Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1542537_0001.png
Introduktion til satspuljen
19. august 2015
Minikonference for Social- og Indenrigsudvalget
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0002.png
Disposition
1. Hovedprincipperne bag satspuljen
2. Opgørelsen af satspuljen
3. Satspuljens anvendelse
4. Særlige opmærksomhedspunkter
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0003.png
Hovedprincipperne bag satspuljen
Satsreguleringsloven:
Der afsættes et nyt varigt beløb i satspuljen, hvis de private lønstigninger 2 år
før finansåret overstiger 2,0 pct. Den samlede satspulje vokser således fra år til år, hvis
lønudviklingen overstiger 2 pct. Der kan højst tilføres nye midler på op til 0,3 pct. af de samlede
offentlige udgifter til de overførselsindkomster, der reguleres med satsreguleringsprocenten.
Anvendelse:
§ 5, stk.
2.
Puljebeløbet anvendes til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet med henblik på forbedring af vilkårene for overførselsindkomstmodtagere
og svage grupper. Den nærmere anvendelsen af puljebeløbet fastsættes i finansloven.
• Satspuljen forhandles som en delaftale til finanslovsaftalen. Satspuljen er således en
finansieringskilde til initiativer for overførselsindkomstmodtagere og svage grupper og ikke en pulje,
der kan søges midler fra.
• Ved satspuljeforhandlingerne forhandler man puljens penge for finansåret og en del af midlerne for
de efterfølgende tre år (BO-årene). Puljemidlerne i finansåret skal udmøntes fuldt ud.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0004.png
Opgørelsen af satspuljen -
det akkumulerede puljebeløb
Det akkumulerede puljebeløb 1993-2014 i mio. kr. (2014-pl)
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0005.png
Opgørelsen af satspuljen -
beregning af puljebeløb til rådighed i 2015
Mio. kr.
(2015-pl)
Samlet puljebeløb (det akkumulerede beløb)
+ eventuelt nyt puljebeløb
12.969,0
0
- midler bundet i aktuelle satspuljeordninger
+ uforbrugte midler mv.
= Årets satspulje til politiske forhandlinger
-12.555,6
421,1
834,5
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0006.png
Opgørelsen af satspuljen -
lidt finanslovsteknik
Budgetspecifikation for § 35.11.04. Satsreguleringspulje
Mio. kr.
FFL 2015
ÆF 2015
FL 2015
F
484,5
1
-484,5
-
2016
754,5
-444,3
310,2
2017
1.037,6
-342,5
695,1
2018
830,5
-321,8
508,7
1) En del af satspuljen for 2015 blev allerede udmøntet i juni 2015 til psykiatri, hvorfor beløbet er mindre end de 834,5 mio. kr.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0007.png
Satspuljens anvendelse
1. Lovbundne initiativer – permanent træk på puljen
2. Ikke lovbundne initiativer – overvejende midlertidige træk på puljen
- Ansøgningspuljer
- Centrale initiativer
- Bevillinger til private/frivillige organisationer mv.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0008.png
Satspuljens anvendelse
”Privatproces”
1. Finansministeriet har fastlagt fælles retningslinjer.
2. Udviklingspulje:
Tema fastlægges ved forhandling. Derefter
administrativ udmøntning af puljen.
3. Forankrings- og driftsstøtte:
Gives undtagelsesvist. Forankringsstøtte 1-2 år. Driftsstøtte varig.
De konkrete tilskudsmodtagere aftales som led i forhandlingerne.
En række betingelser skal være opfyldt, herunder at man tidligere har modtaget
støtte fra satspuljen.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542537_0009.png
Særlige opmærksomhedspunkter
1. Midlertidige contra varige midler.
2. Spørgsmålet om spredning på antal initiativer og
målgrupper.
3. Gamle initiativer frem for nye initiativer kan let komme til
at fylde forhandlingsforløbet (udløb, manglende
forankring mv.).