Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1548797_0001.png
24. september 2015
Samlet kommenteret dagsorden vedrørende rådsmødet (ECOFIN)
den 6. oktober 2015
1) Automatisk udveksling af information vedr. grænseoverskridende skatteafgørelser
-
Politisk enighed
KOM(2015) 135
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Orientering fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Kapitalmarkedsunionen
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Brofinansiering inden for det styrkede banksamarbejde (bankunion)
-
Politisk enighed
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
5) Det Europæiske Semester
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Stabilitets- og Vækstpagten
-
Orientering fra formandskabet
KOM(2015) 12
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Opfølgning på G20 finansministermøde 4.-5. september 2015 og forberedelse af G20
finansministermøde og møde i IMF’s ministerkomité (IMFC) i Lima d. 8.-9. oktober
2015
-
Orientering fra formandskabet og fælles holdning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Side 2
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 6/10-15, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 1:
Direktiv om obligatorisk automatisk udveksling af
oplysninger af grænseoverskridende skatteafgørel-
ser
KOM(2015) 135
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 18. marts 2015 et forslag til ændring af direktivet om administra-
tivt samarbejde (2011/16/EU). Ændringen indfører obligatorisk automatisk udveksling af
oplysninger mellem medlemsstaterne om deres myndigheders afgørelser af relevans for beskatning
af selskabers grænseoverskridende økonomiske aktiviteter (grænseoverskridende skatteafgørelser).
Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag, der forsat behandles på teknisk niveau med
det sigte, at ECOFIN den 6. oktober opnår politisk enighed om sagen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 18. marts 2015 et forslag om obligatorisk automa-
tisk udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om deres myndigheders
afgørelser af relevans for beskatning af selskabers grænseoverskridende økonomi-
ske aktiviteter. Forslaget er en del af Kommissionens dagsorden for bekæmpelse
af skadelig skattekonkurrence i EU, herunder selskabers skatteunddragelse og
aggressive skatteplanlægning. Der er også globalt fokus på området, herunder bl.a.
gennem arbejdet i OECD og G20.
I dag er der ”spontan” udveksling af oplysninger om skatteafgørelser under bl.a.
direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (2011/16/EU).
Det betyder, at det er op til den enkelte medlemsstat at beslutte, om dens skatte-
afgørelse skal afsendes til andre medlemsstater, som afgørelsen vil være relevant
for.
Direktivforslaget kræver som noget nyt, at oplysninger om skatteafgørelser obliga-
torisk og automatisk bliver gjort tilgængelige for alle medlemsstater, uden at den
afsendende medlemsstat først tager stilling hertil. De øvrige medlemsstater kan på
baggrund af denne information anmode om yderligere relevante oplysninger. For-
slaget er dermed baseret på princippet om, at det er alle andre medlemsstater, der
er bedst placeret til at vurdere relevansen af en given medlemsstats afgørelse, og
hvilken potentiel indvirkning afgørelsen kan have for deres beskatning af den på-
gældende virksomhed, snarere end den medlemsstat, som træffer afgørelsen.
Forslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstemmig ved-
tagelse af medlemsstaterne (og uden Europa-Parlamentet som medlovgiver).
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at støtte et effektivt administrativt samarbejde mellem
skatteadministrationerne ved at sikre, at oplysninger om grænseoverskridende
skatteafgørelser, herunder prisfastsættelsesordninger, vedrørende selskabers græn-
2
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 6/10-15, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg, fra finansministeren
seoverskridende økonomiske aktiviteter automatisk bliver udvekslet mellem alle
medlemsstater.
Udveksling af oplysninger gælder således enhver afgørelse, eller tiltag med tilsva-
rende virkning, som en myndighed på forhånd giver et selskab vedrørende en
grænseoverskridende transaktion eller anden aktivitet. En forudgående afgørelse
kan eksempelvis være myndighedernes godkendelse af en bestemt selskabskon-
struktion, eller at det brugte beløb ved en transaktion mellem to koncernforbund-
ne selskaber sker på markedsvilkår i overensstemmelse med armslængdeprincip-
pet. Udveksling af oplysninger gælder desuden prisfastsættelsesordninger. Prisfast-
sættelsesordninger er enhver aftale, eller tiltag med tilsvarende virkning, der indgås
mellem et EU-land og et andet EU-land eller tredjeland, hvori de accepterer de
principper, der anvendes ved f.eks. overdragelse af varer, serviceydelser mv. mel-
lem to koncernforbundne selskaber i de to lande.
Ifølge Kommissionens forslag skal de kompetente myndigheder i en medlemsstat
automatisk udveksle oplysninger om grænseoverskridende skatteafgørelser, som
de udsteder, ændrer eller fornyer, til de kompetente myndigheder i alle andre med-
lemsstater. Denne forpligtelse omfatter tillige gyldige afgørelser, der er udstedt
inden for 10 år før datoen for direktivets ikrafttrædelse, da tidligere afgørelser kan
være relevante for andre medlemsstaters korrekte håndtering af beskatning af
virksomheder.
Ifølge forslaget gives Kommissionen mulighed for at oprette et sikkert ikke-
offentligt centralregister indeholdende de oplysninger, der skal udveksles inden
for rammerne af forslaget. Centralregisteret vil både gøre det lettere at udveksle
information, og kan støtte medlemsstaterne, når de skal undersøge og reagere på
afgørelser, der udveksles mellem medlemsstaterne. Centralregistret vil blive opret-
tet under forudsætning af overholdelse af diverse standarder om datasikkerhed og
fortrolighed.
De nye regler skal træde i kraft den 1. januar 2016.
Formandskabets kompromisforslag
Formandskabets kompromisforslag fastholder på de fleste centrale punkter
Kommissionens forslag. Af væsentlige ændringer i formandskabets kompromis-
forslag kan nævnes:
For det
første
er bilaterale og multilaterale prisfastsættelsesordninger indgået med
tredjelande undtaget for udveksling, såfremt dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med disse tredjelande, hvorefter aftalen er indgået, ikke tillader offentliggørelse til
tredjeparter.
For det
andet
er perioden for direktivets tilbagevirkende kraft ændret således, at
der kun skal udveksles gyldige grænseoverskridende skatteafgørelser, herunder
prisfastsættelsesordninger, der er udstedt, ændret eller fornyet inden for 5 år før
3
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 6/10-15, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg, fra finansministeren
datoen for direktivets ikrafttrædelse, i stedet for udvekslingen af gyldige såvel som
ikke-gyldige skatteafgørelser inden for 10 år som i Kommissionens udspil.
For det
tredje
kan grænseoverskridende skatteafgørelser, herunder prisfastsættel-
sesordninger, der er udstedt, ændret eller fornyet til små eller mellemstore virk-
somheder (SMV´er) med en årlig omsætning på under 40 millioner euro på kon-
cernniveau op til 5 år før datoen for direktivet ikrafttrædelse, undtages fra kravet
om udveksling, såfremt det medlemsland, der ligger inde med oplysningerne, væl-
ger dette.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF arti-
kel 115. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sit høringssvar om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslagets mål er at sikre, at alle medlemsstater har tilstrækkelig information om
grænseoverskridende skatteafgørelser, herunder prisfastsættelsesordninger, for at
vurdere om de potentielt vil kunne påvirke skattegrundlaget i mere end en med-
lemsstat. Skatteafgørelser gives ofte for grænseoverskridende strukturer, hvorfor
medlemsstaterne er afhængige af hinanden for at få et komplet billede heraf. Dette
kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af de enkelte medlemsstater selv, hvorfor en
samordnet indsats er nødvendig, hvilket kun kan opnås ved tiltag på EU-plan.
Dermed er forslaget et passende svar på det identificerede grænseoverskridende
problem. De foreslåede ændringer går dermed ikke videre, end hvad der er nød-
vendigt for at afhjælpe de pågældende problemer og på den måde nå traktatens
mål og en korrekt og effektiv funktion af det indre marked.
Det vurderes derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv om gensidig bistand mellem
medlemsstaterne 77/799/EØF er gennemført i dansk ret ved lov nr. 118 af 7.
februar 2012 med virkning fra 1. januar 2013. Skatteministeren er bemyndiget til
at fastsætte nærmere regler om udveksling af oplysninger m.v. efter direktivet.
Direktivet er ændret ved Rådets direktiv 2014/107/EU om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
om finansielle konti mv. Dette ændringsdirektiv træder i kraft 1. januar 2016.
Kommissionen fremsatte den 18. marts 2015 forslag til ændring af direktivet om
administrativt samarbejde (2011/16/EU) for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om deres myndigheders afgø-
relser af relevans for beskatning af selskabers grænseoverskridende økonomiske
aktiviteter. Denne udveksling vil være dækket gennem en udvidelse af SKATs
bemyndigelse.
4
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 47: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 6/10-15, som er relevante for Folketingets Skatteudvalg, fra finansministeren
7. Statsfinansielle konsekvenser
Obligatorisk og automatisk udveksling af information om afgørelser, som potenti-
elt vil kunne påvirke skattegrundlaget i mere end en medlemsstat, vil reducere
mulighederne for skatteunddragelse i enkelte medlemslande. Dette forventes på
sigt at kunne medføre et potentielt merprovenu.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af formandsskabets kompromisforslag skønnes ikke at have næv-
neværdige samfundsmæssige eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
9. Høringer
Kommissionens direktivforslag har været i høring hos en række organisationer og
myndigheder mm. og overordnet ses der positivt på tiltag som imødegår skatte-
svig og skatteunddragelse, og der støttes generelt op om, at regulering muliggør et
godt og effektivt samarbejde mellem medlemsstaternes skattemyndigheder. Hø-
ringsparterne har stillet spørgsmål ved en række punkter. Der peges på, at omfan-
get af afgørelser, der skal udveksles i Kommissionens forslag synes for omfatten-
de, bl.a. at udveksling af oplysninger om forhåndsgodkendte prisfastsættelsesord-
ninger, som er indgået med tredjelande, kan være i strid med dobbeltbeskatnings-
overenskomster med disse tredjelande. Dette er løst i formandskabets kompro-
misforslag. Derudover spørges der til muligheden for i tilstrækkelig grad at beskyt-
te de fortrolige forretningsoplysninger. Endelig udtrykkes der betænkelighed ved
de retssikkerhedsmæssige konsekvenser af direktivforslagets tilbagevirkende kraft
for afgørelser som er udstedt før direktivets ikrafttrædelse.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne er generelt positive overfor forslaget, som vil bidrage til at be-
kæmpe selskabers skatteunddragelse og skadelig skattekonkurrence i EU. Der er
imidlertid endnu ikke enighed om et kompromis og sagen behandles fortsat på
teknisk niveau frem mod ECOFIN.
11. Regeringens generelle holdning
Danmark ventes at kunne støtte en løsning i lighed med formandsskabets kom-
promis på basis af Kommissionens direktivforslag, der sikrer obligatorisk automa-
tisk udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om forhåndsgodkendte
grænseoverskridende afgørelser og prisfastsættelsesordninger. Det skal sikre, at
medlemsstaterne er i besiddelse af de oplysninger, der er nødvendige for at kunne
beskytte deres skattegrundlag. Danmark støtter en tidlig ikrafttræden den 1. januar
2016.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om sagen ved grund- og nærhedsnotat
den 13. april 2015. Sagen har senest den 16. juni 2015 været forelagt til oriente-
ring for Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 19. juni 2015.
5