Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1550708_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Karen Ellemann
samt
Skatteministeriet
Att.: Karsten Lauritzen
Fremsendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Borgmesteren
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf.: 73 76 76 76
Dato: 29.09.2015
Sagsnr.: 14/31023
Kontakt: Tom Ahmt
Direkte tlf.: 73767173
E-mail: [email protected]
Beskatning af grænsependlere
Baggrund
Haderslev, Sønderborg, Tønder og Aabenraa Kommuner har som følge af den
grænsenære beliggenhed et væsentligt antal grænsependlere. Ifm.
udligningsreformen i 2007 blev reglerne ændret, således at grænsependlernes
indkomstskat ikke tilfalder kommunerne.
Haderslev, Sønderborg, Tønder og Aabenraa Kommune henvendte sig i
december 2014 til daværende skatteminister Benny Engelbrecht og
efterfølgende fremsendte kommunerne en tilnærmelsesvis identisk
henvendelse til daværende økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard
om problemerne som følge af den manglende fordeling af skatteprovenuet fra
grænsependlere over den dansk-tyske grænse.
Kopi af henvendelsen til Morten Østergaard er vedlagt som bilag.
Henvendelserne har ikke ført til en løsning.
Dialog på administrativt niveau
Aabenraa Kommune har på vegne af de fire kommuner været i dialog med
SKAT på administrativt plan med henblik på at afdække løsningsmuligheder
ift. at fordele grænsependlerskatten til kommunerne. Resultatet af denne
dialog er, at det er muligt at foretage en fordeling, og der kan vælges mellem
flere metoder.
Med den mest komplekse metode foretages fordelingen ud fra, hvor hver
enkelt grænsependler optjener skatten, dvs. at der er en ret høj præcision ift.
at hver kommune får den skat, der svarer til indkomsten optjent i den
pågældende kommune. Realiseringen af denne metode medfører, at der er
behov for investeringer i systemmæssige forbedringer, eller at der prioriteres
administrative ressourcer til at beregne fordelingen manuelt. SKAT har
tilkendegivet, at begge løsninger kan realiseres.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 67: Henvendelse af 29/9-15 fra Haderslev, Sønderborg, Tønder og Aabenraa Kommuner om beskatning af grænsependlere
1550708_0002.png
Alternativet hertil er en mere enkel metode, hvor skatten fra den enkelte
grænsependler ikke fordeles på flere kommuner. Den enkelte grænsependler
tilknyttes den CPR-udstedende kommune - i praksis den kommune, der har
udstedt sygesikringsbeviset - og dermed får denne kommune det samlede
skatteprovenu fra den pågældende grænsependler. Umiddelbart vurderes
denne metode til at være den mest hensigtsmæssige, set i forhold til
ressourceindsatsen.
Kompensation via særtilskud
I henvendelserne i december 2014 er der redegjort for, at Økonomi- og
indenrigsministeren har tilkendegivet, at kommunerne er kompenseret for den
manglende skatteindtægt ifm. tildeling af særtilskud
1
. For 2015 er Haderslev,
Tønder og Aabenraa Kommune tildelt i alt 27,9 mio. kr. – Sønderborg
Kommune søgte ikke om tilskud.
Fordelingen af §16-tilskud
2
viser, at de tre kommuners tilskud er reduceret fra
27,9 mio. kr. i 2015 til 19,9 mio. kr. i 2016, hvilket ikke har sammenhæng til
et fald i nettoudgifterne til grænsependlerne. De opstillede fordelingskriterier
for §16-puljen i 2016 tager ikke specifikt hensyn til den manglende
skatteindtægt fra grænsependlerne.
Vores konklusion herpå er, at grænsependlerproblematikken kun har en
marginal indflydelse på størrelsen af det tilskud, som de sønderjyske
kommuner tildeles, og dermed er argumentet om kompensation via §16-
tilskud svækket.
For de sønderjyske kommuner er der en væsentlig forskel mellem
at modtage den indkomstskat, som reelt set optjenes i kommunerne, og
ikke at modtage indkomstskat, men derimod være omfattet af en
kompensationsordning for særligt vanskeligt stillede kommuner.
Den sidstnævnte, nuværende ordning – med det påviste finansielle underskud
ved ind-pendling - giver ikke kommunerne i grænselandet et økonomisk
incitament til at skabe arbejdspladser, hvis disse risikerer at udløse en øget
ind-pendling. Det harmonerer ikke med målsætningerne om lokale initiativer
til at skabe vækst.
En løsning med en fordeling af indkomstskatten vil derimod være et
økonomisk incitament, der understøtter vækstinitiativer.
På baggrund heraf er det væsentligt for de sønderjyske kommuner, at
problemstillingen ikke løses via en ændret kompensationsordning.
Morten Østergaard i et svar til MF Jesper Petersen (kommunaludvalget 2013-14, spørgsmål
132)
2
Tilskudspulje til særligt vanskeligt stillede kommuner jf. §16 i Lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner
1
Side 2 af 3
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 67: Henvendelse af 29/9-15 fra Haderslev, Sønderborg, Tønder og Aabenraa Kommuner om beskatning af grænsependlere
1550708_0003.png
Oplæg til løsning
Vor henvendelse er en anmodning om at forbedre den finansielle ubalance
vedr. grænsependlerne. Forbedringen ønskes realiseret via en ændring,
således at kommunerne – som det var tilfældet før 2007 – får deres andel af
den skat, som pendlerne betaler i Danmark.
Vi opfatter det som afgørende, at dette forhold løses i forbindelse med den
kommende ændring af udligningssystemet.
De sønderjyske kommuner anmoder med denne henvendelse om, at der
igangsættes politiske drøftelser, med henblik på at finde frem til en løsning.
Vi står naturligvis til rådighed for at drøfte løsningsforslag vedr. denne
problemstilling.
Venlig hilsen
_________________________
H. P. Geil
Borgmester
Haderslev Kommune
_________________________
Laurids Rudebeck
Borgmester
Tønder Kommune
_________________________
Erik Lauritzen
Borgmester
Sønderborg Kommune
_________________________
Thomas Andresen
Borgmester
Aabenraa Kommune
C.C. til de syd- og sønderjyske
folketingsmedlemmer.
Side 3 af 3