Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1548704_0001.png
Talepapir til foretræde i Folketingets Social- og Indenrigsudvalg torsdag den 24. september 2015.
Landsforeningen Spor er en bruger- og interesseorganisation for voksne
med senfølger af seksuelle overgreb. Vi har bedt om foretræde for
Social- og Indenrigsudvalget, fordi fremtidens indsats for senfølgeramte
er højaktuel og vi gerne give vores mening til kende i den forbindelse.
I sidste uge blev evalueringsrapporten af de tre regionale
senfølgecentre – CSM Centrene – offentliggjort. Vi mener ikke, at
evalueringen kan stå alene, når der skal træffes politiske beslutninger
på området. Derfor udgav vi i april 2015 "Notat
om sociale og
økonomiske konsekvenser af senfølger efter seksuelle overgreb",
som
vi håber kan blive en del af beslutningsgrundlaget.
Noter
Kompleksiteten på området og ønsket om en national strategi til
sikring af en tværsektionel indsats
Vi ville gerne sætte et klart tal på, hvor mange voksne danskere der
lever med senfølger i Danmark i dag men de aktuelle tal for omfanget
af seksuelle overgreb mod børn svinger imidlertid fra 2% i én dansk
undersøgelse, til 20% som EU opererer med.
Et sted mellem 60 og 80% af de seksuelt misbrugte børn udvikler
senfølger. Så med det laveste tal for omfanget svarer det til, at 70.000
danskere har senfølger - med EUs tal er det det tidobbelte. Uanset er
det et omfangsrigt problem.
Voksnes senfølger af seksuelle overgreb i barndommen er et komplekst
område som trækker socialpolitiske, sundhedspolitiske,
uddannelsespolitiske, beskæftigelsespolitiske og retspolitiske tråde.
Senfølgeramte mænd og kvinder er overrepræsenteret i alle grupper af
socialt udsatte i Danmark: stof- og alkoholmisbrugere, voldsramte
kvinder og mænd, sindslidende både med "tunge" psykiatriske
diagnoser men også "lettere" lidelser. Bag selvskade, spiseforstyrrelser
og prostitutionsadfærd ligger ofte ubehandlede traumer forårsaget af
seksuelle overgreb.
Seksuelle overgreb sætter spor i kroppen. Både som fysiske mén på
grund af den fysiske belastning men også nervesystemet forandres, når
det overbelastes ved selve overgrebet eller ved den konstante trussel
på den personlige og fysiske integritet.
1
Kildeangivelser i
Notat om sociale og
økonomiske
konsekvenser af
senfølger efter seksuelle
overgreb
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 57: Henvendelse af 24/9-15 fra Spor - Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle overgreb, om det talepapir de anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 24/9-15
1548704_0002.png
Læger og psykiatere peger på sammenhæng mellem traumer og en
lang række fysiske sygdomme som nervøs tyktarm, overvægt, smerter i
muskler, knogler, mave og underliv og lammelser bare for at nævne
nogle eksempler.
I det sociale- og sundhedsmæssige hjælpeapparat mødes den
senfølgeramte ofte af uvidenhed. Noget af det, der tales mest om
blandt foreningens medlemmer, er, hvor utrygt og belastende det er at
møde det offentlige hjælpeapparat, som desværre ofte gør mere skade
end gavn.
Sådan behøver det ikke være. Det er vores overbevisning, at hvis
fagpersoner får større viden om senfølger, vil den rette hjælp kunne
sættes i værk. Også i evalueringen af CSM Centrene nævnes, at en lang
række faggrupper har brug for grundlæggende viden.
Det vigtigste budskab fra os i dag er
Vi skal ligesom Grønland have en national strategi og handlingsplan for
indsatsen omkring senfølgeramte voksne.
Den nuværende situation på senfølgeområdet svarer til, at man på
børneområdet havde etableret nogle børnehuse uden, at der fulgte
lovinitiativer og "pakker" med og uden, at børnehusenes indsats havde
sammenhæng med kommuner, sygehuse og politi. Det er groft sagt
situationen på voksenområdet i dag med nogle CSM Centre, som
fungerer helt løsrevet fra andre sektorer. Vi vil opfordre til, at der bliver
set på området fra et helikopterperspektiv og der afsættes midler til at
igangsætte en proces, hvor der udarbejdes en senfølgestrategi på tværs
af relevante ministerier.
Hvad ville vi så få ud af det?
Den samlende faktor for mange voksnes sociale og sundhedsmæssige
problemer er traumatisering i barndommen og ungdommen. Hvis vi
kan gå fra at symptombehandle til at se og reagere på det oprindelige
traume, vil det blandt andet medføre mindre recidiv til stof- eller
alkoholmisbrug, færre genindlæggelser i somatikken og psykiatrien og
sjældnere tilbagefald til kriminel adfærd, ligesom det vil forebygge
fremtidige overgreb mod børn.
En national strategi skal desuden indeholde synliggørende tiltag.
Synlighed gør det muligt at række ud efter hjælp og forbygger derfor
nye overgreb. Alt for mange tror, at de er helt alene med deres
problemer og det skaber store problemer med ensomhed, isolation,
social fobi o.a. Det er vigtigt at få brudt tabuet omkring senfølger af
seksuelle overgreb, for når det bliver forsøgt tiet ihjel, vil der fortsat
være voksne, der lider og børn der traumatiseres og må bære deres
smerte alene i ensomhed. Krænkelser får plads, når der er tavshed og
hemmeligholdelse.
Viden til fagpersoner
Evaluering af de
regionale
senfølgecentre,
s. 19:
"Der er imidlertid brug
for, at en lang række
faggrupper, som kommer
i berøring med
incestramte, får en
grundlæggende viden".
Eksempler
Vi har givet en lang
række eksempler på den
skade der kan ske i
mødet med det sociale
hjælpeapparat, i Spors
notat.
Behov for oplysning og
kommunikation
Evaluering af de
regionale
senfølgecentre,
s. 19:
"Der er imidlertid brug
for at en lang række
faggrupper, som kommer
i berøring med
incestramte [] får en
grundlæggende viden
om de forhold, der
kendetegner gruppen".
2
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 57: Henvendelse af 24/9-15 fra Spor - Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle overgreb, om det talepapir de anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 24/9-15
1548704_0003.png
Nødvendigheden af differentierede tilbud til målgruppen
I dag, udgør de forskellige ordninger en labyrint, hvor det er vanskeligt
at orientere sig om muligheder for hjælp. Selvom man har fundet ét af
CSM Centrene, er det langt fra alle, der kan gøre brug af tilbuddet. Et
eksempel er, at
43% af de behandlingssøgende,
som var til
visitationssamtale hos et af CSM Centrene, ikke blev visiteret til
behandling. Det giver et meget godt billede af, hvor smalt det
nuværende, målrettede behandlingstilbud er.
Udfordringen med de geografiske afstande til de tre etablerede centre
er ikke blevet håndteret, hvilket har afskåret mange, som ikke bor i
København, Aarhus eller Odense, fra at gøre brug af tilbuddet.
Mennesker rammes forskelligt af seksuelle overgreb og med forskellig
styrke. Forsvars- og overlevelsesstrategier er forskellige, ligesom
menneskers grundlæggende personlighed er det. Derfor må
hjælpetilbuddene være differentierede, da ikke alle kan nås fra den
samme vinkel.
Smalt tilbud i dag
Rapporteringen fra
senfølgecentrene,
s. 11
figur 5 viser, at de
"svære" brugere ikke gør
brug af tilbuddene. På s.
13 ses, at brugere uden
erindringer ikke
rummes: "Stort set alle
personer i behandling
(99 procent) huskede
overgrebet helt (43
procent) eller deltvist
(55 procent)".
Geografisk udfordring
Rapporteringen fra
senfølgecentrene,
s.
9/10: Størstedelen af
personer i et
behandlingsforløb var
Det er essentielt, at der er et tilbud klar, så snart en senfølgeramt
endelig har samlet modet og rækker hånden ud efter hjælp. De fysiske, bosat i København,
Aarhus eller Odense.
psykiske og sociale problemer, som voksne med senfølger oplever,
udvikler sig og bliver værre i ventetiden.
Inddragelse af Spor som brugerorganisation ved
tilrettelæggelsen af indsatsen samt brugerinddragelse i
fremtidige støtte- og behandlingstilbud.
Evaluering af de
regionale
senfølgecentre,
s. 20:
Spor nævnes i
forbindelse med
etablering af fælles
hovedbestyrelse.
Effekter
"Afdækning
af viden om
effekten af
brugerindflydelse",
SUS
peger på:
1. Bevidsthed om egne
behov
2. Ansvar og ejerskab
3. Initiativ og spontanitet
4. Arbejdsmiljø
5. Sociale relationer og
netværk
6. Åbenhed og
gennemsigtighed i
organisationen
7. Anerkendelse af
brugernes ressourcer
Siden kommissoriet for CSM centrene blev offentliggjort, har Spor
ønsket at blive inddraget. Først i processen hen mod etableringen af de
tre centre og derefter ved fx at være repræsenteret i centrenes
bestyrelse. Vi har foreslået brugerinddragelse for de enkelte centres
brugere gennem etableringen af brugerpaneler.
Behovet for brugerinddragelse har vi gjort opmærksom på over for
departementet i Socialministeriet, socialministeren, evaluator og CSM
centrene.
Men svaret har hver gang været, at det ikke er ønsket fra politisk hold
eller, at det ikke ville blive aktuelt. Derfor er vi nødt til at bede Jer om
det, der ellers er ret åbenlyst: At der fremover skal sikres
brugerinddragelse på området.
3
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 57: Henvendelse af 24/9-15 fra Spor - Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle overgreb, om det talepapir de anvendte i forbindelse med deres foretræde for udvalget den 24/9-15
1548704_0004.png
Velfærdudv. forslag:
- Styrke netværk
Nordisk samarbejde omkring senfølger af seksuelle overgreb.
- Lave en rapport om
"Grønlandsmodellen"
Vi ville gerne have fortalt mere om det nordiske samarbejde på
senfølgeområdet men da tiden er sparsom, vil vi nøjes med at sige, at vi bl.a. håndtering af
har store forhåbninger til Danmarks formandskab for Nordisk Råd 2016. geografiske udfordringer
- Senfølger som
Vi opfordrer til, at Danmark tager aktivt del i den fælles nordiske
Velfærdscenters
indsats på området og følger op med konkrete initiativer i Danmark.
ansvarsområde
- Programudvikling
sundheds- og socialomr.
- udvikling af
uddannelsesprogrammer
- Forskning i senfølger
Finansiering af Landsforeningen Spors virke.
Som I er bekendt med, sker der en markant udvikling på feltet både i
Danmark og Norden. Vi mener, at vi som bruger- og
interesseorganisation kan yde et vigtigt bidrag, som ingen andre kan.
Men Spor er nødt til at have en basisfinansiering. Vi håber, at I kan se,
at det er i Danmarks interesse at styrke en bruger- og
interesseorganisation som Spor og at der skal findes en holdbar løsning
for landsforeningens finansiering.
I har fået Spors handlingsprogram tilsendt. Spor er den organisation
som pt. laver klart mest kommunikationsarbejde. Vi har givet Jer nogle
eksempler, på det vi har lavet, i de pakker der er blevet delt rundt.
4