Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 42
Offentligt
17. september 2015
J.nr. 14-5317487
Resumé af forslag til lov om ophævelse af reklameaf-
giftsloven
Formålet med lovforslaget er – i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at
det skal være billigere og lettere at drive virksomhed i Danmark – at ophæve reklameafgif-
ten.
Reklameafgiftsloven er siden 2012 blevet mødt af massiv kritik fra de berørte brancher og
er blandt andet blevet kritiseret for at påvirke konkurrencen mellem forskellige medier.
Indførelse af afgiften vil medføre tab af danske arbejdspladser og pålægge erhvervslivet
en række administrative byrder.
Hensigten bag reklameafgiftsloven var at bidrage til at nedbringe mængderne af papiraf-
fald til gavn for miljøet. Mængden af husstandsomdelte reklamer er dog faldet til et lavere
niveau, end hvad der var ventet, da afgiften blev vedtaget, også selvom reklameafgiftslo-
ven aldrig har været sat i kraft.
Reklameafgiftsloven er en del af finanslovsaftalen for 2012 mellem den daværende rege-
ring og Enhedslisten. Loven blev vedtaget af Folketinget den 14. december 2012 og noti-
ficeret for Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne, fordi loven indeholder en
række fritagelser for afgiftspligten og en differentieret afgiftssats. Lovens ikrafttræden har
herefter afventet EU-Kommissionens afgørelse og er derfor aldrig trådt i kraft.
Det skønnes, at afskaffelse af reklameafgiftsloven vil medføre et varigt mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 190 mio. kr. svarende til det merprovenu, der var forud-
sat i det oprindelige lovforslag.