Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1542102_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Dato: 28. august 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsnr.: 1500034
Dok. nr.: 1758787
Sundheds- og Ældreudvalget
Social- og Indenrigsudvalget
Bekendtgørelse og vejledning om fælles hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens
Lov nr. 1537 af 27. december 2014 om ændring af sundhedsloven indeholder regler
om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens. Loven
trådte i kraft 1. januar 2015.
./.
Sundheds- og Ældreministeriet har med hjemmel i sundhedslovens § 205 d, stk. 2, og
§ 240 a, stk. 3, og efter forhandling med Social- og Indenrigsministeriet udarbejdet
vedhæftede bekendtgørelse og vejledning om fælles hjælperordninger til personer
med kronisk respirationsinsufficiens. Bekendtgørelsen og vejledningen træder i kraft
den 31. august 2015.
Udkast til bekendtgørelse og vejledning har været i høring hos sundheds- og social-
ordførerne i perioden fra 5.-12. maj 2015. Høringen medførte ingen ændringer i be-
kendtgørelsen og mindre ændringer i vejledningen.
Efterfølgende har bekendtgørelsen været i ekstern høring i perioden fra 22. maj 2015
til 19. juni 2015. På grund af folketingsvalget har det ikke været muligt at indhente al-
le høringssvar indenfor høringsperioden. Dette har bevirket, at bekendtgørelsen og
vejledningen ikke som forudsat trådte i kraft 1. juli 2015.
Bekendtgørelsen
Den eksterne høring har ikke medført ændringer i bekendtgørelsen (udover redaktio-
nelle ændringer).
Bekendtgørelsen fastsætter en central fordelingsnøgle, hvorefter regionen skal af-
holde 67 pct. og kommunerne 33 pct. af de samlede udgifter til fælles hjælperordnin-
ger, hvis parterne ikke selv har aftalt en anden fordeling.
Danske Regioner har i den eksterne høring anført, at der er tale om et komplekst om-
råde at gennemskue økonomisk, og de finder det derfor nærliggende, at en forde-
lingsnøgle med rimelighed kan afrundes, så regionen afholder 65 pct. af udgifterne,
og kommunerne afholder 35 pct.
KL har i den eksterne høring anført, at de ikke kan tilslutte sig en fordelingsnøgle,
hvor regionen afholder 67 pct. af udgifterne, og kommunerne afholder 33 pct.
Ministeriet skal hertil bemærke, at Danske Regioner og KL har deltaget i forhandlin-
ger med Sundheds- og Ældreministeriet og Social- og Indenrigsministeriet om fast-
sættelse af den centrale fordelingsnøgle. Danske Regioner har leveret data som
grundlag for fastsættelse af den centrale fordelingsnøgle, og parterne har i forløbet
erklæret sig indforstået med, at Danske Regioners data lægges til grund for fastsæt-
telse af fordelingsnøglen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Orientering vedr. bekendtgørelse og vejledning om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens, fra social- og indenrigsministeren
1542102_0002.png
Side 2
Det af Danske Regioner fremlagte datagrundlag tilsiger, at regionen finansierer 67
pct. af udgifterne til fælles hjælperordninger, og kommunen finansierer 33 pct. Da
parterne ikke har fremlagt data, som tilsiger en anden fordelingsnøgle, og da Danske
Regioner og KL ikke i enighed har peget på en anden fordelingsnøgle, er denne forde-
lingsnøgle fastholdt i bekendtgørelsen.
Vejledningen
I vejledningen har den eksterne høring medført præciseringer, hovedsagligt af uddy-
bende karakter. Der er bl.a. foretaget præciseringer på følgende områder:
Fælles hjælperordning
Det er bl.a. præciseret, at der ikke er tale om en fælles hjælperordning, hvis
borgeren har hjælp til respirationsbehandling om natten og hjælp efter service-
loven nogle få timer om dagen, idet der ikke er tale om en ordning, hvor hjæl-
pen efter hhv. sundhedsloven og serviceloven helt eller delvist kan varetages af
den samme person og derved tilrettelægges som én samlet ordning til gavn for
borgeren.
Det er uddybet, at tilrettelæggelse af den fælles hjælperordning ud fra borge-
rens samlede behov for hjælp bl.a. indebærer, at de fælles hjælpere varetager
både respirationsbehandling og hjælp efter serviceloven i det omfang, det er
muligt.
Fordeling af udgifter mellem region og kommune
Det er uddybet, at fordelingen af udgifter til fælles hjælperordninger tager ud-
gangspunkt i det samlede antal timer, hvilket i praksis udgør maksimal 24 timer i
døgnet.
Det er præciseret, at hvis regionen eller kommunen vurderer, at der til en kon-
kret opgave er behov for mere end én hjælper ad gangen, så afholder den af
parterne, som har bevilliget den ekstra hjælper, udgifterne til den ekstra hjæl-
per.
Arbejdsmiljøområdet
Det er uddybet, at hvis der er tale om en ordning, hvor hjælpen ydes i medfør af
servicelovens §§ 95 eller 96, og hvor tilskuddet er overført til fx. en forening el-
ler privat virksomhed, er der behov for et samarbejde med borgeren om hjæl-
pernes arbejdsmiljø.
./.
For en mere udførlig beskrivelse af de præciseringer, den eksterne høring har med-
ført, kan jeg henvise til vedlagte høringsnotat, hvori de væsentligste af høringspunk-
terne er beskrevet og kommenteret.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at de nye regler om fælles hjælperordninger, herunder
den centralt fastsatte fordelingsnøgle, vil blive evalueret efter en periode på 2 år -
dvs. i 2017.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde