Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 53
Offentligt
Åbent brev til socialminister Karen Elleman
Kære Karen Elleman
Med dit nylige møde med DHF i frisk erindring ønsker vi at fremføre en uhyrlig sag, om netop denne
BPA-ordning.
Idet vi håber at De kan finde tid og umagen værd, at hjælpe os i en ret indviklet og for os ret
uoverskuelig sag. Vi har med stor forundring modtaget kendelse afsagt i Vestre Landsret, og vi er
selvsagt mere end rystede over, at måtte konstatere at Serviceloven tilsyneladende ikke gælder for
Svendborg Kommune og os som familie, pårørende og borgere.
Resumé:
Sagen drejer sig om vores søn, Rasmus Kringelum, en multihandicappet ung mand 27 år, der boede
hjemme til han var over 21 år, hvorefter han flyttede hjemmefra og på institution.
Ved fraflytningen fra hjemmet, kontaktede vi Spastikerforeningen, der gjorde os opmærksom på, at
kommunen tilsyneladende ”havde
glemt”,
at vejlede os om ”plejetillæg”, som vi efter sigende skulle
have været berettiget til, i perioden fra Rasmus´ fyldte 18 år, til han flyttede hjemmefra.
Serviceloven siger:
”
En voksen med nedsat funktionsevne, der har behov for hjælp i det daglige, er først og fremmest kommunens ansvar.
Det fremgår af servicelovens § 81, at kommunen skal tilbyde en særlig indsats til voksne med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller med særlige sociale problemer
”.
At Kommunen i første omgang ikke har fulgt loven, mht. oplysnings- og vejledningsforpligtigelsen, er
der ingen tvivl om.
Men det forhold at Kommunen efterfølgende foretager tvivlsomme og ikke mindst retsstridige
dispositioner i forhold til samme; Og tillige af uvisse årsager, får sagen behandlet i Det Sociale Nævn,
trods adskillige tidligere principafgørelser i lignende sager fra Ankestyrelsen, samt tidligere indgriben i
lignende sager fra ombudsmanden, er os og adskillige eksperter på området en gåde.
Principafgørelser er en bindende retskilde, som kommunerne, Arbejdsskadestyrelsen mv. skal anvende ved afgørelser i
tilsvarende sager. Ankestyrelsens principafgørelser er derved en praktisk rettesnor for senere afgørelser i kommuner og
øvrige underinstanser.
At Vestre Landsret med deres kendelse ændrer retspraksis på området og vælger ikke at følge
gældende lov og disse tidligere afgørelser fra Ankestyrelsen, er selvsagt noget af en kold afvaskning og
stor overraskelse for os alle.
At vi samtidig idømmes at afholde sagsomkostningerne for denne groteske situation, er i den grad en
uretfærdighed, der strider mod alt, hvad retssikkerhed og retssystemet bør stå for.
Vi finder det ikke rimeligt, at man samtidig med kendelsen i Landsretten, indfører nye retningslinier, og
helt ny fortolkning af serviceloven, der i henhold til hidtidig praksis på området, får så stor betydning
for så mange handicappede og familier og pårørende, at man vælger en ”lovændring” uden en egentlig
vedtagelse af en ny lov, og omgående praktiserer dette, uden skelen til lighedsprincippet, og dermed
praktiserer en decideret ulighed for loven.
At næsten samtlige eksperter på området; Socialrådgiver Jens Tamborg, Spastikerforeningen, Jeppe S.
Kerckhoffs, Politisk Konsulent i Dansk Handicapforbund, juridisk konsulent Alf Banke, Odense
kommune, udtaler en undren over udfaldet af vores sag, og giver udtryk for et klart lovbrud fra
Svendborg Kommunes side, er medvirkende til at vi ikke kan acceptere Landsrettens kendelse.