Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1543791_0001.png
Kære Louise,
Tak for svar.
Er Københavns Kommune opmærksom på, at I ikke kan trække den relevante data fra cpr om I får it-
systemerne til at virke eller ej for børn under 18 år.
Ifølge vores oplysninger er data i cpr først pålidelige fra 2012 (og registrering blev først påbegyndt i 2004)
eller hvordan har I tænkt jer at få fat i data?
Vi er enige i at der er behov for statslig løsning i cpr.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse
Fra:
Louise Sofie Kehler [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. september 2015 15:54
Til:
'[email protected]' <[email protected]>
Emne:
SV: Mødeinvitation
Kære Jesper Lohse
Tak for jeres henvendelse.
Vi har nedenstående besvaret jeres spørgsmål.
Borgmesteren vil gerne mødes med dem, hvis I fortsat ønsker det, og I er velkomne til at kontakte
borgmesterens sekretær, Lene Andreasen på e-mail: [email protected] eller telefon: 3366 2039, som vil stå
for koordineringen.
- Har Københavns kommune en oversigt over alle børn under 18 år i forhold til fælles og
eneforældremyndighed (det vil vi tror i ikke har)?
Nej, vi har ikke én liste. I Børne- og
ungdomsforvaltningen anvender vi flere forskellige it-systemer med oplysninger om
forældremyndighed, som vi trækker fra CPR-registreret.
- Hvordan sikrer Københavns Kommune i dag at begge forældre informeres?
Helt grundlæggende har
Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune et mål om at sende digitale breve om børn og
give adgang til selvbetjeningsløsninger om børn til begge forældre, uanset om de bor sammen eller ej,
hvis de har forældremyndigheden. Dette har vi udarbejdet en vejledning til, som anvendes af
medarbejdere, som sender post til forældre i forvaltningen. På enkelte områder er vi stadigvæk ikke nået
dette mål pga. it-systemerne endnu ikke kan understøtte udsendelse på baggrund af
forældremyndighed. Vi arbejder dog kontinuerligt på at få udviklet vores it-systemer, så vores mål
understøttes 100 %.
- Hvad gør Københavns kommune hvis forældrene bor i hver sin kommune?
Hvis forældrene har et cpr-
nr. og de er tilmeldt digital post, vil vi kunne sende digital post til dem, hvis de oplyser cpr-nr. til
forvaltningen. Vi har som udgangspunkt kun cpr-nr. på borgere og dermed forældre, som bor i
Københavns Kommune.
- Hvad gør Københavns kommune hvis forældrene bor i hvert sit land f.eks. Sverige/Norge og Danmark?
Hvis forældrene har et cpr-nr., og de er tilmeldt digital post, vil vi kunne sende digital post til
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Henvendelse af 3/9-15 fra Foreningen Far om digital post til børns forældre
1543791_0002.png
dem, hvis de oplyser cpr-nr. til forvaltningen. Vi har som udgangspunkt kun cpr-nr. om borgere
og dermed forældre, som bor i Københavns Kommune.
- Bruges der manuelle arbejdsgange med stor risiko for menneskelige fejl?
Der anvendes hovedsageligt
automatisk generede oplysninger fra CPR-registreret i vores it-systemer. Når vi sender breve ud
enkeltvis, slår vi cpr-nr. op på forældrene og sender på baggrund af dette opslag posten ud
digitalt.
- Er man nød til statsligt at sende brev til alle forældre og få styr på data (lokale kommunale løsninger
kan næppe bruges)?
Forvaltningen mener, at det er hensigtsmæssigt, at der er en statslig løsning
på området, da kommunen kun kan håndtere egne borgeres sager. Data i Cpr-registret kan kun
rettes af Cpr-registreret og ikke af kommunen. Spørgsmålet bør derfor også rettes til Social- og
Indenrigsminiteriet, som har ansvaret for Cpr-registret.
I er velkommen til at vende tilbage, hvis i har brug for uddybning.
Med venlig hilsen
Louise Sofie Kehler
Digitaliseringschef og Teamleder
Digitalisering og IT - Adm. IT
_______________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Administrativt Ressourcecenter
Gyldenløvesgade 15, 6. sal, 655
1600 København V
Mobil
Email
Web
EAN
4049 4236
[email protected]
www.kk.dk
5798009370440
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
25. august 2015 21:23
Til:
Borgmesteren for BUF
Emne:
Mødeinvitation
Hej Pia Allerslev,
Tak for invitation til møde.
Vi har i Foreningen Far kigget på informering til begge forældre siden 2011 og oplever at 1.2 mio. fædre og
ca. 50.000 mødre ikke modtager offentlig informering om eget barn. Vi er klar over at bl.a. København
forsøger, men vi finder at dette er nødt til at blive sikret centralt med cpr, da det ligeledes er et problem
hos staten og eksempelvis hospitalerne.
Socialministeriet har bekræftet at forældre med fælles forældremyndighed har lovmæssig ret til
informering om eget barn, men sagen er at ingen ved hvem der har forældremyndigheden for alle børn
under 18 år i Danmark.
- Registreringen blev først påbegyndt i 2004.
- Mange forældre med børn før 2007 har ikke forældremyndighed, da det først efter 2007 blev
almindeligt og disse forældre skal naturligvis også modtage information om eget barn.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 37: Henvendelse af 3/9-15 fra Foreningen Far om digital post til børns forældre
- Data før 2012 er ifølge vores oplysninger ikke pålidelige, da indlevering af forældres egne aftaler først
blev lovpligtigt i 2012 efter Foreningen Fars henvendelse til Ministeriet om problemet.
Så hvis ”primær forælder” er bortrejst, ikke checker post eller ikke ønsker at give informationen videre
f.eks. hvis personen selv er årsagen modtager anden forælderen ingen information jfr. loven. Nogle
forældre ved slet ikke det kan ske, andre er ligeglade, men flere og flere bliver opmærksomme og finder det
voldsomt diskriminerende, bliver frustreret, kede af det eller vrede – de tror jo simpelthen ikke det kan ske
i Danmark.
Spørgsmålet er:
- Har Københavns kommune en oversigt over alle børn under 18 år i forhold til fælles og
eneforældremyndighed (det vil vi tror i ikke har)?
- Hvordan sikrer Københavns Kommune i dag at begge forældre informeres?
- Hvad gør Københavns kommune hvis forældrene bor i hver sin kommune?
- Hvad gør Københavns kommune hvis forældrene bor i hvert sit land f.eks. Sverige/Norge og Danmark?
- Bruges der manuelle arbejdsgange med stor risiko for menneskelige fejl?
- Er man nød til statsligt at sende brev til alle forældre og få styr på data (lokale kommunale løsninger
kan næppe bruges)?
Som sagt vi oplever at ministerier og politiker peger fingre af kommunerne, men at dette er et
landsdækkende problem, som ministerierne har kendt til i mange år og som naturligvis burde være ændret
og brugertestet i forbindelse med digitaliseringen og digital post. Det handler jo trods alt om børn og rigtige
mennesker
Kom med et par datoer og vi skal forsøge at passe det ind i kalenderen her
TAK!
Jesper Lohse
Mobil 26229730