Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1549079_0001.png
FORETRÆDE FOR SOCIAL- OG INDENRIGSUDVALGET
24. September 2015
Foreningen Far er en frivillig organisation med 40 års erfaring på familieområdet. Vi har 15 landsdækkende
rådgivningscentre, telefonrådgivning og vejleder over 100.000 besøgende om året herunder på de sociale
medier. Det gør vi for 0 kr. i offentlig støtte. Vi oplever det mest positive i familierne, små tingene og de
værste ting man kan forestille sig - og vi oplever mønstrene.
I Foreningen Far har vi ingen holdning til mænd og kvinder. Vi har respekt for mennesker og for os handler
familielovgivning om frihed, lige muligheder og samme retssikkerhed for alle danske børn og borgere.
Det vi blandt andet oplever i Danmark er:
• At .
illio er
fædre og 50.000 mødre ikke får digital post om deres egne børn.
• At 95% af fædre e der oplever det offe tlige
i 2013 og stadig i 2015 oplever markant diskrimination.
• At ga ge flere æ d e d kvi der begår selv ord.
At børneloven fra 1905 ikke tager udgangspunkt i at barnets forældre er biologisk far og mor, men at
medmor er medtaget
• At færre bør har bopæl
hos fædre i dag end i 1980 forholdsvis m/k. I modstrid med samfundsudviklingen.
• At fædre der ger e vil have fa ilieorlov
før barnet fylder 9 år eller barsel står uden rettigheder. Det kan
være meget alvorligt, fordi den sociale arv ofte går igen i 1. 2. 3. eller 4. generation.
At 5.8 mia. kroner som redegjort for af Statsrevisionen bliver tildelt i eksterne støtte ordninger og
hemmelige puljer, mens Foreningen Far modtager 0 kr. og ingen invitationer fra Socialministeriet.
At en hvilken som helst far vi møder på gade på en time kan miste kontakten til sit barn, fordi samvær
ophæves for fædre ved udokumenterede bekymringer uden check af morens socialhistorik, mens der
ingenting sker i årevis, hvis mor, mors kæreste eller morfar bliver taget af politiet med dokumentation for
overgreb på barnet. Det skyldes en fuldstændig vanvittig opdeling, hvor statsforvaltningen varetager den
ene forælder, mens kommunen varetager den anden forælder. Det er formentlig en af de største og den
mest ignorerede årsager til sociale børnesager i dag.
FN vurderer hver 4. år menneskerettighederne i Danmark. Foreningen Far har på den baggrund fundet det
nødvendigt at indklage Danmark for brud på menneskerettighederne for børn og fædre over for FN. Det er
sket baseret på 7 temaer med 24 anbefalinger til politikerne.
Tema 1: Offentlig informering
Tema 2: Familiegrupper og barsel
Tema 3: Ligeværdige forældre
Tema 4: Offentlig sagsbehandling
Tema 5: Børns ret til biologiske forældre
Tema 6: Vold mod mænd
Tema 7: Forskning, finansiel støtte og statistik
1
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 58: Materiale fra Foreningen Fars foretræde for udvalget den 24/9-15
1549079_0002.png
Det Foreningen Far gør på simpel vis er at vi følger barnet i familie processen og det offentlige
og vi må
konstatere der INGEN mulighed er for at vi kan gøre det bedste for barnet med den lovgivning og den
offentlige struktur og kultur vi har i dag.
Vi oplever:
At 10-12 familielove i 10 ministerier uden koordination er lavet med et helt andet formål i 1900 tallet
At der er behov for fokus på barnet, hele familien og alle familier i Danmark år 2015
At der er brug for et opgør med ministeriernes mangelfulde informering af politikerne
Og vi oplever:
At alt for mange offentlige enheder og personer er underlagt vidt forskellig lovgivning
At man ledelsesmæssigt ved at der ved skift af hænder mellem personer sker tab af viden, opstår
sagsbehandlingstid og menneskelige fejl
og det er hvad der sker i det offentlige.
At fejl ikke opdages, erkendes og rettes
Lad os tale om et eksempel:
Vi har siden 1922 haft fælles forældremyndighed i Danmark, men ingen kan fremvise en liste over hvilke børn
der har fælles og eneforældremyndighed. Digital post i Danmark handler om manglende data og manglende
koordination mellem digitaliseringsstyrelsen under finansministeriet, Ministeriet for børn, undervisning og
ligestilling samt social- og indenrigsministeriet herunder familieret og cpr departementet.
Det er lovpligtigt at informerer forældremyndighedsindehavere om deres børn, men hvordan skal vi sende
digital post om børn til forældrene, hvis vi ikke har data om hvem der skal modtage posten. Hvor mange
skattekroner spilder vi lige nu på manuelle processer i kommunerne og hospitalerne?
Hvor mange børn er i fare i danske socialsager, fordi vi sender forebyggende bekymringer med digital post
eller per brev til den forælder, som er er årsag til bekymringen?
Hvis vi ikke i Danmark i forbindelse med digitaliseringen kan sende digital post og adgang til ForældreIntra til
begge forældre, hvor mange andre steder tror vi så det går galt for det offentlige. Svaret er mange. Svaret er
rigtig mange steder.
Vi har i Danmark brug for en familiereform for modernisering af min. 10-12 familielove, som ligger i 10
forskellige ministerier uden koordination. Vi har brug for langt mere simpel offentlig administration samt et
opgør med ministeriernes mangelfulde informering af politikerne på familieområdet.
Foreningen Far henviser til de 7 temaer og de 24 anbefalinger i den indleverede rapport til FN.
Tak!
På vegne af Foreningen Far
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
[email protected]
2