Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPDPT
Sags nr.: 1407030
Dok. Nr.: 1735338
Dato:
10. august 2015
Udkast til lovforslag
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn
(Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014, som æn-
dret ved § 1 i lov nr. 1536 af 27. december 2014 og lov nr. 1537 af 27. december
2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 141
indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5.
Socialtilsynet, jf. lov om socialtilsyn, godkender og fører driftsorienteret
tilsyn med alkoholbehandlingssteder, jf. stk. 3, hvor der foregår behandling med
offentlige midler. Socialtilsynet skal ved godkendelse og driftsorienteret tilsyn be-
nytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om metoder og indsatser.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan alene tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling,
jf. stk. 1 og 3, på alkoholbehandlingssteder, som er godkendt efter § 5 i lov om
socialtilsyn, jf. stk. 5. For behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke selv
har etableret, gælder endvidere, at behandlingsstedet skal have en aftale med
minimum én kommune for at kunne indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om alko-
holbehandling«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og 8.
§2
I lov nr. 608 af 12. juni 2013 om socialtilsyn, som ændret ved § 2 i lov nr. 649 af 18.
maj 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, 1. pkt.,
indsættes efter »lov om social service«: »og kapitel 40 i sundheds-
loven«.
2.
I
§ 2, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »sociale tilbud, jf. § 4« til: »tilbud, som er nævnt i §
4, stk. 1«.
3.
I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
ændres »eller socialfaglige« til: », socialfaglige eller sund-
hedsfaglige«.
4.
I
§ 4, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »sociale«.
5.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes som nr. 4:
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 2
»4) alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.«
6.
I
§ 5, stk. 1,
ændres »sociale tilbud m.v., jf. § 4,« til: »tilbud, som er nævnt i § 4,
stk. 1,«.
7.
I
§ 5, stk. 2,
ændres »tilbuddet« til: »tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3,«.
8.
I
§ 5
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Socialtilsynets godkendelse efter stk. 1 er en betingelse for, at kommunal-
bestyrelsen kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling på behandlingssteder,
som er nævnt i § 4 stk. 1, nr. 4, jf. § 141, stk. 6, i sundhedsloven.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
9.
I
§ 5, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »tilbud, som« til: »tilbud, som er nævnt i §
4, stk. 1, nr. 1-3, og som«.
10.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »sociale tilbud« til: »tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1«.
11.
I
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »sociale tilbud« til: »tilbud, som er nævnt i § 4, stk.
1«.
12.
I
§ 7, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 12, stk. 3,« til: »§ 12, stk. 4,«.
13.
I
§ 7, stk. 2, nr. 3
ændres »om tilbuddet« til: »om tilbud, som er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 1-3,«, og »område, og« ændres til: »område,«.
14.
I
§ 7, stk. 2,
indsættes efter nr. 3, som nyt nummer:
»4) indhente oplysninger om tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 4, fra de kom-
muner, som har visiteret borgere til behandlingsstedet i henhold til sundhedslovens
§ 141, stk.1, og«
Nr. 4 bliver herefter nr. 5.
15.
I
§ 10
indsættes efter »tilbud,«: »som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3,«.
16.
I
§ 10
indsættes som nyt
stk. 2:
»Stk.
2.
Bliver socialtilsynet opmærksomt på bekymrende forhold på et behand-
lingssted, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 4, skal socialtilsynet underrette de kom-
muner, som har visiteret borgere til behandlingsstedet i henhold til sundhedslovens
§ 141, stk. 1.«
17.
I
§ 12, stk. 2, nr. 2,
ændres »tilbuddet« til: »tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-3«, og »område, og« ændres til: »område,«.
18.
I
§ 12, stk. 2,
indsættes efter nr. 2, som nyt nummer:
»3) efter anmodning give socialtilsynet oplysninger om, hvilke kommuner der i
henhold til sundhedslovens § 141, stk. 1, har visiteret borgere til behandlingsste-
det, og«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
19.
I
§ 12
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 3
»Stk.
3.
Sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 6, skal efter anmodning give
socialtilsynet oplysninger om borgere i sundhedsfaglig behandling, jf. sundhedslo-
vens § 5, på tilbud omfattet af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn, når de er nødvendi-
ge for, at socialtilsynet kan udføre det driftsorienterede tilsyn.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
20.
I
§ 12, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§ 4, stk. 1,
nr. 2-4,«.
21.
I
§ 12, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«.
22.
I
§ 16, stk. 1,
og
§ 18, stk. 1,
1. pkt., ændres »§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§ 4,
stk. 1, nr. 2-4,«.
23.
I
§ 23, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3« til: » § 4, stk. 1, nr. 2-4«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2016.
Stk. 2.
Alkoholbehandlingssteder, som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 4, som var optaget
på Tilbudsportalen ved lovens ikrafttræden, skal godkendes efter reglerne i lov om
socialtilsyn inden den 1. februar 2018. Godkendelsen skal ske på socialtilsynets
eget initiativ eller efter ansøgning fra det enkelte alkoholbehandlingssted.
Stk. 3.
Alkoholbehandlingssteder, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 4, i lov om soci-
altilsyn, er underlagt driftsorienteret tilsyn, jf. § 7 i lov om socialtilsyn, fra lovens
ikrafttræden. Den besigtigelse, der finder sted i forbindelse med godkendelse af
behandlingssteder efter reglerne i lov om socialtilsyn i perioden fra lovens ikraft-
træden indtil den 1. februar 2018, indebærer, at der ikke skal gennemføres et til-
synsbesøg i det pågældende år, jf. § 7, stk. 3, i lov om socialtilsyn.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Godkendelse af og tilsyn med alkoholbehandlingssteder
3.1.2.Lov om socialtilsyn
3.1.3.Behandling af personoplysninger
3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 4
7.
8.
9.
10.
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer
Sammenfattende skema
1. Indledning
Med dette lovforslag fastsættes det i sundhedsloven, at socialtilsynene fremover
skal godkende og føre driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder, samt at
kommunalbestyrelsen kun kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling på alko-
holbehandlingssteder, som er godkendt efter lov om socialtilsyn. Som følge af æn-
dringen i sundhedsloven foretages der ligeledes en ændring af lov om socialtilsyn,
idet alkoholbehandlingssteder bliver omfattet af denne lov.
Lovændringerne vil betyde, at socialtilsynene efter ansøgning fra alkoholbehand-
lingsstederne vil skulle træffe afgørelse om godkendelse på baggrund af en samlet
vurdering af, om tilbuddet har den fornødne kvalitet. Kvaliteten vurderes på bag-
grund af en centralt fastlagt kvalitetsmodel. Behandlingssteder, der eksisterer ved
lovens ikrafttrædelse, skal godkendes inden den 1. februar 2018.
Socialtilsynene vil endvidere skulle føre driftsorienteret tilsyn med alkoholbehand-
lingsstederne for at sikre, at de fortsat har den fornødne kvalitet. Det driftsoriente-
rede tilsyn består både af kontrol af forholdene på behandlingsstedet og en dialog
mellem socialtilsyn og behandlingssteder, som skal bidrage til at fastholde og ud-
vikle kvaliteten på behandlingsstedet. Socialtilsynene skal ved varetagelsen af
tilsynsopgaven indhente relevant information, herunder ved at aflægge mindst ét
årligt besøg på behandlingsstedet samt ved at inddrage oplysninger fra ansatte og
borgere på behandlingsstedet.
2. Baggrund
Det fremgår af sundhedslovens § 141, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde veder-
lagsfri behandling til alkoholafhængige. Dermed følger et ansvar for, at personer
med alkoholproblemer får tilbudt en behandlingsindsats af høj kvalitet, og at de
bedste betingelser for en succesfuld behandling er til stede. Såvel ambulante som
dag- og døgnalkoholbehandlingssteder indgår i behandlingsindsatsen.
Der har været eksempler på alkoholbehandlingssteder, hvor der kan rejses tvivl
om, hvorvidt personalet har haft de tilstrækkelige faglige kompetencer, samt om de
anvendte behandlingsmetoder har en påviselig effekt. Årsagen hertil kan være, at
der ikke eksisterer bindende retningslinjer for hverken godkendelse af eller drifts-
orienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
For kommunernes
godkendelse
af alkoholbehandlingssteder er der af Sundheds-
styrelsen udarbejdet vejledende retningslinjer, mens der ingen retningslinjer er for
kommunernes
tilsyn
med alkoholbehandlingssteder. I dag godkendes og føres der
således ikke tilsyn med kommunale og private alkoholbehandlingssteder på ensar-
tet vis på tværs af kommunegrænserne.
I juni 2014 offentliggjorde Sundhedsstyrelsen en evaluering af Sundhedsstyrelsens
»Retningslinjer for kommunal godkendelse af alkoholbehandlingssteder«. Evalue-
ringen viser, at kommunerne anvender retningslinjerne, selvom der ikke har været
krav herom. Evalueringen viser imidlertid også, at der på Tilbudsportalen findes
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 5
alkoholbehandlingssteder, hvor der kan stilles spørgsmålstegn ved kvaliteten. Eva-
lueringen peger således på en række relevante forhold, som kan være med til at
øge kvaliteten på alkoholbehandlingsstederne, herunder bl.a. fokus på godkendel-
se af og tilsyn med alkoholbehandlingsstederne.
På baggrund af evalueringen aftalte den tidligere regering (Socialdemokratiet og
Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti i oktober 2014 som led i satspuljeaftalen for
2015-2018 at afsætte midler til en øget kvalitet i alkoholbehandlingen. Partierne
ønsker med aftalen, at der skal ske grundlæggende ændringer af godkendelsen af
og tilsynet med alkoholbehandlingsstederne ved at lade alkoholbehandlingssteder
omfatte af lov om socialtilsyn, hvorefter de fem socialtilsyn vil skulle godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingsstederne.
Dette lovforslag udmønter satspuljeaftalens beslutning om at afsætte midler til øget
kvalitet i alkoholbehandlingen.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Godkendelse af og tilsyn med alkoholbehandlingssteder
Udgangspunktet i sundhedsloven er, at der ikke findes krav om godkendelse eller
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder. Der er af Sundhedsstyrelsen
udarbejdet vejledende retningslinjer til brug for kommunernes godkendelse af pri-
vate alkoholbehandlingssteder. Det er således ikke et krav, at retningslinjerne an-
vendes af kommunerne. Kommunalbestyrelsens godkendelse af behandlingsste-
der har primært til formål at bidrage til, at de private behandlingssteder, der er en
del af det kommunale alkoholbehandlingstilbud, har den fornødne kvalitet.
Af Sundhedsstyrelsens retningslinjer for godkendelse af alkoholbehandlingssteder
fremgår det, at det er den stedlige kommunalbestyrelse, som på grundlag af en
konkret vurdering godkender alkoholbehandlingssteder beliggende i kommunen.
Såfremt der efter godkendelse sker væsentlige ændringer i det godkendte behand-
lingssted, skal behandlingsstedet på ny ansøge kommunalbestyrelsen om godken-
delse.
Kommunalbestyrelsen påser ifølge retningslinjerne, om behandlingsstedet efterle-
ver det grundlag, hvorpå en eventuel godkendelse er sket, samt at de kommunale
midler ikke misbruges. Der er således en kommunal forpligtigelse til at sikre, at
borgerne får den aftalte kvalificerede behandling. Der er ikke herudover fastsat
nærmere regler om, hvordan tilsynet skal tilrettelægges, herunder om hyppigheden
af tilsynsbesøg.
Kommunerne vælger således selv, hvordan godkendelse og eventuelt tilsyn tilret-
telægges, men kommunerne har ifølge bekendtgørelse nr. 1558 af 19. december
2013 pligt til at indberette oplysninger såsom organisatoriske forhold, pladser og
personale, økonomi, faglig tilgang og metode, indsatser samt godkendelse og til-
syn om behandlingsstedet til Tilbudsportalen. Af servicelovens § 14 fremgår det, at
Tilbudsportalens formål er at samle og formidle oplysninger om kommunale, regio-
nale og private tilbud i en landsdækkende oversigt. På Tilbudsportalen er det såle-
des muligt at se sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger om de registre-
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 6
rede tilbud, herunder om tilbuddenes målgrupper, metoder, økonomi samt om til-
synet med tilbuddene.
Den stedlige kommune påser ifølge Sundhedsstyrelsens retningslinjer, at de of-
fentliggjorte oplysninger på Tilbudsportalen er i overensstemmelse med de faktiske
forhold.
Kommunalbestyrelsen finansierer på baggrund af allerede bevilligede offentlige
midler anvendelsen af de vejledende retningslinjer for godkendelse. Hvis kommu-
nen påser, om alkoholbehandlingssteder lever op til betingelserne for godkendel-
sen, afholder kommunalbestyrelsen selv udgifterne hertil. Kommunalbestyrelsen
afholder ligeledes udgifterne forbundet med at påse, at de offentliggjorte oplysnin-
ger på Tilbudsportalen er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
På alkoholbehandlingssteder foregår der forskellige former for sundhedsfaglig virk-
somhed. Noget af denne virksomhed er det forbeholdt læger at udføre, herunder
bl.a. ordination af medicin. Sundhedsstyrelsen fører ifølge § 215, stk. 1, i sund-
hedsloven tilsyn med sundhedsfaglig virksomhed, der udføres af autoriserede
sundhedspersoner og personer, der handler på disses ansvar. Sundhedsstyrelsen
kan iværksætte skærpet tilsyn med den i stk. 1 nævnte personkreds, såfremt sty-
relsen har en begrundet formodning om, at den pågældende sundhedspersons
virksomhedsudøvelse vil udgøre en forringet sikkerhed for patienter, jf. § 215,
stk. 2, 1. pkt. Sundhedsstyrelsen fører også tilsyn med overholdelsen af lovgivnin-
gen om de virksomhedsansvarlige læger.
I de tilfælde, hvor Sundhedsstyrelsen i sit tilsyn bliver opmærksom på forhold, der
efter styrelsens opfattelse er kritisable, kan Sundhedsstyrelsen, efter regler herom i
kapitel 2 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, ind-
bringe en sag for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Sundhedsstyrelsen fører ligeledes tilsyn med anvendelsen af receptpligtige læge-
midler, herunder ordination og nedtrapning, uanset om opgaven varetages af auto-
riserede sundhedspersoner eller personale, der ikke er sundhedsfagligt uddannet.
Anonymitet i alkoholbehandlingen kan derfor ikke gøres gældende i forbindelse
med ordination af receptpligtige lægemidler. Det skyldes, at anvendelsen af re-
ceptpligtige lægemidler er lægeforbeholdt virksomhed, jf. autorisationslovens § 74.
Sundhedsstyrelsen kan endvidere ifølge § 4 i bekendtgørelse nr. 1219 af 11. de-
cember 2009 om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp også
udstede påbud og forbud over for selve behandlingsstedet, hvis ledelsen på be-
handlingsstedet ikke har sikret en faglig forsvarlig tilrettelæggelse af den delegere-
de sundhedsfaglige virksomhed (medicinhåndteringen), som tilgodeser patientsik-
kerheden.
Udover ovenstående tilsyn med sundhedsfaglig virksomhed fører Sundhedsstyrel-
sen ifølge § 215 a i sundhedsloven tilsyn med private sygehuse, klinikker og prak-
sis. Tilsynene skal øge patientsikkerheden ved, at embedslægerne hvert tredje år
aflægger tilsynsbesøg på behandlingsstedet. Hvis embedslægen ved et tilsynsbe-
søg finder væsentlige problemer med patientsikkerheden på et behandlingssted, vil
behandlingsstedet blive bedt om at rette fejl og mangler, og embedslægen kan
vælge at aflægge behandlingsstedet genbesøg, indtil patientsikkerheden er bragt i
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 7
orden. Der er udarbejdet specifikke målepunkter for tilsyn med alkoholbehand-
lingssteder.
3.1.2. Lov om socialtilsyn
Der blev med lov om socialtilsyn etableret fem nye socialtilsyn drevet af en kom-
munalbestyrelse inden for hver af regionerne, jf. § 2 i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynene har efter lovens ikrafttræden 1. januar 2014 ansvaret for at god-
kende og føre driftsorienteret tilsyn med såvel kommunale og regionale som priva-
te sociale tilbud, herunder den sociale stofmisbrugsbehandling efter § 101 i lov om
social service, jf. § 4 i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynene træffer efter ansøgning fra tilbuddene afgørelse om godkendelse
som generelt egnet på baggrund af en samlet vurdering af om tilbuddet har den
fornødne kvalitet, jf. § 5, stk.1, jf.§ 6 og §§12-18 i lov om socialtilsyn. Kvaliteten
vurderes på baggrund af en centralt fastsat kvalitetsmodel inden for temaerne ud-
dannelse og beskæftigelse, selvstændighed og relationer, målgrupper, metoder og
resultater, organisation og ledelse, kompetencer, økonomi og fysiske rammer.
Allerede godkendte tilbud ved lovens ikrafttræden den 1. januar 2014 skal godken-
des igen inden udgangen af 2016. Godkendelse er en betingelse for, at tilbuddet
kan indgå i den kommunale forsyning, jf. § 4, stk. 3, i lov om social service og op-
tages på Tilbudsportalen efter § 22 i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynene fører driftsorienteret tilsyn med de godkendte tilbud for at sikre, at
de fortsat har den fornødne kvalitet, jf. § 7 i lov om socialtilsyn. Det driftsorientere-
de tilsyn består både af en kontrol af forholdene i tilbuddet og en dialog mellem
socialtilsyn og tilbud, som skal bidrage til at fastholde og udvikle kvalitet i tilbudde-
ne. Socialtilsynet skal ved varetagelsen af tilsynsopgaven indhente relevant infor-
mation, herunder ved at aflægge mindst ét årligt besøg i tilbuddet, inddrage oplys-
ninger fra ansatte og borgere i tilbuddet samt andre relevante personer og udveks-
le oplysninger med de kommuner, som har ansvaret for de enkelte borgeres op-
hold i tilbuddet i henhold til §§ 9-9b i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Socialtilsynene skal, hvis forholdene i det enkelte tilbud tilsiger det, træffe afgørel-
se om skærpet tilsyn og samtidig udstede et påbud med henblik på, at tilbuddet
som betingelse for fortsat godkendelse inden for en tre måneders frist skal rette op
på de omfattede forhold, jf. § 8 i lov om socialtilsyn. Endelig kan socialtilsynet træf-
fe afgørelse om ophør af godkendelse, hvis tilbuddet ikke længere har den fornød-
ne kvalitet, jf. § 5, stk. 5, jf. § 6 i lov om socialtilsyn.
Socialtilsynets afgørelser kan påklages til Ankestyrelsen, jf. § 19 i lov om social
service.
3.1.3. Behandling af personoplysninger
Det følger af § 12, stk. 1, i lov om socialtilsyn, at tilbud til brug for vurderingen af
ansøgning om godkendelse skal give socialtilsynet de faglige, organisatoriske og
økonomiske oplysninger om tilbuddet, som socialtilsynet anmoder om. I § 12, stk.
2, nr. 3, fremhæves det endvidere, at godkendte tilbud efter anmodning skal give
socialtilsynet de oplysninger, som er nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre
det driftsorienterede tilsyn.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 8
Af § 20 i lov om socialtilsyn fremgår det, at videregivelse af oplysninger fra et tilbud
til socialtilsynet kan ske uden samtykke fra borgeren, når videregivelsen er nød-
vendig for udførelsen af det driftsorienterede tilsyn. De oplysninger, der efter § 20
vil kunne videregives fra det enkelte tilbud til socialtilsynet, kan vedrøre rent private
forhold om en eller flere identificerbare personer. Hvis dette er tilfældet, vil behand-
lingen af sådanne oplysninger i forbindelse med tilbuddets videregivelse af oplys-
ninger til socialtilsynet, være omfattet af persondatalovens databehandlingsregler i
§§ 5-8.
Al behandling af personoplysninger efter persondataloven skal ske i overensstem-
melse med persondatalovens § 5, hvori der fastsættes en række grundlæggende
principper for behandling af personoplysninger, herunder at behandling af person-
oplysninger skal ske i overensstemmelse med god databehandlingsskik, jf. § 5, stk.
1. Lovens § 5, stk. 2 og stk. 3, fastsætter bl.a., at indsamling af oplysninger skal
ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, at senere behandling ikke må være
uforenelig med disse formål, og at oplysninger, som behandles, skal være relevan-
te og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de
formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere
behandles. Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 4 og 5, at oplysninger skal
ajourføres, og at indsamlede oplysninger ikke må opbevares på en måde, der giver
mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er
nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Persondatalovens § 6, stk. 1, indeholder de generelle betingelser for, hvornår be-
handling, herunder videregivelse af ikke-følsomme personoplysninger må finde
sted. Af bestemmelsen følger, at behandling af personoplysninger kun må finde
sted, hvis en af de i nr. 1-7 angivne betingelser er opfyldt, herunder hvis den regi-
strerede har givet sit samtykke, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til udfø-
relsen af en opgave i samfundets interesse, eller hvis behandlingen er nødvendig
af hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig myndigheds-
udøvelse, som den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, har fået pålagt.
Behandling af følsomme personoplysninger er reguleret af persondatalovens §§ 7
og 8. Efter persondatalovens § 7, stk. 1, må der ikke behandles oplysninger om
racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssige tilhørsforhold og oplysninger om helbredsmæssige og sek-
suelle forhold. Efter § 7, stk. 2, nr. 1, finder bestemmelsen i stk. 1 ikke anvendelse,
hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan behandling.
Bestemmelsen i § 7, stk. 1, finder endvidere ikke anvendelse, hvis behandlingen er
nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf.
stk. 2, nr. 4. Det kan bl.a. være tilfældet med hensyn til offentlige myndigheders
behandling af oplysninger som led i myndighedsudøvelse.
For den offentlige forvaltning må der efter persondatalovens § 8, stk. 1, ikke be-
handles oplysninger om strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre
rent private forhold end dem, der er nævnt i persondatalovens § 7, stk. 1, medmin-
dre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver. Efter § 8, stk. 2,
må de i stk. 1 nævnte oplysninger ikke videregives, medmindre den registrerede
har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen (nr. 1), videregivelsen sker til
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 9
varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de
interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den oplysnin-
gen angår (nr. 2), videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en myndigheds
virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe (nr. 3)
eller videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en persons eller virksomheds
opgaver for det offentlige (nr. 4).
Efter persondatalovens § 8, stk. 3, må forvaltningsmyndigheder, der udfører opga-
ver inden for det sociale område, kun videregive oplysninger omfattet af § 7, stk. 1,
og § 8, stk. 1, hvis betingelserne i § 8, stk. 2, nr. 1 eller 2 er opfyldt, eller hvis vide-
regivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller nødvendig for, at en
myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver.
I det omfang videregivelse af oplysninger indeholder oplysninger om borgerens
rent private forhold, er videregivelsen omfattet af videregivelsesreglerne i person-
datalovens § 8, stk. 3, i det omfang videregivelsen af oplysningerne er nødvendige
for, at socialtilsynet kan udøve det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet.
Socialtilsynet vil i kraft af sine forpligtelser efter serviceloven som udgangspunkt
have adgang til at behandle disse oplysninger, jf. persondatalovens § 8, stk. 1.
For sundhedspersoner findes derudover særregler i sundhedsloven. Efter sund-
hedslovens § 43, stk. 1, kan sundhedspersoner med patientens samtykke til andre
formål end behandling videregive oplysninger om patientens helbredsforhold, øvri-
ge rent private forhold og andre fortrolige oplysninger til sundhedspersoner, myn-
digheder, organisationer, private personer m.fl.
Derudover kan videregivelse ifølge § 43, stk. 2, ske uden patientens samtykke, når
det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal
videregives og oplysningen må antages at have væsentlig betydning for den mod-
tagende myndigheds sagsbehandling (nr. 1), eller videregivelsen er nødvendig for
berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til
patienten, sundhedspersonen eller andre (nr. 2) eller videregivelsen er nødvendig
for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- og kontrolopgaver (nr. 3).
3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslagets formål er at stille højere krav til den faglige kvalitet på de behand-
lingssteder, som behandler personer med alkoholproblemer. Fokus på kvalitet skal
medvirke til, at kun behandlingssteder med en høj kvalitet godkendes og anvendes
som led i kommunalbestyrelsens tilbud om alkoholbehandling.
Der er på alkoholområdet god evidens for, hvilke behandlingsformer der virker. Der
bør således kunne stilles krav om, at de alkoholbehandlingssteder, som omfattes
af lov om socialtilsyn, har en professionel tilgang, og at de, gennem benyttelsen af
den aktuelt bedste faglige viden om metoder og indsatser, medvirker til, at borge-
ren reducerer eller stopper et skadeligt forbrug af alkohol. Alkoholbehandlingsste-
der, hvor der ikke foregår behandling med offentlige midler, er ikke omfattet af lov-
forslaget.
Det er vigtigt, at samme krav til f.eks. faglighed skal gælde for alle behandlingsste-
der, hvor der foregår behandling med offentlige midler, så borgeren kan føle sig
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 10
tryg ved at vælge behandlingssted, hvad enten der er tale om et offentligt eller
privat. Borgerne bør således altid opleve, at der stilles samme høje krav til kvalite-
ten.
Formålet med lovforslaget er at skabe de bedst mulige rammer for, at behand-
lingssteder for personer med alkoholafhængighed kan udvikles og forbedres. Sam-
tidig skal lovforslaget bidrage til, at behandlingssteder med eventuelle problemer
med kvaliteten retter op på disse problemer.
Ligeledes har det været et hensyn, at den sociale stofmisbrugsbehandling allerede
er omfattet af lov om socialtilsyn. Mange behandlingssteder tilbyder således såvel
stofmisbrugs- som alkoholbehandling og behandlingen deler mange karakteristika,
men socialtilsynet skal i dag kun godkende og føre driftsorienteret tilsyn med be-
handlingsstedets sociale stofmisbrugsbehandling og ikke alkoholbehandlingen.
Lovforslaget bidrager til at højne kvaliteten af alkoholbehandlingen ved, at alkohol-
behandlingssteder, jf. § 141, stk. 3, i sundhedsloven, bliver omfattet af socialtilsy-
nenes godkendelses- og tilsynskompetence, jf. lov om socialtilsyn. Det betyder, at
alkoholbehandlingssteder skal godkendes af socialtilsynet som generelt egnede
for, at kommunalbestyrelsen kan anvende behandlingsstedet til at tilvejebringe
tilbud om alkoholbehandling, jf. den foreslåede bestemmelse § 141, stk. 6, i sund-
hedsloven, og at de vil blive underlagt driftsorienteret tilsyn fra socialtilsynet.
Godkendelse og tilsyn foretages på baggrund af centralt fastlagte retningslinjer om
bl.a. kvalitet, økonomi og organisation. Opgaven består i at kontrollere, at borgerne
får en tilfredsstillende behandling, og at de offentlige midler anvendes til alkohol-
behandling på behandlingssteder med en påviselig god kvalitet.
Forslaget indebærer, at godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med alkoholbe-
handlingssteder samles i socialtilsynene. Dette bidrager til en systematisk, ensar-
tet, uvildig og fagligt kompetent godkendelses- og tilsynsproces samt mulighed for
at oppebære de nødvendige alkoholbehandlingsfaglige, økonomiske og juridiske
kompetencer til opgaven.
Med forslaget vil alkoholbehandlingssteder kunne klage til Ankestyrelsen over so-
cialtilsynets afgørelser efter § 19 i lov om socialtilsyn.
Forslaget indebærer endvidere, at alkoholbehandlingssteder omfattes af den kvali-
tetsmodel, som er en del af lov om socialtilsyn. Der er tale om en generisk model,
som skal anvendes i vurderingen af alle tilbud omfattet af loven. Kvalitetsmodellen
vurderer behandlingsstedet indenfor de nedenstående syv temaer:
1. Uddannelse og beskæftigelse
2. Selvstændighed og relationer
3. Målgrupper, metoder og resultater
4. Organisation og ledelse
5. Kompetencer
6. Økonomi
7. Fysiske rammer
Ikke alle kvalitetsmodellens aspekter er imidlertid lige relevante for alle tilbud, lige-
som kriterierne kan få forskellig karakter i forhold til forskellige typer af tilbud.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 11
I henhold til lov om socialtilsyn, jf. § 6, stk. 3, kan ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold fastsætte nærmere regler om vurderingen af tilbud-
denes kvalitet, herunder i form af opstilling af en kvalitetsmodel med en række
overordnede temaer med underliggende kriterier og indikatorer. Kvalitetsmodellen
vil blive tilpasset i forhold til godkendelse og tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
Desuden skal vejledninger og retningslinjer udarbejdet af Sundhedsstyrelsen be-
nyttes af socialtilsynene som redskaber til godkendelse af og driftsorienteret tilsyn
med alkoholbehandlingsstederne. De af Sundhedsstyrelsen udarbejdede vejled-
ninger og retningslinjer peger på specielle opmærksomhedspunkter af relevans for
godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
Socialtilsynets opgave med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med alkohol-
behandlingsstederne vil blive takstfinansieret, jf. § 23, stk. 1, i lov om socialtilsyn.
Taksten skal således opkræves hos de omfattede behandlingssteder, som kan
indregne omkostningen til tilsynet i den takst, som behandlingsstederne opkræver
hos kommunerne både ved og uden visitering.
Der ændres med lovforslaget ikke ved Sundhedsstyrelsens sundhedsfaglige tilsyn.
Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed supplerer det driftsorienterede tilsyn, som
udføres af de fem socialtilsyn. Hvert tilsyn har sine specielle opgaver og særlige
kompetencer. Socialtilsynets tilsyn skal tilrettelægges, så det så vidt muligt ikke
overlapper med andre tilsyn.
Socialtilsynet skal gøre rette myndighed opmærksom på uhensigtsmæssige for-
hold, hvis socialtilsynet kommer i besiddelse af informationer af betydning for den-
ne myndigheds tilsyn. Hvis socialtilsynet således bliver opmærksom på forhold,
som falder uden for tilsynets kompetence, eksempelvis uforsvarlig medicinhåndte-
ring, skal socialtilsynet efter omstændighederne orientere Sundhedsstyrelsen med
henblik på deres varetagelse af patientsikkerheden.
Socialtilsynene er afhængige af, at de kan få relevante oplysninger fra behand-
lingssteder med henblik på at kunne godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
behandlingsstederne, hvorfor alkoholbehandlingssteder med lovforslaget omfattes
af § 12 i lov om socialtilsyn. Ifølge § 12 i lov om socialtilsyn skal alkoholbehand-
lingssteder afgive relevante oplysninger om behandlingsstedet, som socialtilsynet
anmoder om til brug for vurdering af ansøgningen og til brug for det driftsorientere-
de tilsyn. Det er socialtilsynet, der konkret tager stilling til, hvilke oplysninger der er
relevante. Desuden skal behandlingsstedet, ifølge § 12, stk. 3, i lov om socialtilsyn,
udarbejde en årlig rapport om behandlingsstedets virksomhed.
Med forslaget kan alkoholbehandlingssteder, jf. § 20 i lov om socialtilsyn, endvide-
re videregive oplysninger om borgere i behandling på behandlingsstedet til social-
tilsynet uden samtykke fra borgeren, når videregivelsen er nødvendig for udførel-
sen af det driftsorienterede tilsyn. Myndigheder og personer, der udøver opgaver
efter lov om socialtilsyn, samt enhver der i øvrigt yder bistand hertil, er underkastet
reglerne om tavshedspligt efter straffelovens §§ 152-152 f. Som for øvrige offentligt
ansatte, må de nævnte personer ikke videregive eller udnytte fortrolige oplysnin-
ger, som de som led i deres arbejde er eller bliver bekendt med. Der undtages dog
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 12
for oplysninger, som myndigheden er forpligtet til at videregive efter lov om social-
tilsyn § 10.
For tilbud omfattet af lov om socialtilsyn gælder reglerne for videregivelse af per-
sonoplysninger i persondataloven, jf. afsnit 3.1.3. For sundhedspersoner finder
reglerne i sundhedsloven desuden anvendelse. Der er i dag i sundhedslovens §
43, stk. 2, hjemmel til, at autoriserede sundhedspersoner kan videregive oplysnin-
ger om rent private forhold uden samtykke fra patienten.
Det følger således af sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1, at videregivelse af oplys-
ninger om rent private forhold kan ske uden patientens samtykke, når det følger af
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives og
oplysningen må antages at have væsentlig betydning for den modtagende myn-
digheds sagsbehandling. Med lovforslaget indføres en pligt for sundhedspersoner,
jf. sundhedslovens § 6, til at videregive oplysninger om borgere i sundhedsfaglig
behandling, jf. sundhedslovens § 5, på tilbud omfattet af § 4, stk. 1, i lov om social-
tilsyn, hvis videregivelsen er nødvendig for udførelsen af det driftsorienterede til-
syn. Med lovforslaget indføres således i § 12 i lov om socialtilsyn et nyt stk. 3,
hvorefter sundhedspersoner efter anmodning skal give socialtilsynet oplysninger,
når de er nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre det driftsorienterede tilsyn.
For videregivelsen efter §§ 12 og 20 i lov om socialtilsyn gælder, at der skal være
proportionalitet mellem de oplysninger, som socialtilsynet anmoder om, behovet for
oplysningerne og hensynet til ikke at bebyrde behandlingssteder eller myndigheder
unødigt. Når det med § 12 i lov om socialtilsyn således fastlægges, at behand-
lingsstederne skal videregive nødvendige oplysninger, betyder det, at oplysninger,
der ikke er nødvendige for socialtilsynets udførelse af det driftsorienteret tilsyn, ikke
må indhentes eller videregives.
I tilfælde, hvor borgeren efter § 141, stk. 5, i sundhedsloven vælger at være ano-
nym, kan der ikke videregives personhenførbare oplysninger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Der er i forbindelse med satspuljeaftalen for 2015-2018 mellem den tidligere rege-
ring (Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti, Venstre,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti afsat en økono-
misk ramme.
De økonomiske konsekvenser er forhandlet med kommunerne, og udgifterne belø-
ber sig til 3 mio. kr. i 2015, 6,7 mio. kr. i 2016, 5,9 mio. kr. i 2017 og 5,5 mio. kr. i
2018 og frem.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
1539769_0013.png
Side 13
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX til den XX været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Alkoholfagligt Forum, Alkoholpolitisk
Landsråd, Alkohol & Samfund, Ankestyrelsen, Center for Rusmiddelforskning,
Danske Patienter, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Regioner, Datatilsynet, Em-
bedslægeforeningen, Faaborg-Midtfyn Kommune, Fagligt Selskab for Addiktiv Sy-
gepleje, FOA, Foreningen af Kommunalt ansatte læger, Foreningen af Kommunale
Social- Sundheds og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frederiksberg Kommune,
Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Institut for Menneskerettigheder, KFUM’s
sociale arbejde, Kirkens Korshær, KL, LOS – De private sociale tilbud, Landsfor-
eningen af Væresteder (LVS), Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS), Læge-
foreningen, Patientforeningen, Patientombuddet, Rådet for Socialt Udsatte, Sam-
menslutningen af boformer for hjemløse i Danmark (SBH), Sammenslutningen af
Værestedsbrugere i Danmark (SVID), SAND – De Hjemløses Landsorganisation,
Silkeborg Kommune og Socialpædagogernes Landsforbund.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser Ingen
for det offentlige, stat,
kommuner og regioner
Negative konsekvenser/
merudgifter
De økonomiske konse-
kvenser er DUT-forhandlet
med kommunerne, og ud-
gifterne beløber sig til 3
mio. kr. i 2015, 6,7 mio. kr.
i 2016, 5,9 mio. kr. i 2017
og 5,5 mio. kr. i 2018 og
frem.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser
for regionerne.
Ingen
Administrative konsekven-
ser for det offentlige, stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Miljømæssige konsekven-
ser
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 14
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Udgangspunktet i sundhedsloven er, at der ikke findes krav om godkendelse eller
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder. Der er af Sundhedsstyrelsen
udarbejdet vejledende retningslinjer til brug for kommunernes godkendelse af al-
koholbehandlingssteder. Herudover fører Sundhedsstyrelsen ifølge sundhedslo-
vens § 215, stk. 1, tilsyn med sundhedsfaglig virksomhed, der udføres af autorise-
rede sundhedspersoner og personer, der handler på disses ansvar. Sundhedssty-
relsen fører ligeledes, ifølge sundhedslovens § 215 a, hvert tredje år tilsyn med
private sygehuse, klinikker og praksis.
Med forslaget om indsættelse af nyt
stk. 5,
i § 141 i sundhedsloven, bliver godken-
delse af og driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder omfattet af social-
tilsynenes godkendelses- og tilsynskompetence, jf. lov om socialtilsyn. Alkoholbe-
handlingssteder, hvor der ikke foregår behandling med offentlige midler, og som
således ikke er en del af det kommunale tilbud om alkoholbehandling, er ikke om-
fattet af § 141 i sundhedsloven og skal således ikke godkendes.
Med den foreslåede bestemmelse præciseres det ligeledes, at socialtilsynene ved
godkendelse og tilsyn skal benytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om me-
toder og indsatser for behandling af alkoholafhængighed. For alkoholområdet vil
den faglige evidens bl.a. være at finde i Sundhedsstyrelsens retningslinjer og vej-
ledninger for kvalitet i alkoholbehandlingen.
Sundhedsstyrelsen har i 2008 udgivet rådgivningsmaterialet »Kvalitet i alkoholbe-
handlingen«, hvis hovedformål er at sammenfatte og stille den faglige vi-
den/evidens til rådighed for kommunerne og alkoholbehandlingsstederne. Derud-
over har Sundhedsstyrelsen i 2015 udgivet »National klinisk retningslinje for be-
handling af alkoholafhængighed«, hvis formål er at højne og ensarte kvaliteten af
den specialiserede alkoholbehandling i Danmark.
Socialtilsynene skal i forbindelse med såvel godkendelse af som tilsyn med det
faglige indhold på alkoholbehandlingsstederne i deres vurdering og dialog med
behandlingsstederne bl.a. tager udgangspunkt i ovenstående materiale fra Sund-
hedsstyrelsen.
Socialtilsynets godkendelse vil ifølge forslag om nyt
stk. 6,
i § 141 i sundhedsloven,
være en betingelse for, at kommunalbestyrelsen kan anvende behandlingsstedet i
dens tilbud om alkoholbehandling.
For behandlingssteder, som en kommunalbestyrelse ikke selv har etableret, vil det,
som det er tilfældet forud for lovens ikrafttræden, endvidere fortsat være et krav, at
behandlingsstedet har en aftale med minimum én kommune for, at behandlings-
stedet kan indgå i kommunalbestyrelsens tilbud om alkoholbehandling. Dette følger
af kommunernes behov for økonomisk styring af området og er nødvendigt for, at
kommunerne kan budgettere og lave en samlet plan for indsatsen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 15
Alkoholbehandlingssteder, som ved lovens ikrafttræden ikke er en del af det kom-
munale tilbud om alkoholbehandling, skal således i forbindelse med godkendelsen
kunne dokumentere over for socialtilsynet, at de har en aftale med minimum én
kommune og derfor er en del af det kommunale tilbud om alkoholbehandling. Dette
er afgørende for at sikre, at der på Tilbudsportalen kun optræder tilbud, som er en
del af det kommunale alkoholbehandlingstilbud og derfor omfattet af det frie valg,
hvor borgerne frit og vederlagsfrit kan vælge, hvilket ambulant behandlingssted de
vil behandles på. Socialtilsynet vil således ikke endeligt kunne godkende et be-
handlingssted og lade behandlingsstedet fremgå af Tilbudsportalen, førend be-
handlingsstedet har dokumenteret, at der foreligger en aftale med en kommune.
Borgerne vil således fortsat frit kunne vælge, hvilket ambulant behandlingssted de
vil behandles på, og borgerne vil med lovforslaget have vished om, at de tilbud, der
fremgår af Tilbudsportalen, lever op til relevante kvalitetskrav. Af servicelovens §
14 fremgår det, at Tilbudsportalens formål er at samle og formidle oplysninger om
kommunale, regionale og private tilbud i en landsdækkende oversigt. På Tilbuds-
portalen er det således muligt se sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger
om de registrerede tilbud, herunder om tilbuddenes målgrupper, metoder, økonomi
samt om tilsynet med tilbuddene.
Borgere, der er visiteret til dag- eller døgnbehandling vil ligeledes inden for ram-
merne af visitationen fortsat frit kunne vælge, hvilket dag- eller døgnbehandlings-
sted, de vil behandles på forudsat, at behandlingsstedet er godkendt af socialtilsy-
net.
Med indførelsen af en ensartet godkendelsesproces får kommunerne bedre mulig-
hed for at tilbyde borgerne en mere kvalificeret alkoholbehandling, idet alle be-
handlingssteder skal leve op til samme krav.
Med lovens ikrafttræden vil der gennem kravet om driftsorienteret tilsyn med alko-
holbehandlingssteder løbende ske en opfølgning på, hvorvidt alkoholbehandlings-
stederne opdaterer deres viden og udvikler deres kompetencer, så de mest effekti-
ve behandlingsmetoder anvendes til de forskellige målgrupper for alkoholbehand-
lingen.
Til § 2
Til nr. 1
Som en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5 foreslås formålet med lov om socialtil-
syn udvidet, således at det bidrager til at sikre, at borgere i alkoholbehandling efter
sundhedslovens § 141 gives en indsats, der er i overensstemmelse med formålet
med offentlige og private behandlingssteder efter kapitel 40 i sundhedsloven.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 3
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 16
Som en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5 foreslås socialtilsynets mulighed for at
udbyde konsulentbistand og undervisning til en kommune, region eller et tilbud
udvidet til også at omfatte sundhedsfaglig viden.
Til nr. 4
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 5
Med forslaget om indsættelse af et nyt nr. 4 i § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn fore-
slås lovens anvendelsesområde udvidet, så socialtilsynet skal godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.
Alkoholbehandlingssteder bliver således et tilbud i lov om socialtilsyns forstand.
Til nr. 6
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 7
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5, og angiver, at § 5, stk. 2, alene
gælder for de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 1-3.
Til nr. 8
Med forslaget om indsættelse af nyt stk. 3, i § 5 i lov om socialtilsyn, foreslås det,
at godkendelse efter stk. 1 bliver en betingelse for, at kommunalbestyrelsen kan
tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling på behandlingssteder som nævnt i for-
slagets § 2, nr. 5. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslagets § 1, hvorefter
det foreslås, at kommunalbestyrelsen alene kan tilvejebringe tilbud om alkoholbe-
handling efter sundhedslovens § 141, stk. 3, på alkoholbehandlingssteder, som er
godkendt efter lov om socialtilsyn.
Til nr. 9
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5, og angiver, at § 5, stk. 3, der
bliver stk. 4, alene gælder for de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn § 4,
stk. 1, nr. 1-3.
Til nr. 10
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 11
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 12
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 19.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 17
Til nr. 13
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5, og angiver, at § 7, stk. 2, nr. 3,
alene gælder for de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 1-3.
Forslaget er endvidere en konsekvens af forslagets § 2, nr. 14.
Til nr. 14
Som konsekvens af forslagets § 2, nr. 5 foreslås indsat et nyt nr. 4 i § 7, stk. 2, i lov
om socialtilsyn, hvorefter socialtilsynet som led i varetagelsen af tilsynsopgaven
skal indhente relevant information, herunder oplysninger om tilbud som nævnt i §
4, stk. 1, nr. 4, fra de kommuner, som eventuelt har visiteret borgere til tilbuddet i
henhold til sundhedslovens § 141, stk.1.
Oplysningerne skal give socialtilsynet bedre grundlag for at vurdere, i hvilket om-
fang tilbuddet er i stand til at opnå de opstillede mål for borgerne i de konkrete
sager. Det er de visiterende kommuner nærmest til at vurdere.
Der opstilles ikke formkrav til de oplysninger, som socialtilsynet skal indhente fra
de kommuner, som har visiteret borgere til tilbuddet. Socialtilsynene kan derfor
vælge, at høringen skal ske på en bestemt måde, for eksempel ved anvendelse af
et bestemt redskab til vurderingen af målopfyldelse, en mere åben kvalitativ vurde-
ring eller andet. Socialtilsynet kan dog ikke træffe beslutning om anvendelsen af
redskaber for høringen, som er unødigt tidskrævende for den hørte kommune.
Der opstilles heller ikke krav om, at socialtilsynet skal inddrage oplysninger fra alle
kommuner, der har visiteret borgere til tilbuddet. Antallet af kommuner, som høres,
skal dog være tilstrækkeligt til at give et retvisende billede af tilbuddet, henset til
tilbuddets størrelse.
Til nr. 15
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5, og angiver, at § 10, alene gæl-
der for de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 1-3.
Til nr. 16
Som konsekvens af forslagets § 2, nr. 5 foreslås indført en pligt for socialtilsynene
til at underrette de kommuner, som har visiteret borgere til tilbuddet i henhold til
sundhedslovens § 141, stk. 1, hvis socialtilsynet oplever bekymrende forhold i et
tilbud, og når disse borgere kan være berørt. Bekymrende forhold kan f.eks. være
ved mistanke om strafbare forhold begået af personale, for eksempel bedragerig,
vold eller seksuelle overgreb, eller det kan være, at det eneste uddannede perso-
nale i forhold til målgruppen er fratrådt. Underretningen til visiterende kommuner
kan for eksempel være ved oplysninger om, at der er forhold i tilbuddet, som har
medført, at socialtilsynet har truffet afgørelse om skærpet tilsyn eller påbud i for-
hold til tilbuddet.
Det overordnede formål med bestemmelsen er således at sikre, at den viden, som
socialtilsynet har om et tilbud, tilgår de kommuner, som har visiteret borgere til
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 18
tilbuddet, så denne kommune kan tage højde for disse forhold. Oplysningerne kan
kommunen anvende til at vurdere, hvorvidt borgeren er placeret i det rette tilbud.
Oplysninger, som indgår i en underretning fra socialtilsynet til de kommuner, som
har visiteret borgerne til tilbuddet, vil ofte omhandle generelle forhold i tilbuddet,
men kan også være oplysninger om borgerens rent private forhold.
Videregivelse af oplysninger i forbindelse med underretningen vil skulle ske inden
for rammerne af persondatalovens videregivelsesregler, jf. § 8, stk. 3, idet socialtil-
synets videregivelse af oplysninger om borgerens rent private forhold efter person-
dataloven §§ 7 og 8, er nødvendig for, at kommunen kan træffe den mest korrekte
afgørelse om hjælp og støtte til borgeren.
Det skal bemærkes, at socialtilsynets videregivelse af oplysninger til den visiteren-
de kommune aldrig må gå ud over, hvad der i det konkrete tilfælde må anses for
nødvendigt til brug for den visiterende kommunes indsats over for borgeren. Der
skal således i hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af de oplysnin-
ger, som videregives i forbindelse med underretninger.
Kravet om, at en oplysning skal være relevant betyder, at socialtilsynet alene skal
underrette de kommuner, der har visiteret borgere til tilbuddet, og som oplysnin-
gerne er relevante for. Der kan være tale om generelle oplysninger – som for ek-
sempel at tilbuddet er sat under skærpet tilsyn – som kan være relevant for alle
kommuner, der anvender tilbuddet. Men det kan også være oplysninger, som ale-
ne er relevante for bestemte kommuner, for eksempel om problemer i en bestemt
afdeling af tilbuddet.
Hvis den visiterende kommune måtte modtage personoplysninger fra socialtilsynet
efter bestemmelsen, skal den visiterende kommune vurdere, om der er grundlag
for at orientere borgeren herom efter de almindelige regler om oplysningspligt i
persondatalovens §§ 28-29.
Til nr. 17
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5, og angiver, at § 12, stk. 2, nr.
2, alene gælder for de tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 1-
3. Forslaget er endvidere en konsekvens af forslagets § 2, nr. 18.
Til nr. 18
Som konsekvens af forslagets § 2, nr. 5, foreslås der i § 12, stk. 2, indsat et nyt nr.
3, hvorefter tilbud, som er godkendt efter § 5, efter anmodning skal give det social-
tilsyn, som har godkendt tilbuddet, oplysninger om, hvilke kommuner, der i henhold
til sundhedslovens § 141, stk. 1, eventuelt har visiteret borgere til tilbuddet. Oplys-
ninger skal bl.a. anvendes til, at socialtilsynet kan udføre sin pligt efter den foreslå-
ede § 10, stk. 2, om underretning af de visiterende kommuner i særlige tilfælde.
Til nr. 19
Med forslaget om indsættelse af et nyt stk. 3, i § 12 i lov om socialtilsyn, foreslås
det, at sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 6, efter anmodning skal give soci-
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 19
altilsynet oplysninger om borgere i sundhedsfaglig behandling, jf. sundhedslovens
§ 5, på tilbud omfattet af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn, når de er nødvendige for,
at socialtilsynet kan udføre det driftsorienterede tilsyn. Med begrebet sundheds-
personer forstås alene sundhedspersoner, som er direkte tilknyttet tilbud omfattet
af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn. Sundhedspersoner, som f.eks. borgerens prakti-
serende læge, der ikke har nogen tilknytning til tilbuddet, vil således ikke være
omfattet af det nye stk. 3, i § 12 i lov om socialtilsyn.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 20 i lov om socialtilsyn, hvorefter
det enkelte tilbud, uden borgerens samtykke, har adgang til at videregive oplysnin-
ger, som er nødvendige for tilsynets udførelse.
For videregivelsen gælder, at der skal være proportionalitet mellem de oplysninger,
som socialtilsynet anmoder om, behovet for oplysningerne og hensynet til ikke at
bebyrde behandlingssteder eller myndigheder unødigt. Når det med det nye stk. 3,
i § 12 i lov om socialtilsyn, således fastlægges, at sundhedspersoner skal videregi-
ve nødvendige oplysninger, betyder det, at oplysninger, der ikke er nødvendige for
socialtilsynets udførelse af driftsorienterede tilsyn, ikke må indhentes eller videre-
gives.
Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste med eksempler på oplysninger, der
vil være nødvendige at videregive, da det er socialtilsynet, der konkret tager stilling
til, hvilke oplysninger der er behov for. De nødvendige oplysninger kan f.eks. være
oplysninger om borgere, der aktuelt er i behandling på behandlingsstedet til brug
for vurdering af, om behandlingsstedet er egnet til at behandle denne målgruppe
og benytter sig af relevante metoder i forhold til at nå de for borgeren ønskede mål.
Det vil dog som udgangspunkt ikke være nødvendigt at videregive oplysninger på
personhenførbart niveau.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger i punkt 3.1.3, vil behandlingen af
videregivne oplysninger, der vedrører rent private forhold om en eller flere identifi-
cerbare personer skulle ske inden for rammerne af persondatalovens §§ 5-8.
I tilfælde, hvor borgeren, efter § 141, stk. 5, i sundhedsloven, vælger at være ano-
nym, kan der ikke videregives personhenførbare oplysninger.
Til nr. 20
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 21
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 19.
Til nr. 22
Forslagene er konsekvenser af forslagets § 2, nr. 5.
Til nr. 23
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 2, nr. 5.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 20
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. februar 2016.
Dette indebærer, at socialtilsynene fra denne dato får det fulde ansvar for at god-
kende og føre driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder efter sundheds-
lovens § 141, og at behandlingsstederne herefter skal opfylde de betingelser, som
er angivet i lov om socialtilsyn, jf. dog stk. 2 og 3.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 2,
at alkoholbehandlingssteder, jf.
forslagets § 2, nr. 5, som var optaget på Tilbudsportalen ved lovens ikrafttræden,
skal godkendes efter reglerne i lov om socialtilsyn inden den 1. februar 2018. Af
forslagets § 1, nr. 1, følger, at det kun er behandlingssteder, hvor der foregår be-
handling med offentlige midler og derfor er en del af det kommunale alkoholbe-
handlingstilbud, der skal godkendes af socialtilsynet inden den 1. februar 2018.
Godkendelsen skal ske på socialtilsynets eget initiativ eller efter ansøgning fra det
enkelte tilbud.
Bestemmelsen indeholder således både en frist for, hvornår socialtilsynene skal
have gennemgået og godkendt alle de eksisterende alkoholbehandlingssteder
efter de nye regler og for, hvornår godkendelser foretaget før lovens ikrafttrædelse
bortfalder. Efter den 1. februar 2018 vil ingen alkoholbehandlingssteder således
kunne anvendes af kommunalbestyrelsen til at tilvejebringe tilbud om alkoholbe-
handling uden en godkendelse.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelses
stk. 3,
at socialtilsynets forpligtigelse
til at føre driftsorienteret tilsyn og behandlingsstedernes tilsvarende forpligtigelser
træder i kraft ved lovens ikrafttræden uanset, om det enkelte behandlingssted har
været igennem en godkendelse efter stk. 1. Det fremgår endvidere, at den besigti-
gelse, der finder sted i forbindelse med godkendelse af alkoholbehandlingssteder
efter reglerne i lov om socialtilsyn, i perioden fra lovens ikrafttræden indtil den 1.
februar 2018, opfylder kravet om mindst ét årligt tilsynsbesøg efter § 7, stk. 3, i lov
om socialtilsyn, i det pågældende år. Dette betyder, at hvis et alkoholbehandlings-
sted godkendes i februar 2016, er minimumskravet om et årligt tilsynsbesøg i peri-
oden marts 2016 til februar 2017 opfyldt.
Begrundelsen herfor er, at der ved godkendelsen foretages en indgående under-
søgelse og vurdering af alkoholbehandlingsstedet. Hvis der i løbet af perioden
indgår oplysninger til kommunen om bekymrende forhold på behandlingsstedet,
skal tilsynet altid tilrettelægge tilsynet herefter, herunder ved besøg på behand-
lingsstedet. For allerede eksisterende alkoholbehandlingssteder bør socialtilsynet
have fokus på at forberede behandlingsstederne til at kunne leve op til de nye krav
til godkendelse, som behandlingsstederne skal opfylde ved godkendelse senest
den 1. februar 2018.
Bestemmelsen tager alene sigte på behandlingssteder, som var en del af det
kommunale tilbud om alkoholbehandling før lovens ikrafttræden. Øvrige behand-
lingssteder, som søger godkendelse efter § 5 i lov om socialtilsyn, skal godkendes
som normalt, inden for den tidsramme, som socialtilsynet fastsætter for varetagel-
sen af socialtilsynsopgaven.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 21
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1202 af 14. november 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1536 af 27.
december 2014 og lov nr. 1537 af 27.
december 2014, foretages følgende
ændring:
§ 141.
Kommunalbestyrelsen tilbyder
vederlagsfri alkoholbehandling til alko-
holmisbrugere.
Stk. 2. Alkoholbehandling skal iværk-
sættes senest 14 dage efter, at alko-
holmisbrugeren har henvendt sig til
kommunen med ønske om at komme i
behandling.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan tilve-
jebringe tilbud om alkoholbehandling i
henhold til stk. 1 ved at etablere be-
handlingstilbud på egne institutioner
eller ved indgåelse af aftaler herom
med andre kommunalbestyrelser, regi-
onsråd, jf. stk. 4, eller private institutio-
ner.
Stk. 4. Regionsrådet stiller efter aftale
med de enkelte kommunalbestyrelser i
regionen behandlingspladser m.v., jf.
stk. 1, til rådighed for kommunerne og
yder faglig bistand og rådgivning.
Stk. 5. Behandling og rådgivning til
alkoholmisbrugere skal ydes anonymt,
hvis alkoholmisbrugeren ønsker det.
Stk. 6. Behandling på alkoholambulato-
rium er vederlagsfrit, uanset hvor pati-
enten bor.
1.
I
§ 141
indsættes efter stk. 4 som
nye stykker:
»Stk. 5.
Socialtilsynet, jf. lov om social-
tilsyn, godkender og fører driftsoriente-
ret tilsyn med alkoholbehandlingsste-
der, jf. stk. 3, hvor der foregår behand-
ling med offentlige midler. Socialtilsynet
skal ved godkendelse og driftsorienteret
tilsyn benytte sig af den aktuelt bedste
faglige viden om metoder og indsatser.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan alene
tilvejebringe tilbud om alkoholbehand-
ling, jf. stk. 1 og 3, på alkoholbehand-
lingssteder, som er godkendt efter § 5 i
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 22
lov om socialtilsyn, jf. stk. 5. For be-
handlingssteder, som en kommunalbe-
styrelse ikke selv har etableret, gælder
endvidere, at behandlingsstedet skal
have en aftale med minimum én kom-
mune for at kunne indgå i kommunal-
bestyrelsens tilbud om alkoholbehand-
ling«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og 8.
§2
I lov nr. 608 af 12. juni 2013 om social-
tilsyn, som ændret ved § 2 i lov nr. 649
af 18. maj 2015, foretages følgende
ændringer:
§ 1.
Formålet med denne lov er at bi-
drage til at sikre, at borgerne ydes en
indsats, der er i overensstemmelse
med formålet med offentlige og private
tilbud efter lov om social service. For-
målet skal opnås gennem en systema-
tisk, ensartet, uvildig og fagligt kompe-
tent varetagelse af opgaven med at
godkende og føre driftsorienteret tilsyn
med tilbuddene.
§ 2.
Inden for hver region har kommu-
nalbestyrelsen i en af kommunerne
ansvaret for at godkende og føre drifts-
orienteret tilsyn med sociale tilbud, jf. §
4. Kommunalbestyrelserne, som vare-
tager denne funktion, benævnes i den-
ne lov socialtilsyn.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i føl-
gende kommuner varetager funktionen
som socialtilsyn efter stk. 1, jf. dog stk.
3 og 4:
1) Frederiksberg Kommune i Region
Hovedstaden.
2) Holbæk Kommune i Region Sjæl-
land.
3) Faaborg-Midtfyn Kommune i Region
Syddanmark.
4) Silkeborg Kommune i Region Midtjyl-
land.
5) Hjørring Kommune i Region Nordjyl-
land.
1.
I
§ 1, 1. pkt.,
indsættes efter »lov om
social service«: »og kapitel 40 i sund-
hedsloven«.
2.
I
§ 2, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »sociale
tilbud, jf. § 4« til: »tilbud, som er nævnt i
§ 4, stk. 1«.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 23
Stk. 3.
Fra reglen i stk. 2 gælder føl-
gende undtagelser:
1) Socialtilsynet i Region Syddanmark
varetager opgaven i Frederiksberg
Kommune og opgaven vedrørende
tilbud beliggende i andre kommuner i
Region Hovedstaden, hvor Frederiks-
berg Kommune enten er driftsherre
eller har indgået aftale med tilbuddet
om køb af samtlige pladser.
2) Socialtilsynet i Region Hovedstaden
varetager opgaven i Holbæk Kommune
og opgaven vedrørende tilbud belig-
gende i andre kommuner i Region Sjæl-
land, hvor Holbæk Kommune enten er
driftsherre eller har indgået aftale med
tilbuddet om køb af samtlige pladser.
3) Socialtilsynet i Region Sjælland vare-
tager opgaven i Hjørring Kommune og
opgaven vedrørende tilbud beliggende i
andre kommuner i Region Nordjylland,
hvor Hjørring Kommune enten er drifts-
herre eller har indgået aftale med til-
buddet om køb af samtlige pladser.
4) Socialtilsynet i Region Nordjylland
varetager opgaven i Silkeborg Kommu-
ne og opgaven vedrørende tilbud belig-
gende i andre kommuner i Region
Midtjylland, hvor Silkeborg Kommune
enten er driftsherre eller har indgået
aftale med tilbuddet om køb af samtlige
pladser.
5) Socialtilsynet i Region Midtjylland
varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn
Kommune og opgaven vedrørende
tilbud beliggende i andre kommuner i
Region Syddanmark, hvor Faaborg-
Midtfyn Kommune enten er driftsherre
eller har indgået aftale med tilbuddet
om køb af samtlige pladser.
Stk. 4.
Private tilbud som nævnt i §
4, stk. 1, der drives af koncerner eller
koncernlignende konstruktioner, hører
under socialtilsynet i den region, hvor
koncernen har sin hovedadresse.
Stk. 5.
Hvert socialtilsyn kan oprette
én afdeling uden for kommunen, når
særlige hensyn til geografiske forhold
tilsiger det.
§ 3.
Socialtilsynet kan udbyde
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 24
1) konsulentbistand og undervisning
relateret til socialtilsynets tilsynsfaglige
eller socialfaglige viden til en kommune,
en region eller et tilbud og
2) udførelse af opgaver efter delegation
fra det ansvarlige regionsråd, jf. § 5,
stk. 7, i lov om social service, eller fra
den ansvarlige kommunalbestyrelse, jf.
§ 148 a, stk. 4, i lov om social service.
Stk. 2.
Socialtilsynet skal efter an-
modning fra den anbringende kommu-
ne oplyse, hvilke plejefamilier eller
kommunale plejefamilier der i henhold
til socialtilsynets oplysninger er egnede
til at imødekomme de behov, den an-
bringende kommune konkret vurderer
at et barn eller en ung har.
§ 4.
Socialtilsynet godkender og fører
driftsorienteret tilsyn med følgende
sociale tilbud:
1) Plejefamilier og kommunale plejefa-
milier efter § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov
om social service.
2) Døgntilbud efter § 66, stk. 1, nr. 5 og
6, og §§ 107-110 i lov om social service
samt
stofmisbrugsbehandlingstilbud
efter § 101 og 101 a i lov om social
service.
3) Tilbud i form af hjælp og støtte efter
§§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social
service, når
a) tilbuddet leveres til beboere i pleje-
boliger eller lignende boligformer efter
andre bestemmelser end nævnt i nr. 2,
hvor borgeren er visiteret af kommunal-
bestyrelsen til ophold i boligen, dog ikke
friplejeboliger,
b) hjælpen udgår fra servicearealer
knyttet til boligerne og ydes af et fast
ansat personale,
c) tilbuddet til beboerne omfatter i
væsentligt omfang støtte efter § 85 i lov
om social service og
d) tilbuddets målgruppe er personer,
der har ophold i boligen på grund af
nedsat fysisk eller psykisk funktionsev-
ne eller særlige sociale problemer.
Stk. 2.
Socialtilsynet træffer afgørel-
se om, hvorvidt det konkrete tilbud er
omfattet af godkendelse og driftsorien-
3.
I
§ 3, stk. 1, nr. 1,
ændres »eller so-
cialfaglige« til: », socialfaglige eller
sundhedsfaglige«.
4.
I
§ 4, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »sociale«.
5.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes som nr. 4:
»4) alkoholbehandlingssteder efter
sundhedslovens § 141.«
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 25
teret tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller af
tilsyn efter § 151 i lov om social service.
§ 5.
Socialtilsynet træffer efter ansøg-
ning afgørelse om godkendelse som
generelt egnet af sociale tilbud m.v., jf.
§ 4, på baggrund af en vurdering af, om
tilbuddet samlet set opfylder betingel-
serne for godkendelse, jf. §§ 6 og 12-
18.
Stk. 2.
Godkendelse efter stk. 1 er
en betingelse for, at tilbuddet kan indgå
i den kommunale forsyning, jf. § 4, stk.
3, i lov om social service.
Stk. 3.
Socialtilsynet kan, når særlige
grunde taler for det, træffe afgørelse
om, at ikkegodkendte tilbud, som kom-
munalbestyrelsen i akutsituationer har
visiteret borgere til i en periode på op til
3 uger, jf. § 4, stk. 4, i lov om social
service, kan anvendes i yderligere 3
uger.
Stk. 4.
Socialtilsynet kan i forbindel-
se med godkendelsen efter stk. 1 fast-
sætte vilkår, hvis opfyldelse er en be-
tingelse for fortsat godkendelse. Social-
tilsynet kan knytte frister til et vilkår.
Stk. 5.
Socialtilsynet kan træffe afgø-
relse om ophør af godkendelsen af et
tilbud, hvis tilbuddet ikke længere op-
fylder betingelserne for godkendelse, jf.
§ 6.
Stk. 6.
Godkendelsen bortfalder, hvis
tilbuddet ikke har været benyttet til det
godkendte formål i en sammenhæn-
gende periode på 2 år, dog 3 år for
plejefamilier og kommunale plejefamili-
er, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om
social service.
Stk. 7.
Socialtilsynet skal i forbindel-
se med godkendelsen af plejefamilier
og kommunale plejefamilier, jf. § 66,
stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om social ser-
vice, tilbyde plejefamilien et kursus i at
være plejefamilie.
Stk. 8.
Social- og integrationsmini-
steren kan fastsætte nærmere regler
om godkendelsens tilrettelæggelse og
om socialtilsynets forpligtelser i forbin-
delse med godkendelsen.
6.
I
§ 5, stk. 1,
ændres »sociale tilbud
m.v., jf. § 4,« til: »tilbud, som er nævnt i
§ 4, stk. 1,«.
7.
I
§ 5, stk. 2,
ændres »tilbuddet« til:
»tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-
3,«.
8.
I
§ 5
indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk.
3.
Socialtilsynets godkendelse
efter stk. 1 er en betingelse for, at
kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe
tilbud om alkoholbehandling på be-
handlingssteder, som er nævnt i § 4
stk. 1, nr. 4, jf. § 141, stk. 6, i sund-
hedsloven.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
9.
I
§ 5, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres
»tilbud, som« til: »tilbud, som er nævnt i
§ 4, stk. 1, nr. 1-3, og som«.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 26
§ 6.
Det er en betingelse for godken-
delse af sociale tilbud, at tilbuddet efter
en samlet vurdering har den fornødne
kvalitet.
Stk. 2.
Tilbuddenes kvalitet vurderes
inden for følgende temaer:
1) Uddannelse og beskæftigelse.
2) Selvstændighed og relationer.
3) Målgrupper, metoder og resultater.
4) Organisation og ledelse.
5) Kompetencer.
6) Økonomi.
7) Fysiske rammer.
Stk. 3.
Social- og integrationsmini-
steren fastsætter nærmere regler om
vurderingen af tilbuddenes kvalitet,
herunder i form af opstilling af kriterier
og indikatorer for hvert af kvalitetste-
maerne, jf. stk. 2.
§ 7.
Socialtilsynet fører driftsorienteret
tilsyn med sociale tilbud for at sikre, at
tilbuddene fortsat har den fornødne
kvalitet, jf. § 6. Socialtilsynet skal som
led i det driftsorienterede tilsyn både
føre kontrol med forholdene i tilbuddet
og indgå i dialog med tilbuddet, som
skal bidrage til at fastholde og udvikle
kvaliteten i tilbuddet.
Stk. 2.
Socialtilsynet skal ved vare-
tagelsen af tilsynsopgaven indhente
relevant information, herunder
1) aflægge anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg i tilbuddet,
2) indhente oplysninger fra tilbuddet,
herunder tilbuddets seneste årsrapport,
jf. § 12, stk. 3,
3) indhente oplysninger om tilbuddet fra
de kommuner, som har ansvar for de
enkelte borgeres ophold i tilbuddet i
henhold til lov om social service, jf. §§
9-9 b i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område, og
4) indhente oplysninger fra ansatte og
borgere i tilbuddet samt fra andre rele-
vante personer.
Stk. 3.
Socialtilsynet skal som led i
det løbende driftsorienterede tilsyn
besøge alle omfattede tilbud, jf. § 4,
mindst en gang om året. Socialtilsynet
skal foretage en konkret vurdering af
10.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »sociale tilbud«
til: »tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1«.
11.
I
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »socia-
le tilbud« til: »tilbud, som er nævnt i § 4,
stk. 1«.
12.
I
§ 7, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 12,
stk. 3,« til: »§ 12, stk. 4,«.
13.
I
§ 7, stk. 2, nr. 3
ændres »om til-
buddet« til: »om tilbud, som er nævnt i
§ 4, stk. 1, nr. 1-3,«, og »område, og«
ændres til: »område,«.
14.
I
§ 7, stk. 2,
indsættes efter nr. 3,
som nyt nummer:
»4) indhente oplysninger om tilbud,
som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 4, fra de
kommuner, som har visiteret borgere til
behandlingsstedet i henhold til sund-
hedslovens § 141, stk.1, og«
Nr. 4 bliver herefter nr. 5.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 27
behovet for antal tilsynsbesøg i hvert
enkelt tilbud.
Stk. 4.
Social- og integrationsmini-
steren fastsætter nærmere regler om,
hvilke forhold der skal inddrages i det
driftsorienterede tilsyn.
§ 10.
Hvis socialtilsynet bliver opmærk-
somt på bekymrende forhold i et tilbud,
skal socialtilsynet underrette de kom-
muner, som har ansvar for de enkelte
borgeres ophold i tilbuddet i henhold til
lov om social service, jf. §§ 9-9 b i lov
om retssikkerhed og administration på
det sociale område, når disse borgere
kan blive berørt.
15.
I
§ 10
indsættes efter »tilbud,«:
»som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-3,«.
16.
I
§ 10
indsættes som nyt
stk. 2:
»Stk.
2.
Bliver socialtilsynet opmærk-
somt på bekymrende forhold på et be-
handlingssted, som er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 4, skal socialtilsynet underrette de
kommuner, som har visiteret borgere til
behandlingsstedet i henhold til sund-
hedslovens § 141, stk. 1.«
§ 12.
Tilbud, der søger om godkendelse
efter § 5, skal til brug for vurderingen af
ansøgningen give socialtilsynet de fag-
lige, organisatoriske og økonomiske
oplysninger om tilbuddet, som socialtil-
synet anmoder om.
Stk. 2.
Tilbud, der er godkendt efter
§ 5, skal
1) af egen drift give socialtilsynet oplys-
ninger om væsentlige ændringer i for-
hold til godkendelsesgrundlaget,
2) efter anmodning give socialtilsynet
oplysninger om, hvilke kommuner der
har ansvar for at yde hjælp til borgere,
der har ophold i tilbuddet, jf. §§ 9-9 b i
lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, og
3) efter anmodning give socialtilsynet
de oplysninger, som er nødvendige for,
at socialtilsynet kan udføre det driftsori-
enterede tilsyn.
Stk. 3.
Tilbud omfattet af § 4, stk. 1,
nr. 2 og 3, der er godkendt efter § 5,
skal udarbejde en årlig rapport om til-
buddets virksomhed.
Stk. 4.
Social- og integrationsmini-
steren fastsætter nærmere regler om
tilbuddenes oplysningspligt efter stk. 1-
3.
17.
I
§ 12, stk. 2, nr. 2,
ændres »tilbud-
det« til: »tilbud, som er nævnt i § 4, stk.
1, nr. 1-3«, og »område, og« ændres til:
»område,«.
18.
I
§ 12, stk. 2,
indsættes efter nr. 2,
som nyt nummer:
»3) efter anmodning give socialtilsynet
oplysninger om, hvilke kommuner der i
henhold til sundhedslovens § 141, stk.
1, har visiteret borgere til behandlings-
stedet, og«
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
19.
I
§ 12
indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk.
3.
Sundhedspersoner, jf. sund-
hedslovens § 6, skal efter anmodning
give socialtilsynet oplysninger om bor-
gere i sundhedsfaglig behandling, jf.
sundhedslovens § 5, på tilbud omfattet
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 28
af § 4, stk. 1, i lov om socialtilsyn, når
de er nødvendige for, at socialtilsynet
kan udføre det driftsorienterede tilsyn.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
20.
I
§ 12, stk. 3,
der bliver stk. 4, æn-
dres »§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§ 4,
stk. 1, nr. 2-4,«.
21.
I
§ 12, stk. 4,
der bliver stk. 5, æn-
dres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«.
§ 16.
Tilbud som nævnt i § 4, stk. 1, nr.
2 og 3, der søger om godkendelse, eller
som er godkendt, skal som grundlag for
godkendelsen og det driftsorienterede
tilsyn efter denne lov udarbejde et bud-
get for varetagelsen af opgaverne efter
lov om social service, der skal godken-
des af socialtilsynet.
Stk. 2.
For private koncerner og kon-
cernlignende konstruktioner, jf. § 2, stk.
4, skal der udarbejdes budget, jf. stk. 1,
både for de enkelte tilbud og for den
samlede koncern, hvoraf bl.a. penge-
strømmene mellem koncernens enkelte
dele skal fremgå. Det er en forudsæt-
ning for godkendelse af budgettet, jf.
stk. 1, at afregninger mellem tilbuddet
og andre enheder inden for koncernen
sker på markedsvilkår.
Stk. 3.
Social- og integrationsmini-
steren kan fastsætte nærmere regler
om udarbejdelse og godkendelse af
budget.
§ 18.
Regnskaber for private tilbud som
nævnt i § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, skal revi-
deres af en godkendt revisor. Det revi-
derede regnskab sendes til socialtilsy-
net til orientering.
Stk. 2.
Ved revisionen efterprøves,
om regnskabet er rigtigt, om de disposi-
tioner, der er omfattet af regnskabsaf-
læggelsen, er i overensstemmelse med
meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter og med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, samt om der er ta-
get skyldige økonomiske hensyn ved
forvaltningen af de midler og ved driften
af de tilbud, der er omfattet af regnska-
22.
I
§ 16, stk. 1,
og
§ 18, stk. 1,
1. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3,« til: »§
4, stk. 1, nr. 2-4,«.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 29
bet.
Stk. 3.
Tilbuddets revisor skal på
anmodning fra socialtilsynet oplyse om
forhold, der er behandlet i forbindelse
med revisionen, og som er af betydning
for socialtilsynets vurdering af, om be-
tingelserne for godkendelsen er opfyldt.
Revisor skal give socialtilsynet besked,
hvis revisor ved revisionen konstaterer
forhold, der giver revisor anledning til
tvivl om, hvorvidt betingelserne for god-
kendelsen er opfyldt.
Stk. 4.
Social- og integrationsmini-
steren kan fastsætte nærmere regler
om revisionens tilrettelæggelse og ind-
hold.
§ 23.
Socialtilsynets drift finansieres af
kommunerne efter objektive kriterier, jf.
stk. 2, og ved opkrævning af omkost-
ningsbaserede takster for godkendelse
og driftsorienteret tilsyn, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Opgaverne i forbindelse med
godkendelse af og tilsyn med generelt
godkendte plejefamilier og kommunale
plejefamilier, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, finan-
sieres af de kommuner, hvor det enkel-
te socialtilsyn godkender og fører tilsyn,
jf. § 2, stk. 2 og 3 efter objektive kriteri-
er.
Stk. 3.
For opgaverne i forbindelse
med godkendelse af og tilsyn med til-
bud efter § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, fastsæt-
ter socialtilsynet takster for godkendel-
se og takster for tilsyn, som opkræves
hos de omfattede tilbud. Taksterne
differentieres efter tilbuddets størrelse
og tilsynets omfang, og der fastsættes
en særlig takst for godkendelse af væ-
sentlige ændringer i allerede eksiste-
rende godkendelser.
Stk. 4.
Når socialtilsynet varetager
andre opgaver for kommuner, regions-
råd eller tilbud end de opgaver, der
fremgår af § 2, dækkes omkostningerne
hertil af den pågældende kommune
eller det pågældende regionsråd eller
tilbud på grundlag af den konkrete afta-
le.
Stk. 5.
Socialtilsynet kan i 2014 og
2015 indregne udgifter til etablering af
23.
I
§ 23, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 4,
stk. 1, nr. 2 og 3« til: » § 4, stk. 1, nr. 2-
4«.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Lovudkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen)
Side 30
tilsynsvirksomheden afholdt inden lo-
vens ikrafttræden i de objektive finan-
sieringsandele, jf. stk. 2.
Stk. 6.
Social- og integrationsmini-
steren fastsætter nærmere regler om
finansieringen, herunder om opkræv-
ning og beregning af finansieringsande-
lene samt om indregning af etable-
ringsudgifter, jf. stk. 5.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. fe-
bruar 2016.
Stk. 2.
Alkoholbehandlingssteder, som
nævnt i § 4, stk. 1, nr. 4, som var opta-
get på Tilbudsportalen ved lovens
ikrafttræden, skal godkendes efter reg-
lerne i lov om socialtilsyn inden den 1.
februar 2018. Godkendelsen skal ske
på socialtilsynets eget initiativ eller efter
ansøgning fra det enkelte alkoholbe-
handlingssted.
Stk. 3.
Alkoholbehandlingssteder, der
er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 4, i lov om
socialtilsyn, er underlagt driftsorienteret
tilsyn, jf. § 7 i lov om socialtilsyn, fra
lovens ikrafttræden. Den besigtigelse,
der finder sted i forbindelse med god-
kendelse af behandlingssteder efter
reglerne i lov om socialtilsyn i perioden
fra lovens ikrafttræden indtil den 1.
februar 2018, indebærer, at der ikke
skal gennemføres et tilsynsbesøg i det
pågældende år, jf. § 7, stk. 3, i lov om
socialtilsyn.