Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1551968_0001.png
5. oktober 2015
J.nr. 15-1386553
Resumé af forslag til lov om ændring af lov om ind-
komstbeskatning af aktieselskaber m.v., aktieavance-
beskatningsloven og forskellige andre love samt op-
hævelse af lov om investeringsfonds (Justering af er-
hvervsbeskatningen og tilpasning i forhold til EU-
retten m.v.)
Formålet med lovforslaget er at bringe erhvervsbeskatningen i overensstemmelse
med EU-retten på tre punkter, hvor det har vist sig, at den gældende lovgivning er
i strid med EU-traktatens bestemmelser om de frie bevægeligheder. Lovforslaget
indeholder som følge heraf følgende tre forslag:
-
-
Der foreslås som opfølgning på en dom fra EU-Domstolen en justering af
reglerne om genbeskatning af udenlandske underskud fra før 2005 i faste
driftssteder, når det faste driftssted afstås koncerninternt.
Der forslås en justering af definitionen af datterselskabsaktier som opfølg-
ning på en anden dom fra EU-Domstolen. Justeringen medfører, at dan-
ske selskaber er skattefrie af afkast på datterselskabsaktier, uanset hvor
datterselskabet er hjemmehørende, når blot datterselskabet er selskabs-
skattepligtigt i hjemlandet.
Der foreslås som følge af EU-retten en nedsættelse af indkomstbeskatnin-
gen af udenlandske selskaber, der modtager udbytter fra danske selskaber.
Det foreslås, at satsen nedsættes fra 27 pct. til 22 pct. svarende til sel-
skabsskattesatsen for 2016.
-
Herudover indeholder lovforslaget tre mindre justeringer af erhvervsbeskatningen:
-
-
-
Der foreslås en justering, som medfører, at foreninger, havne, vandforsy-
ningsselskaber m.v. får mulighed for at opnå en begrænset indtægt ved
salg af el til nettet, uden at de generelt anses for at drive elvirksomhed.
Det foreslås, at lov om investeringsfonds ophæves, da investeringsfonds-
ordningen er udfaset.
Der foreslås en teknisk justering af indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af
virksomhedsordningen, som blev gennemført i 2014.
Det skønnes, at de foreslåede justeringer samlet set vil indebære et varigt mindre-
provenu på ca. 65 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærdsændringer.