Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1550626_0001.png
Nej til TRAFIKSTØJ
Borgergruppe i
kommunerne:
Hvidovre, Rødovre, Brøndby,
Vallensbæk, Ishøj, Greve og
Solrød
Skatteminister Karsten Lauritzen
[email protected]
Kopi: Skatteudvalget
Dato
29. september 2015
www.trafikstoej.dk
[email protected]
Vedr.:
Den fremtidige vurderingsmodel til fastsættelse af grundværdien
Trafikstøj bør reducere grundværdien
Siden Storebæltsbroens åbning er trafikbelastningen på hovedstadens motorveje vokset eksplosivt. Navnlig
Køge-Bugt motorvejen, Amager motorvejen og Holbæk motorvejen, ligesom Motorring 3 har oplevet en
voldsomt stigende trafikmængde. Resultatet for motorvejenes naboer har været en
infernalsk
støjbelastning,
udover de øvrige gener som luftforurening, vibrationer med mere. Herudover får
Vestegnens beboere fremover generne fra den nye Ringstedbane, der ikke er støjdæmpet.
Vejstøjen
er
kortlagt af Miljøstyrelsen / Vejdirektoratet og støj er et problem i alle landsdele, men værst i
Storkøbenhavn. Ved at sammenkøre eksisterende databaser kan den enkelte parcels støjforhold aflæses.
I de senere år er det blevet dokumenteret af WHO, EU samt danske og udenlandske forskningsinstitutioner,
at trafikstøjen har særdeles alvorlige konsekvenser. Langvarig udsættelse for trafikstøj over grænseværdien
på 58 db. slår ca. 3 gange så mange mennesker ihjel som trafikken i sig selv.
Trafikstøjen virker på det
autonome sanseapparat
ved at øge blodtrykket og stresshormon-niveauet i
blodet. Det medfører en stærkt forøget hyppighed af diabetes, hjerte- kar sygdomme, slagtilfælde med
videre. Herudover er det dokumenteret, at børn og unge hyppigere får indlæringsvanskeligheder. At
problemet er meget alvorligt ses af, at alene de sundhedsøkonomiske omkostninger som følge af trafikstøj
udgør
ca. 5 mia. kr. årligt
ifølge Arbejdsmiljøinstituttet/Cowi.
Disse svære, velfærdstruende sygdomme skal lægges oven i det forhold, at beboerne i støjplagede
boliger ikke kan opholde sig i haven, på terrassen og græsplænen og derfor ikke har nogen fornøjelse af
deres grund i fritiden. Mange har oplevet, at deres grund/bolig er blevet usælgelig eller må afhændes med
stort tab. Et hus, hvor man ikke kan åbne vinduerne, fordi grunden er støjplaget, er ikke meget værd.
Vi skal derfor henstille, at den nye
grundvurderingsmodel
tager hensyn til trafikstøjens værdiforringende
effekter og resulterer i, at
støjramte parcellers grundværdi reduceres med 75 %
- således grundværdien
sættes til 25% af værdien af tilsvarende grunde, der ikke er støjplagede. På den måde betales grundskyld af
den del af grunden, der rent faktisk kan udnyttes.
Med venlig hilsen
for borgergruppen NEJ TIL TRAFIKSTØJ
Jørn D. Mikkelsen, professor DTU, Hvidovre
Ole Bjarno, Greve
NB. Det skal bemærkes, at Vejdirektoratets opsætning af støjskærme og lignende
reelt kun har det formål
at sikre, at trafikken kan fortsætte uformindsket,
idet effekten primært er ’psykologisk’. Den dæmpende
effekt er så beskeden, at skærmene ikke reducerer det samlede støjbillede væsentligt, hvilket også fremgår
af Vejdirektoratets egen hjemmeside. Udgiften til støjskærme står slet ikke mål med effekten.
Det eneste kendte middel til at reducere støjen ’her og nu’ er at sænke hastigheden på motorvejene
i
bymæssig bebyggelse tilstrækkeligt til, at den af staten fastsatte grænseværdi overholdes. Indtil dette
middel tages i brug, er det påkrævet at nedjustere grundværdien, jf. ovenstående.