Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1549075_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
25. september 2015 12:24
Til:
Christina Diekhöner Harbeck
Emne:
Foretræde for Social- og Indenrigsudvalget
Kære Christina,
Tak for foretræde i social- og indenrigsudvalget.
Hermed tale, slides og uddybning.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse
UDDYBNING
1.
Hvad er problemstillingen omkring digital post til begge forældre om deres børn?
Det so politiker e bør spørge o på helt si pel vis er ”Kan
vi se en liste over forældremyndighed for
børn under 18 år”
i i isterier e, ko
u er e og på hospitaler e. Proble stilli ge
ed digital post er at
listen ikke findes, da forældremyndighed først blev indsamlet i 2004 og fælles forældremyndighed først
blev almindeligt i 2007. Det er lovpligtigt at sende information om børn til forældremyndighedsindehavere,
men hvordan skal vi gøre det automatisk når vi ikke ved hvem der skal modtage posten. Der er derudover
helt almindelige forældre med børn før 2007, som bør modtage post om deres børn, men ikke har
forældremyndighed da det ikke var normalt. Der bliver lige nu brugt massive skattepenge på manuelle
løsninger og check i kommunerne og på hospitalerne for informering, selvom det kan klares nemt og billigt
med digital post via cpr registret.
Data bør registreres i cpr og statsligt, så alle kommuner, hospitaler og staten kan læse direkte fra cpr, hvem
der skal have digital post for barnet. Vi sparer hermed rigtig mange ressourcer og det er ganske
bemærkelsesværdigt at Ministerierne ikke klart informerer politikkerne om dette forhold. Lovgivningen bør
sikre at alle forældre modtager digital post om eget barn medmindre der er meget tungtvejende grund til
andet dvs. domstolsafgørelse (formentlig under 1%). Nogle forældre tænker ikke over det, andre er
ligeglade, men flere og flere borgere bliver irriterede, føler sig krænkede m/k, bliver kede af det, mister
respekten for myndighederne, begynder at skændes eller står med børn der bliver bragt i direkte fare, fordi
forebyggende bekymringsskrivelser i social sager til tider kun sendes til den forælder der måske er årsag til
bekymringen eller det kan være ved akut indlæggelser på hospitalerne. Foreningen Far modtager mange
henvendelser fra mænd og kvinder i kerne familier og moderne familier om digital post. Politikerne har her
mulighed for at sikre en klar succes for børn, forældre og staten ved at gøre det rigtigt. Anbefalingen er at
få registreret hvem der skal modtage post om barnet i cpr og sørge for at lovgivningen siger at alle forældre
skal modtage post om eget barn medmindre der er meget tungtvejende grund til andet (en
domstolsafgørelse), så både forældremyndighedsindehavere og forældre før fælles forældremyndighed
blev normalt i 2007 modtager digital post om deres barn.
2.
Hvad er Foreningen Fars anbefaling i forhold til en familiedomstol?
Foreningen Far anbefaler at forældre i alle familieformer får et reelt frit valg i lovgivningen. En familie der
bliver skilt i dag skal indenfor kort tid afgøre hvem som er bopæl og samværsforælder selvom de har levet
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 58: Materiale fra Foreningen Fars foretræde for udvalget den 24/9-15
fuldstændig ligeværdigt. Det skal give problemer i familierne og skabe offentlige familiesager med børn i
midten uden grund. Det er derudover ikke muligt for familierne hvor far og mor ikke lever sammen, i lighed
med kerne familierne, selv at vælge hvem der har mest brug for barnets økonomi og hvor barnet har det
bedst i en periode eller længere tid. Der er massere af familiesager der kan klares ved at eks. Mor får
barnets økonomi f.eks. familiecheck og boligsikring, mens barnet opholder sig lidt mere hos far i en
periode. Dette for opretholdelse af to gode hjem og det bedste for barnet. Det er i dag socialt bedrageri.
Lad forældrene selv bestemme hvis de kan for det kan de fleste forældre og hvis de har uenigheder lad dem
opsøge rådgivning, støtte og mægling gerne i kvalitetssikrede familiecentre i kommunerne. Virker
mæglingen ikke eller er der alvorlig bekymring for barnet overfør straks familiesager til verdens bedste
børnesagkyndige familiedomstol. Det er alene i retslig regi vi opnår kvalitet og saglighed
og for at undgå
sager ved familiedomstolen sig til forældrene at de risikerer et familiekørekort hvis de ikke selv bliver enige.
Det skal nok få forældre til at blive enige, hvis de kan.
Anbefalingen er at lukke statsforvaltningen og ankestyrelsen, da det er tidsmæssigt forlængende for barnet
og kvaliteten ganske enkelt ikke er god nok. Det som ofte er nyuddannede sagsbehandlerne har 2 timer til
at afgøre en sag, hvor de ingen mulighed har for at kende familien og det er muligt for forældre og
advokater at lyve om alt uden konsekvenser. Der er ingen sandhedspligt. Det eneste rigtige for mænd,
kvinder og børn i alvorlige børnesager er en domstolsafgørelse i henhold til den europæiske
menneskerettighedskonvention artikel 6 om mulighed for retslig prøvelse af borgerlige rettigheder
indenfor rimelig tid. Det ER bedst for barnet såvel som de gode fædre og gode mødre. Det er en
beskyttelse og sikkerhed for af alle.
3.
Hvordan ser Foreningen Far på den norske model med mægling og i stedet for juridiske afgørelser?
Foreningen Far ser bestemt positive ting ved den norske model og anbefaler 3 tilbud til alle forældre i
børnesager.
A) Frit valg for forældre i alle familieformer (lad alle der kan selv lave aftaler uden statens indblanding)
B) Støtte, rådgivning og mægling der virker i kvalitetssikrede familiecentre tæt på borgerne (dem der
kan skal have en mæglingstilbud)
C) Verdens bedste børnesagkyndige familiedomstol med retslig kompetence (ved at domstolene kan
dømme til evt. familiekørekort bliver flere sager mæglet positivt og færre ender i retten)
Vi skal være opmærksom på at det ikke er muligt at mægle, hvis den ene forælder (samværsforælderen,
% fædre) sidder ed e ”pistol for ti di ge ” og i ge ti g ka gøre pga. lovgiv i ge s opdeli g i bopæl
og samværsforælder. Bemærk i den forbindelse vejledning om samvær §14.1.1.2 som siger at
skyldsspørgsmålet ikke er afgørende ved konflikt. Det er den regel som rammer forældre i de fleste
alvorlige børnesager. En bopælsforælder kan sige og gøre alt samt undlade at samarbejde. Det har ingen
betydning og barnets samvær bliver skåret væk med samværsforælderen som meget vel kan være den
bedste forælder. Det mest oversete og ignorerede gruppe af børn i socialsager kan meget vel i dag være
børn der skal bo hos anden forælder, hvor den gode og samarbejdende forælder bliver mødt med
§14.1.1.2. Advokaterne ved naturligvis dette og bruger det i familiesagerne hver dag.
Foreningen Far anslår at over 20% af børnene i dag bør have bopæl hos far, men kun 13% har det og tallet
er lavere end i 1980. Vi finder måske her ca. 5-10% af de længerevarende familiesager af 400.000 børn der
ikke bor hos far og mor samlet ca. 20-40.000 børn. Det er normalt for Foreningen Far at se børn der bor hos
forkert forælder, hvor bopælsforælderen har social historik og alene er bopælsforælder for at opnå sociale
ydelser eller på grund af misinformering i statsforvaltningen som belønnes lovgivningsmæssigt. Den sociale
arv går herved igen i flere generationer og vi oplever børn der stikker af eller er selvmordstruede. Gruppen
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 58: Materiale fra Foreningen Fars foretræde for udvalget den 24/9-15
er fuldstændig overset og Ministerierne har ingen informering lavet om denne gruppe af børn til
politikerne.
4. Er det kun fædre eller også mødre der ikke modtager digital post?
Foreningen Far vurderer at 1.2 mio. fædre og ca. 50.000 mødre har oplevet ikke at få digital post. Der er 1.2
mio. børn i Danmark og alle fædre har en, mange gange eller konstant oplevet at der er skrivelser de ikke
modtager ved barnets fødsel, barsel, daginstitutioner, skolegang, bekymringsskrivelser,
hospitalsindlæggelser m.v. selvom de har lovpligtig ret til informering som forældremyndighedsindehavere.
I ker efa ilier e bliver skrivelser ofte se dt til ”pri ær forælder” so a ses so
or, hvorfor alle fædre
har oplevet det. I familier hvor far og mor ikke bor sammen er det bopælsforælderen som modtager
skrivelser og da ca. 13% af ca. 400.000 børn i Danmark ikke lever med far og mor er tallet beregnet til ca.
50.000 mødre.
Afslutningsvis vil vi for god ordens skyld bemærke at vi er mange fædre der har været fuldstændig
ligeværdige eller primær forælder for vores børn fra ca. 6 måneders alderen. Det blev påvist allerede i
50´erne at et barn sagtens kan have god eller bedst tilknytning til sin far på et meget tidligt tidspunkt fra
fødslen. Foreningen Far oplever det dagligt med ligeværdige forældre, unge forældre, familier hvor mor er
karrierekvinde eller hvor far passer barnet pga. fødselsdepressioner eller bare fordi han gerne vil, får lov og
er god forælder. Børnene har et glimrende og godt liv
og de fleste børn har det naturligvis bedst med far,
mor og børn.
Vi skal have respekt for at kvinden føder barnet og ammer
Vi skal have respekt for biologisk far og mor, da forældreskabet er følelsesmæssigt livsvarigt (begge
kan være gode forælder)
Vi skal have respekt for at alle danske børn skal have 3 tons kærlighed, omsorg og tryghed
og det
får de fleste børn af deres biologiske forældre og nogle af andre omsorgspersoner f.eks. to kvinder
eller to mænd, bedsteforældre eller pårørende.
Lad os skabe en moderne lovgivning og praksis der sikrer alle danske børn og borgere m/k.
Danmark kan bestemt gå forrest i verden
og skabe livskvalitet, folkesundhed såvel som sociale
besparelser.