Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1552088_0001.png
Karina Adsbøl (DF)
Sagsnr.
2015 - 6949
Doknr.
269031
Dato
05-10-2015
Kære Karina Adsbøl
Du har den 22. september stillet en række spørgsmål om socialtilsynene. Til at besva-
re en del af spørgsmålene har jeg indhentet bidrag fra Socialstyrelsen og fra Ankesty-
relsen.
Status på de fem socialtilsyn
Jeg vedlægger som bilag til din orientering baggrundsdata vedrørende de fem social-
tilsyns virksomhed, som jeg har fået tilsendt fra Socialstyrelsen.
Derudover kan jeg om status oplyse, at Socialstyrelsen er ved at evaluere socialtilsy-
nene og deres virksomhed som input til den politiske opfølgning på tilsynsreformen,
som blev aftalt i forbindelse med reformen, og som skal foretages i begyndelsen af
2016. Det er for tidligt at sige noget om resultaterne på nuværende tidspunkt, men jeg
glæder mig til at se dem, når de kommer.
Der er mange parter, der har en aktie i socialtilsynenes arbejde. Parterne har forskelli-
ge erfaringer med tilsynene. Forarbejdet til den politiske opfølgning foregår derfor i
dialog med interessenterne, socialtilsynene, repræsentanter for plejefamilier og tilbud,
brugere og pårørende samt kommunerne.
Hvorfor får opholdssteder samt plejefamilier en plet i tilsynets ”rapport” når en kom-
mune ikke har lavet handleplanen på et barn, og dermed kan hverken plejefamilien
eller opholdsstedet fremvise en handleplan, da kommunen ikke har færdiggjort den?
Ansvaret for udarbejdelsen af handleplan for et barn ligger hos den kommune, der har
anbragt barnet. Kommunen skal udlevere relevante dele af handleplanen til anbringel-
sesstedet, f.eks. til plejefamilien. Det fremgår af serviceloven. Det er derfor heller ikke
sådan, at en plejefamilie skal have en anmærkning eller lignende i forbindelse med et
tilsyn, hvis der ikke er udarbejdet en handleplan.
Når socialtilsynene foretager godkendelser og tilsyn, skal de anvende den såkaldte
kvalitetsmodel. Det er generelt set afgørende for kvaliteten i et opholdssteds/en pleje-
families indsats, at opholdsstedet eller plejefamilien kender formålet med opholdet og
de mål, der er opstillet for borgerens/barnets ophold. Kvalitetsmodellen omfatter derfor
indikatorer, som omhandler mål og handleplaner.
Opholdssteder og plejefamilier bliver vurderet på, om de kender de mål, kommunerne
har opstillet for borgerens ophold, men kvalitetsmodellen stiller ikke specifikt krav om,
at de skal kunne ”fremvise en handleplan”.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Kopi af svar til Karina Adsbøl (DF) på spørgsmål om socialtilsynene, fra social- og indenrigsministeren
1552088_0002.png
Måske ministeren kunne redegøre for, hvor mange steder er blevet lukket, gået kon-
kurs eller andet, på baggrund af tilsynene? Og begrunde lukningerne.
Socialstyrelsen har på baggrund af tal fra de fem socialtilsyn oplyst, at der pr. 30. juni
2015, på tilbudsområdet er blevet tilbagekaldt godkendelser på 12 tilbud. Derudover
er i alt 442 tilbud ophørt af andre årsager.
Der foreligger ikke strukturerede opgørelser over årsagerne til ophør af disse tilbud,
heller ikke over, hvordan ophørte tilbud fordeler sig på henholdsvis offentlige og priva-
te tilbud.
Hvor mange klagesager er der rejst?
Ankestyrelsen har oplyst, at de i perioden fra den 1. januar 2014 til nu har modtaget
cirka 100 klagesager vedrørende socialtilsyn. Nogle af sagerne vedrører dog samme
botilbud m.v., idet der oprettes flere sager, hvis der eksempelvis også er klaget over et
afslag på at tillægge klagen opsættende virkning. En mindre del af sagerne vedrører
klage over forhold som aktindsigt, partsstatus og lignende.
Hvordan er sager fulgt op?
Der er truffet afgørelse i 58 af sagerne. Resultaterne af de 58 afgørelser fordeler sig
således:
• 39 stadfæstelser af socialtilsynenes afgørelser
• 12 ændringer/ophævelser
• 2 hjemvisninger
• 5 afvisninger
I hvor mange sager er der givet opsættende virkning som fremgår af lovbemærknin-
gernes § 72, at man undtagelsesvis kan tillægge klage over egen afgørelse opsæt-
tende virkning, fx når der er tvivl om afgørelsen og at dens iværksættelse vil have
vidtrækkende konsekvenser for borgeren eller myndigheden, som ikke – eller kun
vanskeligt lader sig genoprette.?
Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen har behandlet 6 klagesager over afslag på op-
sættende virkning. I 1 af disse sager har Ankestyrelsen tillagt klagen opsættende virk-
ning. I 2 sager er klagen tillagt delvis opsættende virkning, således at beboerne i til-
buddet kan blive boende, men der kan ikke optages nye beboere. I de sidste 3 sager
har Ankestyrelsen ikke tillagt klagen opsættende virkning.
Og hvor mange sager der har været hastebehandlet i ankestyrelsen i henhold til for-
retningsordenen § 11, stk. 1?
Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen har hastebehandlet de seks klager over afslag
på opsættende virkning. Derudover har Ankestyrelsen ikke hastebehandlet sager om
socialtilsyn.
Hvordan skabes der en bedre dialog mellem tilsynene, opholdsstederne og plejefami-
lierne?
Dialogen mellem socialtilsynene og de tilbud og plejefamilier, de skal godkende og
føre tilsyn med, er en vigtig del af socialtilsynenes virksomhed. Det fremgår udtrykke-
ligt af loven, at socialtilsynet, som led i det driftsorienterede tilsyn, både skal føre kon-
trol med forholdene i tilbuddet og indgå i dialog med tilbuddet, som skal bidrage til at
fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet. Herudover fremgår det af bemærkningerne
2
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Kopi af svar til Karina Adsbøl (DF) på spørgsmål om socialtilsynene, fra social- og indenrigsministeren
1552088_0003.png
til loven, at det forudsættes, at tilsynet har indgået i en dialog med tilbuddet, forud for
en afgørelse om ophør af godkendelse eller skærpet tilsyn.
LOS - De private sociale tilbud - gennemførte i starten af 2015 en spørgeskemaun-
dersøgelse blandt sine medlemmer. Undersøgelsen viste, at der grundlæggende var
en god dialog mellem LOS og de fem Socialtilsyn. Undersøgelsen kan tilgås på ne-
denstående link.
http://www.los.dk/aktuelt/publikationer/Tilsynsreformenrapportvedr2014.pdf
Det fremgik af undersøgelsen, at ”[e]t flertal af medlemmerne har i løbet af året givet
udtryk for at de har haft en god oplevelse med socialtilsynet, men der har været und-
tagelser. I besvarelserne i undersøgelsen vurderer 59 % af medlemmerne at socialtil-
synet enten i meget høj grad eller i høj grad, har levet op til forventningerne, mens 15
% vurderer, at socialtilsynene kun i lav grad eller meget lav grad har levet op til for-
ventningerne.”
Socialtilsynene lægger også generelt meget vægt på dialogen med deres interessen-
ter. Det fremgår f.eks. af tilsynenes årsrapporter for 2014, at man i høj grad har været
i dialog med diverse interessenter. Der har f.eks. været afholdt såkaldte kommune-
runder, hvor de forskellige interessenter i kommunerne har haft mulighed for at delta-
ge. Endvidere har tilsynene overfor Socialstyrelsen oplyst, at der er blevet afholdt
møder med forskellige interesseorganisationer.
Som led i den evaluering af reformen, som jeg nævnte ovenfor, og som skal levere
input til den politiske opfølgning primo 2016, gennemføres bl.a. en survey-
undersøgelse blandt ca. 1.300 tilbud og ca. 2.400 plejefamilier af tilsynenes bidrag til
læring og udvikling. Her får plejefamilier og tilbud mulighed for anonymt at kommente-
re på deres oplevelse af samarbejdet med socialtilsynene.
Socialstyrelsen har oplyst, at auditfunktionen vil følge op på undersøgelsens resultater
i forhold til socialtilsynene, lige som auditfunktionen løbende sætter fokus på vigtighe-
den af dialogen mellem tilsynet og tilbud/plejefamilier. Vigtigheden af denne dialog vil
også indgå i de såkaldte auditforløb (gennemgang af tilsynssager), som Socialstyrel-
sen gennemfører med socialtilsynene.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
3
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Kopi af svar til Karina Adsbøl (DF) på spørgsmål om socialtilsynene, fra social- og indenrigsministeren
1552088_0004.png
Bilag
Baggrundsdata:
TILBUDSOMRÅDET
Antal tilbud ift. Socialtilsyn
Antal ny-godkendelser
Antal ikke-godkendte
Antal ophørte
2014
2,249
52
8
217
2015 (30. juni)
2,125
32
4
225
PLEJEFAMILIEOMRÅDET
Antal Plejefamilier
Antal ny-godkendelser
Antal ikke-godkendte
Antal ophørte
2014
6,682
282
102
1,097
2015 (30. juni)
6,526
323
52
219
4