Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Dato: 28. august 2015
Enhed: Sundhedsjura og lægemid-
delpolitik
Sagsnr.: 1500034
Dok. nr.: 1758787
Sundheds- og Ældreudvalget
Social- og Indenrigsudvalget
Bekendtgørelse og vejledning om fælles hjælperordninger til personer med kronisk
respirationsinsufficiens
Lov nr. 1537 af 27. december 2014 om ændring af sundhedsloven indeholder regler
om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens. Loven
trådte i kraft 1. januar 2015.
./.
Sundheds- og Ældreministeriet har med hjemmel i sundhedslovens § 205 d, stk. 2, og
§ 240 a, stk. 3, og efter forhandling med Social- og Indenrigsministeriet udarbejdet
vedhæftede bekendtgørelse og vejledning om fælles hjælperordninger til personer
med kronisk respirationsinsufficiens. Bekendtgørelsen og vejledningen træder i kraft
den 31. august 2015.
Udkast til bekendtgørelse og vejledning har været i høring hos sundheds- og social-
ordførerne i perioden fra 5.-12. maj 2015. Høringen medførte ingen ændringer i be-
kendtgørelsen og mindre ændringer i vejledningen.
Efterfølgende har bekendtgørelsen været i ekstern høring i perioden fra 22. maj 2015
til 19. juni 2015. På grund af folketingsvalget har det ikke været muligt at indhente al-
le høringssvar indenfor høringsperioden. Dette har bevirket, at bekendtgørelsen og
vejledningen ikke som forudsat trådte i kraft 1. juli 2015.
Bekendtgørelsen
Den eksterne høring har ikke medført ændringer i bekendtgørelsen (udover redaktio-
nelle ændringer).
Bekendtgørelsen fastsætter en central fordelingsnøgle, hvorefter regionen skal af-
holde 67 pct. og kommunerne 33 pct. af de samlede udgifter til fælles hjælperordnin-
ger, hvis parterne ikke selv har aftalt en anden fordeling.
Danske Regioner har i den eksterne høring anført, at der er tale om et komplekst om-
råde at gennemskue økonomisk, og de finder det derfor nærliggende, at en forde-
lingsnøgle med rimelighed kan afrundes, så regionen afholder 65 pct. af udgifterne,
og kommunerne afholder 35 pct.
KL har i den eksterne høring anført, at de ikke kan tilslutte sig en fordelingsnøgle,
hvor regionen afholder 67 pct. af udgifterne, og kommunerne afholder 33 pct.
Ministeriet skal hertil bemærke, at Danske Regioner og KL har deltaget i forhandlin-
ger med Sundheds- og Ældreministeriet og Social- og Indenrigsministeriet om fast-
sættelse af den centrale fordelingsnøgle. Danske Regioner har leveret data som
grundlag for fastsættelse af den centrale fordelingsnøgle, og parterne har i forløbet
erklæret sig indforstået med, at Danske Regioners data lægges til grund for fastsæt-
telse af fordelingsnøglen.