Sundheds- og Ældreudvalget 2014-15 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1538238_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed
Sagsnr.: 1502905
Dok. nr.: 1742700
Dato: 3. juli 2015
UDKAST 03072015
Vejledning om forhåndstilkendegivelser, behandlingsplaner, tvangsfiksering og
tvungen opfølgning efter udskrivning, m.v. for
patienter indlagt på psykiatriske afdelinger
(Til psykiatriske afdelinger)
1. Indledning
Frihedsberøvelse og anvendelse af anden tvang i forbindelse med indlæggelse,
ophold og behandling på psykiatrisk afdeling må kun ske i henhold til lov om an-
vendelse af tvang i psykiatrien
i
.
Denne vejledning knytter sig til psykiatriloven og bekendtgørelse om samtaler efter
ophør af tvangsforanstaltning på psykiatriske afdelinger
ii
, bekendtgørelser om an-
vendelse af anden tvang end frihedsberøvelse på psykiatriske afdelinger
iii
, be-
kendtgørelser om underretning og klagevejledning
iv
og bekendtgørelser om forret-
ningsorden for de psykiatriske patientklagenævn
v
.
Ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens informerede sam-
tykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelse fastsat i henhold til lov, jf. §
15, stk. 1, i sundhedsloven
vi
.
Psykiatriloven regulerer adgangen til i visse tilfælde at anvende tvang i forbindelse
med psykiatrisk behandling. Psykiatriloven giver således hjemmel til i visse tilfælde
at fravige hovedreglen om, at behandling ikke må indledes eller fortsættes uden
patientens informerede samtykke. Af psykiatriloven fremgår, at indlæggelse, op-
hold og behandling på psykiatrisk afdeling så vidt muligt skal finde sted med pati-
entens samtykke. Et samarbejde mellem patient og den behandlende læge er en
forudsætning for, at det psykiatriske behandlingstilbud kan føre til et godt resultat.
I forbindelse med indlæggelsen skal patienten vejledes om formålet med indlæg-
gelsen, opholdet og dets forventede varighed, behandlingen samt hvilket resultat
dette vil have på patientens samlede tilstand.
Inden der påbegyndes behandling, skal patienten være informeret om sin hel-
bredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder om hvilke risici der er for
udvikling af komplikationer og bivirkninger. Der skal også oplyses om eventuelle
andre behandlingsmuligheder, deres konsekvenser, forventede virkning, mulige
komplikationer og bivirkninger. Endvidere skal der oplyses om forventede konse-
kvenser af manglende behandling.
2. Forhåndstilkendegivelser
Patienten har ret til en samtale i forbindelse med indlæggelsen, hvor patienten skal
høres om eventuelle tilkendegivelser af præferencer i forhold til behandlingen.
Dette fremgår af psykiatrilovens § 3, stk. 4 – 6. Patienten kan her fremsætte sine
personlige ønsker til behandlingens form og indhold. Dette gælder også behand-
ling uden samtykke. Ved indlæggelsessamtalen kan også berøres hvilke reakti-
onsmuligheder, patienten foretrækker, at sundhedspersonalet gør brug af i en til-
spidset situation, eller hvilken behandling patienten foretrækker, hvis patienten får
det dårligt. Det kan også drøftes hvilke behandlingsformer patienten vil foretrække,
hvis anvendelse af tvang kommer på tale.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
Tilrettelæggelse af behandlingstilbuddet kan nødvendigvis kun finde sted efter den
kliniske vurdering ved indlæggelsen og i forbindelse med udformning af behand-
lingsplanen. Patientens tilkendegivelser skal så vidt muligt inddrages som vejle-
dende for overlægens overvejelser om behandling, også i tilfælde hvor behandling
uden samtykke kommer på tale. Patienten skal informeres om, at der kan opstå
situationer, hvor det kan være nødvendigt at fravige forhåndstilkendegivelsen.
Ved tilrettelæggelse af behandlingstilbuddet skal det inddrages, hvad der kunne
have forebygget anvendelse af tvang i et tidligere indlæggelsesforløb.
Patienten skal også ved indlæggelsessamtalen tage stilling til inddragelse af pårø-
rende eller andre i patientens netværk i behandlingsforløbet.
Hvis det på grund af patientens tilstand efter en lægelig vurdering ikke er muligt at
gennemføre en indlæggelsessamtale og indhente forhåndstilkendegivelser i for-
bindelse med indlæggelsen, skal dette ske snarest muligt herefter.
Patientens forhåndstilkendegivelser skal fremgå af patientjournalen.
3. Behandlingsplaner
Der skal opstilles behandlingsplan for alle patienter, der indlægges på psykiatrisk
afdeling. Dette fremgår af psykiatrilovens § 3, stk. 3.
Det er den behandlingsansvarlige overlæge, der har ansvaret for at der opstilles en
behandlingsplan. Overlægen kan bemyndige en anden læge til at udarbejde en
behandlingsplan for patienten.
Behandlingsplanen skal udarbejdes senest en uge efter indlæggelsen og skal om-
fatte følgende:
a) psykiatriske og somatiske diagnoser samt beskrivelse af de fænomener, der
underbygger diagnoserne,
b) plan for de efterfølgende undersøgelser, der er nødvendige af diagnostiske
og behandlingsmæssige grunde,
c) plan for den påtænkte behandling, omfattende såvel medicinsk behandling
som psykoterapeutiske, miljøterapeutiske samt sociale foranstaltninger, under
hensyntagen til eventuelt senere indløbne undersøgelsesresultater,
d) de mål, der søges opnået ved behandlingen, og antagelser om behandlin-
gens varighed,
e) tidspunkt for planlagt opfølgning af behandlingsplanen og
f) oplysning om patientens holdning til behandlingsplanen.
I forbindelse med udarbejdelsen af behandlingsplanen skal lægen informere pati-
enten om formålet med behandlingen og søge patientens samtykke til den påtænk-
te behandling, herunder overveje og diskutere patientens eventuelle forslag til an-
dre behandlingsformer. Patientens tilkendegivelser og resultatet af drøftelsen skal
indføres i journalen.
Der er ingen formelle krav til udformningen af behandlingsplanen, udover at denne
er en del af journalen, hvad enten den er indskrevet i selve journalen eller forelig-
ger som et selvstændigt notat. Den enkelte psykiatriske afdeling kan derfor anven-
de den udformning, der lokalt findes optimal, og som mest overskueligt beskriver
de enkelte elementer i behandlingsplanen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
Behandlingsplanen er i sin helhed omfattet af reglerne om aktindsigt i patientjour-
naler.
Patienten skal inddrages og høres om behandlingsplanens indhold, og patientens
samtykke skal til stadighed søges opnået. Under hele behandlingsforløbet bør der i
videst muligt omfang træffes klare aftaler om samarbejdet mellem patient og be-
handlere. Disse aftaler skal journalføres.
En kopi af behandlingsplanen og de efterfølgende reviderede behandlingsplaner
skal tilbydes patienten, som kan vælge at tage imod eller frabede sig behandlings-
planen.
Planen skal ajourføres ved ændringer i patientens tilstand eller i den overordnede
behandlingsstrategi.
Det skal i videst mulige omfang søges at inddrage pårørende om behandlingspla-
nen og dennes indhold. Dette forudsætter patientens samtykke. For en definition af
nærmeste pårørende henvises til Sundhedsstyrelsens vejledning om information
og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger m.v.
vii
, punkt 2.1.2.1.
4. Særligt vedrørende mindreårige
Det fremgår af psykiatriloven § 1, stk. 3, at der ved tvang forstås anvendelse af
foranstaltninger, for hvilke der ikke foreligger et informeret samtykke, jf. kapitel 5 i
sundhedsloven.
Det følger af sundhedsloven, at forældremyndighedens indehaver kan give infor-
meret samtykke til behandling for patienter under 15 år. Den behandlingsansvarlige
overlæge skal sørge for, at mindreårige patienter informeres og inddrages i drøftel-
serne om behandling i det omfang, patienten forstår behandlingssituationen, med-
mindre dette kan skade patienten. Patientens tilkendegivelser skal, i det omfang de
er aktuelle og relevante, tillægges betydning.
Forældrenes samtykke skal være givet til en konkret behandling. I kravet herom
ligger, at et samtykke skal være konkretiseret i den forstand, at det er klart og utve-
tydigt, hvad samtykket omfatter. Det skal være klart hvilken behandling, herunder
behandlingsmetode, der må foretages, og hvad formålet er med behandlingen.
Samtykket skal være informeret, og sundhedspersonen må således sikre sig, at
forældrene til patienten under 15 år er tilstrækkeligt informeret om behandlingen til
at vide, hvad der gives samtykke til. Den information, som sundhedspersonen giver
til forældrene, er med til at præcisere og konkretisere samtykkets rækkevidde.
Samtykket skal også være aktuelt, det vil sige givet til behandling, der skal foreta-
ges i nærmeste fremtid og ikke på et uvist tidspunkt i fremtiden.
Hvis lægen vælger at ordinere en behandling, som patienten under 15 år modsæt-
ter sig, skal lægen, selvom forældrene samtykker, altid opveje fordele og ulemper,
og vælge den til enhver tid for patienten mest skånsomme løsning. Mindste mid-
dels princip skal altid følges. Ligeledes må overvejelser om forholdet mellem foræl-
dre og patient inddrages i lægens beslutning.
Forældremyndighedens indehaver skal informeres om, at denne har mulighed for
at frasige sig stillingtagen til anvendelse af magt over for patienten under 15 år.
Hvis forældremyndighedens indehaver ikke ønsker at tage stilling, vil patienten
under 15 år være omfattet af psykiatriloven, hvis de øvrige betingelser for anven-
delse af de enkelte tvangsforanstaltninger er opfyldt. Dette indebærer beskikkelse
af patientrådgiver og klagemuligheder, m.v.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
Psykiatrisk behandling af patienter under 15 år, som iværksættes uden informeret
samtykke fra forældremyndighedens indehaver, vil være tvangsbehandling, og skal
altid ske inden for rammerne af psykiatriloven. Dette gælder også, når forældrene
har undladt at tage stilling.
Psykiatrisk behandling, herunder foranstaltninger omfattet af psykiatriloven, af pati-
enter under 15 år, der iværksættes med forældremyndighedens samtykke, betrag-
tes ikke som tvang. Der er tale om magtanvendelse, hvis patienten er under 15 år,
og forældrene giver samtykke til en behandling, som er imod den mindreåriges
vilje. Magtanvendelsen skal registreres i tvangsprotokollen, jf. vejledning om udfyl-
delse af tvangsprotokoller
viii
.
For alle patienter over 15 år, uanset om de har den fornødne modenhed, vil der
være tale om tvang, hvis ikke patienten giver samtykke til behandlingen og be-
handlingen skal ske indenfor rammerne af psykiatriloven.
5. Eftersamtaler
Efter enhver tvangsforanstaltning / magtanvendelse er ophørt, skal patienten tilby-
des en eller flere samtaler. Forældre til patienter under 15 år skal også tilbydes en
eller flere samtaler efter ophør af magtanvendelse, jf. psykiatrilovens § 4, stk. 5 og
6, og bekendtgørelse om samtaler efter ophør af tvangsforanstaltning og magtan-
vendelse på psykiatriske afdelinger
ii
.
Eftersamtalen er en systematisk gennemgang og bearbejdning af patientens, og
for patienter under 15 år også forældrenes, oplevelser i forbindelse med tvangs-
udøvelsen / magtanvendelsen. Det er formålet, at samtalen skal medvirke til at give
patienten en større forståelse for årsagen til, at det i situationen blev vurderet nød-
vendigt at anvende tvang/magtanvendelse.
Det er endvidere hensigten, at eftersamtaler skal medvirke til at forebygge yderlige-
re anvendelse af tvang/magtanvendelse i behandlingsforløbet. Det kan blandt an-
det ske ved, at det personale, der gennemfører eftersamtalen, bliver bekendt med
patientens opfattelse af den anvendte tvang/magtanvendelse og herved opnår en
bedre forståelse for patientens reaktionsmønstre. Formålet er at søge at forebygge
eller reducere tvang/magtanvendelse over for den pågældende patient i eventuelle
fremtidige situationer, eller eventuelt at gennemføre tvang / magtanvendelse på en
mere hensigtsmæssig og mindre traumatisk måde for patienten. Eftersamtaler har
derfor også til formål at bidrage til at øge patienttilfredsheden.
Ved systematisk at gennemføre eftersamtaler, kan personalet desuden opnå erfa-
ringer, som kan anvendes til at forebygge eller reducere anvendelse af tvang /
magtanvendelse i afdelingen generelt.
Eftersamtalen skal gennemføres af personale på den afdeling, hvor foranstaltnin-
gen har fundet sted, og skal finde sted snarest efter, at foranstaltningen er ophørt.
Den behandlingsansvarlige overlæge skal udpege en person blandt afdelingens
ansatte til at gennemføre samtalen. Det kan fx være en autoriseret sundhedsper-
son, andet plejepersonale, psykolog eller pædagog.
Ved vurdering af omfanget, indholdet og tidspunktet for samtalens afholdelse skal
der tages udgangspunkt i en samlet vurdering af patientens situation/tilstand.
Følgende forhold skal indgå i eftersamtalen:
a) hvordan patienten oplevede den pågældende tvangsforanstalt-
ning/magtanvendelse, og den måde, den blev gennemført på,
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
b) patientens opfattelse af årsag til og formål med den pågældende tvangsfor-
anstaltning / magtanvendelse,
c) patientens vurdering af, hvordan tvang / magt kunne have været undgået
tvang i den konkrete situation, og i givet fald hvordan patienten og personalet
skulle have forholdt sig,
d) patientens forslag til, hvordan tvang / magt i eventuelle fremtidige situationer
kan forebygges,
e) information om, hvordan personalet opfattede årsagen til og formålet med
tvangsforanstaltningen / magtanvendelsen og
f) virkning og eventuelle bivirkninger ved den pågældende tvangsforanstaltning /
magtanvendelse, fx ved medicinering.
Andre forhold i relation til tvangsforanstaltningen / magtanvendelsen, som kan
fremme formålet med samtalen, kan inddrages af såvel patienten som af persona-
let.
Efter samtalens afslutning skal der skrives et referat, som udleveres til patienten.
Patienten skal have mulighed for at kommentere referatet. Det endelige referat skal
indgå i patientjournalen.
Personalet skal vurdere, om der vil være behov for at afholde flere eftersamtaler.
Patienten skal informeres om, at der er mulighed for supplerende samtale, som
kan finde sted, hvis patienten anmoder om det.
6. Tvangsfiksering
Tvangsfiksering kan i henhold til psykiatrilovens § 1 kun ske på psykiatriske afde-
linger og kun når psykiatrilovens betingelser herfor er opfyldt, jf. psykiatrilovens
§ 14.
Tvangsfiksering må kun anvendes kortvarigt og skal være nødvendig for at afvær-
ge at patienten
1) udsætter sig selv eller andre for nærliggende fare for at lide skade på legeme
eller helbred,
2) forfølger eller på anden lignende måde groft forulemper medpatienter, eller
3) øver hærværk af ikke ubetydeligt omfang.
Tvangsfiksering kan undtagelsesvist anvendes ud over nogle få timer, hvis der er
væsentlig grunde til at fortsætte tvangsfikseringen, herunder hensynet til patientens
eller andres liv, førlighed eller sikkerhed.
Det er en overlæge på afdelingen, der skal træffe beslutning om anvendelse af
tvangsfiksering, efter at denne har tilset patienten, jf. psykiatrilovens § 15, stk. 1. I
overlægens fravær kan beslutningen træffes af en anden læge, men overlægen
skal hurtigst muligt efter at denne er mødt på sygehuset, tage stilling til tvangsfikse-
ringen, jf. psykiatrilovens § 4 a.
Så længe en tvangsfiksering opretholdes, skal der foretages fornyet lægelig vurde-
ring af spørgsmålet om fortsat anvendelse af tvangsfikseringen, så ofte som for-
holdene tilsiger det, dog mindst 3 gange i døgnet efter at beslutningen om anven-
delse af tvangsfiksering er truffet, jf. psykiatrilovens § 21, stk. 4. Disse tilsyn skal
fordeles jævnt over døgnet.
Hvis en tvangsfiksering udstrækkes i længere tid end 24 timer, skal en speciallæ-
ge, der ikke er ansat på det pågældende psykiatriske afsnit, hvor indgrebet finder
sted, foretage en obligatorisk efterprøvelse af spørgsmålet om fortsat anvendelse
af tvangsfiksering, jf. psykiatrilovens § 21, stk. 5.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
Denne obligatoriske efterprøvelse af den eksterne speciallæge skal herudover
gentages efter 48 timer efter iværksættelsen af tvangsfiksering og herefter på 4.
dagen efter iværksættelsen af tvangsfiksering, jf. § 21, stk. 6. Herefter gentages
revurdering en gang om ugen ved ekstern speciallæge, så længe foranstaltningen
pågår.
De obligatoriske efterprøvelser fritager ikke overlægen for det overordnede ansvar
for, at blandt andet tvangsfiksering ikke anvendes i videre omfang end højst nød-
vendigt, jf. psykiatrilovens § 21, stk. 1. Den løbende efterprøvelse efter § 21, stk. 1,
skal således finde sted sideløbende med de obligatoriske efterprøvelser efter § 21,
stk. 5-7.
Speciallægen, der foretager den eksterne vurdering, skal være speciallæge i psy-
kiatri eller i børne- og ungdomspsykiatri. En speciallæge i børne- og ungdomspsy-
kiatri kan således foretage vurdering på en voksenpsykiatrisk afdeling, og en spe-
ciallæge i psykiatri kan foretage vurdering på en børne- og ungdomspsykiatrisk
afdeling.
Det afgørende er, at den eksterne speciallæge ikke er ansat på det psykiatriske
afsnit, hvor indgrebet finder sted, og således ikke har ansvar for patientens be-
handling og heller ikke ansættelsesmæssigt er underordnet den behandlende læ-
ge. Den eksterne speciallæge kan være ansat på et andet hospital, men kan også
være ansat på det hospital, hvor den fikserede patient er indlagt. Hvis der for ek-
sempel er tale om en patient, der er indlagt på et gerontopsykiatrisk afsnit, kan den
eksterne efterprøvelse foretages af en speciallæge, der er ansat på et andet afsnit
på hospitalets psykiatriske afdeling.
Ved uenighed i bedømmelsen af, om der fortsat er behov for at opretholde en
tvangsfiksering, er den behandlende overlæges vurdering afgørende. Uenighed
mellem de to læger skal dog mundtligt og skriftligt oplyses over for patienten og
patientrådgiveren.
Vurderingen ved den eksterne speciallæge skal foretages på baggrund af special-
lægens egen undersøgelse af patienten, og kan således ikke foretages alene på
baggrund af en gennemgang af journalmateriale. Speciallægens vurdering skal
tilføres patientens journal.
Den behandlende overlæge skal umiddelbart efter udløbet af henholdsvis de 24
timer, 48 timer, og på 4. dagen og herefter ugentligt, jf. § 21, stk. 5 og 6, sikre sig,
at der tilkaldes en speciallæge, der kan foretage de nævnte vurderinger. De nævn-
te vurderinger skal foretages senest samme dag som udløbet af tidsfristerne. Hvis
tidsfristerne udløber sent om aftenen eller om natten, skal den eksterne læge fore-
tage vurderingen den følgende morgen. Yderligere udsættelse kan ikke ske på
grund af helligdage og weekends.
Hvis der ved tvangsfikseringen foruden bælte anvendes handsker, hånd- eller fod-
remme, skal der ved vurderingerne, jf. § 21, stk. 4-7, tages særskilt stilling til den
fortsatte anvendelse af disse tvangsmidler. Hvis der hos en tvangsfikseret patient
senere i forløbet anvendes remme eller handsker, regnes tidsfristen fra den først
iværksatte foranstaltning, det vil sige fra iværksættelsen af bæltefikseringen.
Overvejelserne om og beslutningerne om iværksættelse og opretholdelse af
tvangsfiksering, herunder fiksering med hånd- og fodremme samt handsker, skal
fremgå af journalen.
7. Beskyttelsesfiksering
Ved beskyttelsesfiksering forstås anvendelse af ethvert middel, der benyttes for at
hindre, at en patient utilsigtet udsætter sig selv for væsentlig fare. Beskyttelsesfik-
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
sering må kun benyttes, efter at en læge har tilset patienten og truffet nærmere
bestemmelse om anvendelse af et bestemt beskyttelsesmiddel.
Beskyttelsesfiksering med bløde stofbælter og lignende kan benyttes. Ledelsen har
ansvaret for at sikre, at patienterne ikke ved beskyttelsesfiksering kommer til ska-
de, hvorfor der skal anvendes CE-mærkede bælter. Ledelsen har endvidere ansva-
ret for at vejlede personalet om brugen af stofbælter og lignende. Ledelsen har
tillige ansvaret for at vurdere, om en forsvarlig overvågning af patienten kan etable-
res inden for afdelingens sædvanlige rutiner, eller om der skal være fast vagt, så
længe fikseringen varer.
8. Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner
Der er i loven særlige bestemmelser om den fortsatte behandling efter udskrivning,
når det antages, at patienten efter udskrivning ikke selv vil søge den behandling,
herunder de sociale tilbud, der er nødvendige for patientens helbred. I disse tilfæl-
de har den behandlingsansvarlige overlæge ansvaret for, at der indgås en udskriv-
ningsaftale mellem patienten og den psykiatriske afdeling samt de sociale myndig-
heder i kommunen, praktiserende læger og praktiserende speciallæger m.fl. om de
behandlingsmæssige og sociale tilbud til patienten. Der er tale om et samarbejde,
hvor tilbuddene i udskrivningsaftalen fastlægges ved fælles konference mellem de
forskellige myndigheder og patienten, m.v.
Det kan fx dreje sig om patienter med alvorlig sindslidelse, der udsættes for bety-
delig helbredsforringelse ved ikke at modtage nogen form for behandlingsmæssig
eller social støtte. Der kan fx være tale om patienter, der lider af skizofreni og sam-
tidig har misbrugsproblemer eller store sociale problemer.
Udskrivningsaftalen skal indeholde en beskrivelse af patientens aktuelle og forven-
tede behov for behandling og sociale tilbud samt angivelse af dato og tidspunkt for
det første møde hos vedkommende myndighed m.fl. Aftalen skal så vidt muligt
tilgodese patientens ønsker. Udskrivningsaftalen skal være tidsbegrænset, og afta-
len skal tages op til vurdering efter en bestemt angiven periode. Det vil sige, at den
samlede varighed af aftalen (start- og slutdato) skal angives, samt at det skal vur-
deres, hvor ofte patienten skal ses i perioden. Det skal fremgå af udskrivningsaft-
alen, hvem der er ansvarlig for revurdering af aftalen, og hvem der er ansvarlig for
opfølgning, så patienten modtager de beskrevne behandlingsmæssige og sociale
tilbud. Det skal endvidere fremgå, hvem der skal reagere, hvis aftalen ikke over-
holdes.
I mange tilfælde har det distriktspsykiatriske center, det opsøgende psykiatri team
eller de sociale behandlingsinstitutioner erfaringer med disse patienter og vil på
naturlig vis kunne inddrages i planlægningen. Det skal også vurderes, hvordan den
praktiserende læge på den mest hensigtsmæssige måde kan inddrages i planlæg-
ningen. Et forudgående kendskab til patientens fysiske og psykiske funktionsni-
veau har betydning for indholdet af udskrivningsaftalen samt for opfølgningen. Ofte
vil det distriktspsykiatriske center følge patienten efter udskrivningen, og i disse
situationer kan det derfor være hensigtsmæssigt, at distriktspsykiatrisk center er
ansvarligt for opfølgning på aftalen.
I de tilfælde, hvor patienten ikke vil medvirke til at indgå en udskrivningsaftale, har
overlægen ansvaret for, at den psykiatriske afdeling i samarbejde med de relevan-
te myndigheder m.fl. udarbejder en koordinationsplan for de behandlingsmæssige
og de sociale tilbud til patienten. Der stilles samme indholdsmæssige krav til en
koordinationsplan som til en udskrivningsaftale, der indgås med patientens medvir-
ken.
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
Tilbuddene i udskrivningsaftaler og koordinationsplaner kan ikke gennemtvinges
overfor patienten.
Hvis en patient forlader afdelingen, uden at dette er aftalt, og ikke ønsker at vende
tilbage, må det betragtes som et ønske om udskrivning. Hvis patienten kan udskri-
ves, kan bestemmelserne om udskrivningsaftaler og koordinationsplaner anven-
des, såfremt der skønnes at være behov herfor. Afdelingen skal i så fald forsøge at
få kontakt til patienten for at opnå rimelige aftaler om forløbet.
Udarbejdelse af udskrivningsaftaler og koordinationsplaner foregår som beskrevet i
samarbejde mellem relevante myndigheder m.fl. Samarbejdet forudsætter en ud-
veksling af oplysninger om patienten, der er nødvendige for at kunne indgå og
følge op på udskrivningsaftaler eller koordinationsplaner. Videregivelse af oplys-
ninger til de relevante myndigheder m.fl., om patientens rent private forhold uden
patientens samtykke kan derfor finde sted i medfør af lovens § 13 c, når det må
anses for nødvendigt. Det skal understreges, at alene de oplysninger, der er nød-
vendige for indgåelse af en udskrivningsaftale eller koordinationsplan kan videregi-
ves uden patientens samtykke, hvis patienten ikke vil eller kan samtykke.
9. Tvungen opfølgning efter udskrivning
Fra den 1. oktober 2010 blev det i en 4 årig periode muligt at anvende tvungen
opfølgning efter udskrivning til en lille gruppe svært psykisk syge patienter, som det
ikke hidtil havde været muligt at fastholde i nødvendig medicinsk behandling efter
udskrivning. Forsøgsordningen er udvidet med yderligere 4 år. Tvungen opfølgning
har nær tilknytning til de gældende regler om udskrivningsaftaler og koordinations-
planer, der også har til formål at sikre den nødvendige behandling til patienten efter
udskrivning.
Det forudsættes, at patienter, der udskrives til tvungen opfølgning, er i et stabilt
behandlingsforløb og at en beslutning om tvungen opfølgning ikke fører til, at pati-
enten udskrives tidligere end det ville være tilfældet, hvis der ikke var udsigt til
iværksættelse af tvungen opfølgning. Beslutning om tvungen opfølgning efter ud-
skrivning træffes af overlægen, inden patienten udskrives. Beslutningen træffes,
hvis der på baggrund af den aktuelle indlæggelse findes at være en begrundet
formodning og nærliggende risiko for, at patienten efter udskrivning vil ophøre med
at følge den behandling, der er nødvendig for patientens helbred, og
1) patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse er blevet
tvangsindlagt mindst 3 gange,
2) patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse i mindst ét til-
fælde har undladt at følge den behandling, der er anført i en udskrivningsaftale
eller koordinationsplan,
3) patienten i forbindelse med den aktuelle indlæggelse blev tvangsindlagt eller
tvangstilbageholdt, og
4) patienten inden for det sidste �½ år forud for den aktuelle indlæggelse har fået
ordineret opsøgende behandling med et udgående psykiatriteam, men har und-
ladt at følge den ordinerende medicinske behandling.
Der er tale om 5 betingelser, der alle skal være opfyldte for, at overlægen kan træf-
fe beslutning om tvungen opfølgning efter udskrivning. Det er ikke tilstrækkeligt, at
patienten har været tvangsindlagt 3 gange inden for de seneste 3 år, hvis de andre
betingelser ikke er opfyldt. Beslutning om tvungen opfølgning efter udskrivning kan
kun træffes i forhold til patienter, der aktuelt er tvangsindlagt eller tvangstilbage-
holdt, og som opfylder de øvrige betingelser herfor. Bestemmelsen omfatter ikke
retslige patienter, idømt en særforanstaltning, idet den aktuelle indlæggelse for
disse patienters vedkommende ikke beror på en tvangsindlæggelse eller tvangstil-
bageholdelse, men på en dom. Dog vil det være muligt for en patient at være i et
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
forløb med en ambulant dom til behandling samtidig med, at patienten er underlagt
tvungen opfølgning efter udskrivning.
At behandlingen skal være ”nødvendig for patientens helbred” betyder, at overlæ-
gen i sin vurdering skal lægge vægt på, hvilke konsekvenser et ophør af behand-
lingen kan have for patienten. Disse overvejelser skal tydeligt fremgå af patientens
journal.
Tvungen opfølgning efter udskrivning har til formål at sikre muligheden for at fast-
holde de sværest psykisk syge patienter, der flere gange genindlægges i psykotisk
tilstand, og som det ikke tidligere har været muligt at fastholde i den nødvendige
behandling inden for rammerne af lovgivningen. Det drejer sig om en forholdsvis
lille gruppe patienter, som gang på gang bliver tvangsindlagt, men som stopper
behandlingen, når de bliver udskrevet, for efterfølgende at få det dårligere og dårli-
gere, inden de atter indlægges med tvang. Det er afgørende, at patienter kun bliver
omfattet af tvungen opfølgning efter udskrivning, hvis de relevante og nødvendige
behandlings- og støttemuligheder har været tilbudt og forsøgt anvendt.
Et vigtigt formål med tvungen opfølgning efter udskrivning er at give patienter i
målgruppen mulighed for også efter udskrivning at opleve et stabilt behandlingsfor-
løb og dermed mulighed for at opnå en bedre livskvalitet. Det er tillige et vigtigt
formål at forebygge tilbagefald i patientens alvorlige psykiske sygdom og i den
forbindelse også at forebygge anden tvangsanvendelse, herunder især tvangsind-
læggelse og tvangsfiksering.
Overlægens beslutning om tvungen opfølgning efter udskrivning kan alene inde-
holde et pålæg til patienten om at møde op til medicinering i det psykiatriske syge-
husvæsen. Overlægens beslutning om tvungen opfølgning efter udskrivning vil ikke
kunne indeholde et pålæg om behandling andre steder.
”Det psykiatriske sygehusvæsen” skal forstås i bred forstand og omfatter foruden
egentlige sygehusafdelinger også distriktspsykiatriske centre, hvor en behand-
lingsansvarlig overlæge har ansvaret for behandlingen. Det er således muligt, at
beslutningen om tvungen opfølgning efter udskrivning kan indeholde et pålæg til
patienten om at møde op på et distriktspsykiatrisk center. Det ikke tilladt at medici-
nere patienten mod dennes vilje i patientens eget hjem, botilbud, herberger, m.v.
Tvungen opfølgning efter udskrivning indeholder alene et pålæg om medicinsk
behandling. Andre tvangsforanstaltninger, fx tvangsernæring, kan ikke anvendes i
forbindelse med tvungen opfølgning efter udskrivning.
Hvis patienten ikke møder op til medicinering, kan overlægen beslutte, at patienten
skal afhentes af politiet og bringes til tvangsmedicinering på en psykiatrisk afdeling.
Der skal ved afhentningen være en sundhedsperson til stede. En sundhedsperson
er en person som defineret i sundhedslovens § 6. Ved en sundhedsperson forstås
herefter, ”personer, der er autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at varetage
sundhedsfaglige opgaver, og personer der handler på disses ansvar”. Så vidt mu-
ligt, skal den medfølgende sundhedsperson være kendt af patienten, og have
kendskab til patienten og dennes behandlingsforløb. Det forudsættes, at den psy-
kiatriske afdeling forud for kontakten med politiet har gjort rimelige bestræbelser på
at komme i kontakt med patienten, for på den måde at sikre, at patientens mang-
lende fremmøde ikke skyldes en forglemmelse eller en forhindring.
Eventuel afhentning ved politiets hjælp skal gennemføres så skånsomt som muligt,
for at der ikke forvoldes unødig krænkelse eller ulempe. De medvirkende polititje-
nestemænd skal så vidt muligt være civilklædte.
Den medicinske behandling, der gives i forbindelse med tvungen opfølgning efter
udskrivning, skal være med lægemidler, hvor patientens reaktion er kendt. Den
medicinske behandling skal have en kendt og gavnlig effekt på patienten. Det for-
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
udsættes i øvrigt, at den behandlingsansvarlige overlæge ved tvungen opfølgning
efter udskrivning sikrer sig, at behandlingen har en gavnlig effekt på patienten og
ikke er forbundet med uforholdsmæssigt store bivirkninger. Ved tvungen opfølgning
efter udskrivning skal behandlingen, som ved enhver anden tvangsbehandling, ske
i overensstemmelsen med Sundhedsstyrelsens vejledning om behandling med
antipsykotiske lægemidler til patienter over 18 år med psykotiske lidelser
ix
.
Den medicinske behandling kan eventuelt være depotpræparater. Beslutningen om
anvendelse af depotmedicin skal ses i lyset af det mindste middels princip. Det må
som udgangspunkt antages at være mindre indgribende for patienten at skulle
møde til behandling med depotmedicin med eksempelvis 14-dages intervaller, frem
for fx at skulle møde dagligt. Det skal bemærkes, at tvangsmæssig anvendelse af
depotmedicin i denne forbindelse er begrundet i de særlige forhold omkring tvun-
gen opfølgning efter udskrivning. Det kan således være indiceret at anvende et
depotpræparat i den sidste del af indlæggelsen, når det forventes, at en patient
ved udskrivelsen skal overgå til tvungen opfølgning efter udskrivning.
Beslutningen om tvungen opfølgning er som udgangspunkt gældende for 3 måne-
der. Hvis der er en begrundet formodning og nærliggende risiko for, at patienten
ved 3-månedersperiodens udløb vil ophøre med at følge den behandling, der er
nødvendig for patientens helbred, kan overlægen på sygehuset træffe beslutning
om, at den tvungne opfølgning kan forlænges i indtil 3 måneder. Yderligere forlæn-
gelse af den tvungne opfølgning efter udskrivning kan ske for indtil 3 måneder ad
gangen, dog således, at patienten maksimalt kan være undergivet tvungen opfølg-
ning efter udskrivning i 12 måneder. Dette absolutte loft over, hvor lang tid patien-
ten kan være undergivet tvungen opfølgning efter udskrivning, forhindrer, at der
kan blive tale om at fastholde patienten i en tvangsbehandling igennem meget lang
tid. Det er overlægen på hospitalet, der er ansvarlig for at vurdere, om den tvungne
opfølgning efter udskrivning kan forlænges samt at indberette dette i tvangsproto-
kollen og føre det i journal.
Patienten kan først undergives tvungen opfølgning efter udskrivning på ny, når
patienten opfylder alle betingelserne igen. Hvis patienten eksempelvis 1 �½ år efter
afslutning af tvungen opfølgning efter udskrivning på ny opfylder alle betingelser,
kan der etableres tvungen opfølgning efter udskrivning. Det afgørende er ikke tiden
fra ophør til eventuel genopstart, men derimod at alle betingelser er opfyldt. Det er i
den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at patienten forud for den nye ak-
tuelle tvangsindlæggelse eller tvangstilbageholdelse, udover de øvrige kriterier,
skal have været tvangsindlagt eller tvangstilbageholdt minimum 3 gange inden for
3 år siden afslutning af sidste opfølgning.
Hvis en patient under et forløb med tvungen opfølgning efter udskrivning indlæg-
ges - med eller uden samtykke - skal den tvungne opfølgning efter udskrivning
ophøre. Hvis overlægen vurderer, at patienten ved udskrivelsen skal underlægges
tvungen opfølgning efter udskrivning igen, skal det vurderes om alle kriterierne for
dette fortsat er til stede. Hvis patienten har været underlagt tvungen opfølgning
efter udskrivning i under 12 måneder sammenlagt, skal ordningen ikke etableres
på et nyt grundlag af kriterier.
Alle patienter, der bliver underlagt tvungen opfølgning, skal have tildelt en patient-
rådgiver.
Der kan klages over overlægens beslutning om tvungen opfølgning efter udskriv-
ning, over overlægens efterfølgende beslutning om, at patienten kan afhentes med
politiets hjælp, og over overlægens beslutning om forlængelse af den tvungne op-
følgning. Hvis en patient gentagne gange skal afhentes af politiet, skal overlægen
overveje, om ordningen er egnet for patienten, eller om patienten skal have anden
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
behandling, for eksempel indlæggelse. Klage over overlægens beslutning om
iværksættelse af tvungen opfølgning efter udskrivning har opsættende virkning.
Klage over overlægens beslutning om politiets afhentning af patienten og klager
over forlængelse af den tvungne opfølgning har ikke opsættende virkning.
10. Anbringelse af børn og unge i lukkede afdelinger
Det fremgår af FN´s Børnekonvention, at ethvert barn, der er berøvet friheden, skal
holdes adskilt fra voksne patienter og derfor som udgangspunkt indlægges på en
lukket børne- eller ungdomspsykiatrisk afdeling, medmindre en sådan adskillelse
ikke anses at tjene barnets tarv.
I de områder af landet, hvor der ikke er lukkede børne- og ungdomspsykiatriske
afdelinger, må det bero på en konkret vurdering, hvad der tjener barnets tarv bedst.
En flytning af barnet eller den unge til en lukket børne- eller ungdomspsykiatrisk
afdeling i en anden del af landet kan i særlige tilfælde udgøre en større belastning
end placering på en lukket voksenpsykiatrisk afdeling. I en sådan konkret vurdering
må indgå en række hensyn, blandt andet afstanden til en lukket børne- og ung-
domspsykiatrisk afdeling, længden af den forventede indlæggelsestid, barnets eller
den unges behov for kontakt med forældre og pårørende samt vurdering af, hvor-
vidt den voksenpsykiatriske afdeling er egnet til at opfylde barnets behov for om-
sorg og pleje.
11. Husordener
Sygehusmyndigheden har pligt til at sikre, at der på enhver psykiatrisk afdeling
forefindes en skriftlig husorden, som skal være tilgængelig for patienten, fx ved at
den ligger fremme eller ved opslag i afdelingen, jf. psykiatrilovens § 2 a. Afdelings-
ledelsen skal sikre en procedure, så enhver patient ved indlæggelsen får udleveret
en husorden.
Ved udformning eller ændring af den skriftlige husorden skal patienterne inddra-
ges. Med udgangspunkt i forholdene på den enkelte afdeling, herunder patient-
sammensætningen, tilrettelægger overlægen, hvordan inddragelsen skal foretages.
En husorden skal indeholde generelle regler om patienternes udfoldelsesmulighe-
der under indlæggelse, fx regler om adgangen til at telefonere, regler om rygning i
afdelingen, besøgsforhold, overvåget besøg, m.v., samt om konsekvenserne af, at
husordenen ikke overholdes. Vurdering af hvilke elementer, husordenen skal inde-
holde, skal tage udgangspunkt i de konkrete forhold på den enkelte afdeling. Ved
udformningen bør der rettes særlig opmærksomhed mod de forhold, der på den
enkelte afdeling har givet anledning til tvivl og eventuelle konflikter, og hvor der
således er særlig grund til at have synlige og klare retningslinjer.
12. Klageadgang
I medfør af psykiatrilovens § 34 oprettes ved statsforvaltningen et psykiatrisk pati-
entklagenævn. Det følger af psykiatrilovens § 35, at sygehusmyndigheden efter
anmodning fra patienten eller patientrådgiveren skal indbringe klager over tvangs-
indlæggelse, tvangstilbageholdelse, tilbageførsel, tvangsbehandling, tvungen op-
følgning efter udskrivning i henhold til § 13 d, tvangsfiksering, anvendelse af fysisk
magt, beskyttelsesfiksering, anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer og
særlige dørlåse, personlig skærmning, der uafbrudt varer mere end 24 timer, aflås-
ning af døre i afdelingen samt oppegående tvangsfiksering og aflåsning af patient-
stue på Sikringsafdelingen under Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland, for det
psykiatriske patientklagenævn ved statsforvaltningen. Sygehusmyndigheden skal
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
ved indbringelse af sagen til det psykiatriske patientklagenævn fremsende sagens
akter, herunder en udskrift af tvangsprotokollen samt en erklæring fra overlægen.
Efter anmodning fra patienten eller patientrådgiveren, skal det psykiatriske patient-
klagenævn ved statsforvaltningen indbringe sine afgørelser vedrørende tvangsind-
læggelse, tvangstilbageholdelse, tilbageførsel, tvungen opfølgning efter udskriv-
ning i henhold til § 13 d, tvangsfiksering, beskyttelsesfiksering, oppegående
tvangsfiksering på Sikringsafdelingen under Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjæl-
land og aflåsning af døre i afdelingen, for retten inden 5 hverdage efter, at patien-
ten eller patientrådgiveren har anmodet om det, jf. psykiatrilovens § 37.
Patienten eller patientrådgiveren kan indbringe afgørelser fra det psykiatriske pati-
entklagenævn om tvangsbehandling, anvendelse af fysisk magt, indgivelse af be-
roligende middel med magt, personlige alarm- og pejlesystemer og særlige dørlå-
se, personlig skærmning, der uafbrudt varer mere end 24 timer, samt aflåsning af
patientstuer på Sikringsafdelingen under Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland
til Det Psykiatriske Ankenævn. Det psykiatriske patientklagenævn skal efter an-
modning indbringe afgørelserne for Det Psykiatriske Ankenævn. Afgørelserne kan
endvidere indbringes for Det Psykiatriske Ankenævn af sygehusmyndigheden, jf.
psykiatrilovens § 38.
Klage over beslutning om anvendelse af tvang har ikke opsættende virkning. Det
vil sige, at fx beslutning om tvangsfiksering kan iværksættes straks efter beslutning
er truffet. Klage over beslutning om tvangsbehandling har dog som udgangspunkt
opsættende virkning, hvilket betyder, at behandlingen ikke må iværksættes hvis
der er indgives klage over beslutningen om tvangsbehandling, før det psykiatriske
patientklagenævn ved statsforvaltningen har truffet afgørelse i sagen.
Klager over tvangsbehandling, der er tillagt opsættende virkning, og om tvungen
opfølgning efter udskrivning, skal afgøres inden 7 hverdage efter klagens modta-
gelse. I sager om oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen under Rets-
psykiatrisk afdeling, Region Sjælland, skal det psykiatriske patientklagenævn ved
statsforvaltningen træffe afgørelse senest 14 dage efter klagens modtagelse. I
andre sager skal det psykiatriske patientklagenævn ved statsforvaltningen træffe
afgørelse hurtigst muligt. Er afgørelse ikke truffet inden 14 dage efter klagens mod-
tagelse, skal nævnet underrette patienten og patientrådgiveren om, hvornår afgø-
relse kan forventes at foreligge.
I tilfælde, hvor omgående gennemførelse af tvangsbehandling er nødvendig for
ikke at udsætte patientens liv eller helbred for væsentlig fare eller for at afværge, at
patienter udsætter andre for nærliggende fare for at lide skade på legeme eller
helbred, tillægges klagen ikke opsættende virkning.
Som eksempler på situationer, hvor en klage over tvangsbehandling ikke har op-
sættende virkning, kan nævnes de situationer, hvor medicinering er nødvendig for,
at patienten ikke udsættes for væsentlig forværring af sygdommen. Det kan for
eksempel være nødvendigt at iværksætte behandling, når patienten er i risiko for at
udvikle akut livstruende delir (fx i forbindelse med mani, andre psykoser eller alko-
holforgiftning), hvis behandlingen ikke bliver iværksat. Af andre eksempler kan
nævnes tvangsernæring af en psykotisk patient med livstruende anorexi. Endvide-
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
1538238_0013.png
re kan der være situationer, hvor akut medicinering kan forhindre, at en patient
udsætter andre for voldelige overgreb.
Patientrådgiveren og den læge, der har truffet beslutning om tvangsforanstaltnin-
gen, skal så vidt muligt være til stede ved det psykiatriske patientklagenævns
sagsbehandling. Nævnets møder skal som udgangspunkt afholdes på den psykia-
triske afdeling, hvor patienten er eller har været indlagt.
Klager over anvendelse af tvang til gennemførelse af personlig hygiejne og klager
over undersøgelse af post, patientstuer og ejendele, kropsvisitation samt beslag-
læggelse af medikamenter, rusmidler og farlige genstande, m.v. rettes til sygehus-
myndigheden. Sygehusmyndighedens afgørelse kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Klager over den sundhedsfaglige behandling og pleje, som ikke vedrører tvangs-
foranstaltninger i medfør af psykiatriloven, indbringes for Patientombuddet.
13. Lægeerklæringer til brug for klagesagsbehandling
En lægeerklæring til brug for behandling af klager over tvangsforanstaltninger, jf.
psykiatrilovens § 36, skal indeholde sygehistorie, en beskrivelse af grundlaget for
diagnosen eller eventuelt tentative diagnoser, begrundelse for nødvendigheden af
at iværksætte den pågældende tvangsforanstaltning, samt for konsekvenserne af
ikke at iværksætte tvangsforanstaltningen. Herunder kan inddrages tidligere erfa-
ringer med patientens sygdom.
Erklæringen skal være så fyldestgørende, at det psykiatriske patientklagenævn ved
statsforvaltningen ikke skal indhente supplerende erklæringer. Samtidig skal erklæ-
ringen kun indeholde de oplysninger, der er nødvendige for, at det psykiatriske
patientklagenævn ved statsforvaltningen kan træffe afgørelse. Erklæringen skal
være underskrevet af den behandlingsansvarlige overlæge. Ved indbringelse af
klagen til det psykiatriske patientklagenævn skal der sammen med lægeerklærin-
gen tillige medsendes de relevante tvangsprotokoller, behandlingsplanen samt
kopi af øvrige relevante dele af journalen.
14. Ikrafttræden, m.v.
Vejledningen har virkning fra den XX 2015.
Samtidig ophæves vejledning nr. 9427 af 20. januar 2011 om forhåndstilkendegi-
velser, behandlingsplaner, tvangsfiksering og tvungen opfølgning efter udskrivning,
m.v. for patienter indlagt på psykiatriske afdelinger.
i
Lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, jf. lovbekendtgørelse nr. 1729 af den 2. decem-
ber 2010 med de ændringer, der følger af § 17 i lov nr. 647 af 12. juni 2013 og lov nr. 579 af
4. maj 2015
ii
Bekendtgørelse nr. xx af den xx.xx. 2015 om samtaler efter ophør af en tvangsforanstalt-
ning og magtanvendelse på psykiatriske afdelinger
iii
Bekendtgørelse nr. 1338 af den 2. december 2010 samt bekendtgørelse nr. xx af den
xx.xx 2015 om ændring af bekendtgørelse om anvendelse af anden tvang end frihedsberø-
velse på psykiatriske afdelinger
iv
Bekendtgørelse nr. 1343 af den 2. december 2010 samt bekendtgørelse nr. xx af den
xx.xx 2015 om ændring af bekendtgørelse om underretning og klagevejledning i forbindelse
med anvendelse af tvang i psykiatrien
SUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 16: Orientering om høring over bekendtgørelser og vejledninger til udmøntning af ændring af lov om andvendelse af tvang i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
1538238_0014.png
v
Bekendtgørelse nr. 1339 af den 2. december 2010 samt bekendtgørelse nr. xx af xx.xx
2015 om ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for de psykiatriske patientklage-
nævn
vi
Lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14. november 2014, senest ændret ved § 7 i lov nr. 742 af
1. juni 2015
vii
Vejledning nr. 161 af 16. september 1998 om information og samtykke og om videregivel-
se af helbredsoplysninger mv.
viii
Vejledning nr. xx af den xx.xx 2015 om udfyldelse af tvangsprotokoller (registrering af
anvendelse af tvang i psykiatrien) samt registrering af anvendelse af udskrivningsafta-
ler/koordinationsplaner
ix
Vejledning nr. 9276 af 6. maj 2014 om behandling med antipsykotiske lægemidler til pati-
enter over 18 år med psykotiske lidelser