Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 21
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (5)
J. nr. 15-2004709
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. -
Retssikkerhedspakke I)
§1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret
bl.a. ved § 2 i lov nr. 590 af 18. juni 2012, § 2 i lov nr. 927 af 10. september 2012 og senest
ved § 1 i lov nr. 202 af 27. februar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
To steder i
§ 75, nr. 4,
ændres ”§ 86, stk. 5 og 6” til: ”§ 86, stk. 4 og 5”.
2.
§ 86, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6.
3.
§ 86, stk. 5, 3. pkt.,
der bliver stk. 4, 3. pkt., ophæves.
4.
I
§ 86, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver til stk. 6, 1. pkt. ændres ”stk. 6” til: ”stk. 5”.
§2
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, som ændret senest ved
§ 3 i lov nr. 578 af 4. maj 2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 74, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
2.
I
§ 74, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres ”stk. 1 eller 3-5” til: ”stk. 1-4”.
3.
I
§ 77, 1. pkt.,
ændres ”§ 74, stk. 6” til: ”§ 74, stk. 5”.
4.
§ 78
ophæves.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
-2-
5.
I
§ 81, stk. 1, nr. 2,
ændres ”§ 74, stk. 3 eller 5” til: ”§ 74, stk. 2 eller 4”, og ”§ 75, stk. 1, 2,
3, 4 eller 5, eller § 78, stk. 1” ændres til: ”§ 75, stk. 1, 2, 3, 4 eller 5.”
§3
I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som ændret
senest ved § 4 i lov nr. 739 af 1. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 6, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 5-7.
2.
I
§ 6, stk. stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres ” jf. stk. 6” til: ”jf. stk. 5”.
§4
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
-3-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen finder, at der i højere grad skal være fokus på borgernes retssikkerhed. SKAT har
en vigtig samfundsopgave i at sikre, at alle bidrager til velfærdssamfundet, men de redskaber,
som SKAT bliver udstyret med for at løse denne opgave, skal indeholde en balance mellem
nødvendigheden af kontrol og borgernes rettigheder. Borgernes tillid til SKAT er en
forudsætning for, at viljen til at betale for det danske velfærdssamfund opretholdes, og derfor
vægter regeringen den nødvendige beskyttelse af borgernes rettigheder på skatteområdet højt.
I 2012 fik SKAT hjemmel til kontrol på privat grund, når der var synlige udendørs
byggeaktiviteter af professionel karakter, og der blev samtidig indført bestemmelser om, at
erhvervsvirksomheder efter nærmere omstændigheder synligt skulle opsætte skilte med
oplysning om virksomhedens navn, adresse og CVR-nr., samt at arbejdsudøvende på
anmodning skulle oplyse CPR-nr. og fremvise gyldig legitimation. Regeringen har besluttet at
ophæve disse bestemmelser. Det er regeringens opfattelse, at det er alt for vidtgående at give
SKAT adgang til private borgeres haver. Der er tale om et meget væsentligt indgreb i
privatlivet, og et sådant indgreb skal der efter regeringens opfattelse være særdeles
tungtvejende grunde til at gennemføre. Borgerne skal ikke uden egen skyld eller uden at
kunne forhindre det tåle, at myndighederne trænger ind i privatsfæren. Dette er med til at
svække tilliden til myndighederne.
Når SKAT gennemfører kontroller på byggepladser eller andre steder, skal de tilstedeværende
naturligvis oplyse navn, fødselsdag og adresse, men efter regeringens opfattelse er det ikke
rimeligt derudover at have særlige krav om legitimation, herunder krav om at oplyse CPR-nr.
Regeringen finder det heller ikke rimeligt at opretholde et krav om skiltning på byggepladser
med angivelse af virksomhedens navn, adresse og CVR-nr. Regeringen anser det for en
unødig byrde, der er blevet pålagt erhvervslivet.
2. Lovforslagets formål og baggrund
SKAT kan på visse betingelser gennemføre tvangsindgreb over for borgere og virksomheder.
Formålet hermed er at sikre, at der sker korrekt opkrævning, angivelse og afregning af skatter
og afgifter. Samtidig skal hensynet til borgerens rettigheder i form af ret til privatliv,
personlig frihed og den enkeltes retssikkerhed tilgodeses.
Regeringen ønsker at minimere sort arbejde og social dumping, men der skal være
proportionalitet mellem formålet med indgrebet i forhold til ønsket om at sikre privatlivets
fred. Regeringen finder ikke, at SKATs adgang til at gennemføre kontrol på privat grund er
udtryk for en sådan rimelig balance, og dette lovforslag indeholder derfor en ophævelse af
SKATs hjemmel til at foretage kontrol på privat grund af synlige udendørs byggeaktiviteter af
professionel karakter.
Politiet er den eneste myndighed, der kan tilbageholde en person med henblik på at sikre en
entydig identifikation, men som udgangspunkt kan politiet kun anmode om, at personen
oplyser navn, adresse og fødselsdato. SKAT fik i 2012 beføjelse til at kræve det fulde CPR-
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
-4-
nr. oplyst samt ret til at kræve gyldig legitimation forevist. Regeringen finder ikke, at der er
tilstrækkelig tungtvejende grunde hertil. Når denne hjemmel ophæves, kan SKAT stadig
ligesom andre myndigheder, herunder politiet, under en kontrol anmode de antrufne personer
om at oplyse navn, adresse og fødselsdato samt ansættelsesforhold.
Skiltning på byggepladser, hvor entreprisen er over 50.000 kr. inklusive moms, er en byrde,
der er blevet pålagt erhvervslivet af den tidligere regering. Det er regeringens politik at lette
erhvervslivets byrder på så mange områder som muligt, og derfor ophæves dette krav.
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Ophævelse af hjemmel til kontrol på privat grund
3.1.1. Gældende ret
For at SKAT kan løse opgaven med at kontrollere, at moms og A-skat m.v. bliver korrekt
opkrævet, angivet og afregnet til statskassen, er SKAT tillagt en række kontrolbeføjelser.
Kontrolbeføjelserne fremgår af de enkelte skatte- og afgiftslove, herunder momsloven,
kildeskatteloven og skattekontrolloven. Brug af de enkelte kontrolbeføjelser kan ske uden
retskendelse.
Skatte- og afgiftslovgivningens kontrolbeføjelser retter sig mod konkrete erhvervsdrivende
m.v. Kontrollen kan derfor alene rette sig mod personer eller selskaber, såfremt SKAT
positivt ved, at der er tale om en erhvervsdrivende eller en indeholdelsespligtig m.v. Denne
positive viden vil typisk bero på, at de pågældende er registreret hos myndighederne som
erhvervsdrivende. Der kan dog også ske kontrol af erhvervsdrivende, der ikke er registrerede,
f.eks. hvor det er åbenbart, at der drives (uregistreret) erhvervsmæssig virksomhed.
SKATs kontrolbeføjelser omfatter også arbejdssteder, hvor der blot er en formodning for, at
der udføres lønnet arbejde for en arbejdsgiver.
Er der tale om en nyerhvervet grund, hvorpå der opføres et hus til privat beboelse, og som
således endnu ikke tjener - eller ikke har tjent - til bolig for ejeren og dennes familie, vil
SKAT have mulighed for at foretage kontrol på arbejdsstedet.
I det omfang en registreret virksomhed opbevarer virksomhedens regnskabsmateriale i
boligen, f.eks. i et hjemmekontor, er der efter de gældende regler adgang til at foretage
kontrol i privatboligen. Der er således adgang til det eller de rum i en privatbolig, hvor der
opbevares regnskabsmateriale eller andet materiale, som SKAT har krav på at få udleveret.
Herudover har SKAT i 2012 fået adgang til at foretage kontrol af udendørs professionel
byggeaktivitet på privat grund. Der er ikke efter bestemmelsen krav om konkret mistanke om
strafbare forhold. Der skal blot kunne konstateres synlige udendørs aktiviteter af professionel
karakter. Bestemmelsen vedrører alene udendørs arealer, og giver derved ikke adgang til at
foretage kontrol i selve den private bolig, ligesom bestemmelsen heller ikke omfatter kontrol
af arbejde af ikke-erhvervsmæssig karakter.
Ved kontrol på privat grund er det ikke den private borger, der får udført arbejde, der er
genstand for SKATs kontrol, men den virksomhed, der udbyder arbejdet, og som har
lovregulerede forpligtelser til at lade sig registrere samt opkræve, angive og afregne skatter og
afgifter.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
-5-
3.1.2. Lovforslaget
Med dette lovforslag foreslås det at ophæve de bestemmelser i kildeskatteloven, momsloven
og skattekontrolloven, der blev indført med lov nr. 590 af 18. juni 2012, og som giver SKAT
hjemmel til at foretage kontrol på privat grund af udendørs professionel byggeaktivitet.
Når SKAT skaffer sig adgang til borgernes private ejendom, herunder udendørs arealer, udgør
det et indgreb i retten til privat- og familieliv efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 8. Det er også tilfældet, selvom indgrebet
ikke er rettet mod borgeren selv, men mod en virksomheds udendørs aktiviteter af
professionel karakter. Indgrebet skal derfor, ud over at have hjemmel i skatte- og
afgiftslovgivningen, forfølge et legitimt formål samt være nødvendigt i et demokratisk
samfund.
EMRK stiller ikke krav om forudgående retskendelse, men lægger vægt på, at der er
klageadgang.
Retsgrundlaget skal være tilgængeligt for borgeren og så klart og præcist, at borgeren med
rimelig sikkerhed kan forudsige sin retsstilling og konsekvenserne af sin handling. Selvom
den pågældende borger i forbindelse med indgåelse af aftalen med håndværkeren f.eks. har
sikret sig, at håndværkeren opsætter skilte med oplysninger om virksomheden, og at de
anvendte køretøjer ligeledes er identificerbare, så har borgeren ikke mulighed for hermed at
sikre sig, at kontrol på den private grund kan undgås.
Der skal være en rimelig balance mellem hensynet til borgernes rettigheder og hensynet til
samfundet og andres rettigheder. Formålet med indgrebet er at minimere sort arbejde ved at
øge opdagelsesrisikoen, men dette skal afvejes overfor, om adgangen til borgerens private
grund står i et rimeligt forhold til, hvad der herved opnås, og om det samme resultat ikke kan
opnås med mindre indgribende midler.
Det er regeringens opfattelse, at kravet om, at erhvervskøretøjer, der er registreret på gule
nummerplader, skal være forsynet med virksomhedens navn eller logo samt CVR-nr., giver
SKAT adgang til tilstrækkelige oplysninger om de håndværkere, som arbejder på den private
grund, ligesom kravet om at udenlandske vare- og lastbiler, der er registreret i udlandet, og
som benyttes erhvervsmæssigt her i landet, skal have anbragt dokumentation for
virksomhedens registrering i RUT-registret synligt i køretøjets forrude, giver SKAT de
nødvendige oplysninger til at gennemføre kontrol af den udenlandske virksomhed.
Regeringen vurderer, at SKAT med udgangspunkt i disse oplysninger har mulighed for at
gennemføre en kontrol af den virksomhed, der udfører aktiviteter på den private grund - også
selvom SKAT ikke har mulighed for at få et øjebliksbillede af, hvem der er arbejdsudøvende
på det pågældende byggeri. På den baggrund ønsker regeringen at ophæve SKATs adgang til
at foretage kontrol på privat grund.
3.2. Legitimationspligt
3.2.1. Gældende ret
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
-6-
Med henblik på at sikre en klar og entydig identifikation af de personer, der er omfattet af en
kontrol, kan SKAT kræve oplysninger om det fulde CPR-nr. og forevisning af gyldig
legitimation.
Arbejdsudøvende har således i forbindelse med en af SKAT initieret kontrol pligt til på
forlangende at oplyse CPR-nr. og evt. forevise gyldig legitimation.
Kravet om at oplyse sit CPR-nr. gælder alene dem, der har et CPR-nr., mens kravet om at
legitimere sig gælder alle.
3.2.2. Lovforslaget
SKAT har en vigtig samfundsmæssig opgave i forhold til at sikre, at A-skat m.v. bliver
korrekt opkrævet, angivet og indbetalt til statskassen samt minimere omfanget af sort og
illegal arbejdskraft.
Regeringen finder imidlertid, at SKATs kontrolbeføjelser i nogle sammenhænge bør vige af
hensynet til at sikre den enkelte borger og virksomhed en højere grad af retssikkerhed.
Med dette lovforslag foreslås det at ophæve den bestemmelse, der blev indført med lov nr.
590 af 18. juni 2012, om at arbejdsudøvende har pligt til på forlangende at oplyse CPR-nr. og
evt. forevise gyldig legitimation.
Arbejdsudøvende skal dog fortsat – som det også var tilfældet forud for bestemmelsens
indførelse – give oplysning om navn, adresse, fødselsdato, om der består et
ansættelsesforhold, og, hvor dette er tilfældet, ansættelsesperiode og løn- og ansættelsesvilkår,
jf. kildeskattelovens § 86, stk. 5.
I situationer, hvor det på baggrund af oplysning om ovenstående forhold ikke er muligt at
sikre en klar og entydig identifikation af de personer, der er omfattet af SKATs kontrol, finder
regeringen, at SKAT må benytte sig af muligheden for at anmode politiet om bistand til at få
tilvejebragt de nødvendige oplysninger.
3.3. Synliggørelse af leverandører af håndværksydelser – skiltning på byggepladser
3.3.1. Gældende ret
På alle byggepladser, hvor der foretages nybyggeri, reparation, modernisering, ombygning
eller lignende vedrørende fast ejendom, skal der være opsat skilte, hvoraf det fremgår, hvilken
virksomhed, der udfører arbejde på byggepladsen. Skiltningen skal omfatte virksomhedens
navn, adresse og CVR-nr. Udenlandske virksomheder, der leverer tjenesteydelser her i landet,
skal endvidere skilte med deres RUT-nr.
Entrepriser på højst 50.000 kr. inkl. moms er dog udtaget fra kravet om skiltning. Kortvarigt
arbejde, der udføres og afsluttes i løbet af én arbejdsdag, er tillige fritaget.
Steder, hvor det ikke er praktisk muligt at foretage skiltning, f.eks. ved arbejde der udføres på
et etagebyggeri, er også fritaget.
3.3.2. Lovforslaget
Med dette forslag ophæves kravet om skiltning på byggepladser, der blev indført ved lov nr.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
-7-
590 af 18. juni 2012. Regeringen finder, at et sådant krav udgør en unødvendig byrde for
erhvervslivet.
Erhvervskøretøjer, der er registreret på gule nummerplader, skal være forsynet med
virksomhedens navn eller logo samt CVR-nr. Tilsvarende skal udenlandske vare- og lastbiler,
der er registreret i udlandet, og som benyttes erhvervsmæssigt her i landet, have anbragt
dokumentation for virksomhedens registrering i RUT-registeret synligt i forruden. SKAT har
ved kontrol på en byggeplads derigennem adgang til oplysninger om de håndværkere, som
arbejder på byggepladsen.
Regeringen vurderer, at SKAT med udgangspunkt i disse oplysninger har tilstrækkelig
mulighed for at gennemføre en kontrol af den virksomhed, der udfører aktiviteter på
byggepladsen.
Regeringen finder det unødvendigt, at erhvervsvirksomheder har pligt til at opsætte et skilt på
byggepladsen med tilnærmelsesvist samme oplysninger, som fremgår af de anvendte
erhvervskøretøjer, hvorfor regeringen med dette lovforslag fjerner denne pligt.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Med forslaget ophæves en række kontrolbeføjelser og pligter for erhvervslivet. I det omfang
SKATs brug af disse hjemler har ført til øgede skattebetalinger, kan en ophævelse heraf give
anledning til øget skatteunddragelse og dermed forøge skattegabet. Størrelsen af denne effekt
vurderes at være beskeden, og der foreligger ikke oplysninger, der kan danne grundlag for et
konkret skøn. Der vurderes heller ikke at være væsentlige afledte virkninger heraf for de
offentlige finanser.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
Samlet set vurderes forslaget ikke at få væsentlige administrative konsekvenser.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Med forslaget fjernes bl.a. SKATs adgang til at kontrollere erhvervsdrivende, der udfører
arbejde hos private. Det vil medføre færre byrder for de erhvervsdrivende, der ikke længere
skal bruge tid på at fremvise dokumentation når SKAT kommer på uventede kontrolbesøg på
privat grund. Ligeledes medfører forslaget færre økonomiske byrder for erhvervslivet, når der
ikke længere stilles krav om skiltning på byggepladser samt krav om oplysning af CPR-
nummer. Disse elementer udgør dermed en økonomisk lempelse for de erhvervsdrivende.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget reducerer de administrative byrder forbundet med SKATs kontroller og
erhvervslivets forpligtelser. Det kan samlet set medføre en administrativ lempelse, når de
erhvervsdrivende ikke længere kan få uventede kontrolbesøg hos private, ikke længere er
forpligtet til at bruge tid på at oplyse CPR-nummer ved kontroller eller til at sætte et skilt op
på en byggeplads.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
1540307_0008.png
-8-
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden 17. august 2015 – 14. september 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, borger og retssikkerhedschefen i
SKAT, Cepos, Cevea, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Told & Skatteforbund, Danske Advokater, Den Danske
Dommerforening, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen
– Team Effektiv Regulering, FSR – danske revisorer, HK-Kommunal, HK-Privat,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, Kommunernes Landsforening, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation,
Retssikkerhedssekretariatet, Rockwoolfonden, SEGES, Skatteankestyrelsen og SRF
Skattefaglig Forening.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Forslaget kan give anledning
til mere sort arbejde og
dermed forøge skattegabet.
Størrelsen af denne effekt er
usikker og lader sig ikke
kvantificere.
Samlet set vurderes forslaget
ikke at få væsentlige
administrative konsekvenser.
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative
konsekvenser for det
offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Samlet set vurderes forslaget
ikke at få væsentlige
administrative konsekvenser.
Forslaget vil reducere de
økonomiske bryder for
erhvervslivet.
Færre administrative
konsekvenser ved uventede
kontrolbesøg fra SKAT og
mindre brug af tid på
dokumentation ved kontroller.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
1540307_0009.png
-9-
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås at
ophæve § 86, stk. 3, i kildeskatteloven.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse ophæves SKATs hjemmel i kildeskatteloven til at foretage
kontrol på privat grund.
Der henvises til afsnit 3.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Med den foreslåede bestemmelse ophæves SKATs mulighed for at pålægge en
arbejdsudøvende at oplyse sit fulde CPR-nr., herunder stille krav om at få forevist gyldig
legitimation.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås at
ophæve § 86, stk. 3, i kildeskatteloven.
Til § 2
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse ophæves SKATs hjemmel i momsloven til at foretage
kontrol på privat grund.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås at
ophæve § 74, stk. 2, i momsloven.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås at
ophæve § 74, stk. 2, i momsloven.
Til nr. 4
Med den foreslåede bestemmelse ophæves kravet om, at der på alle byggepladser, hvor der
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
- 10 -
foretages nybyggeri, reparation, modernisering, ombygning eller lignende vedrørende fast
ejendom, skal være opsat skilte, hvoraf det fremgår, hvilken virksomhed, der udfører arbejde
på byggepladsen.
Til nr. 5.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås at
ophæve § 78 i momsloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse ophæves SKATs hjemmel i skattekontrolloven til at
foretage kontrol på privat grund.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 4, nr. 1, foreslås at
ophæve § 6, stk. 5, i skattekontrolloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, fordi
beskyttelsen af privatlivets fred har meget høj prioritet. Der er tale om ophævelse af en
kontrolhjemmel og afskaffelse af forskellige byrder for erhvervslivet.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
- 11 -
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7.
december 2010, som ændret bl.a. ved §
2 i lov nr. 590 af 18. juni 2012 og
senest ved § 1 i lov nr. 202 af 27.
februar 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
To steder i
§ 75, stk. 1, nr. 4,
ændres
”§ 86, stk. 5 og 6” til: ”§ 86, stk. 4 og
5”.
§ 86 ---
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2,
6. pkt., kan der gennemføres kontrol
efter stk. 2, 1. pkt., på en ejendom, der
tjener til privatbolig eller fritidsbolig,
hvis der synligt kan konstateres
udendørs aktiviteter af professionel
karakter. Kontrol som nævnt i 1. pkt.
omfatter dog ikke adgang til kontrol af
selve privatboligen eller fritidsboligen.
---
Stk. 5. Told- og skatteforvaltningen
kan hos modtagere af A-indkomst og
af arbejdsmarkedsbidragspligtig
indkomst indhente oplysninger til brug
ved kontrollen af indeholdelserne.
Personer, der ved kontrollen skønnes
at udføre beskæftigelse hos den
indeholdelsespligtige, har pligt til at
oplyse navn, adresse, fødselsdato, om
der består et ansættelsesforhold, og,
hvor dette er tilfældet,
ansættelsesperiode og løn- og
ansættelsesvilkår.
På forlangende skal personer, der ved
2.
§ 86 stk. 3,ophæves
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6.
3.
§ 86, stk. 5, 3. pkt.,
der bliver stk. 4,
3. pkt., ophæves.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
- 12 -
kontrollen skønnes at udføre
beskæftigelse på en arbejdsplads,
oplyse deres cpr-nummer og forevise
gyldig legitimation.
---
Stk. 7 Politiet yder told- og
skatteforvaltningen bistand til
gennemførelsen af kontrollen efter stk.
2, 1. pkt. og stk. 6.
4.
I
§ 86, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver stk.
6, 1. pkt., ændres ”stk. 6” til stk. 5.
§2
I lov om merværdiafgift (momsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 23.
januar 2013, som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 590 af 18. juni 2012 og senest
ved § 3 i lov nr. 578 af 4. maj 2015,
foretages følgende ændring:
§ 74
-----
Stk. 2. Uanset bestemmelsen i stk. 1,
3. pkt., kan der gennemføres kontrol
efter stk. 1, 1. pkt., på en ejendom, der
tjener som privatbolig eller
fritidsbolig, hvis der synligt kan
konstateres udendørs aktiviteter af
professionel karakter. Kontrol som
nævnt i 1. pkt. omfatter dog ikke
adgang til kontrol af selve
privatboligen eller fritidsboligen.
---
Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen
kan give en virksomhed påbud om at
efterleve reglerne for adgangen til
eftersyn samt udlevering eller
indsendelse af materiale efter stk. 1
eller 3-5. Told- og skatteforvaltningen
kan pålægge ejeren eller den
ansvarlige daglige ledelse af
virksomheden daglige bøder efter §
77, indtil påbuddet efterleves. Et
påbud skal henvise til den eller de
relevante regler og anvise, hvilke
konkrete handlinger eller
foranstaltninger virksomheden skal
1.
§ 74, stk.2,
ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
2.
I
§ 74, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk.
5, 1. pkt., ændres ”stk. 1 eller 3-5” til:
”stk. 1-4”.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
- 13 -
gennemføre for at overholde reglerne.
Told- og skatteforvaltningen skal
meddele påbuddet skriftligt, og det
skal fremgå af den skriftlige
meddelelse, at hvis virksomheden ikke
efterlever påbuddet inden for en
nærmere fastsat frist, kan told- og
skatteforvaltningen pålægge ejeren
eller den ansvarlige daglige ledelse af
virksomheden daglige bøder, indtil
påbuddet efterleves.
§ 77. Told- og Skatteforvaltningen kan
pålægge ejeren af en virksomhed eller
dem ansvarlige daglige ledelse heraf
daglige bøder for manglende
efterlevelse af påbud efter § 47, stk. 7
og 8, § 74, stk. 6 og § 75, stk. 7.
§ 78. På byggepladser på privat grund,
hvor der foregår nybyggeri, reparation,
modernisering, ombygning el. lign. af
fast ejendom, skal den eller de
virksomheder, der udfører arbejde på
stedet, opsætte skilte, hvoraf det
tydeligt fremgår, hvem der udfører
arbejdet, medmindre leverancen eller
entreprisesummen for den enkelte
virksomhed ikke overstiger 50.000 kr.
inklusive afgift, arbejdet udføres og
afsluttes i løbet af én arbejdsdag, eller
hvor dette ikke er praktisk muligt,
fordi arbejdet foregår på en
byggeplads vedrørende etagebyggeri i
et tæt bebygget område.
Virksomheder, der er hjemmehørende
i udlandet, skal herudover skilte med
deres registrering i RUT-registeret.
Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte
nærmere bestemmelser om skiltenes
udformning, indhold og placering på
byggepladser efter stk. 1.
§ 81. Med bøde straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt
3.
I
§ 77, 1. pkt.,ændres
”§ 74, stk. 6”
til: ”74, stk. 5”.
4.
§ 78
ophæves.
5.
I
§ 81, stk. 1, nr. 2,
ændres ”§ 74,
stk. 3 eller 5” til: ”§ 74, stk. 2 eller 4”,
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
- 14 -
2) overtræder § 8, stk. 1, 4. pkt., § 23, og ”§75, stk. 1, 2, 3, 4 eller 5, eller §
stk. 4, 2. pkt., § 30, stk. 2, § 38, stk. 3, 78, stk. 1” ændres til: ”§ 75, stk. 1, 2,
3. pkt., § 43, stk. 3, nr. 1, 4 eller 5, §
3, 4 eller 5.”
47, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1. eller 2. pkt.,
stk. 3, 1. pkt., stk. 5, 1., 4. eller 5. pkt.,
eller stk. 6, § 50, 1. pkt., § 50 b, § 50 c,
§ 52 a, stk. 1, 3, 5, 6 eller 8, § 52 b, §
52 c, stk. 1-5, § 53, stk. 1, 1. pkt., eller
stk. 2, 1. pkt., § 56, stk. 3, 2. pkt., § 57,
stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. og 3. pkt., stk.
3, 2. pkt., eller stk. 4, 2. pkt., § 62, stk.
9, § 64, stk. 2, 1. pkt., § 65, stk. 1, §
70, stk. 2, § 72, stk. 3 eller 4, § 74, stk.
3 eller 5, § 75, stk. 1, 2, 3, 4 eller 5,
eller § 78, stk. 1,
§3
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31.
oktober 2013, som bl.a. ændret ved § 2
i lov nr. 590 af 18. juni 2012 og senest
ved § 4 i lov nr. 739 af 1. juni 2015,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 6
ophæves
stk. 5.
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 5-7.
§ 6 ---
Stk. 5. Uanset bestemmelsen i stk. 4,
4. pkt., kan der gennemføres kontrol
efter stk. 4, 1. pkt., på en ejendom, der
tjener til privatbolig eller fritidsbolig,
hvis der synligt kan konstateres
udendørs aktiviteter af professionel
karakter. Kontrol som nævnt i 1. pkt.
omfatter dog ikke adgang til kontrol af
selve privatboligen eller fritidsboligen.
Stk. 7. Vægrer nogen sig ved at
efterkomme en begæring efter stk. 1
2.
I
§ 6, stk. stk. 7,
der bliver stk. 6,
ændres ” jf. stk. 6” til ”jf. stk. 5”.
SAU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat grund m.v. - Retssikkerhedspakke I) samt resumé, fra skatteministeren
- 15 -
eller 2, jf. stk. 6, finder § 5, stk. 3,
tilsvarende anvendelse.