Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1549098_0001.png
8. SEPTEMBER 2015
7511752 JKA/jka
Notat om SKATs anvendelse af Ét Fælles Ind-
drivelsessystem (EFI) m.v.
1.
Skatteministeriet har bedt mig vurdere, om de foreliggende undersøgelser af fordrings-
massen og funktionerne i systemet ”Ét Fælles Inddrivelsessystem” (herefter ”EFI”) og sy-
stemet ”DebitorMotor til Inddrivelse” (herefter ”DMI”) fører til, at SKAT helt eller delvis
er forpligtet til at indstille anvendelsen af systemet. Hvis de foreliggende analyser bevirker,
at SKAT er forpligtet til helt eller delvis at undlade anvendelse af funktioner i EFI eller
DMI, beder Skatteministeriet endvidere om, at jeg angiver, hvornår SKAT skal indstille
anvendelsen af de pågældende funktioner, og hvornår yderligere undersøgelser af systemer-
ne skal foretages, hvis sådanne er påkrævet som forudsætning for fortsat drift.
Baggrunden er bl.a., at Kammeradvokaten har gennemført en legalitetsanalyse vedrørende
tre udvalgte dele af EFI/DMI. Analysen omfattede den systemmæssige understøttelse af
tvungne betalingsordninger, lønindeholdelser, forældelseshåndtering og funktionen Beta-
lingsEvneBeregning, Budget (Den såkaldte BEBB). Formålet med legalitetsanalysen var at
afdække, om inddrivelse under de pågældende indsatsområder foregår i overensstemmelse
med regelgrundlaget samt kategorisere og vurdere eventuelle fejl. Målet var endvidere ud
fra analysen at foretage en erfaringsbaseret prognose for de resterende kernefunktioner.
Legalitetsanalysen afdækkede en række alvorlige og mindre alvorlige fejl i de undersøgte
processer, som medfører, at SKAT foretager eller risikerer at foretage ulovlig inddrivelse
over for skyldnere eller i øvrigt handler ulovligt. Legalitetsanalysen afdækkede endvidere
en række fejl, der kan medføre en ringere inddrivelse end forudsat i gældsinddrivelsesloven.
2.
Det ligger uden for mit område at forholde mig til de tekniske aspekter af de konstaterede
fejl og en eventuel hel eller delvis suspension af funktionerne i EFI/DMI, herunder at for-
holde mig til om enkelte funktioner har en sådan intern sammenhæng, at suspension af en
funktion medfører, at andre funktioner også skal standses. Det ligger endvidere uden for mit
område at vurdere, om en række af de konstaterede fejl kan håndteres gennem manuel af-
hjælpning, inden der træffes afgørelse eller iværksættes andre inddrivelsesskridt.
Notat om SKATs anvendelse af Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI) mv. 8 sept 15.pdf
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Samlet fremadrettet plan for SKAT, samt materiale vedrørende Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI) og refusion af udbytteskat
1549098_0002.png
8. SEPTEMBER 2015
3.
Grundlæggende gælder de samme krav til myndigheders helt eller delvis automatiserede
sagsbehandling, afgørelsesvirksomhed og øvrige administration af et retsområde ved an-
vendelse at et IT-system, som ved sagsbehandling, afgørelse og administration i øvrigt uden
digital understøttelse. Dette indebærer bl.a., at både de hjemmelsmæssige regler – i dette
tilfælde bl.a. gældsinddrivelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015 om
inddrivelse af gæld til det offentlige, og de almindelige forvaltningsretlige regler skal over-
holdes ved myndighedens sagsbehandling under anvendelse af det digitale system.
3.1.
Ovenstående fører til, at hvis myndighed er
bekendt
med eller har
konkret og under-
bygget
mistanke om, at anvendelse af et IT-system direkte eller indirekte fører til, at myn-
digheden handler ulovligt over for borgerne, må myndigheden enten undlade at anvende
systemet eller sørge for, at eventuelle fejl afhjælpes manuelt, inden de får konsekvenser for
borgerne. Konstateres det f.eks., at et IT-systems fuldautomatiske funktioner fører til, at der
træffes ulovlige forvaltningsafgørelser over for borgerne, skal myndigheden straks rette
fejlene i systemet eller manuelt afhjælpe disse, inden de påvirker borgerne, eller undlade at
anvende den pågældende del af systemet, indtil fejlene er rettede. Tilsvarende gælder, hvis
systemet ulovligt iværksætter tvangsskridt eller f.eks. yder forkert eller misvisende vejled-
ning om borgernes retsstilling.
3.2.
Hvis et IT-system omvendt begår fejl, der alene har ordensmæssig betydning eller på-
virker myndighedens ressourceanvendelse, eller fejl, som kan afhjælpes, inden de fører til
ulovlige afgørelser eller øvrige ulovlige skridt over for borgerne, fører dette ikke til, at
myndigheden skal undlade at anvende systemet. Sidstnævnte type af fejl indebærer dog en
generel risiko for, at der i hyppigere omfang end i øvrigt opstår (manuelle) fejl. Disse fejl
ved systemerne skal derfor rettes snarest muligt.
4.
Spørgsmålet om, hvordan SKAT retligt er forpligtet til at reagere på resultaterne af lega-
litetsanalysen af EFI/DMI, kan opdeles i tre delspørgsmål: 1) hvad skal SKAT gøre i anled-
ning af de konstaterede fejl i legalitetsanalysen (pkt. 4.1.), 2) hvad skal SKAT gøre i anled-
ning af øvrige konstaterede fejl (pkt. 4.2), og 3) hvordan skal SKAT forholde sig til de dele
af EFI/DMI, der endnu ikke er undersøgt eller konstateret fejlbehæftet (pkt. 4.3).
4.1.
Legalitetsanalysen har både konstateret fejl i de borgerrettede funktioner og de bagved-
liggende understøttende funktioner. I de borgerrettede funktioner er der fundet fejl, der fører
til ulovlig inddrivelse eller øvrige ulovlige retsskridt, og fejl, der alene har betydning for
SKATs evne til at inddrive i fuldt omfang.
Side 2/5
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Samlet fremadrettet plan for SKAT, samt materiale vedrørende Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI) og refusion af udbytteskat
1549098_0003.png
8. SEPTEMBER 2015
-
Det er konstateret, at de undersøgte funktioner i EFI/DMI inddriver på fordringer,
uanset at de står som forældede i DMI. Denne fejl medfører betydelig risiko for, at
der gennemføres ulovlig inddrivelse, og denne risiko skal straks bringes til ophør
enten ved indstilling af alle inddrivelsesskridt, hvor en manuel validering ikke er en
mulighed, eller ved at inddrivelse ikke længere kan ske på fordringer, der aktuelt er
eller potentielt kan være forældede.
Legalitetsanalysen har herudover afdækket andre alvorlige fejl i EFI/DMI’s admini-
stration af tvungne betalingsordninger og lønindeholdelse, som fører til, at der fore-
tages ulovlige inddrivelsesskridt og skabes betydelig risiko for fremtidige ulovlige
inddrivelsesskridt eller i øvrigt foretages ulovlige inddrivelsesaktiviteter i SKAT.
Dette fører efter min opfattelse til, at SKAT enten straks skal sørge for, at ulovlige
inddrivelsesskridt forhindres gennem en manuel proces eller validering, hvor det er
muligt, eller straks skal sørge for, at de pågældende processer standses, indtil fejlene
er rettede.
-
Jeg henviser til legalitetsanalyserapporten for en beskrivelse af de enkelte fejl og deres be-
tydning for inddrivelsen. Rapportens afsnit 1.1 indeholder en sammenfatning af rapportens
konklusioner.
4.2.
I forbindelse med analyserne vedrørende fordringsmassen har Kammeradvokaten og
SKAT kortlagt og vurderet de eksisterende kendte fejl i EFI/DMI (QC, Remedy mv.) sær-
ligt med fokus på fejl, der medfører tvivl om retskraftigheden af fordringer hos SKAT.
Kammeradvokaten er som led i dette analysearbejde blevet bekendt med, at der også findes
dokumenterede fejl og afvigelser, hvor SKAT har konkret kendskab til, at systemet foreta-
ger ulovlig inddrivelse.
For så vidt angår disse fejl bemærker jeg, at der gælder samme udgangspunkt som under det
pkt. 4.1. beskrevne. Hvis SKAT er bekendt med processer eller funktioner, der direkte eller
indirekte medfører ulovlige inddrivelsesskridt eller andre ulovlige handlinger over for bor-
gerne, skal SKAT straks enten rette disse, undlade at anvende disse eller etablere manuelle
processer for at afhjælpe fejlene.
4.3.
Der kan rejses det spørgsmål, om de konstaterede fejl og mangler ved EFI/DMI-
systemet samt det forhold, at systemet er ringe dokumenteret - og at det derfor er særdeles
vanskeligt at afdække, om systemet agerer lovligt i forhold til retsgrundlaget - må føre til, at
SKAT er retligt forpligtet til helt at undlade at anvende EFI/DMI – også selv om SKAT
teknisk og administrativt kan imødegå ovenstående konkrete fejl.
Side 3/5
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Samlet fremadrettet plan for SKAT, samt materiale vedrørende Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI) og refusion af udbytteskat
1549098_0004.png
8. SEPTEMBER 2015
Efter min opfattelse er der ikke et tilstrækkeligt grundlag for at konkludere, at SKAT gene-
relt er retligt forpligtet til at undlade at anvende hele systemet EFI/DMI. Herved har jeg lagt
vægt på, at en række funktioner i EFI/DMI ikke har direkte betydning for skyldnerne og
andre borgere (ikke-kundevendte funktioner), at disse funktioner er af væsentlig betydning
for udførelsen af de opgaver, som SKAT er pålagt efter gældsinddrivelsesloven, at en gene-
rel undladelse af at anvende EFI/DMI på helt kort sigt vil kunne medføre uoverskuelige
konsekvenser i forhold til restanceopbygning og retshåndhævelsen, at SKAT løbende siden
EFI/DMIs idriftsættelse har logget de konstaterede fejl og kan agere på disse, jf. pkt. 4.2.
ovenfor, og at de berørte borgere i vidt omfang har adgang til at benytte adgang til klage
og/eller prøvelse ved domstolene af konkrete inddrivelsesskridt.
De konstaterede væsentlige fejl og mangler er af meget væsentligt omfang, og en del er
efter deres karakter alvorlige. Jeg finder derfor, at SKAT må sørge for, at alle de borger-
vendte funktioner, som fortsat ønskes anvendt i EFI/DMI, underkastes en nærmere vurde-
ring af, om SKAT handler lovligt, når de pågældende funktioner anvendes. Herudover må
SKAT løbende foretage en overvågning af, om der konstateres fejl i funktionerne, og effek-
tivt rette disse fejl, afhjælpe dem manuelt eller suspendere processerne efter retningslinjerne
i pkt. 4.1. ovenfor.
Hvis EFI/DMI skal anvendes fremadrettet til inddrivelse, vil jeg derfor anbefale, at SKAT
udvælger kerneinddrivelsesfunktioner i EFI/DMI (f.eks. modregning), som underkastes en
sådan validering, og at SKAT undlader at anvende borgervendte funktioner, som ikke er
validerede.
4.4.
I det omfang de ovennævnte konstaterede fejl (pkt. 4.1. eller pkt. 4.2.) har ført til, at der
er truffet ulovlige afgørelser, må SKAT - for så vidt afgørelserne kan identificeres - hurtigst
muligt genoptage de pågældende afgørelser og overveje om eventuelle betalinger skal tilba-
geføres til skyldneren eller anvendes til gendækning e.l. Hvis de nævnte fejl har resulteret i,
at der pågår ulovlige inddrivelsesskridt (lønindeholdelse mv.), skal SKAT straks standse
disse, indtil fejlene er rettede.
5.
Med mindre SKAT straks enten kan rette de pågældende fejl eller manuelt sikre, at de
ikke resulterer i ulovlig inddrivelse, må jeg på denne baggrund konkludere, at SKAT er
forpligtet til straks at indstille al automatisk inddrivelse overfor borgere og virksomheder
foretaget af EFI/DMI, indtil der er tilvejebragt tilstrækkelig sikkerhed for, at den pågælden-
de inddrivelse kan foregå lovligt. Dette forhindrer ikke, at funktioner og oplysninger i
EFI/DMI i en overgangsperiode kan anvendes som grundlag for manuel iværksættelse af
inddrivelsesskridt, når det på sædvanlig måde sikres, at disse foretages lovligt. Det forhin-
drer heller ikke, at de funktioner i EFI/DMI, som ikke består i tvangsinddrivelse direkte
overfor borgere og virksomheder, kan anvendes i en overgangsperiode, når dette ikke resul-
Side 4/5
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 48: Samlet fremadrettet plan for SKAT, samt materiale vedrørende Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI) og refusion af udbytteskat
1549098_0005.png
Kammeradvokaten
8. SEPTEMBER2015
terer i ulovlig inddrivelse eller retstab for borgere, virksomheder eller fordringshavere eller
sådanne mulige tab i hvert fald minimeres mest muligt .
. september2015
Side 5/5