Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1542531_0001.png
Dato
14-08-2015
Faktapapir om det kommunale tilskuds- og udligningssy-
stem
Kommunernes opgaver og grundvilkår
Alle kommuner skal tage sig af de centrale serviceopgaver i lokalsamfundet. Det dre-
jer sig blandt andet om daginstitutioner, folkeskoler, ældreomsorg, det specialiserede
socialområde, bistandsydelser, beskæftigelsesområdet, vejvæsen, miljøområdet mv.
Den enkelte kommune kan inden for lovens rammer selv fastlægge serviceniveauet
på det enkelte område.
Men kommunernes vilkår er meget forskellige.
Kommunernes
indtægtsmuligheder
er forskellige på grund af forskelle i befolkningens
indkomster. I nogle kommuner bor der mange mennesker med høje indkomster. I
disse kommuner er der gode muligheder for at udskrive indkomstskat, mens det mod-
satte er tilfældet i andre kommuner.
Kommunernes
udgiftsbehov
er forskellige på grund af forskelle i kommunernes sociale
struktur og forskelle i befolkningens alderssammensætning. F.eks. har kommuner
med mange børn høje udgifter til dagpasning og skoler, mens det modsatte er tilfældet
i kommuner med få børn.
Udligning
Formålet med det kommunale udligningssystem er at sikre kommunerne mere ensar-
tede vilkår, således at det er muligt for kommuner at holde nogenlunde samme ser-
viceniveau uden de store forskelle i skatteprocenten. Men udligningssystemet be-
stemmer ikke, at serviceniveauerne skal være ens. Hensigten med kommunal udlig-
ning er ikke at gøre kommunerne ens, men at give dem ensartede vilkår.
Udligningen er baseret på den såkaldte nettoudligningsmetode. Det betyder, at udlig-
ningen beregnes ud fra en kommunes beregnede strukturelle overskud eller under-
skud. Det strukturelle overskud eller underskud er et udtryk for kommunens samlede
økonomiske situation, hvor der tages hensyn til både udgiftsbehov og beskatningsmu-
ligheder.
I beregningen af kommunernes strukturelle underskud/overskud indgår den enkelte
kommunes beregnede skatteindtægter fra indkomstskat og grundskyld ved et gen-
nemsnitligt beskatningsniveau samt den enkelte kommunes beregnede udgiftsbehov.
Udgiftsbehovet opgøres som summen af kommunens aldersbestemte udgiftsbehov,
der indgår med en vægt på 67,75 pct. og kommunens socioøkonomiske udgiftsbehov,
der indgår med en vægt på 32,25 pct.
SOU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 34: Materiale fra social- og indenrigsministerens minikonference den 19/8-15
1542531_0002.png
Bloktilskud
Staten yder et årligt bloktilskud til kommunerne. Bloktilskuddet kaldes et generelt til-
skud. Det vil sige, at det ikke er øremærket til bestemte formål, men indgår som en
generel del af den enkelte kommunes samlede finansiering.
Hovedreglen for fastsættelsen af det samlede bloktilskud til kommunerne set under ét
er, at tilskuddet fastsættes til summen af følgende:
Det foregående års tilskud ekskl. engangsreguleringer.
Regulering for den forventede pris- og lønudvikling.
Regulering for kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af ændringer i
udgifts- eller opgavefordelingen mellem kommunerne, staten og regionerne
eller som følge af ændringer i den statslige regulering af kommunerne.
Regulering for kommunale mer- eller mindreudgifter som følge af ændringer i
kommunernes udgifter til en række overførselsindkomster mv. (budgetgaran-
tien).
Et balancetilskud, som aftales mellem regeringen og KL i de årlige forhandlin-
ger om kommunernes økonomi.
En stor del af det samlede bloktilskud går til finansiering af landsudligningen og udlig-
ningstilskuddet til kommuner med højt strukturelt underskud. Den resterende del for-
deles til kommunerne i forhold til deres indbyggertal.
Oversigt
I tabellen nedenfor er vist en oversigt over de ordninger, som det kommunale tilskuds-
og udligningssystem er opbygget af vist med udligningsprocenter mm. efter vedtagel-
sen af det fremsatte lovforslag om tilpasninger i udligningen som følge af refusionsom-
lægningen.
Oversigt over tilskuds- og udligningsordninger
Landsudligning
Udligning af 61 pct. af forskellen mellem beregnet udgiftsbehov
og beregnede skatteindtægter.
Udligning af 27 pct. af forskellen mellem beregnet udgiftsbehov
og beregnede skatteindtægter.
Hovedstadsudligning
Udligningstilskud til kommuner med højt
strukturelt underskud
Tilskud på 32 pct. af den del af forskellen mellem kommunens
beregnede udgiftsbehov og beregnede skatteindtægter, som
overstiger 95 pct. af den tilsvarende landsgennemsnitlige
forskel.
Bloktilskud
En del af bloktilskuddet går til finansiering landsudligning og
udligningstilskud til kommuner med højt strukturelt underskud.
Den resterende del fordeles efter indbyggertal.
Særlige tilskud og udligningsordninger
Beskæftigelsestilskud, særtilskud til vanskeligt stillede kommu-
ner, tilskud til ø-kommuner og kommuner med øer, ældretilskud
mv.
2