Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
Dato
14-08-2015
Faktapapir om det kommunale tilskuds- og udligningssy-
stem
Kommunernes opgaver og grundvilkår
Alle kommuner skal tage sig af de centrale serviceopgaver i lokalsamfundet. Det dre-
jer sig blandt andet om daginstitutioner, folkeskoler, ældreomsorg, det specialiserede
socialområde, bistandsydelser, beskæftigelsesområdet, vejvæsen, miljøområdet mv.
Den enkelte kommune kan inden for lovens rammer selv fastlægge serviceniveauet
på det enkelte område.
Men kommunernes vilkår er meget forskellige.
Kommunernes
indtægtsmuligheder
er forskellige på grund af forskelle i befolkningens
indkomster. I nogle kommuner bor der mange mennesker med høje indkomster. I
disse kommuner er der gode muligheder for at udskrive indkomstskat, mens det mod-
satte er tilfældet i andre kommuner.
Kommunernes
udgiftsbehov
er forskellige på grund af forskelle i kommunernes sociale
struktur og forskelle i befolkningens alderssammensætning. F.eks. har kommuner
med mange børn høje udgifter til dagpasning og skoler, mens det modsatte er tilfældet
i kommuner med få børn.
Udligning
Formålet med det kommunale udligningssystem er at sikre kommunerne mere ensar-
tede vilkår, således at det er muligt for kommuner at holde nogenlunde samme ser-
viceniveau uden de store forskelle i skatteprocenten. Men udligningssystemet be-
stemmer ikke, at serviceniveauerne skal være ens. Hensigten med kommunal udlig-
ning er ikke at gøre kommunerne ens, men at give dem ensartede vilkår.
Udligningen er baseret på den såkaldte nettoudligningsmetode. Det betyder, at udlig-
ningen beregnes ud fra en kommunes beregnede strukturelle overskud eller under-
skud. Det strukturelle overskud eller underskud er et udtryk for kommunens samlede
økonomiske situation, hvor der tages hensyn til både udgiftsbehov og beskatningsmu-
ligheder.
I beregningen af kommunernes strukturelle underskud/overskud indgår den enkelte
kommunes beregnede skatteindtægter fra indkomstskat og grundskyld ved et gen-
nemsnitligt beskatningsniveau samt den enkelte kommunes beregnede udgiftsbehov.
Udgiftsbehovet opgøres som summen af kommunens aldersbestemte udgiftsbehov,
der indgår med en vægt på 67,75 pct. og kommunens socioøkonomiske udgiftsbehov,
der indgår med en vægt på 32,25 pct.