Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 78
Offentligt
Karina Adsbøl (DF)
Sagsnr.
2015 - 6949
Doknr.
269031
Dato
05-10-2015
Kære Karina Adsbøl
Du har den 22. september stillet en række spørgsmål om socialtilsynene. Til at besva-
re en del af spørgsmålene har jeg indhentet bidrag fra Socialstyrelsen og fra Ankesty-
relsen.
Status på de fem socialtilsyn
Jeg vedlægger som bilag til din orientering baggrundsdata vedrørende de fem social-
tilsyns virksomhed, som jeg har fået tilsendt fra Socialstyrelsen.
Derudover kan jeg om status oplyse, at Socialstyrelsen er ved at evaluere socialtilsy-
nene og deres virksomhed som input til den politiske opfølgning på tilsynsreformen,
som blev aftalt i forbindelse med reformen, og som skal foretages i begyndelsen af
2016. Det er for tidligt at sige noget om resultaterne på nuværende tidspunkt, men jeg
glæder mig til at se dem, når de kommer.
Der er mange parter, der har en aktie i socialtilsynenes arbejde. Parterne har forskelli-
ge erfaringer med tilsynene. Forarbejdet til den politiske opfølgning foregår derfor i
dialog med interessenterne, socialtilsynene, repræsentanter for plejefamilier og tilbud,
brugere og pårørende samt kommunerne.
Hvorfor får opholdssteder samt plejefamilier en plet i tilsynets ”rapport” når en kom-
mune ikke har lavet handleplanen på et barn, og dermed kan hverken plejefamilien
eller opholdsstedet fremvise en handleplan, da kommunen ikke har færdiggjort den?
Ansvaret for udarbejdelsen af handleplan for et barn ligger hos den kommune, der har
anbragt barnet. Kommunen skal udlevere relevante dele af handleplanen til anbringel-
sesstedet, f.eks. til plejefamilien. Det fremgår af serviceloven. Det er derfor heller ikke
sådan, at en plejefamilie skal have en anmærkning eller lignende i forbindelse med et
tilsyn, hvis der ikke er udarbejdet en handleplan.
Når socialtilsynene foretager godkendelser og tilsyn, skal de anvende den såkaldte
kvalitetsmodel. Det er generelt set afgørende for kvaliteten i et opholdssteds/en pleje-
families indsats, at opholdsstedet eller plejefamilien kender formålet med opholdet og
de mål, der er opstillet for borgerens/barnets ophold. Kvalitetsmodellen omfatter derfor
indikatorer, som omhandler mål og handleplaner.
Opholdssteder og plejefamilier bliver vurderet på, om de kender de mål, kommunerne
har opstillet for borgerens ophold, men kvalitetsmodellen stiller ikke specifikt krav om,
at de skal kunne ”fremvise en handleplan”.