Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 62
Offentligt
1550007_0001.png
Social-
og
I
ndenrigsudvalget
Folketinget
Ch
ristia
nsborg
1240
København
K.
ful
Muskelsvindfonden
o
Den 26.
september
2015
Vedrørende
transportministerens
besvarelse
af udvalgets
spørgsmå1,
alm del nr.
38.
Muskelsvindfonden
har
med
interesse bemærket
transportministerens
besvarelse af
udvalgets ovennævnte
spørgsmå1.
Ministeren konkluderer,
at
hvis
en
borger med Borgerstyret
Personlig Assistance
efter
servicelovens
$5
95
og 96
træffer
det
valg selv at
være arbejdsgiver
for
sine hjælpere, er
det
ikke
nØdvendigt,
at
hjælperne har erhvervskørekort, hvorimod erhvervskørekort
er
nØdvendigt,
hvis
borgeren
i
stedet vælger at overdrage arbejdsgiveransvaret
til
en nært-
stående,
et
firma
eller
en
forening,
skal
hjælperen
have
erhvervskørekort
for
at
kun-
ne
føre
borgerens
bil.
Ministeren
begrunder
vurderingen
med,
at
der i førstnævnte
tilfælde "via
ansættelses-
forhold
er
en nærmere
tilknytning
mellem
borgeren,
der
modtager
tilskud
til
Borgersty-
ret
Personlig Assistance, og
hjælperen".
Muskelsvindfonden
er
enig
i, at
der
ved
en
arbejdsgiverrelation mellem borger
og
hjæl-
per
er etableret
en
ganske nær
tilknytning
mellem de
to
parter;
men
Muskelsvindfon-
den
mener samtidig,
at
denne
tilknytning
også
består, selv
om
borgeren
har valgt
at
overdrage arbejdsgiveransvaret
til
en
nærtstående,
et firma
eller
en
forening,
idet
bor-
geren
fortsat
er arbeidsleder
for
hjælperne.
Dette
følger ikke mindst af,
at
det
er
borgeren/arbejdslederen
-
ikke
arbejdsgiveren
-
der
har den
daglige
omgang med
sine
egne hjælpere,
og
at
selve
grundlaget
for
Borgers-
tyret
Personlig Assistance
netop er
den
tætte
og
tillidsfulde tilknytning
mellem
borger
og
hjælper.
Selv
om
man som borger med Borgerstyret
Personlig Assistance
har overdraget
sit
ar-
bejdsgiveransvar,
følger
det af rollen som arbejdsleder,
at
man
Muske
lsvindtande
n
Kongsvang
Aiid
2"1,
8000
Åriius
{l
Tll.
+45 89;18
22 22.
Fax +45
89
,1&
22
wr.r.'w.muskeisr'indfonden-dk
11
(aktrielle
email-adresser
findes
irjemmesiden)
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 62: Henvendelse af 28/9-15 fra Muskelsvindfonden om erhvervskørekort og transport af handicappede borgere
1550007_0002.png
O
ti
I
rettelægger
hjæl
pen,
a
fungerer
som
daglig leder
for
hjælperne,
herunder
udarbejder jobbeskrivelse
og
jobopslag,
afholder
a
nsættelsessa
mta
ler,
oplærer
og
instruerer
hjælperne,
og
afholder
personalemØder
samt medarbejderudviklingssa mtaler.
a
a
o
I
praksis
er
det
også
borgeren
selv,
der vælger
sine
hjælpere gennem ansættelsesproce-
duren.
Det
er
derfor
ingen måde
korrekt,
når
ministeren
lægger
til
grund
for
sin
vurdering,
at hjælperen
i
disse
tilfælde
kører
med
"personer
uden en nærmere
tilknytning
til
den
person, der
udfører
kørslen".
Relationen
er tværtimod
særdeles
tæt,
også
ide
situationer, hvor
borgeren
har
over-
draget
sit
arbejdsgiveransvar
til
en
nærtstående,
et firma
eller
en
forening.
Det
nære
forhold
mellem borger
og
hjælper
understreges
yderligere
af,
at
hjælperen
i sit
arbejde
udfører opgaver
for
borgeren
af ganske
personlig
og
intim
karakter. Borgeren er i
mange
tilfælde
sammen med
sine
hjælpere alle døgnets
24
timer.
Muskelsvindfonden
vil
dog ikke
desto mindre
yde
fuld
tilgivelse
til
transportministeren,
idet
Transportministeriet ikke
er
ressort-ministerium
for
Borgerstyret
Personlig
Assi-
stance,
og
konstruktionen omkring Borgerstyret
Personlig Assistance
er
erfaringsmæs-
sigt ikke indlysende
for
personer, der ikke er dagligt
involveret
i
området.
harværet
siden hjælperordningens
start i
1975,
at
de færreste
handicaphjælpere
er
i
besiddelse
af
et
erhvervskørekort. Det har
aldrig
været
krævet,
og
det
har aldrig været
vurderet
som nødvendigt.
I
praksis
er
det
da
også
således,
som
det
Konsekvensen af
transportministerens vurdering
er,
at
en betydelig del af
de
cirka
6.000
handicaphjælpere
i
Danmark ikke
lovligt
vil
kunne
udføre
deres
job,
og
en betydelig
del
af de ca. 1.800
personer med bevilling af Borgerstyret
Personlig Assistance
vil
ikke kunne
forlade
deres hjem
i
deres bil,
i
hvert
fald
ikke med deres handicaphjælper
som
fører.
Det
vil
være
de
færreste,
der
kan
finde
andre chauffører end netop den
handicaphjæl-
per, der
aflønnes
for
det,
og som
er vant
til
det,
og skulle
det
alligevel
være muligt,
vil
det ofte
være mindre
forsvarligt
for
borgeren
selv og
andre
trafikanter,
når
det
pludselig
er en uerfaren
chauff
ør,
der
f
ører
bilen.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 62: Henvendelse af 28/9-15 fra Muskelsvindfonden om erhvervskørekort og transport af handicappede borgere
1550007_0003.png
Netop
fordi
det
er mere reglen end undtagelsen, at de
aktuelt
ansatte handicaphjælpere
ikke
er i
besiddelse af erhvervskørekort,
vil
det
være
forbundet
med
betydelige udgifter
for
kommunerne,
hvis
flere tusinde
handicaphjælpere uden nogen egentlig god
grund
skal
i
gang
med at erhverve erhvervskørekort.
Muskelsvindfonden
opfordrer derfor
til,
at
transportministeren
i
lyset
af
Muskelsvind-
fondens supplerende oplysninger
om
borgerens
faktiske
nære
tilknytning
til
handicap-
hjælperne genvurderer,
hvorvidt
hjælpere
kan
anses
for
ikke
at
have
"en
nærmere
til-
knytning"
til
borgere,
der
har overdraget
deres
arbejdsgiveransvar, med den
konsekvens
at erhvervskørekort
skulle
være påkrævet.
Muskelsvindfonden
opfordrer
endvidere
social-
og indenrigsministeren
til
igivet
fald
-
og hurtigst muligt
- at
overveje, på hvilken
alternativ
måde
det
overhovedet
vil
være
praktisk
muligt at
sikre borgere med Borgerstyret
Personlig Assistance
mulighed
for
at
fungere tilfredsstillende i
deres
ofte
meget aktive liv, såfremt transportministeren
fast-
holder
sin
vurdering.
Muskelsvindfonden
opfordrer transportministeren
og
social- og
indenrigsministeren
til
i
fællesskab
snarest
muligt
at
finde en
løsning
det
problem,
der
er
rejst
med
trans-
portministerens
besvarelse af spørgsmål
38.
Med venlip
hilsen
1lt
Jørgen Lenger
Udvi
klingschef,
M
uskelsvindfonden
'ÆY"'fltttlYq-