Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1543711_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Jurmed
Sagsbeh.: hbj
Sagsnr.: 1503875
Dok. nr.: 1768205
Dato: 3. september 2015
Sundheds- og ældreministeren
Handlingsplan om bedre overvågning af biologiske
lægemidler, biosimilære lægemidler og vacciner
2015-2016
Formål
Virkningen af biologiske lægemidler, biosimilære lægemidler og vacciner (BBV) afhænger
både af lægemidlernes aktive indholdsstoffer og fremstillingsprocessen. Det betyder, at
BBV’s egenskaber varierer fra batch til batch, og at det derfor er væsentligt, at overvåg-
ningen sker på produktniveau.
*(Se kort forklaring bagerst i planen).
I dag vanskeliggøres den konkrete produktovervågning af, at de fleste bivirkningsindbe-
retninger af BBV ikke oplyser om lægemidlets navn og batchnummer, eller kun angiver
den ene af disse oplysninger.
Formålet med denne handlingsplan er at fremme en produktspecifik og dermed bedre
overvågning af BBV – for at sikre større patientsikkerhed ved brugen af disse lægemidler.
Gennemførelse
Handlingsplanens gennemførelse varetages af Sundhedsstyrelsen (SST) i samarbejde med
en arbejdsgruppe, der nedsættes og sekretariatsbetjenes af styrelsen.
Arbejdsgruppen sammensættes af repræsentanter fra Lægeforeningen, Lægemiddelindu-
striforeningen (Lif) og Industriforeningen For Generiske Lægemidler (IGL) og Danske Regi-
oner. Repræsentationen kan variere i forhold til gruppens arbejde med de konkrete aktivi-
teter i handlingsplanen.
Evaluering
Handlingsplanen evalueres i april 2016 og ved udgangen af 2016.
Det opgøres særskilt, i hvilket omfang bivirkningsindberetninger af relevante BBV
indeholder oplysning om både lægemiddelnavn og batchnummer.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Handlingsplan om bedre overvågning af biologiske lægemidler, biosimilære lægemidler og vacciner 2015-2016, fra sundheds- og ældreministeren
1543711_0002.png
Indhold
Handlingsplanen indeholder 4 indsatsområder:
1.
Konkrete aktiviteter til fremme af en overvågning af BBV på produktniveau. Dette
skal ske ved at bivirkningsindberetninger indeholder oplysning om lægemidlets
navn og batchnummer.
Informationsindsats der - dels fremmer sundhedspersoners forståelse for nød-
vendigheden af en produktspecifik overvågning af BBV – dels fremmer borgernes
tryghed ved brug af BBV.
Fremme af digitale løsninger på sygehuse og i lægepraksis, der kan lette sund-
hedspersoners bivirkningsindberetninger af BBV (og andre lægemidler).
Særlig fokus i SST på at overvåge sikkerheden ved brug af BBV.
2.
3.
4.
1. Konkrete aktiviteter til fremme af indberetning af lægemid-
delnavn og batchnummer
Formål
Med listen får
læger på sygehuse
og i lægepraksis et
entydigt værktøj til
brug for deres
bivirkningsindbe-
retninger af BBV.
Aktivitet
1.
Som nyt udarbej-
des en liste over
alle BBV, hvor
deres lægemid-
delnavn og batch-
nummer skal
angives i bivirk-
ningsindberetnin-
ger fra sundheds-
personer.
Listen skal omfat-
te de BBV, hvor
det er særlig vig-
tigt for overvåg-
ningen, at der er
kendskab til både
navn og batch-
nummer.
2.
Bekendtgørelse
nr. 381 af 9. april
2014 om indbe-
retning af bivirk-
ninger ved læge-
midler m.m. æn-
dres.
I § 7 tilføjes, at
indberetninger fra
læge, tandlæge
eller jordemoder
så vidt muligt skal
indeholde oplys-
Igangsætter
SST iværk-
sætter i
samarbejde
med Lif.
Klar
Første del
af listen
offentlig-
gøres
den 1.
oktober
2015.
Anden
del af
listen
offentlig-
gøres den
1. februar
2016.
Økonomi
Udgifter til etable-
ring og løbende
opdatering af
listen finansieres
inden for SST’s
almindelige drift.
Et tydeligt krav om
at bivirkningsind-
beretninger
så vidt
muligt
skal oplyse
om lægemiddel-
navn og batch-
nummer skal med-
virke til, at de
omfattede sund-
hedspersoner
indberetter bivirk-
ninger ved et gi-
vent lægemiddel.
SST iværk-
sætter.
Regionerne
har ansvaret
for efterle-
velse på
sygehuse og
lægerne for
efterlevelse i
lægepraksis.
Den 1.
novem-
ber 2015
Ingen ny udgift for
regioner og læge-
praksis.
Der er allerede i
dag krav til læger,
tandlæger og
jordemødre om,
at deres bivirk-
ningsindberetnin-
ger skal indeholde
så fyldestgørende
data som muligt
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Handlingsplan om bedre overvågning af biologiske lægemidler, biosimilære lægemidler og vacciner 2015-2016, fra sundheds- og ældreministeren
1543711_0003.png
Samtidig skal kra-
vet ikke udelukke,
at sundhedsperso-
ner foretager ind-
beretningen, selv
om de ikke har
kendskab til navn
og/eller batch-
nummer.
Et obligatorisk krav
om at lægemid-
delnavn og batch-
nummer for BBV
skal indføres i
patientjournalerne
vil sikre, at over-
vågningen, herun-
der vurderingen af
de enkelte bivirk-
ningsindberetnin-
ger, kan foregå på
produktniveau.
Afklaring af, om et
felt til batchnum-
mer vil gøre bor-
gerblanketten for
svær tilgængelig –
eller om borgerne
også bør kunne
oplyse om batch-
nummer.
ning om lægemid-
delnavn og batch-
nummer.
(Begrænses til
lægemidler på
listen, jf. aktivitet
nr. 1).
om det lægemid-
del, der
Indberettes.
3.
Bekendtgørelse
nr. 3 af 2. januar
2013 om autorise-
rede sundheds-
personers patient-
journaler ændres.
I § 10 tilføjes krav
om, at lægemid-
delnavn og batch-
nummer for BBV
altid skal registre-
res i patientjour-
nalen.
4.
Undersøge om
blanketten til
borgeres indbe-
retning af bivirk-
ninger skal udvi-
des med et felt til
oplysning om
lægemidlets
batchnummer.
SST iværk-
sætter.
Regionerne
har ansvaret
for efterle-
velse på
sygehuse og
lægerne for
efterlevelse i
lægepraksis.
Den 1.
novem-
ber 2015
Ingen ny udgift for
regioner og læge-
praksis.
Der er allerede i
dag krav til autori-
serede sundheds-
personer om, at
de skal indføre
relevante og nød-
vendige data i
deres patientjour-
naler.
SST iværk-
sætter i
samarbejde
med patient-
foreninger.
Den 1.
novem-
ber 2015
Eventuelle udgif-
ter til justering af
borgerblanketten
finansieres inden
for SST’s alminde-
lige drift.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Handlingsplan om bedre overvågning af biologiske lægemidler, biosimilære lægemidler og vacciner 2015-2016, fra sundheds- og ældreministeren
1543711_0004.png
2.
Informationsindsats om BBV
Aktivitet
5.
SST iværksætter en
styrket informations-
indsats målrettet læ-
ger og andre sund-
hedspersoner for at
fremme, at journalop-
lysninger og bivirk-
ningsindberetninger af
BBV indeholder oplys-
ning om både læge-
middelnavn og batch-
nummer.
Formidles bl.a.
-
Ved undervis-
ning og anden
kontakt med
sundhedsper-
soner
-
Ved kontakt
til de lægevi-
denskabelige
selskaber
-
Ved kontakt
til bivirk-
ningsmanage-
re o.l. i regio-
nerne
-
Via SST’s
hjemmeside.
6.
SST iværksætter en
informationsindsats
målrettet patienter og
patientforeninger om
fordele og risici ved
brug af BBV, herunder
om vacciner, som der
opstår ”utryghed” om.
Igangsæt-
ter
SST
Klar
Økonomi
Formål
Viden om BBV og de-
res beskaffenhed vil
fremme forståelsen
for, at oplysning om
navn og batchnummer
i journaloplysninger/
Fælles Medicinkort og
bivirkningsindberet-
ninger er en afgørende
forudsætning for en
kvalificeret overvåg-
ning på produktniveau.
Forbere-
des fra
den 1.
oktober
2015.
Iværksæt-
tes fra den
1. decem-
ber 2015.
Løbende
opgave.
Opgaven
må forven-
tes at
medføre
begrænse-
de merud-
gifter i
SST’s drift.
Viden om BBV og de-
res beskaffenhed vil
fremme borgernes
forståelse for og tryg-
hed ved at bruge disse
lægemidler – til fore-
byggelse af sygdom og
behandlingsformål.
SST
Iværksæt-
tes fra den
15. okto-
ber 2015.
Løbende
opgave.
Opgaven
må forven-
tes at
medføre
begrænse-
de merud-
gifter i
SST’s drift.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Handlingsplan om bedre overvågning af biologiske lægemidler, biosimilære lægemidler og vacciner 2015-2016, fra sundheds- og ældreministeren
1543711_0005.png
3. Fremme af digitale løsninger på sygehuse og i lægepraksis
Formål
En lettere adgang
til data om navn
og batchnummer
vil gøre det admi-
nistrativt nemme-
re at foretage
udførlige bivirk-
ningsindberetnin-
ger – og dermed
forbedre overvåg-
ningen.
Aktivitet
7.
Fremme adgang til
lægemiddelnavne
og batchnumre for
BBV i regionernes
IT-systemer.
Handlingsplanens
arbejdsgruppe
udarbejder og
følger en drejebog
med angivelse af
delopgaver, an-
svarlige for hver
opgave og en fort-
løbende tidsplan
for gennemførelse
af aktiviteten.
8.
Fremme udnyttel-
se af SST’s web-
service Den Natio-
nale Serviceplat-
form ved udvikling
af lokale IT-
systemer på syge-
huse og i læge-
praksis.
Via denne webser-
vice vil sundheds-
personers bivirk-
ningsindberetnin-
ger overføres au-
tomatisk fra fagsy-
stemerne til SST’s
indberetningssy-
stem.
Handlingsplanens
arbejdsgruppe
udarbejder og
følger en drejebog
med angivelse af
delopgaver, an-
svarlige for hver
opgave og en fort-
løbende tidsplan
for gennemførelse
af aktiviteten.
Igangsætter
Handlings-
planens
arbejds-
gruppe.
Danske Re-
gioner/
regionerne
har ansvaret
for gennem-
førelse på
sygehuse og
lægerne for
gennem-
førelse i
lægepraksis.
Klar
Iværk-
sættes
fra den
15. ok-
tober
2015.
Løbende
opgave.
Økonomi
Opgaven må for-
ventes at medføre
merudgifter for
regioner og læge-
praksis til justering
af deres IT-
systemer.
Etablering af en ny
funktionalitet i
patientjournalsy-
stemerne forven-
tes også at kunne
udnyttes til anden
IT-understøttelse,
herunder i læger-
nes medicine-
ringsproces.
Opgaven må for-
ventes at medføre
merudgifter for
regioner og læge-
praksis til udbyg-
ning af deres IT-
systemer.
Etablering af en ny
funktionalitet i
patientjournalsy-
stemerne forven-
tes også at kunne
udnyttes til anden
IT-understøttelse,
herunder i læger-
nes medicine-
ringsproces.
Automatisk over-
førsel af data fra
fagsystemer til
SST’s indberet-
ningsblanket vil
gøre det admini-
strativt nemmere
at foretage udfør-
lige bivirknings-
indberetninger –
og dermed forbed-
re overvågningen.
Handlings-
planens
arbejds-
gruppe.
Danske Re-
gioner/
regionerne
har ansvaret
for gennem-
førelse på
sygehuse og
lægerne for
gennem-
førelse i
lægepraksis.
Iværk-
sættes
fra den
15. ok-
tober
2015.
Løbende
opgave.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Handlingsplan om bedre overvågning af biologiske lægemidler, biosimilære lægemidler og vacciner 2015-2016, fra sundheds- og ældreministeren
1543711_0006.png
4. Særlig fokus på sikkerheden ved brug af BBV
Formål
Med planen udtages
bivirkninger ved BBV
som et særskilt fokus-
område.
Baggrunden er, at BBV
er et område, som
aktuelt er under udvik-
ling. Det forventes, at
der fremover vil blive
udviklet nye vacciner til
forebyggelse af alvorlig
sygdom og nye biologi-
ske lægemidler med
nye behandlingsmulig-
heder inden for særlig
væksthormoner og
kræft-, diabetes- og
gigtområdet. Desuden
forventes udviklet flere
biosimilære lægemid-
ler, når patenter på de
biologiske lægemidler
udløber i de kommen-
de år.
Aktivitet
9.
Som et led i
SST’s over-
vågning af
signaler om
risici i forbin-
delse med
brugen af
lægemidler
har styrelsen
særskilt fokus
på bivirknin-
ger ved bru-
gen af BBV,
herunder på
formodede
bivirkninger
ved skift
mellem bio-
logiske og
biosimilære
lægemidler.
Igangsætter
SST
Klar
Iværksættes
fra den 15.
september
2015.
Løbende
opgave.
Økonomi
Opgaven
finansieres
inden for
SST’s almin-
delige drift.
*) Kort forklaring om biologiske og biosimilære lægemidler:
Biologiske lægemidler er en nyere generation af lægemidler, som er baseret på naturligt
fremkommende stoffer fra mennesker, dyr eller planter i modsætning til de fleste traditi-
onelle lægemidler, der består af syntetiske stoffer produceret ved kemiske processer i et
laboratorium. Fordelen ved de biologiske lægemidler er bl.a., at de i højere grad end tradi-
tionelle lægemidler kan målrettes sygdomsceller og derved have større effekt og minime-
re bivirkninger. Ulemperne er, at de er meget komplicerede at udvikle og meget dyrere at
producere. Når et patent på et biologisk lægemiddel udløber, kan der udvikles lægemidler,
som minder om dette, dvs. et såkaldt
biosimilært
lægemiddel. Fordi biologiske lægemidler
er meget komplekse størrelser og har hver deres helt unikke struktur, er det stort set
umuligt at udvikle nøjagtige kopier heraf. Biosimilære lægemidler er altså ikke
identiske
med et originalt biologisk lægemiddel på samme vis som kemisk fremstillede lægemidler
er det (kopimedicin/generika), men de vurderes at være
lig
det originale biologiske læge-
middel i forhold til kvalitet, sikkerhed og effekt. Ved ibrugtagning kan de biosimilære læ-
gemidler være med til at øge konkurrencen og føre til lavere priser for behandling med
biologiske lægemidler.