Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Skatteministeriet
J. nr. 14-5317487
Forslag
til
Lov om ophævelse af reklameafgiftsloven
(Ophævelse af reklameafgiftsloven)
§1
Reklameafgiftsloven, jf. lov nr. 1228 af 18. december 2012, ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven samt resumé
-2-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen foreslår, at reklameafgiftsloven ophæves.
Reklameafgiftsloven er en del af finanslovsaftalen for 2012 mellem den daværende regering
og Enhedslisten. Loven har på grund af Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse aldrig
været sat i kraft.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er – i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at det
skal være billigere og lettere at drive virksomhed i Danmark – at ophæve reklameafgiften.
Reklameafgiftsloven har siden 2012 mødt massiv kritik fra de berørte brancher og er blandt
andet blevet kritiseret for at påvirke konkurrencen mellem forskellige medier. Særligt
konkurrencen mellem afgiftspligtige ugeaviser og dagblade, som falder uden for
reklameafgiftslovens anvendelsesområde, er blevet anset som problematisk. Dernæst vil
indførelsen af afgiften medføre tab af danske arbejdspladser og pålægge erhvervslivet en
række administrative byrder.
Hensigten bag reklameafgiftsloven var at bidrage til at nedbringe mængderne af papiraffald til
gavn for miljøet. Mængden af husstandsomdelte reklamer er dog faldet til et lavere niveau,
end hvad der var ventet da afgiften blev vedtaget, også selvom reklameafgiftsloven aldrig har
været sat i kraft.
Afgiften skulle endvidere finansiere den supplerende grønne check til familier med lave
indkomster, som blev indført i 2013.
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Ophævelse af reklameafgiften
3.1.1. Gældende ret
Reklameafgiftsloven er udformet som en afgift pr. kg reklamer, som omdeles til husstande her
i landet. En reklame er omfattet af afgiftspligten, hvis to betingelser er opfyldt:
1) reklamen har til formål at fremme afsætningen af varer eller tjenesteydelser, og
2) reklamen husstandsomdeles uden betaling fra modtageren.
Afgiften er differentieret, så tryksager, som er miljømærket med EU’s miljømærke Blomsten,
vil blive pålagt en lavere afgiftssats. Afgiften udgør 4,00 kr. pr. kg for husstandsomdelte
reklamer, som ikke er mærket med Blomsten, og 2,00 kr. pr. kg for husstandsomdelte
reklamer, som er mærket med Blomsten.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven samt resumé
1546896_0003.png
-3-
Afgiften opkræves hos virksomheder, som står for distributionen af reklamerne.
Reklameafgiftsloven blev vedtaget af Folketinget den 14. december 2012 og notificeret for
Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne, fordi loven indeholder en række fritagelser
for afgiftspligten og en differentieret afgiftssats.
Europa-Kommissionen statsstøttegodkendte reklameafgiftsloven den 9. juli 2014, jf. afgørelse
SA.35683. Godkendelsen var dog betinget af en række ændringer i reklameafgiftsloven, som
endnu ikke er blevet gennemført. Reklameafgiftsloven har derfor aldrig været sat i kraft.
3.1.2. Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås det, at reklameafgiftsloven ophæves.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Da reklameafgiften endnu ikke er trådt i kraft, medfører afskaffelsen ikke en provenuvirkning
sammenholdt med gældende regler. Provenuet fra reklameafgiften har imidlertid været
indregnet i finanslovsforslag samt i de mellemfristede planer siden 2012. Sammenholdt med
dette udgangspunkt medfører afskaffelsen derfor et mindreprovenu.
Det skønnes, at afskaffelse af reklameafgiftsloven vil medføre et varigt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 190 mio. kr. svarende til det merprovenu, der var forudsat i det
oprindelige lovforslag,
jf. tabel 1.
Det er forudsat, at afgiftsgrundlaget vil falde over tid på
grund af udviklingen i markedet.
Tabel 1: Provenuvirkning af ophævelse af reklameafgiftsloven
Mio. kr. (2015-niveau)
Varig
virkning
-270
-330
-250
-190
Finansårs-
virkning
2016
-210
-260
-200
-170
2016
2017
2018
2019
2020
Umiddelbart provenu
Inkl. virkning på andre konti
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
(inkl. arbejdsudbud)
-230
-410
-220
-180
-330
-390
-310
-240
-310
-370
-290
-220
-290
-350
-280
-210
-280
-410
-260
-200
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven samt resumé
-4-
Reklameafgiften er aldrig trådt i kraft. Derfor er der ikke tale om en administrativ lempelse
for SKAT og det offentlige. Men i kraft af ophævelsen undgår SKAT og det offentlige en
fremtidig administrativ byrde.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Reklameafgiften er aldrig trådt i kraft. Derfor er der ikke tale om en økonomisk lempelse for
erhvervslivet. Men i kraft af ophævelsen undgår erhvervslivet en fremtidig økonomisk byrde.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Reklameafgiften er aldrig trådt i kraft. Derfor er der ikke tale om en administrativ lempelse
for erhvervslivet. Men i kraft af ophævelsen undgår erhvervslivet en fremtidig administrativ
byrde.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Mængden af husstandsomdelte reklamer er allerede faldet mere, end det blev forventet, da
loven blev vedtaget. I det oprindelige lovforslag blev det skønnet, at der som følge af afgiften
ville ske et fald i mængden af husstandsomdelte reklamer fra 160.000 ton i 2012 til 153.000
ton i 2013. Mængden af husstandsomdelte reklametryksager var imidlertid i 2013 faldet til
128.500 ton, også selvom reklameafgiftsloven ikke var trådt i kraft.
I det oprindelige lovforslag blev det skønnet, at mængden af husstandsomdelte
reklametryksager ville falde med ca. 25 pct. Ca. 20 pct. af dette fald er realiseret uden afgift.
De resterende 5 pct. point svarer til ca. 8.000 tons reklametryksager. Der er dog en vis
usikkerhed forbundet med de miljømæssige konsekvenser af forslaget, da udviklingen på
markedet kan betyde, at mængden af husstandsomdelte reklametryksager falder mere
fremadrettet, også uden afgift.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 11. september 2015 til den 9. oktober 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet,
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven samt resumé
1546896_0005.png
-5-
Affald Plus, Borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark, CAD, CEPOS,
Cevea, Coop, DAKOFA, Danish Export Association, Danish Operators, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Dansk Affaldsforening, Dansk
Aktionærforening, Dansk Dagligvareleverandørforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk Lokalsyn, Dansk Retursystem
A/S, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Regioner , Danske
Speditører, Danske Synsvirksomheder, DANVA, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd,
DEA, Den Danske Dommerforening, Den Danske Skatteborgerforening, DI,
Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Eksportrådet, EmballageIndustrien, Energi
Danmark, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energistyrelsen,
Energitilsynet, Erhvervsstyrelsen , Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Greenpeace Danmark, HK-Privat, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kræftens Bekæmpelse, Landsskatteretten, Miljøstyrelsen, Mineralolie Brancheforeningen,
Moderniseringsstyrelsen, Nationalt Center for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Nærbutikkernes Landsforening, Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, SEGES, Serviceforbundet,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Vedvarende Energi, VisitDenmark, WWF og
Ældresagen.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Det skønnes, at afskaffelse af
reklameafgiftsloven vil medføre et
varigt
mindreprovenu
efter
tilbageløb og adfærd på ca. 190
mio. kr.
Ingen
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Reklameafgiften er aldrig trådt i
kraft. Derfor er der ikke tale om en
administrativ lempelse for SKAT og
det offentlige. Men i kraft af
ophævelsen undgår SKAT og det
offentlige en fremtidig administrativ
byrde.
Reklameafgiften er aldrig trådt i
kraft. Derfor er der ikke tale om en
økonomisk
lempelse
for
erhvervslivet. Men i kraft af
ophævelsen undgår erhvervslivet en
fremtidig økonomisk byrde.
Ingen
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven samt resumé
1546896_0006.png
-6-
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Reklameafgiften er aldrig trådt i
kraft. Derfor er der ikke tale om en
administrativ
lempelse
for
erhvervslivet. Men i kraft af
ophævelsen undgår erhvervslivet en
fremtidig administrativ byrde.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Forholdet til EU-retten
I det oprindelige lovforslag blev det
skønnet,
at
mængden
af
husstandsomdelte reklametryksager
ville falde med ca. 25 pct. Ca. 20
pct. af dette fald er realiseret uden
afgift. De resterende 5 pct. point
svarer
til
ca.
8.000
tons
reklametryksager.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at reklameafgiftsloven ophæves.
Reklameafgiftsloven blev vedtaget af Folketinget den 14. december 2012 og notificeret for
Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne, fordi loven indeholder en række fritagelser
for afgiftspligten og en differentieret afgiftssats. Lovens ikrafttræden har herefter afventet
EU-Kommissionens afgørelse.
Europa-Kommissionen statsstøttegodkendte reklameafgiftsloven den 9. juli 2014, jf. afgørelse
SA.35683. Godkendelsen var dog betinget af følgende ændringer i reklameafgiftsloven:
1.
2.
Afgiftsfritagelsen for information om offentlig forsyningspligt skulle ophæves.
Afgiftsfritagelsen for postforsendelser på generelle vilkår skulle ophæves, så
alle reklameforsendelser omfattes af afgiftspligten, uanset om forsendelsen
skete på generelle eller på individuelt forhandlede vilkår.
Afgiftsfritagelsen for ugeaviser skulle præciseres i forhold til lov om
mediestøtte, således at det blev sikret, at en ugeavis ikke blev afgiftsfritaget,
hvis den samtidig modtog støtte efter lov om mediestøtte.
3.
Ændringerne er endnu ikke er blevet gennemført. Reklameafgiftsloven har derfor aldrig været
sat i kraft.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven samt resumé
-7-
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 42: Lovudkast: Forslag til lov om ophævelse af reklameafgiftsloven samt resumé
-8-
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
Reklameafgiftsloven, jf. lov nr. 1228 af 18.
december 2012, ophæves.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen den 1. januar
2016.