Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1545212_0001.png
Fra:
Søren Jakobsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. august 2015 11:15
Til:
Josephine Fock
Cc:
Christian Poll
Emne:
Forslag til spørgsmål til Skatteministeren
Hej Josephine
Det ville være interessant at stille nogle spørgsmål til skatteministeren, for at opklare hvad det betyder for
provenutabet, at en hel del af de Tesla som sælges fortrænger luksusbiler, der normalt leases, og derfor
betaler løbende afgift i stedet for en stor sum ved indregistreringen. Jeg har lavet følgende udkast til
spørgsmål:
1. ”Ministeren bedes oplyse, hvordan beregningen af provenutabet ved afgiftsfritagelse af elbiler i
2016 på 450 mio. kr. efter adfærd og tilbageløb er opgjort?
2. ”Ministeren bedes oplyse, hvordan provenutabet ved afgiftsfritagelse for elbiler fordeler sig over
årene 2016-2019, hvis det antages, at 68 procent af de biler Teslas Model S fortrænger er leasede
biler, der betaler løbende registreringsafgift og har samme listepris som en gennemsnitlig Tesla
Model S. Beregningen bedes opdelt på effekter på momsindtægter, ejerafgift og indtægter fra
registreringsafgiften mv. Ministeren bedes endvidere forholde sig til, at leasingselskaber betaler
lavere priser end listepriserne når de køber biler, og at mange leasingbiler eksporteres efter
leasingperioden på typisk 3 eller 4 år?”
Kort fortalt er historien den, at mange biler i "premium" og "luksus" segmenterne leases - for nogle
bilmærker er det over 80 procent, men i gennemsnit er det 68 procent. Når det er attraktivt at lease, er det
fordi man så kun betaler registreringsafgift løbende. Leaser man en stor Mercedes E220 som har en
listepris på 831.000 kr. betaler man kun 140.159 i moms og afgift de første tre år fordi leasingselskaberne
får store rabatter på bilerne, så prisen bliver langt lavere end de 831.000 og fordi registreringsafgiften
betales månedsvis med en lille del af den registreringsafgift der skulle være betalt hvis bilen var købt privat.
Til sammenligning betaler en Tesla til 837.000 kr., 167.460 i moms på det tidspunkt hvor den indregistreres.
Derfor bliver statens tab på en Tesla meget lille de første tre år efter en Tesla er blevet indregistreret, hvis
den fortrænger en leaset Mercedes E220.
Med venlig hilsen
Søren Jakobsen
Chefkonsulent - Dansk Elbil Alliance
+45 35 300 435
-
Dansk Energi
Rosenørns Alle 9
1970 Frederiksberg C
+45 35 300 400
I dag kan elbiler hurtiglade 82 steder i Danmark. For bare et år siden var tallet 46. Læs hele historien på
DanskEnergi.dk