal
om ældreområdet også, at der er klare sociale forskelle i forekomsten og fordelingen af sundhed og
sygelighed i ældrebefolkningen.
Effekten af forebyggende hjemmebesøg er belyst i en kortlægning af viden og evidens på
forebyggelsesområdet fra 2013. Kortlægningen pegede på, at der findes evidens for, at
forebyggende hjemmebesøg kan bidrage til at forbedre funktionsevnen samt reducere
funktionsevnetab blandt ældre, der har en relativt god funktionsevne og selv kan klare en stor del
af opgaverne i hverdagen. Desuden er der undersøgelser, der har vist, at effekten af de
forebyggende hjemmebesøg er større for 80-årige sammenlignet med 75-årige.
Hjemmehjælpskommissionen, der afrapporterede den 1. juli 2013, har på den baggrund anbefalet,
at den forebyggende indsats i højere grad skal tage udgangspunkt i det differentierede
ældrebillede, hvor mange 75+ årige lever et aktivt liv samtidig med, at der er borgere under 75 år,
som vil have betydelig gavn af et forebyggende hjemmebesøg. Hjemmehjælpskommissionen har
derfor foreslået, at aldersgrænsen for obligatoriske tilbud om forebyggende hjemmebesøg hæves
fra 75 til 80 år. Samtidigt har kommissionen også tilkendegivet, at ældre borgere under 80 år skal
have tilbud om en forebyggende indsats, hvis de er i en særlig risikogruppe, fx lige har mistet deres
ægtefælle eller er særligt socialt isolerede, samt at der gives mulighed for, at de forebyggende
hjemmebesøg kan tilbydes som kollektive arrangementer.
Den 7. april 2015 indgik Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti en politisk aftale om at revidere
ordningen om de forebyggende hjemmebesøg. Aftalepartierne ønsker at åbne op for et mere
differentieret forebyggelsestilbud, hvor de forebyggende hjemmebesøg i større omfang målrettes
de svageste ældre, samtidig med at den generelle forebyggende indsats opretholdes.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
Dette lovforslag udmønter den indgåede aftale. Den foreslåede model for de forebyggende
hjemmebesøg indeholder følgende elementer:
Forhøjelse af aldersgrænsen for obligatoriske årlige tilbud fra 75 år til 80 år
Forebyggende hjemmebesøg til særlige risikogrupper i alderen 65 år til 79 år
’Tryghedsbesøg’ til alle 75-årige
Forebyggende hjemmebesøg skal indgå i den enkelte kommunens kvalitetsstandard
Fleksibel tilrettelæggelse af tilbuddet
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det blev ved Lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v., lov nr. 1117 af 20. december 1995,
bestemt, at kommunalbestyrelserne skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg til borgere på 75 år
og derover.
Ved forebyggende hjemmebesøg forstås uopfordrede, men ikke uanmeldte, besøg i borgerens eget
hjem. De forebyggende hjemmebesøg anvendes bl.a. til at opfange eventuelle problemer hos de
ældre og til at indgå i en dialog med de ældre om eventuelle behov for støtte. En forebyggende
samtale kan bl.a. omfatte emner som den ældres dagligdag, trivsel, sociale netværk,
boligindretning og helbred, samt en vejledning i eventuelle forebyggende initiativer og kommunale
tilbud på fx ældreområdet.
Med en ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v., jf. lov nr. 299 af 27. april
2005 fik kommunalbestyrelserne mulighed for at undtage borgere, som modtager både personlig
og praktisk hjælp efter § 83 i lov om social service. Lovændringens formål var at forbedre
kommunalbestyrelsernes mulighed for at målrette indsatsen mod de borgere, der har størst gavn af
ordningen. Lovændringen imødekom derfor et ønske fra kommunerne om større fleksibilitet i
forhold til målgruppen for forebyggende hjemmebesøg.
Med lov nr. 629 af 11. juni 2010 blev bestemmelserne om forebyggende hjemmebesøg overført til
lov om social service. Formålet var at samle bestemmelserne om forebyggelse med et primært
socialt sigte i serviceloven med henblik på, at kommunalbestyrelserne skal sammentænke den
forebyggende indsats. Endvidere blev kommunalbestyrelsernes forpligtelse til at tilbyde
forebyggende hjemmebesøg ændret fra en ordning med krav om to årlige hjemmebesøg til en
forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at tilbyde ét årligt hjemmebesøg.
Gældende ret er herefter, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét årligt forebyggende
hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 75 år. Kommunalbestyrelsen kan vælge at undtage de
borgere, som modtager både personlig pleje og praktisk hjælp efter § 83 fra ordningen om
forebyggende hjemmebesøg.
2.2. Den foreslåede ordning
Med forslaget rykkes aldersgrænsen for tilbagevendende årlige tilbud om forebyggende
hjemmebesøg fra 75 år til 80 år. Ifølge Hjemmehjælpskommissionen er der i løbet af de sidste 15 år
sket en stigning i antallet af år, hvor ældre mennesker lever uden funktionsbegrænsning. Formålet
med at hæve aldersgrænsen for tilbud om et årligt forebyggende hjemmebesøg er at skabe rum
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
for, at kommunerne kan målrette de forebyggende hjemmebesøg i forhold til særlige risikogrupper,
da der er klare sociale forskelle i forekomsten og fordelingen af sundhed og sygelighed i
ældrebefolkningen.
Hidtil har der intet været til hinder for, at kommunalbestyrelserne kan tilbyde borgere under 75-år
tilbud om forebyggende tiltag, såsom hjemmebesøg eller andet. Aftaleparterne finder dog, at der
er behov for at samle ressourcerne og sikre, at svage og udsatte borgere under 80 år får et tilbud
om forebyggende hjemmebesøg. Alle 75-årige skal derfor fortsat tilbydes et forebyggende
hjemmebesøg, der bl.a. skal bruges til afklaring af behovet for fremtidige besøg og identificere
borgere med særlig behov for en forebyggende indsats. Desuden skal kommunalbestyrelserne
fremover tilbyde borgere i alderen 65 til 79 år, som er i en vanskelig livssituation, og som har - eller
er i risiko for at få - sociale, psykiske eller fysiske problemer, behovsbestemte forebyggende
hjemmebesøg. Det gælder fx borgere, som har været igennem belastende livsforandrende
begivenheder som fx tab af ægtefælle, borgere med et overforbrug af alkohol, borgere der er
udskrevet fra et længerevarende hospitalsophold, borgere med sansetab og borgere, der er isoleret
i særlig grad.
Da det i højere grad vil være borgernes samlede ressourcer og risiko for tab af funktionsevne, der
er af betydning for, om borgeren vil blive tilbudt et forebyggende hjemmebesøg, vil
Sundhedsstyrelsen udarbejde en vejledning med redskaber til opsporing af ældre med behov for et
forebyggende hjemmebesøg. Redskaberne vil bl.a. inddrage erfaringer fra arbejdet med
Sundhedsstyrelsens ”Håndbog om forebyggelse på ældreområdet”. Redskaberne skal understøtte
kommunerne i vurderingen af, om en borger har behov for et forebyggende hjemmebesøg.
Ændringerne betyder også, at der er behov for at styrke og tydeliggøre kompetencer hos de
medarbejdere, der udfører de forebyggende hjemmebesøg bl.a. i forhold til opsporing af borgere,
der har behov for en forebyggende indsats. Der udvikles derfor et efteruddannelsesforløb for
medarbejdere, der udfører de forebyggende hjemmebesøg. Såfremt resultaterne tilsiger det, skal
initiativet danne grundlag for, at modulerne i uddannelsesforløbet efterfølgende bliver stillet gratis
til rådighed for eksempelvis professionshøjskolerne.
Hidtil har de forebyggende hjemmebesøg været defineret som uopfordrede, men ikke uanmeldte,
besøg i borgerens eget hjem med det formål at drøfte den pågældendes livssituation.
Hjemmehjælpskommissionen har fundet, at der bør gives mulighed for mere differentierede
forebyggelsestilbud, hvor kollektive arrangementer kan fungere som et alternativ til individuelle
besøg i borgerens eget hjem. Da de kollektive indsatser sandsynligvis vil få nogle af de borgere, som
i dag siger nej til et hjemmebesøg, i tale samtidig med, at kollektive arrangementer kan have en
effekt i forhold til netværksdannelse.
Der skabes derfor hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan tilrettelægge tilbuddet, som det lokalt
findes mest hensigtsmæssigt. Kommunalbestyrelsen kan fx tilbyde et eller flere kollektive
arrangementer, som kan erstatte det forebyggende hjemmebesøg. Dette foreslås at gælde for alle
målgrupperne for det forebyggende hjemmebesøg.
Kommunerne arbejder allerede med kvalitetsstandarder for ældreområdet (§§ 83 og 86). Med
forslaget forpligtes alle kommunalbestyrelser til at beskrive deres indsats i forhold til de
forebyggende hjemmebesøg i deres kvalitetsstandarder. Herunder skal kommunalbestyrelserne
beskrive, hvorledes de vil målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige risikogrupper.
Erfaringer viser, at de socialt og økonomisk dårligst stillede ældre er mindre tilbøjelige til at tage
imod forebyggende hjemmebesøg end andre ældre. Der igangsættes derfor et forsøg med,
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
hvorledes de forebyggende medarbejdere, gennem en fleksibel tilrettelæggelse af det
forebyggende hjemmebesøg, kan komme i kontakt med de grupper af ældre, der normalt ikke
deltager i de forebyggende hjemmebesøg.
Hvis en borger siger nej til et kollektiv arrangement, skal borgeren fortsat tilbydes et individuelt
tilbud i hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal derfor ved fremsendelse af invitationen til et kollektiv
arrangement gøre opmærksom på, at såfremt borgeren i stedet for at deltage i arrangementet
ønsker et forebyggende hjemmebesøg i eget hjem, så er dette muligt.
Tilbuddet om et forebyggende hjemmebesøg skal, hvad enten det er et besøg i borgerens hjem
eller et kollektiv arrangement, fortsat gives ved direkte henvendelse til den enkelte borger, fx pr.
telefon, mail eller brev. Det er ikke tilstrækkeligt at oplyse generelt om tilbuddet fx via annoncering
i pressen eller på en hjemmeside.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede ændring af reglerne vedrørende de forebyggende hjemmebesøg vurderes samlet
set ikke at medføre merudgifter for kommunerne. En forhøjelse af aldersgrænsen for de
forebyggende hjemmebesøg vil betyde, at de 76-79-årige som udgangspunkt ikke længere skal
have et besøg. Der gives fortsat tilbud om besøg til de 75-årige. Den gennemsnitlige udgift pr.
hjemmebesøg er opgjort til 1.021 kr. (2015-pl). Besparelsen ved at forhøje aldersgrænsen bliver
dermed på ca. 31,8 mio. kr. Ca. 30,1 mio. kr. af besparelsen anvendes til at målrette de
forebyggende hjemmebesøg til særlige risikogrupper i alderen 65-74-år og 76-79-år. Ligesom der
anvendes ca. 1,7 mio. kr. til, at kommunalbestyrelserne får en ny forpligtelse til at lave
kvalitetsstandarder for forebyggende hjemmebesøg. Forslaget forventes samlet set at være
udgiftsneutralt.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
1543953_0007.png
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Mindre udgifter i
kommunerne på 31,8 mio. kr.
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ekstra udgifter i kommunerne
på 30,1 mio. kr.
Ekstra udgifter i kommunerne
på 1,7 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Efter de gældende regler skal kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende hjemmebesøg til ældre
på 75 år og derover, som bor i kommunen.
Med den foreslåede ændring af servicelovens § 79 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelserne fremover
tilbyde forebyggende hjemmebesøg til alle ældre m.v., som er fyldt 80 år, og som bor i
kommunen.
Indholdet af, og formålet med, de forebyggende hjemmebesøg er ikke ændret ved forslaget. De
forebyggende hjemmebesøg skal således fortsat bl.a. anvendes til at opfange eventuelle
problemer hos de ældre og til at indgå i en dialog med de ældre om eventuelle behov for støtte.
Til nr. 2.
Med forslaget flyttes den gældende bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst
ét årligt forebyggende hjemmebesøg fra servicelovens § 79 a, stk. 2, til § 79 a, stk. 1.
Bestemmelsen er ikke indholdsmæssigt ændret og indebærer fortsat, at kommunalbestyrelsen
skal tilbyde mindst ét årligt forebyggende hjemmebesøg til borgere, der er i målgruppen for
hjemmebesøg efter § 79 a, stk. 1, jf. den foreslåede ændring heraf ved lovforslagets § 1, nr. 1.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
Til nr. 3.
Efter den gældende bestemmelse skal kommunalbestyrelsen tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til ældre på 75 år og derover. Med den foreslåede ændring i nr. 1 foreslås, at aldersgrænsen for de
forebyggende hjemmebesøg forhøjes til 80 år. Som noget nyt foreslås i nr. 3, at ved den foreslåede
§ 79 a, stk. 3, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde alle borgere på 75 år, og som bor
i kommunen, et forebyggende hjemmebesøg. Indholdet af, og formålet med, de forebyggende
hjemmebesøg efter den foreslåede § 79 a, stk. 2, svarer til formålet med hjemmebesøg hos 80-
årige og ældre efter § 79 a, stk. 1. Det forebyggende hjemmebesøg skal således bl.a. anvendes til
at opfange eventuelle problemer hos de ældre og til at indgå i en dialog med de ældre om
eventuelle behov for støtte. Derudover skal besøget til borgere på 75 år bruges til afklaring af
behovet for fremtidige besøg, i perioden frem til borgeren fylder 80 år, og igen får tilbud om et
forebyggende hjemmebesøg, jf. den ved nr. 1 foreslåede § 79 a, stk. 1.
Med det foreslåede i § 79 a, stk. 3, skal kommunalbestyrelsen tilbyde et forebyggende
hjemmebesøg til borgere i alderen 65 til 79 år, som har - eller er i særlig risiko for at få - sociale,
psykiske eller fysiske problemer eller på anden måde er i en vanskelig livssituation. Det kan
eksempelvis være borgere, som har været igennem belastende livsforandrende begivenheder som
tab af ægtefælle, alvorlig sydom i den nærmeste familie eller udskrivning fra længerevarende
hospitalsophold, og borgere der har et overforbrug af alkohol, borgere med sansetab eller
borgere, der er isoleret i særlig grad.
Med forslaget får kommunalbestyrelsen mulighed for at prioritere den forebyggende indsats i
forhold til de hjemmeboende borgere, og kommunalbestyrelsen får mulighed for at målrette de
forebyggende hjemmebesøg mod de borgere, som vurderes at have mest gavn af et forebyggende
hjemmebesøg.
I vurderingen af om en borger har - eller er i særlig risiko for at få - sociale, psykiske eller fysiske
problemer, eller på anden måde er i en vanskelig livssituation, og derfor vil have gavn af et
forebyggende hjemmebesøg, vil indgå borgerens samlede ressourcer og risiko for tab af
funktionsevne. Det er kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om tilrettelæggelsen og
administrationen af ordningen om de forebyggende hjemmebesøg. Herunder fastsætter
kommunalbestyrelsen, hvorledes den vil målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige
risikogrupper. Kommunalbestyrelsen har mulighed for at inddrage særlige lokale forhold og
hensyn ved tilrettelæggelse af de forebyggende hjemmebesøg samt mulighed for at anvende de
eksisterende samarbejdsflader og systemer i kommunen. Med den foreslåede bestemmelse kan
kommunalbestyrelsen fx vurdere, at en borger på 76 år som følge af, at borgeren eksempelvis har
mistet sin ægtefælle, skal have tilbud om et forebyggende hjemmebesøg.
Til at understøtte kommunalbestyrelsen i vurderingen af, om en borger, som har - eller er i særlig
risiko for at få - sociale, psykiske eller fysiske problemer eller på anden måde, er i en vanskelig
livssituation, har behov for et forebyggende hjemmebesøg, vil Sundhedsstyrelsen udarbejde en
vejledning med redskaber til opsporing af ældre med behov for et forebyggende hjemmebesøg.
Redskaberne vil bl.a. inddrage erfaringer fra arbejdet med ”Håndbog om forebyggelse på
ældreområdet”.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
Til at understøtte ændringerne og kvaliteten af de forebyggende hjemmebesøg, vil
Sundhedsstyrelsen desuden igangsætte et efteruddannelsesforløb for medarbejderne, der udfører
forebyggende hjemmebesøg. Det skal bl.a. opnås ved at forbedre de forebyggende medarbejderes
faglige kompetencer i forhold til bl.a. at opspore borgere, der har behov for en forebyggende
indsats, og i mulighederne for en mere fleksibel tilrettelæggelse af de forebyggende
hjemmebesøg. Uddannelsesforløbet skal udvikles i samarbejde med bl.a. professionshøjskolerne.
Til nr. 4.
Efter den gældende bestemmelse tilrettelægger kommunalbestyrelsen besøgene efter behov.
Kommunalbestyrelsen skal dog tilbyde mindst ét årligt forebyggende hjemmebesøg.
Sidstnævnte regel om årlige hjemmebesøg foreslås ved nr. 4 ophævet og ved § 1, nr. 2, i stedet
indsat i § 79 a, stk. 1, jf. bemærkningerne til nr. 2.
Med den foreslåede § 79 a, stk. 4, udvides den gældende § 79 a, stk. 2, 1. pkt., om behovsbestemt
tilrettelæggelse af hjemmebesøg til udover at gælde de forebyggende hjemmebesøg, der efter
den foreslåede § 79 a, stk. 1, omfatter 80-årige og ældre, (jf. § 1, nr. 1) til også at gælde de
foreslåede forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a, stk. 2, til borgere i det år, de fylder 75 år (jf. §
1, nr. 3) og den foreslåede mulighed for hjemmebesøg for 65-79 årige, jf. § 1, nr. 3.
Der er ikke med bestemmelsen tiltænkt indholdsmæssige ændringer i forhold til
kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af besøgene efter behov. Med den foreslåede § 79 a, stk. 1
og 2, gives kommunalbestyrelserne større fleksibilitet i de forebyggende hjemmebesøg, for at de
forebyggende hjemmebesøg kan målrettes de borgere fra 65 års alderen, som vil have størst nytte
af besøget. Kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af besøgene efter behov vil være væsentlig for
hele målgruppen for de forebyggende hjemmebesøg efter den foreslåede § 79 a, stk. 1 - 3. Med
den foreslåede bestemmelse kan kommunalbestyrelsen fx vurdere, at en borger på 81 år har brug
for flere forebyggende hjemmebesøg indenfor en kort afgrænset tidsramme.
Til nr. 5.
Efter den gældende bemyndigelse i servicelovens § 79 a, stk. 4, kan social- og indenrigsministeren
og sundheds- og ældreministeren (tidligere ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold samt ministeren for sundhed og forebyggelse) fastsætte regler om de kommunale
forpligtigelser i forhold til de forebyggende hjemmebesøg, herunder om samordning med andre
generelle kommunale forebyggende og aktiverende foranstaltninger.
Det foreslås i nr. 5, at bemyndigelsen fremadrettet tillægges sundheds- og ældreministeren alene,
og at bemyndigelsen endvidere skal omfatte kommunalbestyrelsens forpligtelser for samtlige
bestemmelser i § 79 a om forebyggende hjemmebesøg,
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
Det 2. pkt. i den foreslåede § 79 a, stk. 6, betyder, at bemyndigelsesbestemmelsen udvides til at
omfatte kommunalbestyrelsernes tilrettelæggelse af de forebyggende hjemmebesøg, herunder
om andre måder at tilrettelægge det forebyggende hjemmebesøg på end ved besøg i borgerens
hjem.
Sundheds- og ældreministeren vil, i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse og
servicelovens § 139, fastsætte en bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og kollektive
arrangementer.
Med bekendtgørelsen vil der blive stillet krav om, at kommunalbestyrelsen mindst én gang årligt
udarbejder kvalitetsstandarder for forebyggende hjemmebesøg. Kvalitetsstandarden skal
indeholde generel serviceinformation til borgerne om tilrettelæggelsen og administrationen af de
forebyggende hjemmebesøg, herunder hvordan kommunalbestyrelsen vil målrette og
tilrettelægge indsatsen i forhold til de særlige risikogrupper. Kommunalbestyrelsen skal bl.a.
angive, hvorledes og til hvem de forebyggende hjemmebesøg - målrettet borgere i vanskelige
livssituationer i alderen 65 år til 79 år - tilbydes til.
Med bekendtgørelsen gives der endvidere mulighed for, at de forebyggende hjemmebesøg kan
tilbydes som et kollektiv arrangement fremfor udelukkende individuelle tilbud i borgerens eget
hjem. Det skal være muligt for borgeren at takke nej til et kollektiv arrangement og i stedet
modtage et hjemmebesøg. Kommunalbestyrelsen skal derfor ved fremsendelse af invitationen til
et kollektivt arrangement gøre opmærksom på, at såfremt borgeren i stedet for arrangementet
ønsker et forebyggende hjemmebesøg i eget hjem, så er dette muligt.
Som hidtil skal tilbud om forebyggende hjemmebesøg, hvad enten det er et besøg i borgerens
hjem eller et gruppebaseret tilbud, gives ved direkte henvendelse til den enkelte borger, fx pr.
telefon, mail eller brev. Det er ikke tilstrækkeligt at oplyse generelt om tilbuddet fx via
annoncering i pressen eller på en hjemmeside.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde alle borgere, der inden lovens ikrafttræden har opnået retten til
et forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i lov om social service, og som ikke ved lovens
ikrafttræden er blevet tilbudt dette, at besøget afholdes, selv om afholdelsen først kan ske efter
lovens ikrafttræden.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
De personer, der før lovens ikrafttræden den 1. januar 2016 efter den nugældende § 79 a, havde
opnået retten til et forebyggende hjemmebesøg, men som på dette tidspunkt endnu ikke er blevet
tilbudt dette, skal fortsat efter den 1. januar 2016 tilbydes et forebyggende hjemmebesøg. Det kan
eksempelvis gælde en borger, der den 1. november 2015 fylder 76 år, men som ikke er blevet
tilbudt et forebyggende i perioden den 1. november 2015 – 31. december 2015. Borgeren skal
fortsat efter den 1. januar 2016 tilbydes ét forebyggende hjemmebesøg. Tilbuddet skal gives,
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
inden borgeren fylder 77 år den 1. november 2016. Hvis borgeren er blevet tilbudt et
forebyggende hjemmebesøg i november eller december 2015, er kommunalbestyrelsen, med
mindre kommunalbestyrelsen vurderer, at borgeren er i en vanskelig livssituation, først forpligtet
til at tilbyde borgeren et forebyggende hjemmebesøg, når borgeren fylder 80 år.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 150
af 16. februar 2015, som senest ændret ved lov nr.
650 af 18. maj 2015 foretages følgende ændringer:
§ 79 a.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, der er
fyldt 75 år, og som bor i kommunen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger
besøgene efter behov. Kommunalbestyrelsen skal
dog tilbyde mindst ét årligt forebyggende
hjemmebesøg.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at
undtage de borgere, som modtager både personlig
pleje og praktisk hjælp efter § 83, fra ordningen om
forebyggende hjemmebesøg.
Stk. 4.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold kan i samarbejde med
ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætte
regler om de kommunale forpligtelser efter stk. 1-3,
herunder om samordning med andre generelle
kommunale forebyggende og aktiverende
foranstaltninger.
1.
I
§ 79 a, stk. 1,
ændres ”75” til: ”80”.
2.
I
§ 79 a, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
”Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét årligt
forebyggende hjemmebesøg.”
3.
I
§ 79 a
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
”Stk.
2.
Kommunalbestyrelsen skal dog tilbyde ét
forebyggende hjemmebesøg til alle borgere i det år,
hvor de fylder 75 år.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
forebyggende hjemmebesøg til borgere fra de er
fyldt 65 år til 79 år, som er i særlig risiko for at få
sociale, psykiske eller fysiske problemer eller på
anden måde er i en vanskelig livssituation. Tilbud
gives med henblik på at skabe tryghed og trivsel,
yde råd og vejledning om aktiviteter og
støttemuligheder.”
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.
4.
I
§ 79 a, stk. 2,
der bliver stk. 4, indsættes efter
”behov”: ”, jf. dog stk. 1 og 2,” og 2. pkt. ophæves.
5.
§ 79 a, stk. 4,
der bliver stk. 6, affattes således:
”Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte
regler om de kommunale forpligtelser efter stk. 1-5,
herunder om samordning med andre generelle
kommunale forebyggende og aktiverende
foranstaltninger. Der kan fastsættes regler om
tilrettelæggelsen af det forebyggende
hjemmebesøg, herunder andre måder at
gennemføre det forebyggende hjemmebesøg på
end ved besøg i hjemmet”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde alle
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Udkast til forslag til ændring af lov om social service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg), fra sundheds- og ældreministeren
borgere, der inden lovens ikrafttræden har opnået
retten til et forebyggende hjemmebesøg efter § 79
a i lov om social service, og som ikke ved lovens
ikrafttræden er blevet tilbudt dette, at besøget
afholdes, selv om afholdelsen først kan ske efter
lovens ikrafttræden.