Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1542535_0001.png
Dato
19-08-2015
Faktapapir om det familieretlige område
Indledning
Det familieretlige område spænder vidt og alle familier i Danmark vil som udgangs-
punkt på et eller andet tidspunkt komme i berøring med reglerne på området.
Det familieretlige område omfatter:
Adoption.
Forældreansvar (forældremyndighed, barnets bopæl og samvær m.v.).
Børnebortførelser ind og ud af Danmark.
Børne- og ægtefællebidrag og inddrivelse heraf.
Forældreskab (moderskab, faderskab og medmoderskab).
Ægteskab, separation og skilsmisse samt retsvirkningerne heraf.
Navne.
Det familieretlige område er (til forskel for mange andre af ministeriets områder, der er
offentligretlige) kendetegnet ved at regulere privatretlige forhold – dvs. forhold mellem
private (f.eks. ægtefæller). Familieretten har herunder fokus på uenighed mellem pri-
vate parter og på at fastlægge privates civilretlige status – f.eks. faderskab, forældre-
myndighed og ægteskabelige forhold.
Om området
Alle personer, der bor i Danmark, vil som udgangspunkt mindst én gang og for de
flestes vedkommende flere gange komme i berøring med lovgivningen på det familie-
retlige område.
Det er Statsforvaltningen, der i 1, instans har ansvaret for hovedparten af de familie-
retlige sager – adoption, forældreansvar, børne- og ægtefællebidrag, forældreskab,
separation og skilsmisse samt visse navnesager. Kommunerne behandler sager om
indgåelse af ægteskab, og personregisterførerne behandler sager om navne og sager
om registrering af faderskab.
De fleste familieretlige sager kan påklages til Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen.
Visse sager kan dog ikke påklages administrativt (f.eks. sager om forældreskab og
sager om forældremyndighed), men kan i stedet for indbringes for domstolene.
For øjeblikket arbejder ministeriet bl.a. på et projekt på forældreansvarsområdet i
samarbejde med Statsforvaltningen, Center for Familieudvikling og SFI. I forbindelse
med aftalen for satspuljen for 2015 er det således besluttet at iværksætte et forsøgs-
projekt i Statsforvaltningen i perioden 2015-2018: ”Konflikthåndtering som forebyggel-
se – Når forældre skilles.”
Det overordnede formål med forsøgsprojektet er at begrænse belastningen af børn i
en skilsmisse/samlivsophævelse ved gennem egentlig intervention (terapeutisk indgri-
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542535_0002.png
ben) at styrke forældrenes evne til samarbejde og konflikthåndtering efter et samlivs-
brud. Projektets konkrete mål er:
At begrænse belastningen af børn i en skilsmisse/samlivsophævelse.
At styrke forældres evne til at samarbejde og konflikthåndtere gennem viden
og redskaber, der skal sætte dem i stand til at mestre deres nye livssituation
og dermed sætte det ”rigtige” fokus på barnet.
At minimere antallet af gengangere i systemet ved at opnå mere blivende ef-
fekter.
At skaffe den nødvendige viden om effekter i forhold til familierne set i sam-
menhæng med effekter for systemet og dets tilrettelæggelse af sagsbehand-
ling.
Nøgletal
I 2014 blev der født ca. 57.000 børn i Danmark. Personregisterførerne og Statsforvalt-
ningen har behandlet sager om forældreskabet til disse børn. Samme år var der ca.
28.000 vielser og ca. 19.000 skilsmisser. Sagerne om vielse er behandlet af kommu-
nerne, og sagerne om skilsmisse er behandlet af Statsforvaltningen. Nogle af sagerne
om skilsmisse er tillige behandlet af domstolene.
I 2013 behandlede Statsforvaltningen ca. 28.000 sager om forældreansvar (forældre-
myndighed, barnets bopæl og samvær), herunder ca. 16.000 sager om samvær. I
2014 behandlede Statsforvaltningen ca. 26.000 sager om børnebidrag.
2