Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1547154_0001.png
Notat
18. september 2015
J.nr. 15-1566174
Moms, Afgifter og Told
Resumé af udkast til lovforslag om ændring af toldlo-
ven og forskellige andre love
Formålet med lovforslaget er at tilrette toldloven og en række andre love, som følge af, at
der er vedtaget nye EU-toldregler i form af Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 af 9.
oktober 2013 (EU-toldkodeksen).
I takt med den øgede globalisering, er der opstået behov for en hurtigere og mere ensartet
håndtering af tolden fra toldmyndighedernes side på tværs af EU-landene til gavn for
erhvervslivet. EU-toldkodeksen indeholder en modernisering af EU’s toldregler, der er
nødvendig for, at import og eksport kan forløbe gnidningsfrit, for at virksomhederne i
EU opererer med et ensartet regelsæt, og for at virksomheder i EU har lige konkurrence.
Med lovforslaget ændres toldloven m.v. med de ændringer, der er nødvendige som følge
af de dele af EU-toldkodeksen, der træder i kraft pr. 1. maj 2016. Dette indebærer, at en
række bestemmelser ændres eller ophæves. Lovforslaget indeholder bl.a. følgende forslag
til ændringer:
Reglerne om, hvordan morarenter beregnes for toldskyld ændres. Dette er i dag
en national fastsat bestemmelse, men med EU-toldkodeksen skal en sådan mora-
rente beregnes ens i EU, uanset hvilket land toldskylden er opstået i.
Reglen om begæring af godtgørelse eller regulering ændres. SKAT skal sende et
forslag til afgørelse om godtgørelse i høring, såfremt der ikke gives fuldt ud med-
hold i begæringen om godtgørelse. Høringsfristen vil ifølge EU-toldlovgivningen
fremadrettet være 30 dage mod 15 dage i dag.
SKATs nuværende sikkerhedsstillelsesordning udvides til også at kunne omfatte
potentiel toldskyld.
Begrebet ”frilagre” ophæves, da begrebet afskaffes med den nye EU-toldkodeks.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. maj 2016, hvor dele af EU-toldkodeksen træ-
der i kraft.